4kk nukahtaa VAIN pullolle, yöheräilyt nälkääkö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pökspöks
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pökspöks

Vieras
Eli tyttö ensi kuun alussa 4kk. Hölmö (?) kun olen ollut, niin olen opettanut nukahtamaan vai pullolle. Tosin en tiedä missä kohtaa meni ns. väärin, kun tämä on mennyt ihan itsestään näin.. Pienenä nukahti hetkutukseen sylissä, nykyään väsyneenä tarttee vaan pullon huulille, niin jo on silmät kiinni ja syö melkein unissaan.

Ongelmana mulla lähinnä nyt yöheräilyt. 2h on maksimi mitä tyttö putkeen nukkuu. Sitten aina herää ja itkee niin kauan, että saa ruokaa. Syö siis kyllä sen 100ml yleensä kokonaan ja taaaas jaksaa vaan 2h. Neuvolasta suosittelivat kiinteitä & jotain riisipuuroa/velliä (en edes ole varma mitä, tänään kauppaan), mutta pelkään ettei siitä ole apua. Entä jos vauva unisyklien takia herää aina, eikä vaan OSAA nukahtaa itse.. Silloin ei auta puurot ei vellit. Miten mä voin auttaa tota pientä nukahtamaan? Ja miten voin pitää niin ettei se nukahda heti kun saa pullon suuhun? Oisko parempi, että se saa ton puuron/vellin, mutta ei enää maitoa vai oisko paha syömisen jälkeen nukauttaa maitopullon avulla?

Apuja, neuvoja, kokemuksia kiitos! :)

Onko refluksi- tai maitoallergiaoireita? Meillä parin tunnin välein huutaen syömään heränneet lapset olivat lopulta maitoallergisia ja toisella oireena myös refluksi.

Ei kelpaa tutti. Tai joskus ääääärimmäisen harvoin eli ehkä viisi kertaa koko ikänsä aikana oon saanu tutilla vahingossa nukahtamaan. Mut tuttia pitää pitää kiinni, muuten se lentää samantien kaaressa ulos. Muutenkin se on hirveetä riehumista ja reuhtomista, kun tutin laittaa eli huitoo käsillä ja venkoilee, niin on todellinen haaste saada pysymään ees suussa.

Een mä tiiä onko refluksi- tai allergiaoireita :o ei kai? Siis ei mitenkään kipeältä vaikuta, kovalla imulla syö aina. Mistä sä huomasit omilla lapsillas?

Ja joo, kiinteitä aletaankin antaa, mutta milläs ton saa nukahtamaan, ku ei tähänkään asti oo onnistunu ku maitopullolla..

Illalla annat vaikka löysää sosetta ja maitoa päälle, niin voi jaksaa nukkua pidempään. Meillä se auttoi. Ja noin pieni saa todellakin nukahtaa maidolle, jos niin haluaa, kyllä sitö ehtii sitten myöhemmin alkaa opettaa pois siltä unipullolta. Meillä mennään edelleen päikyille pullon kanssa, kunniin pääsee helpommalla ja poika pian vuoden.

Niin, maitomäärät on aina max 120ml/kerta ja enempää ei kertakaikkiaan mahdu pieneen. Eli kai sekin selittää tuota tiheään syömistä.. Mutta silti, tuntuu hurjalta 2h välein syödä, milloin sen maha ehtii levätä :o

Jajoo, kaikki unet (yö- ja päiväunet) nukahtaa pullolle. Mutta hyvä kuulla ulkopuoliselta, että še on ihan ok. Keskusteluja kun täälläkin lukee, niin tuntuu melkein kaikki kertovan miten heidän vauva jo suurinpiirtein syntymästä asti nukahtaa itsekseen kun vaan sänkyyn laittaa..

Alkuperäinen kirjoittaja Pökspöks;29490964:
Niin, maitomäärät on aina max 120ml/kerta ja enempää ei kertakaikkiaan mahdu pieneen. Eli kai sekin selittää tuota tiheään syömistä.. Mutta silti, tuntuu hurjalta 2h välein syödä, milloin sen maha ehtii levätä :o

Jajoo, kaikki unet (yö- ja päiväunet) nukahtaa pullolle. Mutta hyvä kuulla ulkopuoliselta, että še on ihan ok. Keskusteluja kun täälläkin lukee, niin tuntuu melkein kaikki kertovan miten heidän vauva jo suurinpiirtein syntymästä asti nukahtaa itsekseen kun vaan sänkyyn laittaa..

Kaikki lapset ovat erilaisia. Oli mullakin käsitys, että kaikki vauvat nukkuvat yönsä läpeensä viimeistää 2kk iässä, ja hevon vitut nukkuu. On mulla kavereita joilla nukkuu ja sit on kavereita joilla nukkuu tosi huonosti.
Meillä on alkanu nukkumaan tosi kivasti tässä vuoden iässä. En ole puuttunut tohon syömiseen ja nukkumiseen.

Minusta lapsesi on niin kovin pieni johonkin ruuan "säännöstelyyn"... Meillä vauva söi kai vielä 7-8 kk vielä 3 h välein, siinä vaiheessa pidin "unikoulun". Ja tissille nukahti siihen asti, sitten lopetti sen itse. Älä stressaa!

Meillä sama ongelma, mutta vauva syö usein sen 160ml kerralla. Heräsi 2 h välein yölläkin ja aloin antamaan kiinteitä. Tai tuota riisi ja maissivelliä kun annoin, niin nukkui välillä taas jopa 6h. Tuo päivällä syöminen on taas vähän ongelma, kun ei tuo osaa syödä :D, kaikki tulee ulos, mutta kyllä sinne jotain jää. Mutta suosittelisin ehdottomasti kiinteitä.

Sanosin että tuollain kai se normaali 4kk vauva toimii - melkein pitäisin poikkeutena niitä, jotka nukkuu läpi yön. Asiat pienillä vauvoilla muuttuu nopeaa tahtia - kuukauden tai viikonkin päästä tilanne voi olla jo eri.

4kk on pieni vielä, että jos maito maistuu kahden tunnin välein niin ilman muuta maitoa vaan sitten. Älä ressaa tai huolehdi mistään mahan kestämisistä tai reflukseista, jos teillä on iloinen ja tyytyväinen vauva ja mikä tärkeintä, et itse ole huomannut mitään sen kummallisempaa niin kaikkihan on silloin hyvin!

Jos nyt nukahtaa helposti pullolle niin nukutat pullolle. Pari, kolme kuukautta ja tilanne voi olla jo ihan eri. Reläx vaan ja mee vauvan ehdoilla. Sit ku se vaivaa sua tarpeeksi olette varmastikin kypsiä johonkin unikouluihin. Anna vielä aikaa.

Yhteistyössä