4vuotiaan osaaminen ja taidot??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mammanpojat
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lisään vielä, ettei meillä vielä muut pelit kiinnosta kuin palapelit. Kengännauhat, napit ym. opitaan yleensä eskarissa, osa ei vielä ekalla luokalla osaa sitoa nauhoja ja se on ihan normaalia. Nykyään vaaditaan lapsilta liian aikaisin monia taitoja. Kellon tulkintakin tulee eskarissa ja koulussa.

Tietokonepelejä meillä ei olla pelattu eikä pelattakaan ennen, kun ihan itse niitä osaa pytää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meidän 4v lukee ja kirjoittaa täysin sujuvasti.Mielipuuhaa piirrellä ihmisen anatomiaan liittyviä juttuja,tuntee ihmisen rakenteen paremmin kuin äiti :)
Tuntee numerot (laskee jotain 2+2 juttuja...) ja viikonpäivät,pukee (oppi hoidossa viime vuonna täysin itsenäiseksi)
Neuvolantäti käytti lapsesta sanaa nero,mutta minusta hieman yliampuvaa...vai onko???
Omasta mielestä ihan normaali,mutta toki tuo kirjoittaminen ja lukeminen näin aikasessa vaiheessa yllätti.

Meillä myös samankaltaista, tyttö 4v3kk, tykkää piirtää just luurankoja ym, kyselee myös aina kaikkea esim. "miten ruoka kulkee mahassa", jne fysiologiaa.

Ihan yllättäen on alkanut myös laskemaan meilläkin, 1-5 numeroilla plus- ja miinuslaskuja osaa tosi hyvin! Viikonpäivät, numerot (tunnistaa kaikki, meidän 2vkin jo tunnistaa osan numeroista!), osaa laskea 20, kellosta osaa sanoa, että missä iso- ja missä pikkuviisari, myös puoli/tasatunteja osaa ilmaista.

Meillä ei tosin vielä lueta, kirjoitetaan kyllä jo useita sanoja, etenkin tietokoneella. Sitä lukemista kyllä on jo vuosi odoteltu (hiljaa mielessä, ei painostettu :) ), että milloin hoksaa, kirjaimet on tuntenut jo tosi kauan ennen sitä.

Pukee itse, riisuu itse, napit/vetskarit jne. itse. Kengännauhoja ei osaa laittaa rusetille vielä, solmut kyllä onnistuu. Osaa ommella ompelukuvia, tosi taitavasti leikkaa saksilla. Tietokonepelejä osaa pelata, mesellä kirjoitella ja lähettää hymiöitä ja olioita. Lautapelejä rakastaa, kun vaan joku jaksaisi hänen kanssaan pelata.

Hienomotoriikka ja puhuminen meidän 4v tytöllä siis tosi hyvin hallussa, karkeamotoriikka vähän jäljessä, esim. pyöräily on vielä vähän horjuvaa, apparit saa hyvinkin vielä olla.

Ihana ikä! :heart:

Meillä 4v. tuntee kirjaimet, osaa kirjoittaa oman nimen, siskon nimen, isi, äiti, mummi, pappa, täti, auto jne.

Piirtää, liimaa, leikkaa mielellään. Perusvärit tuntee ja lisäksi oranssi, vaal.punainen, lila, vaal.sininen jne.
Laskee kahteenkymmeneen.

Pelaa mielellään mm. kimbleä ja muistipelejä sekä domino-pelejä. Palapeleistä menee 100 palaiset pelit jo aika hyvin.
Puhuu paljon, sanoo kaikki kirjaimet, äng-äänne on vielä vähän hakusessa.

Syö itse, osaa tehdä voileivän. Pukee itse, napittaa napit ja vetää vetoketjut, hoitaa vessa-asiat omatoimisesti mutta pyllyä ei suostu itse pyyhkimään "koska se on niin inhottavaa".

Pelaa jalkapalloa, hiihtää. Luistimilla ei vielä viime talvena pysynyt pystyssä, mutta aikoi harjoitella tulevana talvena. Ei aja pyörällä ilman apurattaita. Ei ymmärrä tietokoneista (ei ole asiaa koneelle ) ja pleikkaria ei meiltä löydy eli ei ymmärrä siitäkään. Tv:stä katsoo muumit ja pikku kinon lastenohjelman sekä pikkukakkosta. Joskus katsoo videoita.

Ja kyseessä tyttö.

