40+ *odottajat*..+ YES, WE CAN!!! ;)

Mulla sitten on perjantaina niskapoimu-ultra ja verikoe,
olen alkanut miettiä haluanko sitä verikoetta ollenkaan, kun se hälyttää näköjään melkein kaikilla ja saa ihmiset hermoromahduksen partaalle.
Olenko ymmärtänyt väärin, näyttää siltä että vaikka kaikki olisi hyvin ja turvotuslukema pieni, niin silti tulee riskiluku pelkästään iän takia?
Siinä sitten saa olla peloissaan seuraavat 6-7 kuukautta, ihan kauheeta.
Mietin tässä että haluanko ollenkaan koko stressiä ja verikoetta, kumpi otetaan ensin verikoe vai ultra?
Jos ultra on ensin ja siinä olisi kaikki hyvin, en varmaan halua koko hemmetin verikoetta.
Neuvokaa nyt te jotka olette siellä jo käyneet.
Perjantaina minulla on menkoista laskien 11+2 ja oviksesta laskien vähän vähemmän.
Olenko ihan hakoteillä?

Vauvatoive..meillä ultrattiin ensin ja samalla reisulla kävin labrassa verikokeessa. Kyllähän se jokaisen täytyy itse miettiä haluaako seulaan osallistua. Mutta ei se tosiaan kaikilla hälyytä, vaikka ikääkin on. Meille oli itsestään selvää, että seulaan mennään ja nyt sitten jatkotutkimuksiin (senkin saa valita haluaako niitä).

Auts..ummetusjuttuja ollu täällä. Itsellä sama vaiva...ihan hirveetä pingertämistä ollu koko raskausaika. Minä olen popsinut lakuja ja luumuja ja ne hiukan auttaa, mutta ajattelin tänään just mennä apteekkiin kattoon jotain jytympää ainetta :x

Pinkkis 14+1

Tervetuloa kaikille uusille!

Vauvatoive, minäkin mietiskelin seuloihin osallistumista, kun pelkäsin pelkän iän tuovan kovat riskiluvut. Ikäriskini oli 1/150, mutta veri- ja np-seulan jälkeen riskiluku olikin vain 1/2300. Ja mulla oli veriseula pari viikkoa ennen ultraa, joten ultrassa sai heti tietää tuon lopullisen riskiluvun.

Sen verran kuitenkin seulominen jännitti, että kun kaikki oli tuossa ekassa seulassa hyvin niin päätin että tämä seuraava ultra saa olla varsinaisia seulontaviikkoja myöhemmin, eli olen menossa rakenneultraan nyt perjantaina 24+1. Eipä kai siinä siihen n. rv 21 tehtävään ultraan verrattuna mitän sen kummempaa eroa ole, paitsi että ei sanota enää seulonnaksi kun "aborttiraja" on alle 24 rv.

On se varmasti kova paikka jos noissa seuloissa kiinni jää, varsinkin kun aika usein ovat vääriä hälyytyksiä. Kaverikin (37v) sai riskiluvuksi 1/15, mutta onneksi heillekin syntyi täysin terve tyttö. Jotenkin kumminkin itellä oli sellainen olo, että haluaisin mielummin tietää mahdollisesta riskistä etukäteen että olisi sopeutumisaikaa ennen lapsen syntymää. Toisaalta taas, eihän nuo riskiluvutkaan ole muuta kuin lukuja...

Vauvatoive10, itsehän se on päätettävä, mutta (en halua maalta piruja seinälle) voihan sulla tuo niskaturvotuskin jo "hälyyttää". Tämä vaan on valitettavasti meidän ikäisillä se suuri riski kun vauvaa alkaa tekeen, ei siltä oikein voi piiloonkaan mennä. Jos saat "huonon" rsikiluvun niin kukaan ei todellakaan pakota sua tekemään mitään aborttia tai menemään esim. istukkabiopsiaan. Mutta pääset tiheämpään seurantaan (ultra) joka auttaa vauvaa ja sua sitten jatkossa, mm. synnytyksessä. Toi on hyvä palsta toi "muita sikiöseulonnoista kiinni jääneitä". Tosi monella kuitenkin asiat loppuviimein hyvin vaikka riskiluku ollutkin huono.

