40+ *odottajat*..+ YES, WE CAN!!! ;)

Täällä ollaan varpaillaan koko ajan...toissa iltana tuli vähän punaista paperiin raskaan työpäivän jälkeen, ja säikäytti kyllä todella! Eilen en töissä uskaltanut sitten paljon mitään tehdä, ja nyt onneksi 3 päivää vapaata. Neuvolaan soitin eilen ja terkkari käski huilata, vuoto on luultavasti vaaratonta kun jäi siihen, mutta kiusata ei kuulemma itseään nyt saa rehkimällä. Toivotaan ettei tämä ole taas sitä mitä pelkään...
Molemmissa onnistuneissa raskauksissa oli näillä viikoilla myös vähän vuotoa istukan reunasta, oli niin alhaalla kohdun suulla aluksi että vuoteli.
Elämä on oikeastaan ainaista vuoristorataa, välillä käydään ylhäällä ja sitten taas lujaa alas :(

t. Unna 7+4 (itse sanon kyllä että 7 tasan)

Unna68, se on inhottavaa elää sen pelon ja epätodellisuuden tunteen kanssa, minkä vuoto tekee.
Mulla oli kanssa suunnilleen viikolta viisi viikolle kahdeksan ( pitäis katsoa kalenterista ihan tarkkaan) päivittäin vuotoa, välillä kirkasta verta, enimmäkseen tuhrua.
Nyt olen viikolla 10, tällä hetkellä vuotoa ei taas ole, ja saattaa vielä tulla, mutta silti yritän uskoa että kaikki on hyvin ja ensi viikolla on sitten niskapoimu-ultra eli uutta jännitettävää.
Olen sua vuoden vanhempi, täytän keväällä 43, joten tämä ikä lisää pelkoja, nuorempana ei osannut pelätä näin.
Toivottavasti vuotelu sulla loppuu pian, ja oman mielenrauhani vuoksi kävin ultrassa että poissuljettiin kohdun ulkopuolinen ja tuulimunaraskaus, sulla viikkoja sen verran että voisit ehkä käydä.

Johanna68 lämpöiset onnittelut pienokaisen syntymän johdsta. :flower: :heart:

Äiti murmeli anna palaa et ole vielä liian vanha. Itse olisin aina halunnut monta lasta, mutta Luoja päätti toisin.
:heart:

vauvatoive mulla ens viikolla neuvola ja katsotaan ultratilanne sitten, saan lähetteen äitipolille. En halua mennä liian aikaisinkaan, sillä olen niin monta kertaa jo joutunut odottamaan aina viikon tai kaksi uutta ultraa kun ekassa ei ole mitään näkynyt :( se on kauheaa mun mielestä se epätietoisuus, eli mieluummin näin että odotan lisää viikkoja. Ja terkka sanoi, etteivät alkaisi nyt polilla ultraamaan yhden tuhrun takia...hassua sekin että pitää vuotaa oikein kunnolla, ennen kuin joku ottais tosissaan.
Yksityiselle harkitsin meneväni, mutta päätin tänä aamuna etten ala soittelemaan vielä vaan katson miten käy.
Onneksi nyt ei ole tullut mitään, mutta olenkin kyllä ollut hissuksiin tämän päivän.
Mies onneksi ihana ja sanoi, että mun pitää nyt totella ja luvata olla rauhassa. Eli vaikka aurinko paistaa ja olis mitä mainioin siivousilma, niin mä vaan istuksin kirja kourassa :)

johannalle lämpimät onnittelut pienestä pojasta! :heart: Nyt toivotaan pienokaiselle paljon voimia vahvistua ja kasvaa. Voimia myös teille vanhemmille! On raskasta, kun vauvaa ei saa kotiin ja pitkän päälle uuvuttavaa mennä kodin ja sairaalan väliä, mutta toivotaan, että vauva pääsisi kotiin mahdollisimman pian. Meillä lapsi painoi syntyessään 1565g ja hän vietti 5 ensimmäistä viikkoaan sairaalassa. Kaikki meni muuten ihan ok, mutta alussa oli jonkin verran apneaa, ja kaksi ikävää sairaalabakteeria pääsi kimppuun. Voin lämpimästi suositella Kevyt ry:tä vertaistuen antajana.

