4kk-ikäinen vauva pyrkii istumaan, mitä teet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meijän 3,5 kk pyrkii istumaan jatkuvasti, ja sylissä haluaa istua. Ollaan annettu olla ihan siinä asennossa missä viihtyy. Niin ainakin olen ymmärtänyt, että vauvaa ei kannata väkisin istuttaa, mutta jos vauva itse laittaa itsensä sellaiseen asentoon, niin eiköhän selkäranka sen kestä :)

Ne on vanhojen ihmisten juttuja että eis sais "istuttaa". Kyllä se voi sylissä istua tuettuna, varsinkin jos itse pyrkii siihen asentoon niin ei voi olla haitaksi. Oppii siinä samalla kehonhallintaa kun ei vain makuuteta.

Ne on vanhojen ihmisten juttuja että eis sais "istuttaa". Kyllä se voi sylissä istua tuettuna, varsinkin jos itse pyrkii siihen asentoon niin ei voi olla haitaksi. Oppii siinä samalla kehonhallintaa kun ei vain makuuteta.

alle 6kk ikäistä ei todellakaan saa tukea istumaan esim. lattialle tai syöttötuoliin, siitä voi seurata vakaviakin vaurioita. Sylissä itse istumaan nouseminen on ihan eriasia.

Kaikki asiat mitä lapsi tekee itse on sallittuja ja hyväksi lapsen motoriikalle, eikä niitä pitäisi rajoittaa. Muuten kasvaa lapsia, jotka eivät osaa, uskalla ja pysty tekemään mitään fyysisesti vaativampaa. Tämän huomaa hyvin päiväkodissa, jossa aina välillä tulee vastaan lapsia, jotka eivät pysty kävelemään mäkeä ylös, koska voimat eivät riitä tms. Sitterissä ei kannata lasta istuttaa, vaan vaan antaa lapsen olla mieluummin lattialla ja liikkua itsenäisesti.

Kaikki asiat mitä lapsi tekee itse on sallittuja ja hyväksi lapsen motoriikalle, eikä niitä pitäisi rajoittaa. Muuten kasvaa lapsia, jotka eivät osaa, uskalla ja pysty tekemään mitään fyysisesti vaativampaa. Tämän huomaa hyvin päiväkodissa, jossa aina välillä tulee vastaan lapsia, jotka eivät pysty kävelemään mäkeä ylös, koska voimat eivät riitä tms. Sitterissä ei kannata lasta istuttaa, vaan vaan antaa lapsen olla mieluummin lattialla ja liikkua itsenäisesti.

Lattialla pidetäänkin aina kun vaan siellä viihtyy enkä väkisin ole estämässä istumista sylissäkään, mutta on vaan niin hullun näköinen kun niska köyryssä istuksii :D

Meillä ei viihdy 4kk yhtään lattialla kun yrittää koko ajan nousta sielläkin istumaan ja sitten menee hermot. Mahalla ollessaan yrittää ryömiä mutta siihenkin menee hermot. Unille menokin on yhtä hermoromahdusta nykyään.

[QUOTE="vieras";28580417]Meillä ei viihdy 4kk yhtään lattialla kun yrittää koko ajan nousta sielläkin istumaan ja sitten menee hermot. Mahalla ollessaan yrittää ryömiä mutta siihenkin menee hermot. Unille menokin on yhtä hermoromahdusta nykyään.[/QUOTE]

Samanlaista hermojen menetystä se on täälläkin, tuntuu että liikkumattomuus tympäisee ja haluaisi vain että kannellaan ympäri kämppää. RASITTAVAA. Onneksi ohimenevää ja loppuu viimeistään, kunhan oppii edes vähän liikkumista. Meillä ei edes kääntyillä vielä lattialla, pehmeällä alustalla on pari kertaa mennyt mahalleen. Paljon hitaampi oppija tämä on kuin esikoinen...

[QUOTE="vieras";28580417]Meillä ei viihdy 4kk yhtään lattialla kun yrittää koko ajan nousta sielläkin istumaan ja sitten menee hermot. Mahalla ollessaan yrittää ryömiä mutta siihenkin menee hermot. Unille menokin on yhtä hermoromahdusta nykyään.[/QUOTE]

Ompas tuttua...Meillä meni hermot kun ei päässy ryömien etenemään, lähti sitte pikkasta vailla 5kk pyörimään. Pyöri siihen asti että oppi konttaamaan 7kk. Ja sylissä tosiaan punkesi istumaan siinä 4kk, tuetta 6kk.

Yhteistyössä