Alkuperäinen kirjoittaja ewe:
Meidän 4v lukee ja kirjoittaa täysin sujuvasti.Mielipuuhaa piirrellä ihmisen anatomiaan liittyviä juttuja,tuntee ihmisen rakenteen paremmin kuin äiti :)
Tuntee numerot (laskee jotain 2+2 juttuja...) ja viikonpäivät,pukee (oppi hoidossa viime vuonna täysin itsenäiseksi)
Neuvolantäti käytti lapsesta sanaa nero,mutta minusta hieman yliampuvaa...vai onko???
Omasta mielestä ihan normaali,mutta toki tuo kirjoittaminen ja lukeminen näin aikasessa vaiheessa yllätti.

Onko teidän 4v liki 5v vai vasta täyttänyt 4v. Kieltämättä nerolta vaikuttaa, ei tuollaisia taitoja tarvi vielä eskariin menijän edes osata. Onko sosiaalinen?

Helmikuussa täytti 4v,lukemaan oppi äidiltäkin salaa joskus huhti-toukokuussa,eli ei asiaa oltu edes millään tavalla "treenattu".Nyt kesän aikana kirjoittaminen alkanut sujua,eli itsekseen kirjoittelee juttuja,ja siis ei edes kysy tuleeko mitä kirjaimia.
Ja sosiaalinen puolikin tuntuu olevan kunnossa,kavereita on kerhossa ja muutenkin.
Olen itse miettinyt.pitääkö olla huolissaan,siis onko jotenkin epänormaalia,kun osaa noin paljon asioita.Mutta neuvolantäti ei tosiaan ole mun mieleinen,koska en saa koskaan ns. tavallista palautetta...Siksi on kiva lukea,mitä muiden lapset osaa,niin voi edes vähän verrata ikätovereihin.

Alkuperäinen kirjoittaja SmileX:
Alkuperäinen kirjoittaja Mammanpojat:
Kuinka hyvin piirtää? Kirjoittaako omaa nimeä? Osaako kaikki värit? Mihin asti osaa laskea? Puhuuko tosi sujuvasti jo? Pelaileeko? Leikkiikö? Pukeeko kaikki vaatteet itse, syökö kaiken itse? Miten muuten omatoiminen?
Osaako kelloa tulkita yms??

Mitä kaikkea 4 vuotiaan pitäisi osata? :whistle:

poika täyttää joulukuussa 4-v, eli ei ihan vielä ole sitä, mutta:
ei juurikaan osaa piirtää, auton kyllä, ei muuta :| ei ymmärrä kirjaimista hölkämän pölähtämää, väreistä ei tunne nimeltä kuin mustan ja valkoisen (todennäköisesti on värisokea kuten minä ja isoveljensä! ) laskea osaa varmuudella kahdeksaan. Puhua pälpättää kuin ruuneberi :laugh: Kirjaimet kohdillaan kaikki.
pleikkaria ei ymmärrä yhtään mutta lautapeleistä menee nää ihan pienimmille suunnatut, mm. choco.
Leikkii toki paljon, syö itse (tietysti! tai saa jättää syömättä! ) nappeja ei osaa laittaa eikä solmia kengän nauhoja tietenkään, vetoketjun oppi viikko sitten laittamaan kiinni. peppunsa pyyhkii hyvin kakan jälkeen...
Omatoiminen just senverran kuin milloinkin haluaa.
Kelloa ei ymmärrä eikä aja ilman apupyöriä. Ei osaa käyttää saksia.

Ja nyt tuleekin mieleen että onkohan hän ihan normaalin kehityksen mukana..?

Mua ainakin helpotti,kun luin ton juttus. Me ei ollakkaan ainoita jonka 4v tulee vähän hitaammin perässä :)

Meillä kai ihan keskivertopoika taidoiltaan, esim. monet liikuntalajit vielä hakusessa, on apupyörät ja piirtäminen ei kiinnosta yhtään.

Mutta sitten on jänniä taitoja, joita ei vielä 4-vuotiaalta odottaisi. Tosi laaja sanavarasto ja poikkeuksellisen hyvät sosiaaliset taidot, erikoinen kyky lukea toisia ihmisiä ja tunnetiloja ja kekseliäs huumorintaju. Korttipeleistä pelaa esimerkiksi pasianssia sujuvasti.

Alkuperäinen kirjoittaja Meirami:
Lisään vielä, ettei meillä vielä muut pelit kiinnosta kuin palapelit. Kengännauhat, napit ym. opitaan yleensä eskarissa, osa ei vielä ekalla luokalla osaa sitoa nauhoja ja se on ihan normaalia. Nykyään vaaditaan lapsilta liian aikaisin monia taitoja. Kellon tulkintakin tulee eskarissa ja koulussa.

Tietokonepelejä meillä ei olla pelattu eikä pelattakaan ennen, kun ihan itse niitä osaa pytää.

