40 + so what, wol 14 (2019)

Hei kaikille ūüėä min√§ nyt taisin raskautua (plussasin herk√§ll√§ testill√§ dpo 9 ja t√§n√§√§n dpo11 norm.testi n√§ytti jo suht tummaa viivaa). Luomusti raskauduin ja ik√§√§ 42v. Yrityst√§ vajaa puolitoista vuotta ja v√§liss√§ 1 kkm. Saa n√§hd√§ saadaanko t√§st√§ vauva syliin saakka, mutta p√§iv√§ kerrallaan menn√§√§n ja hyvill√§ fiiliksill√§. Tsemppi√§ kaikille halusin toivottaa ja √§lk√§√§ luopuko toivosta ‚ô°‚ô°‚ô°
Paljon onnea ‚̧

Olen tainnut kysyäkin jo täällä mutta onko muita jotka saa hikipuuskia ennen menkkoja? Pystyykö vaivaa mitenkään helpottamaan? Itse kärsinyt nyt reilun vuoden hikipuuskista ennen menkkoja :( Koetan nukkua mahdollisimman kevyellä yöpaidalla ja makuuhuone valmiiksi viileä, välillä käytössä ollut homeopattisia aineita kuten vitex, sepia, pulsatilla.Olen joogannut ja koettanut rentoutua ennen nukkumaan menoa. Näistä keinoista ollut vaihtelevasti apua. Välillä mennyt kiertoja ilman hikipuuskia.

Jos nyt ehtisi kirjoittamaan enemm√§n. Onko meill√§ muuten en√§√§ mit√§√§n listausta? Vai menn√§√§nk√∂ ilman? ūüėä

Varasin tänään varhaisultran, laitoin aika pitkälle, vasta kolmen viikon päähän. Yritin myös varata neuvolaa, mutta en vielä päässyt läpi.

Milloin teillä on lasketut ajat? Minulla on 21.2. Toki ajatuksena on, että vauva syntyy paria viikkoa ennen - heti, kun on mahdollista - keisarinleikkauksella. Nyt tällä kertaa tämä on ihan selvää, jos tuonne asti päästään.

Minulle ei ole neuvolajärjestelmä tuttu. Mitähän on odotettavissa? Saanko vanhempana synnyttäjänä NIPT:in? Entä mahtavatko järjestää mitään ekstraultraääniä tms., kun olen riskiryhmässä varmastikin esikoisen kohtuun kuoleman vuoksi.

Rusakkonen 5+5

• Rakkaus
Reactions: Samppa40
vierailija
Jos nyt ehtisi kirjoittamaan enemmän. Onko meillä muuten enää mitään listausta? Vai mennäänkö ilman?

Varasin tänään varhaisultran, laitoin aika pitkälle, vasta kolmen viikon päähän. Yritin myös varata neuvolaa, mutta en vielä päässyt läpi.

Milloin teillä on lasketut ajat? Minulla on 21.2. Toki ajatuksena on, että vauva syntyy paria viikkoa ennen - heti, kun on mahdollista - keisarinleikkauksella. Nyt tällä kertaa tämä on ihan selvää, jos tuonne asti päästään.

Minulle ei ole neuvolajärjestelmä tuttu. Mitähän on odotettavissa? Saanko vanhempana synnyttäjänä NIPT:in? Entä mahtavatko järjestää mitään ekstraultraääniä tms., kun olen riskiryhmässä varmastikin esikoisen kohtuun kuoleman vuoksi.

Rusakkonen 5+5
Riippuu vähän paikkakunnasta saako ilmaisen nipt tutkimuksen. Minä sain 42 vuotiaana ilmaisen. Ylimääräisiä ultria ei saa iän takia. En myöskään usko kohtukuoleman vuoksi saa ylimääräisiä. Jos nykyinen raskaus etenee normaalisti niin saa vain ne perusultrat.

• Tykk√§√§
Reactions: Rusakkonen
Jos nyt ehtisi kirjoittamaan enemmän. Onko meillä muuten enää mitään listausta? Vai mennäänkö ilman?

Rusakkonen 5+5
Moikka!

Mulla la 24.2. Ja rv 5+3. Ik√§√§ 42v. Eka ultra 8.7 ja neuvola siit√§ viikon p√§√§st√§ ja siit√§ viikon p√§√§st√§ taas ultra ūüėć

Mullekkin tulossa suunn.sektio, eli luult.vauva syntyy n.2vkoa ennen la.

Mä en tiedä saako niptin suoraan kunnalliselta, mut jos ei saa niin aion käydä sit yksityisellä sen ottaa...

