4146€ kelalta, miksi mennä töihin!?!?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Eli aloin laskemaan paljon saisin rahaa jos eroaisin miehestäni ja hakisin kaikki tuet mitä voisin saada. Summaksi sain tuon otsikossa olevan 4146€/kk. Se sisältää, asumistuen, elatustuet, äitiyspäivärahan (900€), lapsilisät yksinhuoltaja korotiksilla ja toimeentulotuen.

Ihan järjetöntä! Eihän minun vaikuta mennä töihin äitiysloman jälkeen. 😖 En saa mistään nuin hyvää palkkaa vaikka äitiyspv.raha tippuis pois. Mitäs te muut tekisittä? Antasko moraali myöten jäähä yhteiskunnan elätiksi vai lähtisikkö siivoojaksi tai kaupan kassalle töihin? Ajattelin että voisin jäädä kodinhoidontuelle kotiin kunnes nuorin viidestä lapsestamme täyttää kolme.
 
vierailija
Jäisin kotiin. Jos tukijärjestelmä on rakennettu nuin idiootiksi käyttäisin kyllä sumeilematta sitä hyväksi. Kasvatat viittä lasta ja ehdit varmaan vielä tehdä töitäkin vuosia jolloin maksat takaisin osan kuluttamistasi verorahoista. Ja on monia jotka tekevät tuota vaikka eivät tee yhtään mitään yhteiskunnan hyväksi esim. narkkarit ja alkoholistit. Sinä sentään kasvatat viisi (toivottavasti) veronmaksajaa tähän maahan.
 
vierailija
Kyllä saa, yhdelle ihmiselle suojaosuus on jotain 560€ ja joka lapselle 340€ muistaakseni. Sit ton kokoselle perheelle pitää olla jo aika iso kämppä joten vuokra on tod.näk yli 1000€+sähkö ja vesi. + muut kulut. Joten tuostako lasket. Jollain pitäs tieten ruuat ja lasten harrastus kamppeet, vaatteet ym. ostaa.
 
vierailija
Jep. Kotiin taidan jäädä. Ja kyllä laskin että saan toimeentulotukeakin, ainakin laskurin mukaan. Vuokra olisi 1600€ koska tälle lössille täytyy olla jo aika iso kämppä.

T. Ap
 
vierailija
Jos saat äitiyspäivärahaa, niin et saa kyllä toimeentulotukea. Esimerkiksi itse työttömänä 2 lapsen yksinhuoltajana saan lapsilisän yksinhuoltajankorotuksella, elatustuen, asumistuen ja työmarkkinatuen. Eipä tuu toimeentulotukea siihen päälle. Itse pitää asumistuen jälkeinen omavastuu maksaa vuokrasta.
 
vierailija
No joo silloin kun itse sain äitiyspäivärahaa yksinhuoltajana, niin silloin sain toimeentulotukea sen verran, että sosiaalitoimi maksoi asumistuen jälkeisen vuokraosuuden.

Ei tullut mitään 500e toimeentulotukea lapsilisän, elatustuen ja äitiyspäivärahan päälle.
 
vierailija
No aika harva työtön on AP:n tilanteessa, että hoitaa yksin viittä lasta. Keskiverto työtön taitaa olla yksin yksiössä asuva aikuinen joka saa kelan tukia asumistuen jälkeen sen noin 600€, hänen kannattaa jo mennä töihin. Ja kyllähän ap:kin aikoi lähteä töihin kun nuorin lapsista täyttää kolme.

Haluaisin myös sanoa sellaisen huomion että kuka haluaisi palkita ap:n? Viiden ilmeisesti pienen lapsen yksinhuoltajaäidin? Hän tulee olemaan kokoajan sairaslomalla koska lapset ovat kipeitä hoidossa kiertävien tautien takia. Puytämässä vapaata hammaslääkäreihin, vasu palvereihin ja arviointikeskusteluihin. Ja loppujen lopuksi hän palaisi loppuun koska kuka ihme tuota palettia edes jaksais? Huolehtia viidestä lapsesta ja käydä töissä?!?
(en kyllä edes ymmärrä kuka on itsensä tuommoiseen tilanteeseen saattanut, että on viisi lasta tehnyt ja aikoo erota. Mutta se ei nyt sinänsä ole minun asia)

Joten ap jäähän kotiin vaan niin sinä jaksat paremmin ja lapsesi voivat paremmin.
 
vierailija
No aika harva työtön on AP:n tilanteessa, että hoitaa yksin viittä lasta. Keskiverto työtön taitaa olla yksin yksiössä asuva aikuinen joka saa kelan tukia asumistuen jälkeen sen noin 600€, hänen kannattaa jo mennä töihin. Ja kyllähän ap:kin aikoi lähteä töihin kun nuorin lapsista täyttää kolme.