Kyllä minusta nämä "vaatimukset" ovat olleet samaa luokkaa mun kouluajoista lähtien ainakin. Mielestäni Suomen kohtalaisen korkea koulunaloitusikä on ihan hyvä, eikä sitä kannata alentaa, mutta minusta voitaisiin katsoa hiukan uusiksi sitä, MITÄ lapsilta vaaditaan.

Aika monessa perheessä tuntuu olevan, että lapsen tulee kyetä suorittamaan tietokoneella ihmeitä ja pleikkaa pelata yms., mutta mitä tulee roskisten vientiin tai vaikka niihin kengännauhoihin, niin se on liikaa vaadittu.

Meidän perheessä taas arjen perustaidot ovat kunniassa ja niitä teknisiä laitteita ehtii sitten myöhemminkin harjoitella, jos silloinkaan on tarvis. Peruna on hyvä osata kuoria, omat lenkkarinsa sitoa kiinni jne. Normaalia, LASTEN hommaa. Wappailut ja chattailut kyseenalaistan täysin.

Meillä esikko 4v4kk poika osaa seuraavaa:
Syö kokonaan itse,kaataa juoman lasiinsa,voitelee leivän,piirtää ihmishahmon,auton,kukan,puun.Leikkaa saksilla hyvin.
Puhuu todella paljon,r-kirjain puuttuu vielä.Kirjoittaa nimensä,myös sukunimen.Pelaa muistipelejä,palapelejä ei suostu tekemään.Lukee aku ankkoja älyttömällä innolla,ei siis osaa vielä lukea mutta katselee niitä.Vasaroi,naulaa,ajaa erilaisilla koneilla isänsä kanssa tosi hyvin,ajaa ilman apupyöriä pyörää,osaa tehdä ilmassa kuperkeikan,muutenkin on hirveen liikunnallinen.Pukee itse(joskus uhma puuskassa äiti auttaa),osaa vetoketjunkin laittaa kiinni.Osaa luistella ja hiihtää.Osaa laskea 15 asti,kelloa ei vielä tunne.Tuntee tosi paljon työkaluja ja koneita.Tanssii ja laulaa mielellään.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Alkuperäinen kirjoittaja Meirami:

Kyllä minusta nämä "vaatimukset" ovat olleet samaa luokkaa mun kouluajoista lähtien ainakin. Mielestäni Suomen kohtalaisen korkea koulunaloitusikä on ihan hyvä, eikä sitä kannata alentaa, mutta minusta voitaisiin katsoa hiukan uusiksi sitä, MITÄ lapsilta vaaditaan.

Aika monessa perheessä tuntuu olevan, että lapsen tulee kyetä suorittamaan tietokoneella ihmeitä ja pleikkaa pelata yms., mutta mitä tulee roskisten vientiin tai vaikka niihin kengännauhoihin, niin se on liikaa vaadittu.

Meidän perheessä taas arjen perustaidot ovat kunniassa ja niitä teknisiä laitteita ehtii sitten myöhemminkin harjoitella, jos silloinkaan on tarvis. Peruna on hyvä osata kuoria, omat lenkkarinsa sitoa kiinni jne. Normaalia, LASTEN hommaa. Wappailut ja chattailut kyseenalaistan täysin.

Nuo on hienoja taitoja. Tietokoneet ehtii oppimaan kouluiässä. Meillä ei myöskään tule tietokoneita lapsille ennen kouluikää.

Ei meillä ole opetettu 3v9kk -ikäiselle tietokoneen käyttöä! Oppinut numerot ja kirjaimet Muumi-tietsikan avulla mutta ei ole annettu tav. tietsikkaa käyttää.

Tuon Muumi-tietsikan ajattelin ostaa pojalle joululahjaksi. Mukava kuulla, että siitä onhyötyä:)

Alkuperäinen kirjoittaja Mustikka85:
Alkuperäinen kirjoittaja SmileX:
Kuinka hyvin piirtää? Kirjoittaako omaa nimeä? Osaako kaikki värit? Mihin asti osaa laskea? Puhuuko tosi sujuvasti jo? Pelaileeko? Leikkiikö? Pukeeko kaikki vaatteet itse, syökö kaiken itse? Miten muuten omatoiminen?

