4kk vauvan katsekontakti yms

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Mua huolettaa vauvani hiukan, kun hänen katsekontaktin kanssa on hiukan ongelmia. Hän on erittäin nauravainen ja iloinen tyttö, ja ottaa kontaktia kaikissa muissa tilanteissa, mutta ei silloin, kun nostan hänet kasvot kasvojani vasten syliini. En saa häntä katsomaan minua, ja huolettaa, onko tämä autistinen piirre?? Onko kokemusta.
Kävin lukemassa netistä autismi-sivuilla, jossa kerrottiin,että jo muutaman kk ikäisellä lapsella voi huomata autistisia piirteitä.
Yksi piirre, mikä siellä sanottiin, on että vauva välttelee katsekontaktia, niin onko tuo sitten katsekontaktin välttelyä.. Ja autistinen vauva välttelee syliä, mutta tämä meidän ei kyllä välttele syliä.
Sitten yksi oire, joka myös voisi olla autismiin viittaavaa, on äärimmäinen kiinnostus kielen liikutteluun. Vauvani on muutaman päivän ajan liikutellut kieltään aivan kummallisen paljon, ja minua pelottaa, että onko tämäkään normaalia siis......

voisiko joku ystävällisesti kommentoida, sillä oikeasti olen todella huolissani :((

En usko että kyseessä olisi autismia. Meillä vauvaa alkoi tuossa iässä ympäristö kiinnostamaan hirmuisen paljon. Kun nostin vauvan kasvojeni korkeudelle niin vauva katseli vain sivuille. Muuten kyllä katseli "suoraan silmiin". Ja tuo kielen liikuttelu. Meillä vauva alkoi liikutella kieltä hirveän paljon hampaiden takia. Nyt vauva 9kk ja jossain määrin liikuttelee kieltä suussaan (kokeilee juuri tulleita hampaitaan).

meillä samanikäinen poika, tekee ihan samaa. Tuskin kannattaa huolestua, itse en ainakaan ole, sillä muuten todella sosiaalinen pikkupoika. Pitäähän vauvankin saada ns. omaa tilaa välillä :)

no helpottavaa kuulla.. olen ollut oikeasti jo todella huolissani.. tosiaan vauvaan saa muuten todella hyvin kontaktin, mutta on vain ainoastaan tuo yksi tilanne, jossa ei kontaktia saa. mies on kyllä saanut tuossa tilanteessa kontaktia, mutta ei hänkään aina.... vauva on muuten todella iloinen ja nauravainen, ja sosiaalinen.
mutta entä tuo kielen kanssa räpeltäminen, kun pyörittää sitä ikeniä vasten.. ja sitten välillä hankaa ikeniä yhteen..se näyttää myös aika hurjalta...onko kokemusta siitä? voiko johtua mahdollisesti hampaista?

Yhteistyössä