Kaari64 kyllä sinä pääset varmasti alkuraskauden ultraan kun olet yhteydessä esim. Perhesuunnitteluneuvolaan. Meillä neuvolan oma lääkäri siellä teki ultrauksen. Itse kävin rv6+0 ekan kerran ja hieman aikaisessa vaiheessa mutta haluttiin lähinnä sulkea poijjes kohdun ulkoinen raskaus.
Tuon sinäkin voisit esim. tarvittaessa manita syyksi jos haluat sen ultrauksen aiemmin, kuin esim rv10.
Rv7+0 on lääkärin mukaan hyvä aika käydä ensimmäisen kerran, silloin voi odotella jo alkion sydänäänienkin näkyvän:heart:
Sinä pääset ikäsi puolesta
suoraan istukkabiopsiaan tai lapsivesipunktioonkin, jos et halua esim. tuota veriseulaa&niskaturvotus mittausta.
Minulle lääkäri sanoi Äitipolilla, että voin ensin käydä edellä mainitut ja sitten katsellaan onko tarvetta/haluanko esim. lapsivesipunktiota, siinä tänä päivänä vain 0.2-05% keskenmenoriski, vaikka sivustolla puhutaan 0.5-1.0% riskistä..kaikissa noissa(istukkabiops.&LV-punktio) on jonkin asteinen riski keskenmenoon..
..tuolla hyvää tietoa mm. sikiöseulonnoista..
http://verneri.net/yleis/tietoa-odottajille.html
..Ps. keskiraskauden seerumiseulonta on muistaakseni jäänyt jo pois käytöstä, ei ollut luotettava?..korjatkoon joku jos tietää paremmin =)
..miulle aikonaan -87 sanoi lääkäri, että "mitä huonompi olo äidillä, sitä paremmin vauva voi"..on raskaushormonia paljon!
..tämä ei kaikkien kohdalla täysin pidä paikkaansa, mutta useimpien kohdilla kyllä
..itse voin -87 raskaudessani pahoin melkein 8kk..sitten -04 raskaudessa alkaen rv7 n. reilu 2kk etiäpäin..