Mitä kaikkea 4 vuotiaan pitäisi osata? :whistle:

poika täyttää joulukuussa 4-v, eli ei ihan vielä ole sitä, mutta:
ei juurikaan osaa piirtää, auton kyllä, ei muuta :| ei ymmärrä kirjaimista hölkämän pölähtämää, väreistä ei tunne nimeltä kuin mustan ja valkoisen (todennäköisesti on värisokea kuten minä ja isoveljensä! ) laskea osaa varmuudella kahdeksaan. Puhua pälpättää kuin ruuneberi :laugh: Kirjaimet kohdillaan kaikki.
pleikkaria ei ymmärrä yhtään mutta lautapeleistä menee nää ihan pienimmille suunnatut, mm. choco.
Leikkii toki paljon, syö itse (tietysti! tai saa jättää syömättä! ) nappeja ei osaa laittaa eikä solmia kengän nauhoja tietenkään, vetoketjun oppi viikko sitten laittamaan kiinni. peppunsa pyyhkii hyvin kakan jälkeen...
Omatoiminen just senverran kuin milloinkin haluaa.
Kelloa ei ymmärrä eikä aja ilman apupyöriä. Ei osaa käyttää saksia.

Ja nyt tuleekin mieleen että onkohan hän ihan normaalin kehityksen mukana..?

Mua ainakin helpotti,kun luin ton juttus. Me ei ollakkaan ainoita jonka 4v tulee vähän hitaammin perässä :)

Ei teillä tulla mitenkään hitaammin perässä. Lapsesi taidot ovat normaalilla tasolla. Värit, kirjaimet, numerot opitaan eskarissa ja loput koulussa. Ei ole tavallista, että nelivuotias omaa lukemis- ja kirjoitustaidot.

meidän 4: osaa piirtää jo ihmisen jolla on ruumis, ei siis pääjalkaisia, osaa piirtää eläimen, auton. Osaa perusvärit+ violetin, ruskean ja pinkin, mustan yms. osaa laskea 10 ainakin. puhuu sujuvasti tulee ärrä ja ässä. pelailee ja leikkii, pukee itse syö kaiken itse ja täytttää tiskikoneen, siivoaa oman huoneensa, ottaa itse vettä,maitoa, leikkii kavereiden kanssa ulkona ilman ns. "valvontaa" ei osaa tulkita kelloa, ei ymmärrä esim. minuuttia, sekuntia. kirjoittaa oman nimensa niin että siitä saa jotenkin selvää. osaa käynnistää tietokoneen ja laittaa päälle/pois pelin. ei pysty istumaan kovinkaan pitkään esim. ryhmätilanteissa tai päiväkodissa ruokapöydässä niii ja ai nii!!!! osaa viittoa oman nimensä ja kumminsa nimen sekä muutamia viittomia muitakin, pakko mainita ku äitee on maaliman ylpein!

Alkuperäinen kirjoittaja pehmix:

Meillä myös samankaltaista, tyttö 4v3kk, tykkää piirtää just luurankoja ym, kyselee myös aina kaikkea esim. "miten ruoka kulkee mahassa", jne fysiologiaa.

Ihan yllättäen on alkanut myös laskemaan meilläkin, 1-5 numeroilla plus- ja miinuslaskuja osaa tosi hyvin! Viikonpäivät, numerot (tunnistaa kaikki, meidän 2vkin jo tunnistaa osan numeroista!), osaa laskea 20, kellosta osaa sanoa, että missä iso- ja missä pikkuviisari, myös puoli/tasatunteja osaa ilmaista.

Meillä ei tosin vielä lueta, kirjoitetaan kyllä jo useita sanoja, etenkin tietokoneella. Sitä lukemista kyllä on jo vuosi odoteltu (hiljaa mielessä, ei painostettu :) ), että milloin hoksaa, kirjaimet on tuntenut jo tosi kauan ennen sitä.

Pukee itse, riisuu itse, napit/vetskarit jne. itse. Kengännauhoja ei osaa laittaa rusetille vielä, solmut kyllä onnistuu. Osaa ommella ompelukuvia, tosi taitavasti leikkaa saksilla. Tietokonepelejä osaa pelata, mesellä kirjoitella ja lähettää hymiöitä ja olioita. Lautapelejä rakastaa, kun vaan joku jaksaisi hänen kanssaan pelata.

Hienomotoriikka ja puhuminen meidän 4v tytöllä siis tosi hyvin hallussa, karkeamotoriikka vähän jäljessä, esim. pyöräily on vielä vähän horjuvaa, apparit saa hyvinkin vielä olla.