Olin ollut viimeksi niin omanapainen, etten ollut huomannut onnitella Johannaa pienestä pojasta. Siispä Onnea :hug:

Tosi nolo kysymys :ashamed: mutta onko teillä muilla ollut ummetusta alkuraskaudessa? Mä jouduin hakemaan Duphalacia litran pullon, nauroinkin apteekissa että tää on mun viikonloppupulloni =) Vatsa ei ollut toiminut moneen päivään, enkä oikein uskalla ponnistaa..nimittäin se keskiviikkoillan punainen tuhru tuli juuri niin :( mutta hyvin tuo litku auttoi, vähän liiankin tehokasta..tai sitten ei olisi tarvinnut ottaa sitä suurinta määrää ;)
Muutaman kerran on tullut vähän sellaista vaalean punertavaa paperiin veskireissulla, mutta pöksyihin ei mitään vaikka olen tänäänkin touhunnut kovasti.
Kyllä tästä mammasta vielä sekopäinen tulee, ennen kuin lopputulos on selvillä!

Hyvää viikonloppua kaikille :wave:

Juu Unna68...ummetusta löytyy, vielä olen kotikosteilla pärjännyt, kuitua, salaattia jne. täytyy pitää mielessä tuo valmiste, jos kotikonstit auta. Toivottavasti tuo tuhru ei ole pahentunut....

Roosamaria69
, mä sulle toivottelin hyvä ultrakuulumisia, kun ajattelin että ei tuo riskiluku ole suuri (kun tuo ikähän sitä heti kans nostaa). Oletko saanut selville lisää tuosta istukkahormonimäärästä mitä se tarkoittaa, puhunut lääkärien kanssa tms.

Kaunis kiitos kaikille onnitteluista.
Päikki kiitokset sinulle hyvästä linkistä.
Arkeni kuluu nyt sairaalan ja kodin välillä, tuntuu hurjalta aikatauluttamiselta, mutta yritän ajatella, että aikansa tätäkin ja luotan että helpottaa, kun vauva kotiutuu :)
Vauva voi hyvin ja painokin on jo nousussa, eli on jo noussut viikossa 50g, olen toipunut jo alku hämmennyksestä "vauvan pienuudesta" ja olen uskaltautunut häntä hoitamaan torstaista alkaen.

(ajatukseni karkaavat koko ajan, tuntuu kun eläisin jonkun toisen elämää)

Ummetuksesta: vatsani on aina toiminut erittäin hyvin, mutta rv 30 vatsa teki totaalisen stopin, soitin äitipkl ja siellä sanottiin, ettei saa ponnistella ja ähkiä vessassa, kehoittivat hakemaan apteekista peräruiskeita, näin tein ja kyllä auttoivat :)

Nyt minä myös samanaikaisesti kamppailen tämän ehkäisyasian kanssa ja ennenkaikkea sen että meille ei tule enää vauvoja... inhoittava ajatus, mutta näin meillä on päätetty...

Kaikille ihania mahan kasvatteluita toivottelen =)

Minni, enpä paljoa tiedä, mutta down syndroomaan ainakin saattaa liitttyä tuo korkea hcg, tai sitten poikkeavaan istukkaan. Täytyy varmaan odottaa rakenneultraan, ja kysellä sitten enemmän. Tietysti huolta herättää, kun harvoin noin korkeaa hcg:n määrää kellään.

Johanna68, onnittelut! :flower: Olipa dramaattinen synnytys, mutta onneksi päättyi hyvin. On se rankkaa olla erossa lapsesta, toivottavasti saatte pian kotiin. Ei ihme, että pää on pyörällä, ihmisellä on varmaan joku suojamekanismi, joka pistää pään vähän pumpuliin kun tapahtuu liian paljon liian nopeasti.

Unna68, tsemppiä ja ota rauhallisesti. Varmasti kaikki on hyvin, mutta pelottaahan se tottakai. Pieni määrä verta taitaa kuitenkin olla aika tavallista. :hug:

Ummetuksesta: itselläni on ylitoimiva vatsa, eli normaalisti lähes ripulilla. Raskausaikana toimiikin sitten "normaalisti", etenkin kun loppuaikana aion taas siirtyä tavalliseen maitoon.

Ehkäisystä: minulla heräsi ajatus sterilisaatiosta. Ikää on siis 43 ja nyt, kunhan kaikki menee hyvin, tulossa kolmas ja viimeinen lapsi. Pyydän suunniteltua sektiota ja ajattelin, että menisi siinä samalla. (kaksi aikaisempaa synnytystä ovat olleet kumpikin hätäsektioita, tosin eri syistä.) Onko ihan päätön ajatus?

Hei vaan kaikki!

Pääsisikö porukkaan mukaan yksi nelivitonen äiti, jolla ilman omaa suunnittelua taitaa olla nyt "pullat uunissa". Tein juuri raskaustestin, vaikka kierto on vaiheessa 24/28. Himmeä, mutta selvä vaaleanpunainen viiva, olen aivan puulla päähän lyöty! Luulin, ettei tällaista voi tapahtua enää tämän ikäisenä, mutta onhan täällä teitä eläviä esimerkkejä, että se on mahdollista.