Tsemppiä ultraan.

Huomenta kaikille

Minulla taitaa tulla huomenna täyteen neljä raskausviikkoa. Olo on aivan kamala. Olin eilen niin pahoinvoiva, että oli vaikeuksia alkaa nukkumaan, närästys myös vaivaa ja vatsakivut, koko ajan viluttaa ja välillä puskee hikeä...
Joten oireista päättelen, että raskaus etenee.

Jokaisessa raskaudessa olen ollut noin kolmisen kuukautta todella huonovointinen ja painokin on aina tippunut noin 5-7 kiloa, joten samalla mallilla näyttää menevän...

Minua painaa myös noi "seulomisjutut". Olen kyllä niin iäkäs, että aion osallistua joka tutkimukseen, joihin vain pääsen. Ikä taitaa pelkästään riittää siihen, että riskit ovat huikeat...

Miten Minni, pääsitkö sinä kunnalliselle puolelle varhaisultraan? Ja, oletko jo saanut tuloksia omista näytteistäsi? Käsitin, että olet saman ikäinen kuin minä.

Katsoin raskauskiekosta tuon oman lasketun aikani ja se olisi noin 19.11., mutta ilmoitan myöhemmin sitten tuon tarkemman ajankohdan...

Mies on matkoilla, joten en ole kertonut hänelle tuosta plussasta. Ajattelin odotella vielä, ehkä tuon pahimman keskenmenoriskialttiin(6vk) ajan ylin.

Mukavaa päivää kaikille!

Kaari64 kyllä sinä pääset varmasti alkuraskauden ultraan kun olet yhteydessä esim. Perhesuunnitteluneuvolaan. Meillä neuvolan oma lääkäri siellä teki ultrauksen. Itse kävin rv6+0 ekan kerran ja hieman aikaisessa vaiheessa mutta haluttiin lähinnä sulkea poijjes kohdun ulkoinen raskaus.
Tuon sinäkin voisit esim. tarvittaessa manita syyksi jos haluat sen ultrauksen aiemmin, kuin esim rv10.

Rv7+0 on lääkärin mukaan hyvä aika käydä ensimmäisen kerran, silloin voi odotella jo alkion sydänäänienkin näkyvän:heart:

Sinä pääset ikäsi puolesta suoraan istukkabiopsiaan tai lapsivesipunktioonkin, jos et halua esim. tuota veriseulaa&niskaturvotus mittausta.

Minulle lääkäri sanoi Äitipolilla, että voin ensin käydä edellä mainitut ja sitten katsellaan onko tarvetta/haluanko esim. lapsivesipunktiota, siinä tänä päivänä vain 0.2-05% keskenmenoriski, vaikka sivustolla puhutaan 0.5-1.0% riskistä..kaikissa noissa(istukkabiops.&LV-punktio) on jonkin asteinen riski keskenmenoon..

..tuolla hyvää tietoa mm. sikiöseulonnoista..

http://verneri.net/yleis/tietoa-odottajille.html

..Ps. keskiraskauden seerumiseulonta on muistaakseni jäänyt jo pois käytöstä, ei ollut luotettava?..korjatkoon joku jos tietää paremmin =)

..miulle aikonaan -87 sanoi lääkäri, että "mitä huonompi olo äidillä, sitä paremmin vauva voi"..on raskaushormonia paljon!
..tämä ei kaikkien kohdalla täysin pidä paikkaansa, mutta useimpien kohdilla kyllä :)..itse voin -87 raskaudessani pahoin melkein 8kk..sitten -04 raskaudessa alkaen rv7 n. reilu 2kk etiäpäin..

Hei Murmur!

Ja kaunis kiitos mahtavasta tietopaketista. Moni asia selvisi. Ajattelin ensi viikolla soitella tuonne neuvolaan ja pyytää tuota varhaisultraan pääsyä!

Nyt nimittäin olisi juuri menkka-aika, ja haluan odotella tämän yli...onhan minulla jo aiemminkin ollut keskenmeno, joten....

Ja, niin, olo on todellakin hirveä!