Ihana ikä! :heart:

Meillä myös samanmoinen tyttö, ikää 4 v ja kuukausi.
Piirtää ihmisiä mielellään, hiukset, sormet, varpaat, vatsat, navat yms.
Laski toissapäivänä 59 sitten tuli 70 ja sekosi laskuissa. Kellosta tuntee myös puolet ja tasat. Laskee yhteen sormilla laskuja missä tulos 10 tai alle (sormet loppuu muuten).
Lue ei vielä mutta kirjoittaa jo monia sanoja ja periaate kirjoittamiseen alkaa olla hallussa, vaikka en olekaan tuota opettanut, tyttö vaan kyselee jatkuvasti mikä kirjain tulee ensin ja mikä sitten yms.
Pukee itse, mutta vetskari ei aina onnistu eikä nauhat kuin solmuun.
ei osaa vielä r-kirjainta, muuten puhua pälpättää täysiä. Saksilla leikkaa jo hienosti. Kinkkaa jo pitkiä matkoja ja kiipeilee paljon ja hyppii, keikkuu yms. pyörässä tarvitaan vielä apupyöriä.

Eli aika paljon oli Pehmixin lapsen kaltainen

Ei meillä ole opetettu 3v9kk -ikäiselle tietokoneen käyttöä! Oppinut numerot ja kirjaimet Muumi-tietsikan avulla mutta ei ole annettu tav. tietsikkaa käyttää.

Mä taas en näe mitään eroa, käyttääkö sitä oikeaa tietokonetta vai muumi-tietokonetta, samanlaista leikkiä se lapsilla on kuitenkin. Ja oikeassa tietokoneessa ne mahdollisuudet vaan eivät lopu kesken, niinkuin leikkitietokoneessa.

Tietokoneet vaan kertakaikkiaan ovat nykyaikaa, mä itse olen jo alle kouluikäisenä saanut ensimmäisiä kertoja käyttää tietokonetta, ja siksi ehkä annan omienikin sitä harjoitella nyt kotona. Ja olen hyötynyt siitä todella paljon, että nuokin taidot ovat hallussa.

Ja tosiaan, kai sitä pitää sitten se kengännauhojen rusetin solmiminen opettaa, jos se kerran on niiiin paljon tärkeämpää kuin tietokoneella mm. kirjoittamaan oppiminen... :whistle:

Kuinka hyvin piirtää?
-piirtää taitavasti, ihmisiä, eläimiä, kukkia, perhosia, sateenkaaria....

Kirjoittaako omaa nimeä?
- ne ei, en ole edes opettanut.....

Osaako kaikki värit? Osaa kaikki värit

Mihin asti osaa laskea?
- Laskee noin 14-15

Puhuuko tosi sujuvasti jo?
- puhuu paljon ja nopeasti, ässä vielä "suhahtaa" ja ärrä vielä hakusessa

Pelaileeko? Ei pelaile millään koneilla (onneksi), lautapeleistä pelaa Quipsia

Leikkiikö?
- leikkitaidoiltaan on taitava, osaa paljon roolileikkejä, mielikuvitusleikit ovat pop ja niitä leikkii kavereiden ja äitin ja isin kanssa...

Pukeeko kaikki vaatteet itse, syökö kaiken itse?
- kyllä pukee kaikki, myös vetoketjut ja napit onnistuvat, on tarkka pukeutumisestaan. Syö tottakai jo itse, on syönyt 1-vuotiaasta lähtien

Miten muuten omatoiminen?
- hoitaa vessa-asiat, kakka pitää pyyhkiä, ei halua opetella vielä....

- no ei.... miksi pitäisi?

Mä taas en näe mitään eroa, käyttääkö sitä oikeaa tietokonetta vai muumi-tietokonetta, samanlaista leikkiä se lapsilla on kuitenkin. Ja oikeassa tietokoneessa ne mahdollisuudet vaan eivät lopu kesken, niinkuin leikkitietokoneessa.

Tietokoneet vaan kertakaikkiaan ovat nykyaikaa, mä itse olen jo alle kouluikäisenä saanut ensimmäisiä kertoja käyttää tietokonetta, ja siksi ehkä annan omienikin sitä harjoitella nyt kotona. Ja olen hyötynyt siitä todella paljon, että nuokin taidot ovat hallussa.

Ja tosiaan, kai sitä pitää sitten se kengännauhojen rusetin solmiminen opettaa, jos se kerran on niiiin paljon tärkeämpää kuin tietokoneella mm. kirjoittamaan oppiminen... :whistle:

Muumi-tietokoneessa tuskin on nettiyhteyksiä.

Muumi-tietokoneessa tuskin on nettiyhteyksiä.

Ei kai sitä tavallisessakaan koneessa tarvitse käyttää. Mä en kanssa näe mitään eroa lasten läppärin ja tietsikan välillä paitsi että lasten läppäri on minusta turhake :) Meillä on lapsen joskus käyttämä kone sellainen, jossa ei edes ole nettiyhteyttä eikä lapsi muutenkaan käytä konetta yksin.

Yhteistyössä