5 kk:n unet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja juujuu....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

juujuu....

Vieras
Meidän liki 5 kk:n ikäinen vauva menee nukkumaan klo.21, nukkuu kyllä yönsä sikeästi, mutta herää aamulla jo 07.15!! On virkeä, jokeltelee, eikä toivoakaan että saisi enää nukkumaan. Millä keinolla aamua voisi pidentää, koska nukkumaanmenon venyttämisellä ei tunnu olevan toivottua vaikutusta. Olen todella aamu-uninen ja tuntuu kuin keskellä yötä revittäisi ylös.Esikoisen kanssa vastaavaa ei ollut, vaan poika nukkui kellon ympäri jo 3 kk:n ikäisenä

PROVO? On sitä ihmisillä "ongelmia"! Ajatella, että saat nukkua koko yön ja vauva herää JO hieman yli seittemän. Kyllä meillä ainakin esikoinen herää seittemältä, vaikka vauvan kanssa haluttais nukkua, koska vauva ei nukahda yöunille ilman taistelua ja heräilee 2-3 kertaa yössä. Kyllä väsyttää, muttei auta, pakko on sängystä nousta.

Saat olla onnellinen, että vaavi nukkuu kokonaisen yön ja herää vasta seitsemän jälkeen. Ei vauvojen eikä vanhempien normaaliin elämänrytmiin (jos esim. menet töihin) kuulu se, että maataan puoleen päivään. Hän nukkui ensimmäisen kokonaisen yönsä 3 v 3 kk:n iässä, ja silloin oli jo toinenkin baby kotona.

Pakko sanoa, että katso peiliin - lukioikäisiä saa repiä sängystä, mutta sä olet äiti, sun kuuluu aloittaa aamu normaaliaikaan.

Meillä esikoinen heräsi monta kertaa yössä, vaikka mitä olisin tehnyt, ja silti heräsi viiden, kuuden aikaan. Saatoimme olla jo ulkona klo 8. Ei siinä auta, vaikka itse olinkin väsynyt.

Alkuperäinen kirjoittaja juujuu....:
Meidän liki 5 kk:n ikäinen vauva menee nukkumaan klo.21, nukkuu kyllä yönsä sikeästi, mutta herää aamulla jo 07.15!! On virkeä, jokeltelee, eikä toivoakaan että saisi enää nukkumaan.

Onko vauva muuten ihan perusterve?

Alkuperäinen kirjoittaja Peli on menetetty:
Alkuperäinen kirjoittaja juujuu....:
Meidän liki 5 kk:n ikäinen vauva menee nukkumaan klo.21, nukkuu kyllä yönsä sikeästi, mutta herää aamulla jo 07.15!! On virkeä, jokeltelee, eikä toivoakaan että saisi enää nukkumaan.

Onko vauva muuten ihan perusterve?

On ja en tiedä miksi tästä on jotkut suuttunut, esikoinen nukkui tosiaan 3 kk:n iästä yöunet 21-09 heräämättä, joten kyllä tuo 07.15 tuntuu aikaiselta. Töihin menen klo. 9.30, joten silloinkin "saa nukkua" 8.30 asti. No, ehkä pitää vaan tottua

Mieti vähän. Vauva nukkuu tajuttoman pitkät yhtenäiset yöunet noin pieneksi. Katso peiliin ja ihmettele uudestaan, miksi jotkut "suuttuu".
Meillä vauva myös 5kk ja nukkuu max kahden tunnin pätkissä noin 10 tunnin yöunia ja siinä välissä on Hereillä isolla H:lla. Ei ole vielä koskaan elämässään nukkunut yli kolmen tunnin pätkää. Opettele vähän vähemmän aamu-uniseksi.

Voi jee, jos meidän esikoinen olisi nukkunut noin pitkään öisin. Siis sehän olisi ollut ihan uskomatonta. Vauvat kuitenkin yleensä heräilevät ainakin syömään myös öisin.
Ongelma on omassa päässä, jos tuollaiset yöunet ei riitä. Mene nukkumaan ajoissa.

Saahan sitä toivoa itselleen vielä pitempiä unia. Omia uniaan voi pidentää myös menemällä aikaisemmin nukkumaan, niin aamulla on vähän helpompaa nousta.

Meidän poika nukkuu myös klo 21-07. Vielä kuukausi sitten rytmi oli klo 20-04. Sain siirrettyä hänen nukkumaanmenoaan lähtemällä päivälenkille myöhemmin, eli päivän pitkät unoset siirtyivät myöhemmäksi. Tästä seurasi nukkumaanmenoajan siirtyminen klo 21:een. Poika alkoi siitä huolimatta heräillä klo 04, mutta sinnikkäästi nukutin hänet aina uudelleen. Herääminen siirtyi aamukuuteen, jolloin syötin hänet, mutta edelleen leikittiin yötä, eli en puhunut hänelle, eikä sytytetty valoja. Poika nukahti vielä tunniksi. Nyt poika herää ja syö vasta klo 07. Herään itse klo 06 kaikessa rauhassa juomaan kahvia ja lukemaan lehteä. Olen itse aamuihmisiä, mutta poika on selvästi pirteämpi herätessään myöhään (klo 07)

Yhteistyössä