4veellä puutuilee jalat

  • Viestiketjun aloittaja normaalia?
  • Ensimmäinen viesti
normaalia?
tosi usein,esim tänään kun nukahti turvaistuimeen vain vartiksi heräsi kovasti itkemään että jalkoihin pistelee:( usein myös vetää jalkansa jäykiksi silloin.
alkanut vaivaamaan,kun kuitenkaan jalka/jalat ei ole minkään "painon" alla olleet,tai toinen jalka toisen päällä tms.:/
 
"ounou"
Ei kuulemma ole kovin yleinen vaiva, ainakin mulle lääkärit sanoi näin. Mun tytöllä alkoi 4-vuotiaana sama vaiva, hänellä särki myös selkää todella usein. Tyttö tutkittiin tarkoin lastenpolilla ja neurologilla, tehtiin mm. ENMG-tutkimus. Mitään vikaa ei löytynyt mistään, ainoastaan notkoselkä. Tyttö on nyt 9-vuotias ja jalat puutuilee edelleen todella herkästi. Automatkat on tuskaa, eikä puhettakaan, että käytäisiin esim. kesäteatterissa, jossa täytyy kovalla penkillä istua. Kannattaa tutkituttaa. Ihan asiallisesti meihin suhtauduttiin, ja neuvolan kautta laitettiin lähetettä eteenpäin.
 
sisar
Meillä on miehellä ja esikoisella todettu haurashermo-oireyhtymä (HNPP), yleensä täysin vaaraton , lähinnä kiusallinen vaiva. Johtuu geenivirheestä ja luultua yleisempi neuropatian muoto. Ilmenee juuti herkästi puutumisina, hankalassa muodossa (mitä meillä ja ei varmaan teilläkään) voi aiheuttaa ohimeneviä halvaantumisia. Muuta hoitoa ei ole kuin välttää hermopinteitä aiheuttavia tilanteita.
MUTTA TOSIAAN TÄMÄ MEILLÄ, EI TARKOITA SITÄ ETTÄ OLISI TEILLÄ. Ja meillä esikoinen nuorten maajoukkuetason urheilija, joten ei tosiaankaan rajoita elämää.
 
vierailija
Meillä on miehellä ja esikoisella todettu haurashermo-oireyhtymä (HNPP), yleensä täysin vaaraton , lähinnä kiusallinen vaiva. Johtuu geenivirheestä ja luultua yleisempi neuropatian muoto. Ilmenee juuti herkästi puutumisina, hankalassa muodossa (mitä meillä ja ei varmaan teilläkään) voi aiheuttaa ohimeneviä halvaantumisia. Muuta hoitoa ei ole kuin välttää hermopinteitä aiheuttavia tilanteita.
MUTTA TOSIAAN TÄMÄ MEILLÄ, EI TARKOITA SITÄ ETTÄ OLISI TEILLÄ. Ja meillä esikoinen nuorten maajoukkuetason urheilija, joten ei tosiaankaan rajoita elämää.
Mulla on myös hnpp. 80%:lla on lievät oireet, kuulun tuohon 20% ryhmään ja onkin hankalampaa joten on käytettävä pyörätuolia kun halvaukset ei palaudu kunnolla ja on hermoöinteitä/vaurioita ja neuropaattinen kipu. Lihasrappeuma myös.
 
Vierailija
Tää on vanha ketju, mutta halusin vain tulla sanomaan, että mulla selvä haurashermosyndrooma, mutta ei jäänyt kiinni kuin marginaalisena mahdollisuutena enmg-tutkimuksessa. Vaati geenitestin, jossa ei sitten ollutkaan mitään epäselvää. Eli jos aloittajan tytölle on tehty vain enmg, eikä geenitestiä, niin voi olla kyllä haurashermosyndrooma. Mulla on varmasti molemmilla lapsilla, molemmilla tikkuilee jalat helposti.
 

Yhteistyössä