5-kilowattinen tuulivoimalani tuotti eilen ennätykselliset 100 kilowattituntia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Eilen tuuli juuri sopivasti suurimman osan päivästä ja sen takia tuli vuorokausiennätys. Ensimmäistä kertaa koskaan sain yli 100 kilowattituntia vuorokaudessa. Melkein kaikki siitä sähköstä meni verkkoon.
Kun muut lähtee tekemään näitä pienvoimaloita niin huomioikaa että masto on ratkaisevan tärkeä. Liian lyhyellä mastolla tulee pyörteitä ja ne heikentää tuottoa.

Paljon tollanen maksaa?
Itse tuulimylly laitteineen, masto ja betonijalka 40000 euroa. Se on paljon mutta tuottaa aurinkopaneeleja enemmän ja vuositasolla tasaisemmin. Jos olisin tiennyt lukemat niin olisin jättänyt aurinkopaneelit ostamatta ja käyttänyt rahat vielä isompaan tuulivoimalaan.
Jos joku kiinnostuu pientuulivoimasta niin tämä on varteenotettava vaihtoehto lähinnä Lapissa ja rannikolla. Muualla tuulee liian vähän. Sitten kannattaa tehdä kunnollisia mittauksia eri korkeuksilla ainakin vuoden ajan ennenkuin kunnolla aloittaa kunnolla. Jos olosuhteet on muuten hyvät niin voimalan saa helposti pilattua liian pienellä mastolla.

Itse tuulimylly laitteineen, masto ja betonijalka 40000 euroa. Se on paljon mutta tuottaa aurinkopaneeleja enemmän ja vuositasolla tasaisemmin. Jos olisin tiennyt lukemat niin olisin jättänyt aurinkopaneelit ostamatta ja käyttänyt rahat vielä isompaan tuulivoimalaan.
Jos joku kiinnostuu pientuulivoimasta niin tämä on varteenotettava vaihtoehto lähinnä Lapissa ja rannikolla. Muualla tuulee liian vähän. Sitten kannattaa tehdä kunnollisia mittauksia eri korkeuksilla ainakin vuoden ajan ennenkuin kunnolla aloittaa kunnolla. Jos olosuhteet on muuten hyvät niin voimalan saa helposti pilattua liian pienellä mastolla.
Häh, noita 5kw (5000W) tuulivoimaloitahan saa ostettu tornilla 5000 eurolla. Itse ajattelin aluksi ostaa 2 kappaletta tontille + talousakkupaketit. Teslaa lataan kun tuulee kunnolla. Energia lähes ilmaista jatkossa, kunhan pitää mekaniikan kunnossa.

Häh, noita 5kw (5000W) tuulivoimaloitahan saa ostettu tornilla 5000 eurolla. Itse ajattelin aluksi ostaa 2 kappaletta tontille + talousakkupaketit. Teslaa lataan kun tuulee kunnolla. Energia lähes ilmaista jatkossa, kunhan pitää mekaniikan kunnossa.
Tuossa hinnassa ei ole mastoa ja betonijalkaa mukana. Oletkohan katsonut perinteisiä lapamyllyjä? Minulla on pystymallinen Darreus. Vuosituotto jää siinä pienemmäksi mutta se on parempi epävakaissa olosuhteissa.
Maston merkitystä ei voi aliarvioida. Mylly nyt vain on saatava tarpeeksi ylös, niin että ympäristön esteet häiritsee sitä mahdollisimman vähän. Asentamalla minkä tahansa voimalan tavallisen omakotitalon katolle huolehtii lähinnä siitä että tuotto on lähellä nollaa.

Yhteistyössä