Tein testin jo nyt, koska selkeät oireet ovat jatkuneet jo viikon ajan! Toivottavasti, ette loukkaannu tai pahoita mieltänne, mutta olen kyllä suuren hämmennyksen keskellä tämän asian kanssa. Tasan kolme vuotta sitten tähän aikaan sain keskenmenon ja silloin, kyllä olin odotellut vauvelia ilomielin. Nyt en tiedä, mitä ajatella.

Minulla on ennestään kolme poikaa.Vanhin on kymmenen, keskimmäinen yhdeksän ja nuorin seitsemän. Elämä on alkanut jo hieman helpottaa... Keskeytystä en voi ajatella, koska lapset ovat mielestäni luojan lahja...mutta silti...

APUVA!!! Jos huolitte porukkaan, lisää myöhemmin...

Hei

Nyt ajatukset kiitää. Pitää kysyä teiltä nyt neuvoa tuon istukkanäytteen suhteen. Oletteko käyneet istukkanäytteen antamassa ja miten pian pitäisi mennä neuvolaan, jotta ennättää saada ajan tuohon näytteeseen...käsitin, että se voidaan ottaa jo kymmenellä raskausviikolla.
Onko kukaan Helsingistä? Pääsevätkö minun ikäiseni Naistenklinikalle? Kättärille en halua, koska jouduin siellä hoitovirheen kohteeksi, joka meinasi maksaa henkeni. Kiitoksia etukäteen, jos joku jaksaa vastailla...

Tervetuloa joukkoon kaari64!

Olen itse NKL:llä, neuvolan kautta saadaan aika np-ultraan ja verikokeeseen, näiden tulosten pohjalta lasketaan riskiluku ja jos se ylittää tietyt rajat, sitten saa ajan istukkabiopsiaan, eli ei ihan suoraan äidin iän perusteella. Tosin sulla on ikää jo senverran että sillä ehkä kuitenkin raja ylittyy. Joten neuvolaan soitto ja siitähän se lähtee menee eteenpäin.

Moi!

Pikainen tervehdys...hitsit kun en ole taas aikoihin päässyt täällä käymään.

Me jäätiin kiinni seulassa, niskaturvotusta oli se 1,9 ja muita arvoja en tiedä. Soittivat vaan enkä ole saanut paperilla mitään tuloksia...puhelimessa en älynnyt kiireessä mitään kysellä :ashamed:

Ja kun np-ultra oli niin myöhään niin istukkabiopsiaa ei sitten ehditty meille tehdä. Saatiin tuo seulan hälytys tietää jo viikko sitten ja on hiukan piinaavaa odotella et päästään lapsivesipunktioon. No sinne ollaan menossa perjantaina...suostuvat tekemään sen meille pari päivää aiemmin kun suositellaan. Perjantaina on meillä 14+4.

Maha jo hiukan pömpöttää ja kohta sitä ei enää pysty peittämään. Ei vaan tekis vielä mieli kertoa kenellekään kun ei tiedetä onko kaikki hyvin. Voi tätä odottelua :p

Pinkkis 14+0

Unna68 miulla oli jossain vaiheessa -04 raskaudessa toooosi vaikiaa, kun masu aivan kovana ja tuntui että en kestä..Duphalacia sitten ostin ja otin ihan reiluja annoksia..sitten kun tulppa irtosi-aika pian, sitä riitti..voi kauhistus :x ..vaan jopa helpotti:D ..meinasin kuolla nauruun ja pisut tulla housuun, kun mies kauhisteli: "että voikin nainen haista pahalle"!!!!.. :LOL: ..ilmaa sen jälkeen nimittin masusta purkautui ;) ..sitä on ihan turvallista ottaa enempikin kuin ohjeissa sanotaan..vaan nopsaan sattaa masu alkaa toimimaan, joten kotosalla kannattaa "turvallisuussyistä" tosiaan olla.. :p

mur-mur huomasin myös että kannattaa pysytellä kotosalla..tuli nimittäin eilenkin tosi kiire veskiin, yhtäkkiä vaan möyrähti ja sit juostiin :LOL: mä joudun kyllä ottamaan tuota joka päivä, ja ajattelinkin että otan iltasin niin jos se vaikuttais sitten aamulla..

