4d/rakenneultra???

Varasin äsken ajan 4d ultraan viikkoja tuolloin 19 kun aika.Lähinnä ajatuksena rakenneultraus ja tutkiminen että kaikki kunnossa..toivottavasti.Nyt iski epävarmuus,kun lueskelin joidenkin tekstejä,kun olin ymmärtänyt että 4d:ssä kaikki poikkeavuudet näkyy selvemmin jne.Odotan siis viidettä lasta ja en pelkästään mene katsomaan minkänäkönen kaveri on vaan,että onko hällä kaikki hyvin.
Oliko se nyt virhe varata 4d????
meillä ei kunta kustanna rakenneultraa,ajan varasin Tampereen terveystalolle..olikos Kirkinen tmv.

Anteeksi, mutta en nyt ymmärtänyt mikä oli asiasi/kysymyksesi ydin?

Itse olen käynyt rakenneultrissa 4d-ultrissa, meilläkään kunta ei rakennultraa tarjoa. Itse menin sinne juuri siitä syystä, että siinä näkee kaiken paljon paremmin kuin tavallisessa ultrassa ja nuo yksityisen ultrat tekee speasialistit eli todella pätevät ja kokeneet lääkärit.

Minä kyllä suosittelen 4d-ultraa.

^^ Joo siis lueskelin vanhoja viestejä 4d ultrista ja jotkut oli sitä mieltä ettei rakenneultraa kannata 4d:ssä käydä,kun lapsi vielä niin pieni eikä "näytä vauvalta" jne.Tarkemmin ajateltuna nuo viestit saattoi olla ihmisiltä joilla esim.kunta tarjoaa rakenneultran tai sitten varakkaampia tmv.
Iski siis epävarmuus ja sillä kyselin,itse en neljästä aiemmasta ole 4d:ssä käynyt,joten en siittä pahemmin tiedä.Aloin siis miettimään,että näkeekö siinä 4d:ssä sitten kaiken jne. :ashamed:
Mutta hyvä kuulla,että joku käynyt rakenneultran 4d:ssä! =)

Meillä rakenneultra tehdään osittain 4D:llä ja osittain tavallisella ultralla (siis samalla käynnillä). Neuvolantäti sanoi, että tietyt jutut näkyy paremmin 4D:nä, tietyt perinteisellä ultralla. En nyt muista tarkkaan, mutta esim. suulakihalkiot erottaa tietysti paremmin 4D:llä ja aivojen rakenteen perinteisellä (muistankohan väärin?).

Meille siis kuntaan on hankittu 4D-laitteisto, viime raskaudessa rakenneultra tehtiin tavallisella ultralla. Ymmärtääkseni tavallinenkin ultra on luotettava rakennetutkimus, kunhan tekijä on taitava ja kokenut (sama tietysti 4D:ssä).

Unohtui: ultraava lääkärimme suosittelee 4D-rakennetutkimusta n viikolle 21-22.

MIELIKKI: Kävin Tampereella Suomen Terveystalossa 4 d:ssä kun viikkoja oli 29+4. Ultraajana oli Professori Kirkinen ja itse ainakin tykkäsin tyypistä. Rauhallinen ja to-del-la-kin paneutui asiaan. Koko homma kesti tasan tunnin, itse ihan yllätyin siitä, että tutkimus oli niin perusteellinen ja kesti niin kauan.

Suurin osa ajasta taisi kyllä mennä siihen, että lääkäri yritti saada kunnon kasvokuvaa, vauvalla kun oli käsi melkein aina kasvojen edessä tai suussa. Meidän kannalta oli tietysti mukava, että loppujen lopuksi se kasvokuva saatiin melkoisen selkeänä, mutta lääkärin motiivina siinä oli kyllä juuri se, että hän halusi varmistua, ettei ole huulihalkiota tai kitalakihalkioepäilyä. Vasta kun hän sen oli saanut varmistettua, hän siirtyi tutkimaan seuraavaa juttua.

Toinen syy siihen, että tutkimus kesti noinkin kauan oli (minun mahan ja) sikiön pieni koko, vko 29+4 ja 1050g. Vaikka kokoarvio onkin ns. käyrien sisäpuolella, se on kuitenkin ihan alarajalla, joten lääkäri todella yritti selvittää onko siihen kenties jokin kehityshäiriö tai istukan laiskuus syynä. Tutki ja tutki ja tutki... ja totesi sitten, että hänen mielestään kaikki on just niinkuin pitää. Itse olen ollut sitä mieltä koko ajan, ollaan nimittäin miehen kanssa molemmat aikas pienikokoisia, joten eipä tästä tulevasta kaveristakaan luulisi isoa tulevan. Sanoinkin niin tälle Kirkiselle monta kertaa, mutta hän halusi omien sanojensa mukaan "varmuuden vuoksi tarkastaa "k.a.i.k.e.n" ! Ja vaikka hänen mukaansa kaikki onkin hyvin, hän kirjoitti vielä lähetteen uusintaultraan äitiyspolille TAYS:iin ja terveyskeskukselle, jossa tutkittiin minun kilpirauhasarvot. Eli mielestäni tämä Kirkinen siis todella otti "homman tosissaan" eli uskoisin MIELIKKI, että voit olla hyvillä mielin.