Onnea odotukseen ‚ô°‚ô°‚ô°

• Rakkaus
vierailija
Riippuu vähän paikkakunnasta saako ilmaisen nipt tutkimuksen. Minä sain 42 vuotiaana ilmaisen. Ylimääräisiä ultria ei saa iän takia. En myöskään usko kohtukuoleman vuoksi saa ylimääräisiä. Jos nykyinen raskaus etenee normaalisti niin saa vain ne perusultrat.
Kyllä saa ylimääräisiä ultria jos tuollainen on takana. Ymmärtävät että mielenterveydelle on tärkeää päästä tarkastamaan tilanne.

Kannattaa selvittää asiat ennen kuin väitetään muuta.
Pelkästään normaalien keskenmenojen takia saa myös ultria.
Minulla on ollut vapaa pääsy ultriin äitiyspoliklinikan kautta joka raskaudessa.

Joillakin neuvoloilla on myös ultran mahdollisuus.

• Tykk√§√§
Reactions: hill4 ja Rusakkonen
Hei, kiitoksia kovasti! Hyvä muuten muistaa tosiaan myös tuo äitiyspoli. Sieltä ehkä tosiaan voisi saada lisätukea. Ja tosiaan NIPT voisi riippua paikkakunnasta. Täytyykin kysellä nämä kaikki. Ensimmäinen raskauteni oli ulkomailla, joten en tiedä Suomen systeemeistä niin paljoa vielä. Uskoisin, että kohtuullisen paljon ehkä haluaisivat nähdä minua siellä, koska olen kuitenkin kohta 50 v., vaikka terveydellisiä vaivoja ei minulla ole. Toki raskaus on luovutetulla munasolulla, ei omillani.

Moikka!

Mulla la 24.2. Ja rv 5+3. Ikää 42v. Eka ultra 8.7 ja neuvola siitä viikon päästä ja siitä viikon päästä taas ultra

Mullekkin tulossa suunn.sektio, eli luult.vauva syntyy n.2vkoa ennen la.

Mä en tiedä saako niptin suoraan kunnalliselta, mut jos ei saa niin aion käydä sit yksityisellä sen ottaa...

Onnea odotukseen ‚ô°‚ô°‚ô°
Melkein sama laskettu aika meill√§! ūü•į

• Rakkaus
Sama kuin edellisessä raskaudessa eli kova väsymys, hiukan kipeät rinnat (eri lailla kuin viimeksi) ja sitten valkovuoto (minusta uusi oire). Viime raskaudessa oli koko ajan nälkä, nyt ei ihan niin paljon. Entä Sinulla?
Rinnat kipi√§t, alussa oli kylm√§ kokoajan, ummetus, mahan turvotus, rep√§iskykivut ja y√∂her√§ilyt... ūüôą niin ja hajut ottaa nen√§√§n herkemmin..

• Tykk√§√§
Jos nyt ehtisi kirjoittamaan enemm√§n. Onko meill√§ muuten en√§√§ mit√§√§n listausta? Vai menn√§√§nk√∂ ilman? ūüėä

Rusakkonen 5+5
NIPT:i√§ ei k√§sitt√§√§kseni saa ‚ÄĚilmaiseksi‚ÄĚ pelk√§st√§√§n odottajan oman i√§n perusteella, jos raskaus on saanut alkunsa luovutetulla munasolulla, vaan riskiarviossa huomioidaan munasolun luovuttajan ik√§ ja nt-ultran tulos (jos siin√§ todettu turvotusta tms. viitearvoista poikkeavaa, nipti√§ voidaan tarjota my√∂s julkisella puolella, tosin en tied√§ miss√§ laajuudessa). Korjatkaa ihmeess√§ jos olen v√§√§r√§ss√§, mutta t√§llainen k√§sitys itsell√§ni on k√§yt√§nn√∂st√§ pk-seudulla (HUS:n aluleella). ūüôā

Itse teetin NIPT:in varmuuden vuoksi yksityisell√§, l√§hinn√§ oman mielenrauhan vuoksi, ‚ÄĚomakustanteinen‚ÄĚ laaja NIPT maksoi n. 800‚ā¨. Ylim√§√§r√§isist√§ ultrista en tied√§ julkisella puolella, mutta yksityiselleh√§n niihin p√§√§see p√§iv√§nkin varoitusajalla, maksaa sen muutaman satasen. Itse olen k√§ynyt 3 krt ylim√§√§r√§isess√§ ultrassa l√§hinn√§ varmistaakseni sen, voinko turvallisin mielin l√§hte√§ pidemm√§lle lennolle. ūüôā