Mä pääsen keskussairaalaan ultraan, nyt vain odottelen aikaa. Soitin aamulla neuvolan terkalle, ja kyseli sitten polilta mielipidettä, ja heidän mielestään mun ihan hyvä tulla näytille. Nyt ei vuotoa ole ollut, vaikka tänäänkin oli melko rankka päivä töissä. Mulla ei ole minkäänlaista työmotivaatiota just nyt, kaikista mieluiten olisin vain kotona! Ja jotenkin muutenkin, mikään ei kiinnosta ja olis vaan, enkä halua töissäkään ottaa kantaa mihinkään..koko ajan takaraivossa ajatus, että jospa mä jään täältä syksyllä vähäksi aikaa pois :ashamed:

Hyvää naistenpäivää teille kaikille!!

T. Unna ja 7+ jotain

Tervetuloa mukaan kaari ja Rinja. Ja onnittelut plussasta!

Pinkki Toivotaan, että osoittautuu vääräksi hälytykseksi. Kaikkea hyvää punktioon!

Unna Viikkojen kertyessä täällä myös koti houkuttaa ja työmotivaatio vain laskee. Olen koko ajan varpaillani siitä, että miten kauan pystyn ja jaksan olla töissä, vaikka nyt tällä hetkellä rv23+4 kaikki on kunnon puolesta ihan ok. Teen jonkin verran matkatyötä ja juuri nämä matkat kauhistuttavat eniten, että josko alkaa syntyä toisella puolella Suomea. Mutta eipä näitä auttaisi liikaa miettiä.

Hei vaan kaikki ihanat äiteet!

Kiitos Murmur kauniista sanoistasi.

Kävin eilen kyllä kierroksella. Netin ääressä kului pitkä tovi, kun yritin hankkia tietoa. Sain käsityksen, että on kyllä aika harvinaista(0,3) tulla enää luonnostaan raskaaksi tässä iässä. Joten, kiitollinen olen, viimeinen mahdollisuus.

Tuo keskenmeno oli minulle vaan niin raskas asia, etten enää suonut ajatustakaan vauvan tulolle. Sain km:n 12 viikolla, samana aamuna olin käynyt eka kertaa neuvolassa ja ultra oli varattu seuraavalle viikolle. Mieskin oli sopeutunut ajatukseen, vaikka ensin vaatikin aborttia...se oli niin kamalaa...keskenmeno tuli jostain syystä niin rajuna vuotona, että hemog.arvot tippuivat kahdeksaankymmeneen, silti minut laitettiin kotiin, vaikka en meinannut päästä kerrostalon rappuja ylös....pyysivät, kyllä menettelyä anteeksi jälkitarkastuksessa, mutta mitäpä se enää auttoi... No, se näistä vanhoista..

Niin, olen hankkinut paljon tietoa eilisen aikana ja pakko sanoa, että tieto lisää tuskaa. Minun ikäiselläni on 50% mahdollisuus saada keskenmeno ja entäpäs sitten riskit synnyttää vammainen lapsi...huh, huh...

Tuli sellainen tunne, että, jos tämä raskaus menee loppuun saakka hyvin ja saan vauvan syliini, olen todella onnekas ihminen.

Miehelle en ole puhunut mitään, pelkään, että reaktio on sama kuin viimeksi. Hän syytteli minua raskaudesta ja vaati aborttia...ja oli niin tyytyväinen keskenmenosta...ja minä olin ollut niin onnellinen siitä pienestä elämänalusta...Mies lähti onneksi ulkomaille työreissuun, joten saan rauhassa pohtia asioita...Meillä on muutenkin ollut kovia vaikeuksia liitossamme. Pohdin sitäkin, että pärjäisinkö yksin, raskaana, poikien kanssa...Voi jestas, mikä soppa...

Uskon, että isoveljet olisivat vauvasta onnessaan, olisi monta rakastavaa syliä sitä pienokaista varten...

Mutta, nyt en halua rakennella pilvilinnoja, pelottaa liikaa, täytyy vaan katsoa ajan kanssa, mitä tapahtuu...

Kiitoksia, on kiva olla mukana täällä! Mukavaa päivää kaikille!

Nimimerkki............monesko..............LA

Metsämamma.(43)..xx lapsi...................21.12.2009
Hepuli71 (38).........2 lapsi....................1.7.2010, TAYS
Star ....................3 lapsi....................2.7.2010
Päikki (41).............2 lapsi....................3.7.2010
Jadette (40)..........3 lapsi....................6.7.2010
Minni (45).............2 lapsi....................12.7.2010
Kääkkänä (33).......5 lapsi....................27.7.2010, EKKS
Sukulaku ..............2 lapsi...................27.7.2010, Naistenklinikka
Kaislakerttu (43).....3 lapsi...................11.8.2010
Roosamaria69 (40)..3 lapsi...................17.9.2010, Naistenklinikka
Pinkki69 (xx)..........x lapsi....................6.9.2010