4kk nukkuu huonosti, maitorupiko syynä?

Meidän pikkumies 4kk sai lääkärissä diagnoosin maitoruvesta. Hän nukkuu huonosti, herää parin tunnin välein, aamuyöstä tunninkin välein ja huitoo ja hieroo naamaansa, joudun pitämään hänellä tumppuja tästä syystä, muuten tulee kamalia raapamia. Hän nukkuu vieressäni ja ainoa keino millä hänet saa nukahtamaan takaisin ehkä hiukan syvemmin on imetys. Yöllä saatetaan imeä viisikin kertaa. Ennen ihottumaa kasvoissa poika nukkui puolilta öin viiteenkin ja silloin vasta ensimmäinen syöttö. Nyt uni on ihan pinnallista, päivällä nukkuu sitten hyvin.

Ihottuma alkaa nyt helpottaa rasvausten ja/tai/ehkä minun maidottomaan ja viljattomaan diettiin siirtymisen myötä joten en tiedä kumpi on enää syynä huonoihin öihin, se että ei osaa siirtyä kevyestä unesta itse raskaampaan uneen ja ehkä nukkuu päivällä liikaa ja raapii sen vuoksi yöllä kasvojaan vai se että kasvoja kutittaa ja heräilee siksi. Päivisin hän ei raavi paitsi jos on väsynyt niin kädet kohoaa heti hieromaan silmiä ja kasvoja. Meillä täysimetetään vielä. Mikähän neuvoksi?

Onpas tutun kuuloista tekstiä,ihan kuin meidäm elämästä vajaa 4v sitten. Mun poika oli kanssa vauvana allerginen ja reagoi iholla kaikkeen epäsopivaan. Tuloksena huonosti nukutut yöt ja syynä oli ihon kutina. Meillä ei kyllä täysimetetty vaan poika sai vastiketta ja kiinteitä (joista mikään ei siis sopinut...selvisi myöhemmin ) ja tilanne ei luonnollisesti noilla eväillä parantunut. Pojallamme oli siis ihossa laajat urtikariat ja niskassa kutiava,ikävän näköinen rupi :/

Mä en muuta neuvoa osaa antaa kuin sen,että sun ruokavaliossa on edelleen jokin mikä aiheuttaa oireita vauvallesi. Ja se voi olla ihan mikä vain. Meillä tilanne helpotti jotenkin vasta sitten kun pojalla oli ruokavalio täysin "oireeton" eli että mistään ei tullut kutinoita. Niin ja kuluihan meillä kyllä ataraxia aika paljon :/

Voimia selvittelyyn,allergiat on rankkoja :hug:

Kyllä tuo ihan allergialta kuulostaa, en sitten tiedä tarkoittaako tuo maitorupi samaa, sitä nimitystä ei nykyisin niin usein enää kuule. Kannattaa rasvata ihottumia esim. miedolla kortisonilla kuuriluontoisesti ja katsoa sitten palautuuko ihottuma kuurin jälkeen takaisin tai paheneeko se. Jos näin on, on maidossasi edelleen jotain allergisoivaa. Pienten lasten yleisimmät allergisoijat ovat: maito, muna ja kotim. viljat ja soija. Kannattaa siis jättää samalla vaivalla ainakin muna ja soija pois. Jotkut maitoallergiset reagoivat myös naudanlihaan. Sitten kannattaa hiukan seurailla "yleisesti allergisoivia" eli pähkinöitä, kalaa, sitruksia, tomaattia, paprikaa, selleriä, suklaata jne. Itse koin/koen helpoimmaksi pitää oirepäiväkirjaa omista ja lapsen syömisistä sekä lapsen oireista, unista jne. ja siihen myös merkataan rasvaukset, lääkkeet jne. Sen avulla on sitten helpompi selvittää, mistä oireita tulee.

Yhteistyössä