5-6kk ruokailut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mirva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mirva

Vieras
Heippa kaikki joiden 5-6kk vauvat syövät jo kiinteitä. Millainen ruokailurytmi teillä on? Entäs määrät? Meillä menee n. klo 11-12 purkillinen kasvissosetta, klo 15 hedelmäsosepurkki ja illalla klo 19.30 peruna-porkkanavelliä 2dl. Olen miettinyt pitäisikös jo aloittaa toinen ""lämminruoka"" tai aamupuuro. Väliajat mennään tissimaidolla. Vauvani syö ruuat hyvällä halulla. Näin on menty n.kk.

Heissan Mirva.

Mulla tyttö 6kk ja ruokailut menee näin.
Aamupuuro n.1dl klo 8.30-9.30
Kasvis-sose pikkupilttipurkki klo 11
Hedelmäsose pikkupilttipurkki klo 14
Lihasose pikkupilttipurkki klo 17
Pe-po velliä 60-120ml klo 19
Puuro n.1dl klo 20

Meille ainaki sanottiin 5kk neuvolassa et voi alkaa antaa ilta ja aamupuurot ja ton päivällisen lihasoseen.
Et kyl mun mielest voit kans alkaa antaa lihaa päivällisellä ja puurot aamuin illoin.

Ja meil mennään kans noi välit tissimaidol.

Kiitos Kiisseli vastauksesta! Jaksaakos teidän vauva juoda soseiden päälle vielä tissiä? Entä mitä juotavaa ruuan kanssa? Meillä juodaan nokkamukista vettä ruuan kanssa, mutta tuntuu ettei tissi sitten enää maita. Mahtaakohan tulla nesteitä tarpeeksi päivän mittaan?

Aika paljon näyttävät vauvanne syövän. Oma poju on vähän päälle 5kk ja syönyt kiinteitä jo kuukauden päivät. Tällä hetkellä syödään näin:
Aamupuuro klo 8:00-9:00. Puuroa teen suhteessa 1 rkl pikakaurahiutaleita ja 3 rkl vettä+2 tlk luumusosetta. Isompaa määrää ei poika jaksa syödä kerralla.

Päivällinen: 12:00-13:00 kieppeillä syödään liha tai kala sosetta, jossa prunaa ja porkkanaa. Kaupan soseet ei maistu, omatekoisia menee ehkä puolet pienestä pilttipurkillisesta.

Iltapäivällä syödään 15:00-16:00 aikaan marjasosetta tai vauvojen jugurtteja. Näitä menee hyvänä päivänä se purkillinen, yleensä ½ purkkia.

Illalla vielä sitten mahdollisesti velliä 0,5-1 dl, yleensä ei halua iltaisin muuta kuin maitoa. Väliajat siis mennään tisumaidolla ja toistaiseksi poju syö aika pieniä määriä kiinteitä kerrallaan, vaikka niistä näyttääkin pitävän. Mutta hyvin kasvaa ja paino nousee, joten näyttää ruoka toistaiseksi riittävän.

Tuossa vaiheessa riittää varmasti. Toisen lihasoseen lapsi tarvii vasta n. 8 kk iässä, samoin välipalat.

Meillä syötiin tuossa iässä aamu- ja iltapuuro, kasvissose, hedelmäsose, imetykset.

7kk iässä kasvissose muuttui lihasoseeksi. 8kk iässä otettiin mukaan toinen liha-ateria, välipala ja kala. Edelleen imetän.

siis haloo, olenkohan mä jotenkin pahasti jälkijunassa noiden kiinteiden kanssa? Mulla on tyttö 5 kk, ja se on tähän asti syönyt n. 2 rkl puuroa aamupäivästä, ja muuten pelkkää maitoa (pumpattua äidinmaitoa ja korviketta). Ei muuta!
Olen antanut maistaa perunaa, porkkanaa, hedelmäsoseita (joille on miltei kaikille allerginen), luumusosetta jne. mutta tosiaan vasta maistatusasteella.
Tänään annoin myös iltapuuron, mutta sitä meni vain about 2 tl.
Asun maassa missä kiinteet alotetaan puurolla, ja mielellään vasta 6 kk:n iässä. Siihen asti pitäis täysimettää (ja kaikki tuttavat niin tekeekin), jos vain onnistuu. En edes kehannut sanoa neuvolassa että olen perunaakin antanut.

meil menee aamulla puuro hedelmäsoseella(n. desi yhteensä).
päivällä reilu puol purkkia lihasosetta ja toisella aterialla reilu puol purkkia kasvisosetta.
illalla taas puuro hedelmäsoseella saman verran kuin aamulla. välit mennään korvikkeella. sitä menee n. 600-700 ml vuorokaudessa.

Suurelta teidän ruokamäärät kuulostaa minusta. Meillä ikää 6kk ja 1 kasvissose ja 1 lihakasvissose päivässä, puuron otamme kuvioihin varmaan muutaman viikon päästä. Sain neuvolasta ohjeen että 2 puuroa noiden soseiden lisäks vasta 8kk iässä.

HEI KIISSELI!!!

MEillä poika kans 6kk ja lähes samanlainen ruokarytmi kuin teillä. Minua jäi myös kiinnostamaan että juotteko maitoa noiden aterioiden päälle?

Kiitos jos vielä jaksat vastata.

Meillä on ruokailuajat suunnilleen samat kuin teillä, siinä vain poiketaan teistä että tuon iltavellin tilalla meillä syödään sitten päivän toinen perunaa sisältävä soseannos.
Meillä nuo vellit ei oikein mene alas, soseet menee paremmin ja pitää siten nälkääkin paremmin täällä, muuten syötäis kyllä velliä täälläkin. Soseiden lisäksi poikamme syö sitten korviketta, imetys loppui muutama viikko sitten.

Tarkennuksena, että viittasin kirjoituksellani alkuperäiseen viestiin, mirvalle siis.

Me muuten lisättiin kolmas soseannos päivään vasta pari viikkoa sitten. Sen vähemmällä poika ei enää jaksanut. Tuo yksi puuroannos per päivä olisi varmaan hyvä ""korvike"" meidän toiselle päivän peruna-tms. kasvissoseannokselle.

Meillä poika kohta 5 kk, nyt syödään;

klo. 10-11 velliä n. 2dl +hedelmäsosetta vajaa purkillinen
klo. n. 15 kasvissosetta vajaa purkillinen hedelmäsoseen kera n. puoli purkkia-koko purkillinen
n. tunnin päästä n. 100ml korviketta
klo. 20-21 pe-po puuro hedelmäsoseen kera, lautasellinen ehkä n. 2 purkillista yhteensä
n. tunnin päästä korviketta n. 100ml
yöllä n. klo 5 aikaan 2dl korviketta

Ensimmäisen kerran maisteltiin perunaa vajaan 3 kk ikäisenä. Neuvolasta annettiin lupa. Painoa ei ollut paljoa tullut verrattuna 2 kk painoon.
Viime neuvolassa ei painoa kuitenkaan mitenkään kauheesti ollut, vaikka minusta syö paljon ja hyvällä ruokahalulla. 4 kk neuvolassa n. 7 kg
Tosin kun syö nykyään paljon kerralla, niin nuo välitkin on pitkiä. Kun nyt nuin hyvin syö, on poikakin rauhallisempi ruokailujen välin.

Meillä poika 6 kk ja päivän ruokailut menee seuraavasti:

n. klo 8.30 200 ml maitoa
10.00 2 dl puuroa
11.30 100 ml maitoa
13.30 liha-kasvissosetta purkillinen+puoli purkkia
hedelmäsosetta
16.30 200 ml maitoa
19.00 purkillinen kasvissosetta+ puoli purkkia
hedelmäsosetta
21.00 200 ml maitoa

Näillä ruokamäärillä on pojan paino noussut juuri sopivasti, joten tässäkin asiassa huomataan taas kuinka jokainen lapsi on erilainen. Meillä tuota ruokaa näyttää menevän huomattavasti enemmän kuin monella muulla, mutta eiköhän kuitenkin pääasia ole se, että lapset kasvavat ja kehittyvät hienosti! 6 kk neuvolassa mitat olivat 8,8 kg ja 70 cm.

Yhteistyössä