Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meidän 4v lukee ja kirjoittaa täysin sujuvasti.Mielipuuhaa piirrellä ihmisen anatomiaan liittyviä juttuja,tuntee ihmisen rakenteen paremmin kuin äiti

Tuntee numerot (laskee jotain 2+2 juttuja...) ja viikonpäivät,pukee (oppi hoidossa viime vuonna täysin itsenäiseksi)
Neuvolantäti käytti lapsesta sanaa nero,mutta minusta hieman yliampuvaa...vai onko???
Omasta mielestä ihan normaali,mutta toki tuo kirjoittaminen ja lukeminen näin aikasessa vaiheessa yllätti.
Meillä myös samankaltaista, tyttö 4v3kk, tykkää piirtää just luurankoja ym, kyselee myös aina kaikkea esim. "miten ruoka kulkee mahassa", jne fysiologiaa.
Ihan yllättäen on alkanut myös laskemaan meilläkin, 1-5 numeroilla plus- ja miinuslaskuja osaa tosi hyvin! Viikonpäivät, numerot (tunnistaa kaikki, meidän 2vkin jo tunnistaa osan numeroista!), osaa laskea 20, kellosta osaa sanoa, että missä iso- ja missä pikkuviisari, myös puoli/tasatunteja osaa ilmaista.
Meillä ei tosin vielä lueta, kirjoitetaan kyllä jo useita sanoja, etenkin tietokoneella. Sitä lukemista kyllä on jo vuosi odoteltu (hiljaa mielessä, ei painostettu

), että milloin hoksaa, kirjaimet on tuntenut jo tosi kauan ennen sitä.
Pukee itse, riisuu itse, napit/vetskarit jne. itse. Kengännauhoja ei osaa laittaa rusetille vielä, solmut kyllä onnistuu. Osaa ommella ompelukuvia, tosi taitavasti leikkaa saksilla. Tietokonepelejä osaa pelata, mesellä kirjoitella ja lähettää hymiöitä ja olioita. Lautapelejä rakastaa, kun vaan joku jaksaisi hänen kanssaan pelata.
Hienomotoriikka ja puhuminen meidän 4v tytöllä siis tosi hyvin hallussa, karkeamotoriikka vähän jäljessä, esim. pyöräily on vielä vähän horjuvaa, apparit saa hyvinkin vielä olla.
Ihana ikä! :heart: