40 + so what, wol 14 (2019)

Te joille on syntynyt down lapsi niin tiesittekö että teille on tulossa down lapsi vai näyttikö kaikki verikokeet ym että riskit on vähäiset?
Minä jäin iän takia just siihen riskirajaan ja menin niptiin, mutta oisin mennyt siihen vaikka tuo riskiraja ei olisi ollutkaan lähellä ja niptissä siis varmistui, että lapsella on down. Niskaturvotusta yms meillä ei ollut ollenkaan ja se viittaakin yleendä sydämen ongelmiin joita meillä siis ei ole ollut. Täällä kunta tarjoaa maksutta tuon niptin 40+ äideille.
 
vierailija
Mymmeli43: Onnea vauvasta❤ Saanko kysyä kun teille tuli down lapsi niin näkyikö seulonnoissa että hän on down? Tai rakenne ultrassa tms? Älä ymmärrä väärin minusta down lapset ovat ihania.
 
vierailija
Entäs verikoe seulonta? Näkykö rakenne ultrassa selvästi että on down?
Seula voi ns hälyttää jos on down. Aina ei niin ole. Nipt testi on lähes 100 % varma Downin suhteen. Siinäkin on virhe marginaali mutta on vain muutama prosentti. Rakenneultrassa ei välttämättä näy down. Jos kasvaa ns normaalia tahtia eikä ole mitään sydän vikoja tms. Itselläni seula hälytti ja sain nipt testin. Jossa paljastui down. Kaikki ultrat oli normaaleja. Sain useita ylimääräisiä ultria. Joka kerta oli kasvanut hyvin ja mikään ei viitannut Downiin. Pojan synnyttyä ei vielä silloinkaan ollut varmuutta. Oli jotain piirteitä mutta lieviä. Vasta kromosomi määritys kertoi totuuden.
 
Meillä ei missään ultrassa näkynyt down, vauva oli pienikokoisempi, mutta minulla oli istukassa häikkää eli jos ei ois tiedetty niptin takia tai oisin ollut puoli vuotta nuorempi ei downia olisi huomannut kukaan ennen kun vauva syntyi. Nenäluu yms näkyi aina hyvin. Ja meillä onkin ns.terve down eli siksi ultratkin oli ok. Minua ultrattiin myös koko ajan tuon istukan takia.
 
Ompa erikoinen ohjeistus, että aloitetaan positiivisesta ovistestistä. Käsittääkseni lugesteronin liian aikanen aloittaminen voi estää ovulaation. Itse käytän lugeja dpo 3 eteenpäin, jolloin ovulaatio on jo varmasti tapahtunut. Minulla on luget käytössä tiputteluvuotoon ja hyvin siihen auttanut. Esikoinen tärppäsi ekasta lugekierrosta, nyt ei vielä tärppiä, puoli vuotta yritystä takana.
No onpa erikoista, mulle ei toi lugesteroni ole mitenkään tuttu niin en osannut ihmetellä aloitusta 🤔 tuntui kyllä asiansa osaavalta lääkäriltä
 
Onko kokemuksia kuinka pahasti lugesteron sotkee/valuu tai aiheuttaa esim huimausta? Tämä tietysti yksilöllistä mutta yritän päättää otanko suun kautta vai toiseen päähän, lääkäri suositteli suun kautta mutta jos aiheuttaa kovasti huimausta niin eihän pysty tekee töitäkään 🤔
 
Onko kokemuksia kuinka pahasti lugesteron sotkee/valuu tai aiheuttaa esim huimausta? Tämä tietysti yksilöllistä mutta yritän päättää otanko suun kautta vai toiseen päähän, lääkäri suositteli suun kautta mutta jos aiheuttaa kovasti huimausta niin eihän pysty tekee töitäkään 🤔
Vastailen jälleen. Itse otan luget alakerran kautta. Sivuvaikutuksia ei ole tullut, mutta tahnaa toki valuu jonkin verran, ei suuria määriä, mutta pikkuhousun suojaa käytettävä.
 
Vastailen jälleen. Itse otan luget alakerran kautta. Sivuvaikutuksia ei ole tullut, mutta tahnaa toki valuu jonkin verran, ei suuria määriä, mutta pikkuhousun suojaa käytettävä.
Kiitos vastauksesta 😊 taidan myös laittaa alakertaan enpä taida alottaa vielä huomenna vaikka ovisplussa tänä iltana tuli, sunnuntaina olisi varmasti ovis jo ohi eikä varmaan haittaa alottaa sitten
 
Vierailija
Täällä vauva-arkea reilu 7kk takana. Onhan tämä rankkaa, etenkin kun miehen reissutyön takia pääasiassa yksin arkea pyörittää. Kuopus on kyllä sentään vähän parempi nukkuja ollut kuin sisaruksensa aikoinaan. :)
Syy miksi lähdin kirjoittamaan. Synnytyksestä lähtien on ollut takaraivossa haikeus, että enkö enää pääse tätä uudestaan kokemaan. Olisiko ihan hölmöä toivoa vielä yhtä, vaikka kuusi lasta on jo saanut. Oon miettinyt sterilisaatioon menoa, mutta en vaan pysty. Ainakaan vielä. Mutta, ollaanko liian vanhoja. Itse ensi vuonna 43 ja mies lähentelee viittäkymppiä. Välillä laskeskelen, että minkä ikäisiä ollaan sitten , kun tää nykyinen kuopus on täysi-ikäinen ja kyllähän se asia välillä ahdistaa. Mutta yritän olla ajattelematta sellaisia ja keskittyä nykyhetkeen. Välillä se onnistuu paremmin, välillä huonommin.
Mutta, miten päästä tästä odotus/synnytyskuumeesta eroon ja käsitellä asia. Siinäpä pulma.
T: Untuva79 (kirjautumatta)
 
  • Rakkaus
Reactions: MARIAL43
Onko teille kerrottu että jäljelle jääneet munasolut eivät ole enää hyvälaatuisia? Mietin vain kun viimeksi gyne sanoi että voi vain olla ettei munasolut enää kelpaa raskautumiseen sittenhän mikään lääkekään ei auta mutta ilmeisesti ovulaatiot tapahtuu silti normisti eikä voi tietää onko munasolu tarpeeksi hyvä vai ei 🤔 aika vaikeaa tämä hyväksyminen että tässä kokeillaan eikä muuta voi
 
  • Surullinen
Reactions: MARIAL43
vierailijaNasu
Onko teille kerrottu että jäljelle jääneet munasolut eivät ole enää hyvälaatuisia? Mietin vain kun viimeksi gyne sanoi että voi vain olla ettei munasolut enää kelpaa raskautumiseen sittenhän mikään lääkekään ei auta mutta ilmeisesti ovulaatiot tapahtuu silti normisti eikä voi tietää onko munasolu tarpeeksi hyvä vai ei aika vaikeaa tämä hyväksyminen että tässä kokeillaan eikä muuta voi
Meillä 2 alkiolle tehtiin diagnostiikka ja molemmat oli siirtokelvottomia, ikäni on tehnyt tehtävänsä. Ensimmäisenä blastoksi selvinnyt alkio pakastettiin ja en antanut sitä biopsoida. Se siirrettiin minulle Pas:na josta raskauduin, nyt viikkoja 5+3. Hermostuttaa kauheasti, koska epäuskoinen olo ja pelko pinnassa.
Yritän nyt olla hermoilematta ja viikon päästä varhaisultra.
 
  • Rakkaus
Reactions: MARIAL43
vierailija
Hienoa että taas yli 45 vuotias raskautunut pitkän yrityksen jälkeen. Mutta näissä jutuissa olisi hyvä mainita onko luomu raskaus vai hedelmöitys hoidoilla saatu aikaan. Koska tällaiset jutut antaa tavallaan väärää tietoa raskaaksi tulemisesta. On hyvin harvinaista että 47 vuotias tulee luomusti raskaaksi. Sama juttu silloin kun sen yhden kansanedustajan vaimo sai lapsen 54 vuotiaana. Se tuskin oli omilla soluilla saatu raskaus. https://www.is.fi/politiikka/art-2000008433398.html
 
Jollain kokemusta lugeista? Mietin pitääkö tosiaan käyttää ihan vuodon alkuun asti vai riittääkö jos teen huomenna kun kp 27 negatestin ja lopetan siihen, näkyisin varmasti jo huomenna ja ei pienintäkään tunnetta valitettavasti että raskaana olisin.
 
vierailija
Jollain kokemusta lugeista? Mietin pitääkö tosiaan käyttää ihan vuodon alkuun asti vai riittääkö jos teen huomenna kun kp 27 negatestin ja lopetan siihen, näkyisin varmasti jo huomenna ja ei pienintäkään tunnetta valitettavasti että raskaana olisin.
Yleensä vuoto alkaa vasta muutaman päivän päästä lopetuksesta. Ettei ainakaan kannata odotella vuotoa ja käyttää niitä.. Jos dpo 14-15 on nega niin voinee lopettaa
 
vierailija
Jännittää ja myös pelottaa kovasti, että onko enää hedelmällinen ja voinko luomusti tulla raskaaksi. Mitenkä paljon hedellmällisyys on mahdollisesti laskenut sitten 39vuotiaana vs. nyt 41vuotiaana. Aikaisemmat raskaudet (30v ja 39v) alkaneet kolmannen kierron jälkeen pillereiden lopetuksesta. Pari vuotta sitten olin myös reilusti ylipainoinen ja olen edelleen reilusti ylipainoinen. Nyt ei ole vielä kolmannet kuukautiset alkaneet. Kuukautiskierto on tietenkin sekaisin vielä. Ovulaatiotestillä olen hymypäivät bongannut molemmista kierroista kyllä. Ovulaation aikana olen suorastaan seksimaaninen, mitään muuta ei mahdu päähän :D Silloin on hyvä tarkastaa, että tuleeko hymynaama testiin (kyllä). Monta ihmeellistä asiaa pyörii mielessä. Pari kymppisenä en halunnut lapsia, kolmikymppisenä ei ollut vauvakuumetta, mutta silloin saimme kuopuksen. Nyt nelikymppisenä sitten tuli tämä vauvakuume vaihe. Ehkä olen vähän myöhäisherännäinen :)
 
  • Tykkää
Reactions: MARIAL43
Jännittää ja myös pelottaa kovasti, että onko enää hedelmällinen ja voinko luomusti tulla raskaaksi. Mitenkä paljon hedellmällisyys on mahdollisesti laskenut sitten 39vuotiaana vs. nyt 41vuotiaana. Aikaisemmat raskaudet (30v ja 39v) alkaneet kolmannen kierron jälkeen pillereiden lopetuksesta. Pari vuotta sitten olin myös reilusti ylipainoinen ja olen edelleen reilusti ylipainoinen. Nyt ei ole vielä kolmannet kuukautiset alkaneet. Kuukautiskierto on tietenkin sekaisin vielä. Ovulaatiotestillä olen hymypäivät bongannut molemmista kierroista kyllä. Ovulaation aikana olen suorastaan seksimaaninen, mitään muuta ei mahdu päähän :D Silloin on hyvä tarkastaa, että tuleeko hymynaama testiin (kyllä). Monta ihmeellistä asiaa pyörii mielessä. Pari kymppisenä en halunnut lapsia, kolmikymppisenä ei ollut vauvakuumetta, mutta silloin saimme kuopuksen. Nyt nelikymppisenä sitten tuli tämä vauvakuume vaihe. Ehkä olen vähän myöhäisherännäinen :)
Toivotaan parasta että raskautuminen vielä onnistuu :) Kyllähän ne mahdollisuudet luomuna alkaa olla jo aika pienet tämän ikäisenä:/

Olin 37v kun alettiin yrittämään iltatähteä, ehtinyt jo täyttää 39v ja edelleen yritetään :( Yhtään plussaa ei tässä reilun 1,5v aikana ole tullut :/ Pariinkin kertaan gynellä tarkistettu tilannetta, munasarjat edelleen normaalit .Olen normaali painoinen terveelliset elämäntavat omaava, minulla on säännöllinen kierto,silti se unelma vielä yhdestä lapsesta ei ole toteutunut:(

Viime viikolla juuri tarkistettiin kilppari arvot, nekin kunnossa:) Ferritiiniä saanut nostettua kivasti.Toki "vika" voi olla miehessä, tosin useampi yhteinen lapsi meillä on .

Täällä ovis aika nyt ja menkkoja odotettaan saapuvaksi juuri jouluksi :/ Viime jouluna oli aivan samoin ja muserruin silloin ihan täysin kun samaan aikaan somessa toiset kertoi olevansa raskaana :(

Paljon tsemppiä ihan meille jokaiselle:) Toivottavasti saataisiin joulun ihmeitä ❤❤
 
  • Rakkaus
Reactions: MARIAL43
Mikä tilanne porukalla?
@nasu08 miten menee?

Olen pitänyt taukoa palstalta järkyttävän väsymyksen ja pahoinvoinnin takia.
Nyt menossa rv 16 ja joka päivä jännitän ja toivon että tämä raskaus jatkuisi loppuun asti.

Tsemppiä kaikille!
Kiitos kysymästä ja moikka pitkästä aikaa!
Minulle tuli lopulta keskenmeno viikolla 7. Lääkkeellinen tyhjennys oli juuri viime viikonloppuna ja nyt vuoto lähes ohi. Olemme jo luovuttaneet, täytän ensi viikolla 45v.
En osaa enää olla edes surullinen, sillä kaikkemme teimme.
Kaksi kertaa tulin luomuna raskaaksi vielä 43 vuotiaana, mutta äkkiä se tilanne huononee, kun ikää tulee lisää. Luomu raskauteen en enää usko ja myös pakkanen on tyhjä eli hoidot oli siinä. Toki kun luin Laura Malmivaaran raskaudesta, niin ajatukset heräsivät positiivisesti myös lahjoitetuille munasoluille. Vielä ei olla kuitenkaan päätöstä tehty ja mietimme nyt vielä. Toisaalta jopa tuntuu, että oliko ivf järkevää enää näin vanhalle tehdä. Alkioita toki kehittyi, mutta vain 3 saatiin blastoksi asti. Epäilen, että alkiot eivät ole enää tässä iässä kovinkaan laadukkaita ja siksi myös sain keskenmenon.
Tsemppiä kaikille yritykseen ja aivan upea lukea onnistumiskokemuksia!
 
  • Surullinen
Reactions: MARIAL43
Kiitos kysymästä ja moikka pitkästä aikaa!
Minulle tuli lopulta keskenmeno viikolla 7. Lääkkeellinen tyhjennys oli juuri viime viikonloppuna ja nyt vuoto lähes ohi. Olemme jo luovuttaneet, täytän ensi viikolla 45v.
En osaa enää olla edes surullinen, sillä kaikkemme teimme.
Kaksi kertaa tulin luomuna raskaaksi vielä 43 vuotiaana, mutta äkkiä se tilanne huononee, kun ikää tulee lisää. Luomu raskauteen en enää usko ja myös pakkanen on tyhjä eli hoidot oli siinä. Toki kun luin Laura Malmivaaran raskaudesta, niin ajatukset heräsivät positiivisesti myös lahjoitetuille munasoluille. Vielä ei olla kuitenkaan päätöstä tehty ja mietimme nyt vielä. Toisaalta jopa tuntuu, että oliko ivf järkevää enää näin vanhalle tehdä. Alkioita toki kehittyi, mutta vain 3 saatiin blastoksi asti. Epäilen, että alkiot eivät ole enää tässä iässä kovinkaan laadukkaita ja siksi myös sain keskenmenon.
Tsemppiä kaikille yritykseen ja aivan upea lukea onnistumiskokemuksia!
Voi miten ikävä kuulla, olen pahoillani!
Omien solujen suhteen teitte kuitenkin kaikkenne, eikä ainakaan tarvitse katua tai jossitella mitään.
Tuo on kyllä niin totta, että se munasolujen laatu heikkenee nopeasti. Mullekin lääkäri aikoinaan sanoi että nelikymppisellä munasoluista yli 80% on jo laadultaan huonoja.
Mulla saatiin kypsymään vain viisi munasolua joista 3 alkiota. Silloisella klinikalla alkiot siirrettiin jo kaksipäiväisenä, eikä niillä raskaus lähtenyt käyntiin.

Voin kyllä lämpimästi suositella luovutettuja munasoluja, jos niitä mietitte. Niillä tämäkin raskaus saatiin aikaiseksi. En tiedä mkä on tämän hetken jonotustilanne, meillä korona-aika pidensi odotuksen vuoteen. Kannattaa ilmoittautua jonoon piakkoin, jos siis päätätte kokeilla vielä niillä.
Jos asutte Helsingin lähistöllä, klinikoista Dextra on aivan huippu!
Joillakin klinikoilla on oma munasolupankki, jolloin hoitoon pääsee nopeammin.
Kerro sitten miten päätitte!
 
  • Tykkää
Reactions: nasu08
@nasu08 pahoittelut keskenmenosta. Kurja kuulla että kävi noin. Oliko siis kyseessä teidän viimeinen blasto?

Mulla on kokemusta kahdesta varhaisesta keskenmenosta, viimeisin aika tarkkaan vuosi sitten, olin silloin 45. Siirretty alkio oli 2 vuotta aiemmin kerätystä munasolusta. Varmaan suurin osa näistä alkuvaiheen keskenmenoista johtuu kromosomihäiriöistä jotka eivät pääse kehityksessään eteenpäin, ja sellaisten määrä lisääntyy voimakkaasti iän myötä.

Tämän vuoden keväällä tein 3 ivf-kierrosta peräkkäin juuri ennen kuin täytin 46 (joka on Dextran raja omien solujen keräämiselle). Yhteensä kolme blastoa tuli, joista eka ei tarttunut, mutta toinen siirto onnistui ja nyt olen viikolla 27 raskaana. Kromosomivikoja ei ole laajassa NIPTissä löytynyt, rakenteet ja mitat olleet ultrissa tähän mennessä normaaleja. Tiedän kyllä että onnistunut raskaus omilla munasoluilla 45 vuoden iän jälkeen on äärimmäisen harvinaista, ja sen vuoksi en voi varauksetta kannustaa muita sitä yrittämään näin myöhään (iso riski että palaa turhaan rahaa ja aikaa, ja vastassa pettymyksiä), mutta voin todeta että se ei ole täysin mahdotonta. Lahjasoluvaihtoehto on huomattavasti varmempi vaihtoehto kun mennään selvästi neljänkympin yli.
 
  • Rakkaus
Reactions: MARIAL43

Yhteistyössä