Onnea sinullekin yrityksiin! Luin tuolta, että sinäkin olet ihan hiljaittain kokenut keskenmenon...olen pahoillani siitä, se voi olla yllättävän kova kokemus....niin minä koin sen...

kaari64 ..kyllä, aikaa on vähän vasta kulunut tuosta surullisesta taphtumasta..km todettiin 26.1 ja kohduntyhjennys 2.2..kattelen vain jo elämää etiäpäi-pakko on jos mielin vaavia vielä, täytän elokuussa 45v ja siihen asti oli tarkoitus vielä "yrittää"..sitten luovutan jo suosiolla..

Olin itse asiassa alkuvuodesta jo heittämässä hanskat tiskiin ja plussa r-testissä yllätti ihanasti 26.12-09:heart:..kun km tuli, jäi sellainen olo että.. "jos sittenkin hetken koettaisi".. :)

..täällä nyt kovasti toivoin, että jospa jo heti km:n jälkeen olisi tärppi käynyt, oviksen bongasin 25.2..ei näytä siltä:( ..pientä vuotoa jo paperiin pyyhkiessä ja lämmöt laski normi lukemiin.. *huokaus* :ashamed: ..jos jotain hyvää kuiteskin, niin kierto näyttäisi pysyvän entisessä mallissaan ja se hyvä =) ..

Toivottavasi pääset ultraan viim. rv7 ja sieltä saat oikein hyviä vaavi uutisia!!!:) :heart:

Kaari64, meillä ei täällä ole neuvolassa ultraa, joten en sitten käynyt itse ollekaan alkuraskauden ultrassa, odottelin sinne viikolle 10 kun nt-ultra. Olisi pitänyt mennä yksityiselle. Mulla on hoidoista tämä raskaus tullut, joten hcg-testissä kävin kun menkat oli myöhässä, kun klinikka sitä vaati.

Täällä pääkaupunkiseudulla ei pääse iän puolesta suoraan istukkabiopsiaan tai lapsivesipunktioon, vaan pitää ensin käydä nt-ultrassa ja verikokeissa ja jos niistä tulee häly, sitten pääsee jatkotutkimuksiin. Toki kaikkeen pääsee jos maksaa omasta pussista isommat rahat.

Minni007 on näemmä paikkakuntaisia eroja kuitenkin. Täällä Yliopistollisessa sairaalassa(Kys)kyllä pääsee ilman, että on ensin käynyt nt-ultran ja verikokeen..olisin päässyt jo 39v(-04)..

Meilläkään ei tavan neuvolan puolella ole varsinaista ultrausta, se on Perhesuunnitteluneuvolan puolella. Siellä tehdään juuri alkuraskaudenultra ja niskaturvokeultra

Vai niin, kuvittelin, että syynäävät näin vanhat läpikotaisin :LOL: .
No, menen niihin testeihin, mitkä saan, olen nimittäin tällä hetkellä opiskelija, joten en voi kustantaa mielin määrin kalliita testejä. Etäopiskelen kotoa käsin. Täytyy sanoa, ettei lukemisesta ole tullut mitään nyt parina päivänä, käyn niin kierroksella ja olo on niin kamala. Tänään iski sitten oikein kunnon pääkipukin, tekisi vain mieli kaivautua peiton alle...

Oliko sulla Minni kaikki hyvin noissa seuloissa, missä kävit?

Täälläkin oli parivuotta niin, että yli 40 v pääsi istukkabiopsiaan tai lapsivesipunktioon jos halusi, nyt on hommat muuttuneet siitä. Itse tätä joskus mietti, mutta ei sitten tarvinnut kun tuli km...parikin kertaa.

Nythän on terveydenhuollossa menossa uudistus, jossa on tavoitteena yhtenäistää nämä asiat että kunnissa ja sairaaloissa toimitaan samoillatavoilla.

Mulla seulat ok, mutta koska on kyseessä luovutettu munasoluhoito eikä kyseessä ole mun omat munikset, vähän eri juttu....omat liian vanhoja...pari km:ää opetti kyllä. Olen siis käynyt naistenklinikalla.

