5-kilowattinen tuulivoimalani on tuottanut tänään 45 kilowattituntia sähköenergiaa

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Koska valtio tarvitsee verotuloja ja ne ovat vähenemässä autoilijoiden siirtyessä sähköautoihin. Eihän se käy päinsä, että autoilija lataisi autoonsa ilmaista sähköä riistoverotetun bensiinin sijaan.

Minä sanoin.
Suomessa se ei ole ollut esillä vielä. Vähän vaikea ottaa laskelmissa huomioon veroa jota kukaan ei ole esittänyt. Kävi miten kävi niin lämmitän taloani ilmaiseksi ja puhtaasti nyt ja lähitulevaisuudessa.
 
vierailija
Suomessa se ei ole ollut esillä vielä. Vähän vaikea ottaa laskelmissa huomioon veroa jota kukaan ei ole esittänyt. Kävi miten kävi niin lämmitän taloani ilmaiseksi ja puhtaasti nyt ja lähitulevaisuudessa.
Eihän se tietenkään ole vielä esillä, koska mahdollisimman moni pitää ensin saada houkuteltua ilmaisen sähkön tuottajiksi. Sitten kun kriittinen massa on saavutetyu lakipykälän väsääminen käy helposti, ellei sitten laki ole jo valmiina kassakaapissa odottamassa.
 
vierailija
Olen kyllä ollut niin tyytyväinen tuulivoimalaani että suosittelen tällaista jokaiselle joka saa tontilleen mahtumaan. Tavallisella asuinalueella 20-metrisellä mastolla voi pärjätä hyvin ja vielä halvemmalla selviää jos sitä voi tai haluaa tukea vaijereilla. Tuulivoimalan rakentaminen maksaa aurinkopaneeleja enemmän mutta se tuottaa myös enemmän sähköä.
 
vierailija
Olen kyllä ollut niin tyytyväinen tuulivoimalaani että suosittelen tällaista jokaiselle joka saa tontilleen mahtumaan. Tavallisella asuinalueella 20-metrisellä mastolla voi pärjätä hyvin ja vielä halvemmalla selviää jos sitä voi tai haluaa tukea vaijereilla. Tuulivoimalan rakentaminen maksaa aurinkopaneeleja enemmän mutta se tuottaa myös enemmän sähköä.
Mä olen harkinnut mökille pientä tuulivoimalaa. Se olisi syksyn varalle, koska silloinntuulee, mutta aurinko saattaa olla pitkiäkin aikoja pilven takana. Tuotoksi riittäisi pari ampeeria tunnissa.
 
vierailija
Mikä voimala sulla?

Miksei muuten käytössä ole enemmän pystyakselisia tuulivoimaloita, joiden tuuliturbiinit ovat turvallisia: äänettömiä, evät välky, desibelejä alle 5dB, ei infraääntä, eivät tapa lintuja.

Pystyakselinen tuuliturbiini, kansankielellä ”tuuliruuvi” tuottaa tuulesta sähköä mökille äänettömästi, luotettavasti ja turvallisesti. Se lataa akkuja kesällä ja talvella, yöllä ja päivällä. Niin lempeässä kesätuulessakuin talven myrskyissäkin.

Pystyakseliset voimalat

Pystyakselisen tuulivoimalan roottorin (esim. Windside, Savonius, Darrieus.) pyyhkäisypinta-ala on pyörivän roottorin suurin tuulta vastaan oleva kohtisuora pinta-ala. Napakorkeus on roottorin pyyhkäisypinta-alan keskipisteen korkeus maanpinnasta. Pystyakselinen voimala toimii samalla tavalla tuulen suunnasta riippumatta, eikä se siis tarvitse erillistä tuuleen suuntausta.
Ai miksei niitä käytetä enemmän? Koska ne maksaa enemmän ja tuottaa vuositasolla vähemmän.
 
vierailija
vierailija
Aurinkopaneelien takaisinmaksuaika on n. 20v, menevät toki rikki sitä ennen jo 99% varmuudella.
Nyt olet ostanut 8x investoinnin mutta vain 3x tuoton niihin nähden.
Voitko laittaa tähän vähän laskelmia että mikä on voimalan takaisinmaksuaika ?
Ikävä totuus vain on että eihän ne maksa itseään takaisin koskaan koska hajoavat sitä ennen.
 
vierailija
Aurinkopaneelien takaisinmaksuaika on n. 20v, menevät toki rikki sitä ennen jo 99% varmuudella.
Nyt olet ostanut 8x investoinnin mutta vain 3x tuoton niihin nähden.
Voitko laittaa tähän vähän laskelmia että mikä on voimalan takaisinmaksuaika ?
Ikävä totuus vain on että eihän ne maksa itseään takaisin koskaan koska hajoavat sitä ennen.
Vaikkei maksakaan itseään takaisin niin sijoitus oli hyvä nykyisen energiakriisin takia. Noin 80 prosenttia käyttämästäni energiasta on itse tuottamaani ja voi siis hyvin sanoa että Ukrainan sodan aiheuttama energiakriisi ei ole minun ongelma. Päinvastoin, nimenomaan en ole osa ongelmaa kun tuotan niin paljon energiaa itse.
 
vierailija
Sähkön myynnistä saatava tulo on veronalaista.
Ja on ollut jo varsin pitkäänkin. Avataanpa:

Jos laitos (ihan sama, mitä menetelmää se käyttää) on yli 50kVA (tai for dummies hieman muunnetulla totuudella 50kW), on tuotetusta sähköstä maksettava valmistevero (tällä hetkellä perus-eppunormaalilla 2,25 senttiä per kWh). Ja voi olla ankaramminkin verotettua käyttövoimasta riippuen.

Koska itse tuotettua sähköä ei ole määritelty verovapaaksi, siitä maksetaan tuloveroa. Yksi ratkaisevimmista tekijöistä sen suhteen, joutuuko _oikeasti_ maksamaan veroja, on oman kulutuksen suhde tuotantoon. Periaatteessa veroa ei koskaan jää maksettavaksi, jos myydyn sähkön määrä on pienempi kuin ostetun. Jos kumminkin käy niin, että vuositasolla tulikin tuotettua enemmän kuin kulutettua (ja tietyissä tilanteissa myytyä enemmän kuin ostettua), veroa lankeaa maksettavaksi (hox, tällöin tosin viksumpi ville muistaa ilmoittaa myös vähennykset, jotka aiheeseen sopivat).

Eli tässä voi oikeasti olla kikkailun sijaa, esimerkiksi lisäämällä kulutusta just sopivasti niin, ettei veroa lankeakaan maksettavaksi (vaikka akuilla, varaajalla, konvektiopattereilla, kahvinkeittimellä, rseen suristimella... you name it, mutta suosittelen käytännöllisten kulutuskohteiden priorisointia).

Sit on toki huomioitava, että kaiken maailman hyrrää (tai itse asiassa edes aurinkovoimalaa) ei passaa laittaa pystyyn omin päin, vaan pahimmillaan siihen on sotkettava kunnan rakennusvalvonta ja lupa-asiat mukaan. Tässä on melkoisia alueellisia eroja.

Myös huomioitava, että tuulivoimala ei vastoin yleistä käsitystä ole täsmälleen huoltovapaa, siitäkin saattaa syntyä takaisinmaksuaikaan vaikuttavia kustannuksia - ja ne ovat kertaluokkaa suurempia kuin aurinkopaneelijärjestelmissä. Mikään ei ole järjestelmänä ikuinen, mutta mitä enemmän mekaaninen tai mitä enemmän liikkuvia osia tuppaa tarkoittamaan "vähemmän ikuista".
 

Yhteistyössä