5 kilon ylläri joululahja!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ylläri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

ylläri

Vieras
Käytiin tänään äpolilla yliaikaiskontrollissa 40+10 ja järkytys oli suuri kun lääkäri ilmoitti vauvan painoarvioksi selkeästi yli viisi kiloa, jonka takia suunniteltu sektio. Sokerit raskauden aikana mitattu ja olleet erinomaiset. Kysymys kuuluukin miten: neuvolan täti on puhunut koko raskauden ajan alle neljä kiloisesta vauvasta? Ei missään nimessä yli neljän kilon on kuulunut arvio, jopa tämän viikon maanantaina!

Itsellä ollut erittäin tukalat olot jo pitemmän aikaa, mutta neuvolassa hoettu sitä kuinka tässä tarvitaan nyt vain malttia ja kaikki ovat turhautuneita raskauden loppuvaiheessa. Onko kenellekään muullu tullut 5 kilon vauva yllätyksenä? Eikö neuvolassa oikeasti osata tämän paremmin arvioida mitään?

Mulla kävi niin, että vauva arvioitiin n. 2,5-kiloiseksi. Tunsin kyllä itse että arvio ei voi pitää paikkaansa, ja poika painoi todellisuudessa 4,4 kg. Pieleen meni sekin arvio!

Alkuperäinen kirjoittaja m:
Milloin sektio tehdään?Onnittelen vasta kun nyytti on sylissä.

Huomenna aamulla sairaalaan ja toivotaan, että se lääkäri on väärässä painon kanssa. Sais jäädä ennätykset tekemättä mun puolesta!

Mulla ä-polilla eri lääkäärit arvioivat kilon heitolla :o
siis toinen sanoi, että 3500g ja toinen arvioi 4500kg ja tuos isomman painon kuullessani olin kauhuissani. Tyttö painoi sitten 3670g

Joten ei se lääkärin arvio välttämättä pidä paikkaansa.

Mulleki arvioitiin tuo nuorin neiti äippäpolilla ihan väärin. Lääkäri sano aamupäivällä ku kävin tarkistuksessa et neiti on n 3500g. Neiti sit synty saman päivän illalla ennen kuutta ja painoi 4200g :D Lääkäri kävi sit meitä kattomassa kun synnytys oli ohi ja naureskeli et meni arvio vähän pieleen.

et ole ainoa sitten, joka saa sokereiden ollessa hyvät, yli 5kg vauvan. pitkittinyt synnytys ja vauva ei laskeutunut, jostä kiireelliseen sektioon ja vauva melkein 6kg.. Vauvalta mitattiin sokeriarvot ja olivat OK.
Että sellaista tän päivän suomessa

Ei ne painoarviot niin neuvolassa kuin a-polilla mikään fakta ole. Voi heittää suuntaansa. Kun tuo raskaus ei ole mitään faktaa vaan selviää ne painot ja muut vasta syntymän jälkeen. Voi kuule olla vaikka kuusikiloinen :D

Alkuperäinen kirjoittaja nikitön:
mun kaverilla arvio oli neljä kiloa ja vauva painoi syntyessään 5200g ihan hyvin oli alakautta saanut synnytettyä :)

Olis tämänkin annettu syntyä alakautta, jos olisi itsestään lähtenyt, mutta kohduunsuun tilanne täysin epäkypsä. Käynnistämään ei kuulemma lähdetä.

Sopii mulle! Toivotaan että tämä lääkäri olis arvioinu alakanttiin painon, mutta ihmetyttää kyllä ettei neuvolan terkkari ole MITÄÄN huomannu!

Painoarviot voi heitellä paljonkin. Ja syyt miksi vauvasi on suuri on tietenkin yliaikaisuus ja geenit. Et siis mitenkään pysty vaikuttamaan vauvasi kokoon ellei sulla ole raskausdiabetesta.

Toi on kyllä mun mielestä pelkästään huono juttu että annetaan raskauden mennä pitkällekin yli ennen kuin reagoidaan :| .

Mutta ajattele, teille on tulossa maailman paras joulupaketti, jota on vielä takuulla helppo käsitellä =) :heart:

Muoks: niin ja mun 4785 g painavan pojan PITI painaa 4060 g arvion mukaan :)

Mutta ajattele, teille on tulossa maailman paras joulupaketti, jota on vielä takuulla helppo käsitellä =) :heart:

Kotiin pitäisi päästä aatoksi ja täytyy tunnustaa, että tämä on paras joululahja IKINÄ ja kyllä on odotettukin!!!

Ja lopujen lopuksi ihan sama mitä painaa kunhan kaikki menisi hyvin. Tuli kyllä vaan niin nurkan takaa ja nyt vähän harmittaa, etten osannu paremmin luottaa omaan oloon ja vaatia kontrollia aikasemmin. Tiedä nyt sitten olisko siitä mitään hyötyä ollu. Sitä vaan luottaa ensimmäisen kanssa neuvolaan.

Huomennahan ne oikeat mitat sitten selviää, mutta olo on niin tukala, että ihan hyvin voi sen viis kiloa olla.

Neuvolan terkkari lohdutti loppuraskaudesta ettei välttämättä ole tulossa iso lapsi vaikka kohdun korkeus huiteli yläkäyrän yläpuolella. Kaksi päivää ennen synnytystä lääkäri arvioi että 4200g +-500g. Käynnistys 42+2 ja tuloksena 4600g lapsi. Kotikäynnillä neuvolan terkkari totesi naureskellen, että "kyllähän sinä täynnä olitkin".
Meni sitten osa vaatteista suoraan kiertoon ja piti hakea kaupasta isompia vaippoja.

Yhteistyössä