Ai niin, tänään "narahdin" sitten töissä, miesvoittoinen työympäristö kun on, niin ne jotka näkevät mua jokapäivä eivät ole huomanneet, mutta harvemmin näkevät olivat näköjään huomanneet masun kasvun ja nakittaneet rohkeimmalle (näin tämä rohkein kertoi) tehtäväksi kysyä suoraan multa, ja sit se tuli kysyyn...mitä siinä muuta kuin myöntämään, oli kyllä tosi yllättynyt. On noi miehet kyllä hauskoja =)

Huomenta kaikille!

Väsynyt olo. Olen nukkunut aika huonosti parina viime viikkona. Nyt tuntuu selkeää menkkajuilintaa alavatsassa...mutta vuotoa ei tule.

Hiki on alkanut haista ihan kamalalle...kuin metsuri, joka on painanut viikon töitä paitaa vaihtamatta :LOL: , yök...

Mies tuli yöllä työmatkalta, mutta oli heti huonolla tuulella, eikä juuri puhellut mitään, joten eipäs tehnyt mieli kertoa mitään vauvajuttuihin liittyen. Kääk, olen kyllä tosi yksin tän asian kanssa, en ole voinut puhua kenenkään kanssa. Ollaan kymmenen vuotta reissattu ympäri Suomea ja välillä ulkomailla, miehen työn perässä. Siinä ovat jääneet niin sukulaiset kuin ystävät! Onneksi täällä voi käydä purkamassa mieltään. Kiitos!

Minni, tuntuu hullulta, että miehet huomasivat jotain, mun käsityksen mukaan, ne eivät koskaan huomaa mitään :LOL: , mutta toki pienten lasten isät ovat asia erikseen...Niistä polvi näyttää parantuvan :LOL:

Mukavaa päivää kaikille!

Heippa ja kiitos kun näin teinikin =) sai liittyä joukkoon. Mä kävin tänään neuvolassa. Ei voitu sydänääniä kuunnella, koska viikkoja vasta 5. Mutta kun piti saada lähete äippäpolille, niin piti käydä. Mulla on äippäpoli jo 29.3, sillä mulla on niin paljon km:a keskiraskaudessa, että tutkivat, mitä nyt tehdään. Mukava päästä ajoissa tarkkailuun. Olo ihan ok. Väsymystä välillä, mutta muuten ei juuri muuta kun turvotus ja pissatus myös öisin.
Päivä kerrallaan. En tiedä, milloin mun työpaikalla tajuavat :)

Kysäisenpä teiltä hyvät naiset että missä kaupoissa nykyään myydään äitiysvaatteita?
En ole pitkään aikaan nähnyt enää missään, tuntuu että moni liike on kokonaan luopunut äitiysvaatteista.
En ole nähnyt kuin Stockmannilla, missä muualla löytyy? Vinkkejä, ,kiitos....

Heippa vaan Vauvatoive!

Kiva olla porukassa mukana! Minulla on poikia, eka-, kolmos ja nelosluokkalainen. Aika pieniä ukkoja nuokin vielä. Ainakin seitsemän vuotias on täysin höperö...voi niitä juttuja!

En osaa kohdalleni kuvitella enkä toivoa tytärtä, kun on tullut vaan noita pikku ukkoja. Jos mies, kunhan saa tietää, sopeutuu ajatukseen uudesta vauvasta, uskon, että hän toivoo tyttöä ja kovasti!

Paha olo jatkuu ja rinnat paisuvat silmissä! Maanantaina soitan neuvolaan! Sinä taidat kovasti mietiskellä noita seulomisjuttuja. Kyllähän ne jo nyt itselläkin pyörii mielessä ja kovasti...Kinkkinen juttu...

Hei Kaari64, kivoja poikia sulla, mun pojat on jo 12 ja 14 vuotta.
Edellisestä avioliitosta, ja tämä nykyinen siippa toivoo poikaa, minulle ei ole väliä tykkään ihan kummasta vaan.
Kyllä sun pitää varmaan pian sille isukille kertoa, johan se jo kohta huomaa pahan olosi, tai muut merkit?
Olen saanut mielenrauhan ja menossa hyvillä mielin huomisen ultraan, toivotaan että kaikki hyvin.

Yhteistyössä