Naistenklinikalta saamani tiedon mukaan sektio tehd√§√§n yleens√§ viikko ennen laskettua aikaa, ellei k√§sill√§ ole preklampsian, radin tms. kaltaisia syit√§, joiden vuoksi t√§st√§ on tarvetta poiketa. Mulla on LA 1.9., suunniteltu sektio tehd√§√§n n√§ill√§ n√§kymin muutama p√§iv√§ ennen, joka sopii minulle paremmin kuin hyvin (koska haluan lapsen olevan syntyess√§√§n mahdollisimman ‚ÄĚvalmis‚ÄĚ). ūüôā

• Tykk√§√§
NIPT:i√§ ei k√§sitt√§√§kseni saa ‚ÄĚilmaiseksi‚ÄĚ pelk√§st√§√§n odottajan oman i√§n perusteella, jos raskaus on saanut alkunsa luovutetulla munasolulla, vaan riskiarviossa huomioidaan munasolun luovuttajan ik√§ ja nt-ultran tulos (jos siin√§ todettu turvotusta tms. viitearvoista poikkeavaa, nipti√§ voidaan tarjota my√∂s julkisella puolella, tosin en tied√§ miss√§ laajuudessa). Korjatkaa ihmeess√§ jos olen v√§√§r√§ss√§, mutta t√§llainen k√§sitys itsell√§ni on k√§yt√§nn√∂st√§ pk-seudulla (HUS:n aluleella).

Itse teetin NIPT:in varmuuden vuoksi yksityisell√§, l√§hinn√§ oman mielenrauhan vuoksi, ‚ÄĚomakustanteinen‚ÄĚ laaja NIPT maksoi n. 800‚ā¨. Ylim√§√§r√§isist√§ ultrista en tied√§ julkisella puolella, mutta yksityiselleh√§n niihin p√§√§see p√§iv√§nkin varoitusajalla, maksaa sen muutaman satasen. Itse olen k√§ynyt 3 krt ylim√§√§r√§isess√§ ultrassa l√§hinn√§ varmistaakseni sen, voinko turvallisin mielin l√§hte√§ pidemm√§lle lennolle.

Naistenklinikalta saamani tiedon mukaan sektio tehd√§√§n yleens√§ viikko ennen laskettua aikaa, ellei k√§sill√§ ole preklampsian, radin tms. kaltaisia syit√§, joiden vuoksi t√§st√§ on tarvetta poiketa. Mulla on LA 1.9., suunniteltu sektio tehd√§√§n n√§ill√§ n√§kymin muutama p√§iv√§ ennen, joka sopii minulle paremmin kuin hyvin (koska haluan lapsen olevan syntyess√§√§n mahdollisimman ‚ÄĚvalmis‚ÄĚ).
Niin joo, varmaan se sektio tosiaan on n.viikkoa ennen...

Minkä ikäinen olet jos saan kysyä?

Meill√§ tosiaan luomuvauva tulossa ja haluamme kyll√§ kaikki mahd.tutkimukset k√§yd√§ mit√§ vain on olemassa... kun tuota ik√§√§ jo on sen verran ūüėä

Olen onnellinen jokaisesta p√§iv√§st√§ joita saan olla raskaana.. jospa t√§m√§ raskaus saataisiin menem√§√§n loppuun saakka ūü•į ja saataisiin vauva ūüėć

• Rakkaus
Reactions: Adelieamanda
Hei, kiitoksia kovasti! Hyvä muuten muistaa tosiaan myös tuo äitiyspoli. Sieltä ehkä tosiaan voisi saada lisätukea. Ja tosiaan NIPT voisi riippua paikkakunnasta. Täytyykin kysellä nämä kaikki. Ensimmäinen raskauteni oli ulkomailla, joten en tiedä Suomen systeemeistä niin paljoa vielä. Uskoisin, että kohtuullisen paljon ehkä haluaisivat nähdä minua siellä, koska olen kuitenkin kohta 50 v., vaikka terveydellisiä vaivoja ei minulla ole. Toki raskaus on luovutetulla munasolulla, ei omillani.
Miss√§p√§in Suomea asut? ūüėä Jos HUS:n alueella, suosittelen lataamaan t√§m√§n. https://www.maisa.fi/maisa/Authentication/Login? Portaalin kautta voit varata aikoja ja l√§hett√§√§ kysymyksi√§, yleens√§ vastaavat 24h sis√§√§n. ūüôā

