4v. ei halua mennä päiväkotiin

• Viestiketjun aloittaja huokaus
  • Ensimmäinen viesti
huokaus
Vinkkejä siis kaivataan. Lapseni, tyttö 4v., on aloittanut nyt syksyllä päiväkodin erityisryhmässä dg:lla lievä dysfasia. Oli aiemmin normaalissa ryhmässä isoveljensä kanssa, mutta nyt siis isoveli toisessa pk:ssa. Kaksi ensimmäistä vkoa meni hyvin, taisi olla ns.kuherrusviikot, mutta sen jälkeen aamut olleet yhtä tuskaa.

Ryhmässä on tyttöni lisäksi toinen 4v tyttö ns.tukilapsi, muut ovat 5v. ja 6v. Lapseni kertoo olevansa yksin, kukaan ei leiki hänen kanssaan. Kieltäytyy menemästä pkotiin, mutta joka aamuhan hänet on sinne vietävä. Olen jutellut henkilökunnan kanssa ja hekin kertovat, että tyttöni "viihtyy" yksin. Tänää sain tarpeekseni, jotain on tapahduttava, mutta mitä? Eihän sitä voi lapsia pakottaa leikkimään toistensa kanssa, tosin voihan aikuiset ohjailla leikkiä siten, että kaikki osallistuu. Millaisia vaihtoehtoja minulla on? Mitä, jos vaihdan pkoti ryhmää, mahtaako se tilannetta parantaa, varsinkin, kun nyt pääsi erityisryhmään?

Asumme maalla ja naapuristossa ei ole leikkikavereita. Kaverit löytyvät pienen ajomatkan päästä, jossa sitten silloin tällöin käymme. Aloitimme tytön kanssa ratsastuksen ja nyt olen miettinyt jotain ryhmäliikunta -juttua esim.jumppaa, temppukoulua ym. Tuleeko kellekkän mieleen muuta mahdollista, jossa voisi solmia kaverisuhteita?

Ahdistaa! Ja pienet itkutkin tuossa tiristin...

Äkä nyt ole pahalla mielellä siellä :'( Mulla on kans sama ongelma,4-vuotias tyttö erityisryhmässä(SI-häiriö) ja kesäloman jälkeen ollut joka aamu kapinointia päiväkotia vastaan.Tosi paha mieli siitä tulee kummallekkin,kun haluis ennemmin jäädä äidin kanssa kotiin.
Tyttö ei kanssa leiki oikeen muiden kanssa ja nyt viimeisimmässä päiväkotipalaverissa päätettiinkin,että ohjaajien on osallistuttava ja ohjattava lasta yhä tiiviimmin muiden lasten leikkeihin.On siltä osin tilanne jo alle kuukaudessa parantunut,että nyt leikkii jo jonkin verran,niin ulkona kuin sisälläkin,toisten mukana.
Mä taas luulen,että suurin syy tässä meidän tapauksessa on se,kun pikkusisko jää mun kanssa kotiin,niin isompaa tietysti ihmetyttää et mitä me täällä ilman sitä puuhataan.
Nää on tosi ikäviä asioita ja voi vaan toivoa,että menevät ajan kanssa ohi.
Mutta alappas vaan rohkeasti patistamaan niitä hoitotätejä keskittymään tähän leikkihommaan enemmän,niin varmasti lapsesi alkaa myös pääsemään "piireihin" =)
Oon itse ainakin tosi tyytyväinen,kun lapsi on päässyt leikkeihin mukaan vaikka sairastaakin "lapsi,joka ei opi leikkimään"-sairautta.
Tosi paljon sulle voimia,jota varmasti tarvitset!

huokaus
Kiitos, helpotti jo hiukan! Pitää vaan jutella noille päiväkodin aikuisille. Tuntuu vaan niin pahalta, kun toinen ilmoittaa, että on aina yksin, kaverit on tuhmia ja koko päiväkoti on tuhma. Eiköhän tämä tästä, onneksi on kuitenkin erityisryhmässä, ei varmaankaan pärjäisi isossa ryhmässä.

Hyvähyvä!Kyllä se oikeesti on neuvottelun paikka jos lapsi ei halua päiväkotiin.Jotain hankaluutta siellä silloin varmasti on,ei lapsi turhaan hanttiin pistä.Meillä myös käyttää samaa ilmaisua,tuhma,muista lapsista ja päiväkodista yleensäkin.Asiat pitää saada sille mallilleen,ettei siellä lapsesta noita tuhmia juttuja ole.
Jaksamista sinulle yritykseen =)

Yhteistyössä