Haluaisin myös sanoa sellaisen huomion että kuka haluaisi palkita ap:n? Viiden ilmeisesti pienen lapsen yksinhuoltajaäidin? Hän tulee olemaan kokoajan sairaslomalla koska lapset ovat kipeitä hoidossa kiertävien tautien takia. Puytämässä vapaata hammaslääkäreihin, vasu palvereihin ja arviointikeskusteluihin. Ja loppujen lopuksi hän palaisi loppuun koska kuka ihme tuota palettia edes jaksais? Huolehtia viidestä lapsesta ja käydä töissä?!?
(en kyllä edes ymmärrä kuka on itsensä tuommoiseen tilanteeseen saattanut, että on viisi lasta tehnyt ja aikoo erota. Mutta se ei nyt sinänsä ole minun asia)

Joten ap jäähän kotiin vaan niin sinä jaksat paremmin ja lapsesi voivat paremmin.
Hyvin sanottu. Sit tulisi lapseniviennit tarhaan. Joku ekalleluokalle. 3 luokkalainen pääsee 12 5 luokkalainen 15. Hirvee säätö ja stressi joka sitten vaikuttaa lapsille huutamisena. Ja voisi tehdä niin että tohon voisi lisätä eläkemaksun. Et siis eläke karttuu tuellakin näissä tilanteissa ettei nainen jää vanhana kituuttamaan ihan minillä vaan saa paremman eläkkeen. Jos haluaa mennä töihin sitten kun viimenenkin tulee toimeen yksin. Ni eläke on silti karttunut. Pidä hyvä huoli lapsista ne on tärkeimmät ihan liikaa pahoivoivia lapsia.
 
vierailija
No joo silloin kun itse sain äitiyspäivärahaa yksinhuoltajana, niin silloin sain toimeentulotukea sen verran, että sosiaalitoimi maksoi asumistuen jälkeisen vuokraosuuden.

Ei tullut mitään 500e toimeentulotukea lapsilisän, elatustuen ja äitiyspäivärahan päälle.
Ei tietenkään tule toimeentulotukea 500 euroa kaiken päälle, vaan toimeentulotukea maksetaan niin paljon, että toimeentulotuen normi tulee täyteen. Oli se tarvittava summa sitten 500 tai 5 euroa. Jokaiselle pitää jäädä kohtuullisten asumiskulujen jälkeen se toimeentulotuen minimi käytettäväksi elämiseen.

Yksinhuoltajalla se summa on 574,60 euroa/kk ja lapsilla on omat toimeentulotukensa. Jos lapsia on viisi ja iät vaikka 2 ,5, 7, 10 ja 12 vuotta, heille maksetaan toimeentulotukea kuukaudessa 267,15 € + 267,15 € +267,15 € + 327,64 +352,84 € = 1481,93 euroa. Siihen äidin summa, niin päästään 2056,53 euroon. Vuokran ollessa 1600, nousee kokonaissumma 3656,53 euroon kuukaudessa. Vuokran lisäksi maksetaan asumiskuluina vesi, sähkö yms. Silloin päästään jo 3700 euroon kuukaudessa. Ja se on nettona käteen.
 
vierailija
Hei täälä ap ja pakko nyt tulla erittelemään mistä tuo summa koostui. Laskin kaikki uudestaan ja yritin kelan sivuilta nyt tutkia että otan kaikki huomioon. Asumistuessahan ei esim. oteta tuloina huomioon muuta kuin äitiyspv. elarit ja lapsilisät ei ole "tuloa".

Mutta siis tässä tämä:

Asumistukea saisin 1600€ vuokraan 923€
Elatustukea (172€*5) 860€
Äitiyspv.raha 900€
Lapsilisät 679€
Yksinhuolt.korotukset (63.3€*5) 316€

Nämä tekivät yhteensä 3678€

Kun tämän syötin toimeentulotuki laskuriin tulona ja menoina vuokran, veden, sähkön, vakuutukset, lääkkeet ym. Sain toimeentulotuki arvioksi 416€

Joten näistä tuli yhteensä 4094€ jotain olin alkuperäisessä ilmeisesti pyöristellyt ylöspäin. Mutta eipä tuo summa paljon muuttunut.

Siinäpä teille jotka väititte ettei voi saada nuin paljon tukia. Niin ainakin minun laskelmien mukaan voi.

Ja kiitos kaikille vastauksista. Mukava että tämä herättää keskustelua. Olen myös sitä mieltä etten olisi kovin hyvä työntekijä koska poissaoloja olisi paljoa ja kädet ovat täynnä työtä jo nyt. Mieluummin hoidan lapseni itse kun pistäisin hoitoon ja sitten olisin itse poikki töiden takia ja lapset stressaantuneita hoidon takia.
 
vierailija
Ja siis vielähän en ole tätä tehnyt. Aloin vain suutuspäissäni laskemaan miten pärjäisin jos eroaisin ja muuttaisin pois vuokrakämppään.

Mut siis näimmä pärjäisin. Ja töihinkään ei heti täytyisi mennä.

T. Ap
 

Yhteistyössä