• Tykk√§√§
Kiitoksia! Olen Varsinais-Suomessa, joten otan selv√§√§, mit√§ t√§ll√§ alueella saa. Totta kai yksityisell√§ saa sitten mit√§ vaan tarvittaessa, omat rahat ovat kyll√§ 16 alkionsiirron j√§lkeen aika minimiss√§, joten mielell√§ni k√§yt√§n kaiken saamani julkisen avun. Saatan olla lapsen syntym√§n aikaan taas ulkomailla, joten ehk√§ lapsi syntyy joka tapauksessa siell√§ ja keisarinleikkauskeskustelut k√§yd√§√§n sitten siell√§. Lapsi on ‚Äúvalmis‚ÄĚ 38 viikon j√§lkeen, joten mahdollisimman pian sen j√§lkeen toivon keisarinleikkausta.
Tulen olemaan 50 v lapsen syntyessä. Myöhäiset viikot voivat olla ehkä omassa tilanteessani riski. Poikani kuoli n. 36 rv ikäisenä kohtuun. Olen täällä palstalla kirjoittanut siitä kaikesta yksityiskohtaisesti, ne voi lukea profiilistani. Tämä varmaan kaikki sitten arvioidaan tapauskohtaisesti, jokaisen tilanne on erilainen.

Viimeksi muokattu:
  • Rakkaus
Reactions: nasu08
Kiitoksia! Olen Varsinais-Suomessa, joten otan selv√§√§, mit√§ t√§ll√§ alueella saa. Totta kai yksityisell√§ saa sitten mit√§ vaan tarvittaessa, omat rahat ovat kyll√§ 16 alkionsiirron j√§lkeen aika minimiss√§, joten mielell√§ni k√§yt√§n kaiken saamani julkisen avun. Saatan olla lapsen syntym√§n aikaan taas ulkomailla, joten ehk√§ lapsi syntyy joka tapauksessa siell√§ ja keisarinleikkauskeskustelut k√§yd√§√§n sitten siell√§. Lapsi on ‚Äúvalmis‚ÄĚ 38 viikon j√§lkeen, joten mahdollisimman pian sen j√§lkeen toivon keisarinleikkausta.
Tulen olemaan 50 v lapsen syntyessä. Myöhäiset viikot voivat olla ehkä omassa tilanteessani riski. Poikani kuoli n. 36 rv ikäisenä kohtuun. Olen täällä palstalla kirjoittanut siitä kaikesta yksityiskohtaisesti, ne voi lukea profiilistani. Tämä varmaan kaikki sitten arvioidaan tapauskohtaisesti, jokaisen tilanne on erilainen.
Olen tosi pahoillani tuosta mit√§ olet kokenut ja toivon syd√§mest√§ni, ett√§ t√§m√§ raskaus sujuu hyvin ja saat terveen vauvan syliisi. ‚̧

En tosiaan tied√§ taustastasi enk√§ nykytilanteestasi sen tarkemmin kuin mit√§ nyt t√§st√§ ketjusta lukenut, mutta olet ilmeisesti ulkomailta hiljattain Suomeen palannut. ūüôā √Ąitiysneuvolapalvelut saat (kuten varmaan tiesitkin) kotipaikkakunnaltasi siin√§ laajuudessa, kun ne siell√§ asuville tarjotaan. Mit√§ Suomessa synnytt√§miseen tulee, niin siin√§ tosiaan kannattaa muistaa (ettei tule ik√§v√§n√§ yll√§tyksen√§) se, ett√§ esim. sektio maksaa muille kuin vakituisesti Suomessa asuville sen noin kymppitonnin, kansalaisuudesta riippumatta. Eli kannattaa varmistaa etuk√§teen se, mik√§ oma status lapsen syntym√§n hetkell√§ asumisen suhteen on (sik√§li mik√§li t√§ll√§ asialla ylip√§√§t√§√§n on sinulle merkityst√§, sit√§ en tietenk√§√§n voi tiet√§√§). ūüėä

Kaikkea hyv√§√§ odotukseen sinulle joka tapauksessa! @Rusakkonen ūüíē

• Rakkaus
Olen tosi pahoillani tuosta mitä olet kokenut ja toivon sydämestäni, että tämä raskaus sujuu hyvin ja saat terveen vauvan syliisi.

