4v kasvusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taaperot
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taaperot

Uusi jäsen
29.04.2005
1
0
1
HEi!
Olin 4v. poikani kanssa neuvolassa. JA siellä todettiin,että poika oli kasvanut vain viisi cm vuodessa. Nyt pituutta oli vain 95.5 ja painoa oli kertynyt noin 16kg. Pieni kokoinen poika siis, mutta niin on molemmat vanhemmatkin pätkiä.
Mutta nyt haluaisin kuulla onko jollakin toisella "kasvuhäiriöisiö" lapsia. neuvolantäti kun antoi pojallemme niin negatiivisen tulevaisuuden kuvan; miten tulee kiusatuksi päiväkodissa ja koulussa. Tiedusteli myös kovasti syötänkö lastani hyvin. Minulla on kolme lasta ja vanhin lapsi on tyttö ja kasvaa koko ajan tasaisesti. Ei ole kylläkän koskaan käynyt kyseisellä terveydenhoitajalla, koska on uusi työntekijä neuvolassamme. Totesi vaan, että katsotaan mitä kaikkea nuorimmaiselta löytyy... Tuli jotenkin niin syyllisen olo koko neuvolakäynnin jälkeen; laiminlyönkä minä jotenkin lapsiani. Muualta saan kuitenkin positiivista palautetta kuinka lapseni käyttyy hyvin jaovat iloisia. Ovatko muut kokeneet vastaavaa neuvolakäynneillä?
Onko kenelläkään mitään kokemusta kasvuhormonihoidoista vai onko jotain muita keinoja auttaa lasta kasvamaan, kun geenit on mitä on ja kasvuhormoonin eritys on pientä?

Mun tyttö oli 4 vuotiaana 112cm ja 32kg. Ylipainoa oli, nyt vähän tasaantunut,ei oo paino noussu kahteen vuoteen. Pituudesta sanoivat että siinä rajoilla ettei aleta tutkimaan liiallista pituuskasvua. Muutaman sentin olisivat vielä armahtaneet. Neuvolassa ovat välillä aika tökeröitä, kokemusta on. Meillä isäntä on isokokoinen 190cm ja 130kg ja minäkin olen yli 170cm joten kyllä tuo geeneissä menee. Minä kyllä salaa ihailen pieniä ja siroja lapsia :heart:

Nii, en varsinaisesti vastannut sun kysymykseen, mutta mulla tosiaan molemmat lapset on pitkiä. Olen syöttänyt heille perunaa koko pienen ikänsä....ei mitään makaroneja yms...olen ajatellut että perunalla ne on kasvanu tuommoisiksi pitkiksi. Kokeiles antaa joka päivä

Ei kai näin pieni lapsi kasvakaan vielä 10cm vuodessa, ei ainakaan omani. Siis ihan vauvana kyllä tulee pituutta, mutta eikö se tasaannu sitten leikki-ikäisenä, kunnes taas kiihtyy murrosiän kynnyksellä ja loppumetreillä. Omat lapseni ovat kirppuja ja vuoden pituuskasvu on ollut tuollaista 5cm luokkaa jokaisella lapsella. Neuvolassa on katsottu vain, että lapset pysyvät omalla kasvukäyrällään ilman, että suuria nousuja tai notkahduksia tulee. Toivottavasti tuli jotain tolkkua.

Yhteistyössä