Myös sukupuoli selvisi, lääkärin mukaan kuulemma 100%:lla varmuudella tyttö - no, aika näyttää! Itse melko alussa sanottiin, että jos oletus sukupuolesta näkyy, me halutaan se tietää. Siitä huolimatta lääkäri kaksi kertaa vielä varmisti, että onko nyt varma, että haluatte tietää sukupuolen... eli ei tosiaankaan omasta aloitteestaan sitä kertonut. Mutta JOS ette halua sukupuolta tietää, kannattanee siitä kyllä lääkärille mainita, ettei hän vaikka vahingossa sano mitään.

Lysti maksoi Kela-vähenyksen jälkeen 217 euroa (sis. dvd:n). Oli varsinkin miehelle kuulemma todella käymisen arvoinen kokemus. Itse jouduin makaamaan asennossa, mistä en nähnyt käytännössä yhtään mitään, mutta dvd:ltä pääsin sitten katselemaan itsekin maha-asukkia.

Niin, ja itse se ultraus tietysti tehtiin mahan päältä. Minulla kohtu melkoisen syvällä lantiossa, joten jouduin olemaan "jännissä sivuasennoissa", mutta mitäpä siitä. Ultrauksen jälkeen lääkäri vielä katsoi "jotakin jollakin laitteella" sisäkautta, en tosiaankaan muista enää mitä. Ja sen jälkeen varmisti vielä käsin, että kaikki kohdunsuulla on kunnossa ja kiinni.

Tsemppiä raskauteen ja toivottavasti selviää, että kaikki on OK :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja Mielikki:
^^ Joo siis lueskelin vanhoja viestejä 4d ultrista ja jotkut oli sitä mieltä ettei rakenneultraa kannata 4d:ssä käydä,kun lapsi vielä niin pieni eikä "näytä vauvalta" jne.Tarkemmin ajateltuna nuo viestit saattoi olla ihmisiltä joilla esim.kunta tarjoaa rakenneultran tai sitten varakkaampia tmv.
Iski siis epävarmuus ja sillä kyselin,itse en neljästä aiemmasta ole 4d:ssä käynyt,joten en siittä pahemmin tiedä.Aloin siis miettimään,että näkeekö siinä 4d:ssä sitten kaiken jne. :ashamed:
Mutta hyvä kuulla,että joku käynyt rakenneultran 4d:ssä! =)
Ihan hyvin meillä on kaikki näkynyt rakenneultrissa, kaipa noissa 4d-ultrissakin sitten on eroja, jos jonkun mielestä vauva ei näytä vauvalta. Mollemmissa ultrissa vauvojen profiilit ovat näkyneet hienosti. Pikkukakkosen posket olivat pyöreämmät kuin esikoisen, rv 19, esikoisen ultra rv 20 =)

Me käytiin siis rakenneultrassa, koska se on se tärkein ultra, 4d.llä näkee rakenteet paremmin kuin tavallisella ultralla, lisäksi mitataan laskimovirtaukset eli mahdollinen riski raskausmyrkytykseen, myös mahdollinen suulakihalkio näkyy 4d.ssä selvästi.

Alkuperäinen kirjoittaja Dahlia:
Meillä rakenneultra tehdään osittain 4D:llä ja osittain tavallisella ultralla (siis samalla käynnillä). Neuvolantäti sanoi, että tietyt jutut näkyy paremmin 4D:nä, tietyt perinteisellä ultralla. En nyt muista tarkkaan, mutta esim. suulakihalkiot erottaa tietysti paremmin 4D:llä ja aivojen rakenteen perinteisellä (muistankohan väärin?).

Meille siis kuntaan on hankittu 4D-laitteisto, viime raskaudessa rakenneultra tehtiin tavallisella ultralla. Ymmärtääkseni tavallinenkin ultra on luotettava rakennetutkimus, kunhan tekijä on taitava ja kokenut (sama tietysti 4D:ssä).

Unohtui: ultraava lääkärimme suosittelee 4D-rakennetutkimusta n viikolle 21-22.
Meidän rakenneultra oli välillä tavallista ja sitten tuota 4d-ultraa. Meillä taas ultralääkäri sanoi, että rv 20 on paras aika rakenneultralle. Kyllähän tuo rv22 alkaa olla jo aika pitkällä, jos jotain poikkeavaa huomataan.

Alkuperäinen kirjoittaja Meirami:
Meillä taas ultralääkäri sanoi, että rv 20 on paras aika rakenneultralle. Kyllähän tuo rv22 alkaa olla jo aika pitkällä, jos jotain poikkeavaa huomataan.
Jeps, hiukan mietityttää tuo ajankohta. Tarkemmin muistia kaivellessani, ehkä oli niin, että lääkäri suosittelee viikkoa 21 mutta vapaita aikoja ei meille löytynyt kuin vasta 22+0.

Yhteistyössä