En tosiaan tied√§ taustastasi enk√§ nykytilanteestasi sen tarkemmin kuin mit√§ nyt t√§st√§ ketjusta lukenut, mutta olet ilmeisesti ulkomailta hiljattain Suomeen palannut. √Ąitiysneuvolapalvelut saat (kuten varmaan tiesitkin) kotipaikkakunnaltasi siin√§ laajuudessa, kun ne siell√§ asuville tarjotaan. Mit√§ Suomessa synnytt√§miseen tulee, niin siin√§ tosiaan kannattaa muistaa (ettei tule ik√§v√§n√§ yll√§tyksen√§) se, ett√§ esim. sektio maksaa muille kuin vakituisesti Suomessa asuville sen noin kymppitonnin, kansalaisuudesta riippumatta. Eli kannattaa varmistaa etuk√§teen se, mik√§ oma status lapsen syntym√§n hetkell√§ asumisen suhteen on (sik√§li mik√§li t√§ll√§ asialla ylip√§√§t√§√§n on sinulle merkityst√§, sit√§ en tietenk√§√§n voi tiet√§√§).

Kaikkea hyvää odotukseen sinulle joka tapauksessa! @Rusakkonen
Ei h√§t√§√§, olen ollut jo pari sen vuotta Suomen Kelassa taas. ūüėä Aika rient√§√§ nopeasti.

• Rakkaus
Reactions: Adelieamanda
vierailija
Keski-Suomessa on yli 40-vuotiaille ilmainen nipt ja sielt√§ meid√§n down syndrooma dg tulikin aikoinaan. Kunnalla tehd√§√§n vain se ns.perus nipt, yksityiselt√§ saa vissiin sen laajemman kun maksaa?Onnea Rusakkoinen, itsekkin sinun tarinaa seuranneena toivon, ett√§ saatte pienen nyt syliin asti. En jaksanut kirjautua, mutta Hipsu79 t√§√§ll√§ h√∂p√∂ttelee.. v√§lill√§ mietin oisko pit√§nyt viel√§ yritt√§√§ pienenp√§√§ sisarusta tuolle meid√§n downille kun h√§n hy√∂tyisi kovasti pienenm√§st√§ sisaruksesta, mutta raskaus oli henkisesti niin rankka etten en√§√§ uskalla ja toki t√§m√§ ik√§kin on jo korkea..mutta luulen ettei minun kohdalla koskaan tule sit√§ nyt riitt√§√§ vauvat tunnettaūüėÖ

• Rakkaus
Muistin juuri, että minulle ei se NIPT viime kerralla onnistunut. Luultavasti syynä tuolloinen hiukan runsaampi ylipaino. Nyt on kyllä vähemmän ylipainoa, mutta en taida uskalla ainakaan maksullista tehdä. Sain silloin ihme kyllä rahat takaisin. Nyt ei ehkä saisi, jos ei jostain syystä onnistuisi!

vierailija
Muistin juuri, että minulle ei se NIPT viime kerralla onnistunut. Luultavasti syynä tuolloinen hiukan runsaampi ylipaino. Nyt on kyllä vähemmän ylipainoa, mutta en taida uskalla ainakaan maksullista tehdä. Sain silloin ihme kyllä rahat takaisin. Nyt ei ehkä saisi, jos ei jostain syystä onnistuisi!
Tyksin sivuilta:

Erityisryhmät

Kromosomipoikkeavuuksien riski lis√§√§ntyy √§idin i√§n my√∂t√§. Jos ik√§si on alkuraskauden yhdistelm√§seulontap√§iv√§n√§ ‚Č• 40 vuotta, sinulle tarjotaan alkuraskauden yhdistelm√§seulan sijasta √§idin verest√§ teht√§v√§√§ NIPT-tutkimusta (Non-invasive prenatal test), jonka avulla voidaan seuloa 21-, 18-, ja 13-trisomiat alkuraskauden yhdistelm√§seulontaa luotettavammin. NIPT-tutkimusta tarjotaan my√∂s tietyille muille riskiryhmille.

• Tykk√§√§
Tyksin sivuilta:

Erityisryhmät

Kromosomipoikkeavuuksien riski lis√§√§ntyy √§idin i√§n my√∂t√§. Jos ik√§si on alkuraskauden yhdistelm√§seulontap√§iv√§n√§ ‚Č• 40 vuotta, sinulle tarjotaan alkuraskauden yhdistelm√§seulan sijasta √§idin verest√§ teht√§v√§√§ NIPT-tutkimusta (Non-invasive prenatal test), jonka avulla voidaan seuloa 21-, 18-, ja 13-trisomiat alkuraskauden yhdistelm√§seulontaa luotettavammin. NIPT-tutkimusta tarjotaan my√∂s tietyille muille riskiryhmille.
Lähtökohtainen oletus lienee tässäkin yleisohjeessa se, että kyseessä on naisen omilla munasoluilla alkunsa saanut raskaus.

• Tykk√§√§

Yhteistyössä