4-vuotias "yksin" ulkona?

taikatalvi-03

Jäsen
16.01.2006
343
0
16
Sanokaas mielipiteitä, että oonko haukannu nyt liian suuren palan omenaa jos oon 4-v:n päästäny yksin pihaan leikkimään? Niin et oon kuulo- ja/tai näköetäisyydellä jatkuvasti, mut muksu on itte tullu ja menny pihaan missä sen näen (kiertämällä tän rivitalon) eli päästän sen yksin ovesta ja odotan toisella puolella taloa ikkunassa et neiti ilmestyy paikalle.

Vielä pari vuotta sitten en ois voinu kuvitellakaan päästäväni näin pientä yksin ulos yms. mutta tuo ipana on vaan niin pirun itsenäinen, että mieli on siksi taipunu.. Ja onhan se kilttikin, uskoo kyllä kun äiti latelee sääntöjä.
Pääsyy siihen miksi oon tytön päästäny yksin ulos on se, että tyttö itse tätä haluaa ja nauttii siitä että häneen luotetaan kuin isoon tyttöön, oli kovin ylpeä itsestään.

Mutta en tiedä, silti vähän kaihertaa, saako tän ikäinen olla niin itsenäinen? :/

Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
meilläpäin kaikki lapset ovat yksin ulkona jostain kolmevuotiaasta. paitsi mun lapset... eli täälläpäin se on ihan tavallista ja normaalia ja mä olen tiukkapipo :/

Niin, paljonhan se riippuu paikastakin. Me asutaan just sellasessa paikassa missä se EI oo normaalia.. :D

Meidän neiti 4v kans on välillä yksin ulkona. Pidän kyllä silmällä ikkunoista kurkkimalla. Asutaan päättyvän tien päässä joten autoliikennettä ei päivisin ole juuri ollenkaan.

Kyllä mäkin meidän kohta nelivuotiaan päästän tuohon meidän omakotitalon pihalle joskus yksin vähäksi aikaa, kun joskus sinne itse haluaa. Esim., kun laitan ruokaa keittiössä, niin sit kyttään sitä koko ajan ikkunoista.
Eli kyllä mun mielestä voi päästää, jos lapseen on koko ajan yhteys ja laps itse haluaa olla yksin ulkona. Tärkeää on, että lapsella on turvallinen olo olla yksin ulkona.

Ihan yksilöllistähän tuo on, että voiko nelivuotiaan päästää yksin ulos leikkimään vai ei. Riippuu niin paljon lapsen kehityksestä ja sosiaalisista taidoista :)

Tunnen erään pariskunnan ja heidän neiti 4-v kyllä ulkona kavereiden kanssa mielellään leikki yksin ulkona kun muuttivat rivariin, jossa jokaisessa asunnossa lapsia asuu. Tietty varmasti vaikuttaa sekin kun heidän taloyhtiössään niin hyvä ilmapiiri, että melkeinpä kaikki vanhemmat katsovat vähän muidenkin lapsien perään :)

Eli kyllähän lapsen voi päästää yksin ulos jos lapsi sitä itse haluaa, hänellä on turvallinen ympäristö olla ulkona itsekseen ja vanhemmat kuitenkin ovat lähettyvillä, jos jotain tulee tai lapsi muuttaakin mielensä, ettei halua olla ulkona vaan haluaakin kotiin.

Mun 4 v saa ulkoilla lyhyitä aikoja yksin. On saanut jo vuosi sitten, eli kolmevuotiaana.
Käytännössä se menee niin, että tyttö jää pihaan leikkimään kavereiden kanssa kun minä ja poika mennään jo sisälle, ja samassa pihassa on siis naapuruston kouluikäisiä joiden kanssa tyttö usein leikkii, sekä pienempiä lapsia vanhempineen, ja näiden lasten vanhemmat huikkaa että menkää te vaan sisälle, me katsotaan ettei tuo juokse rekan alle (ei sillä että täällä, päättyvän tien päässä pellon reunalla, rekkoja edes olisi, eikä ole muutakaan läpikulkuliikennettä, ei lampia, ei metsää vieressä, ei isoja teitä, tms). Siltikin mä käyn ovella kurkkimassa että onhan tyttö taatusti pihassa. Tyttö tulee joko oma-aloitteisesti sisälle hetken kuluttua, tai sitten mä huudan hänet sisään 15-20 minuutin päästä. Koskaan ei ole pihasta poistunut. Kotiovi on aina auki kun lapsi jää pihaan, että hän pääsee sisälle samantien kun haluaa (emme asu kerrostalossa). Ja ikkunakin on auki, sillä meillä on sopimus, että jos tulee asiaa niin tyttö saa tulla postilaatikolle ja huutaa siitä nurkalta äitiä.
Ihan yksin tyttö ei pihassa viivykään. Kerran hän halusi sadesäällä ulos leikkimään, ja pikkuveli oli kipeä. Puettiin asianmukainen varustus päälle ja tyttö meni pihalle. Meni alle 10 minsaa kun hän tuli takaisin sisälle: tylsää, kun ei ollut kavereita.
Mun mielestä on ihan hyvä, toki lapsen omat taidot ja luonteenpiirteet sekä asuinpaikan turvallisuus huomioonottaen, että nelivuotias saa vähitellen oppia vapautta ja vastuuntuntoa, muutama minuutti kerrallaan. Toisen luonteista lasta en uskaltaisi päästää ulos lainkaan ilman valvontaa, tyttäreni kyllä. Ollaan tehty selväksi mitä seuraa siitä, jos lähtee pihasta pois: se, että ei saa enää ulkoilla yksin minuuttiakaan. Toistaiseksi lapsi on pysynyt pihassa. Arvostaa kai niin kovasti vartin mittaista vapauttaan, ettei halua ottaa riskiä sen menettämisestä =).
Parin vuoden päästä lapsen täytyy kuitenkin jo osata kulkea itsenäisesti kouluun bussilla :|

Riippuu asuin paikasta ja lapsesta. Meidän poitsu alkoi nauttia kavereiden kanssa ulkoilusta ilman valvovaa silmää viime kesänä 5v synttäreiden kynnyksellä, likka on joskus iltapäivisin ulkona isoveljen tai muiden kavereiden kanssa, mutta harvoin.
Asumme isossa rivitaloyhtiössä ja on suojaisa alue ja myös muut aikuiset puuttuvat, kun näkevät ei asiallista käytöstä.
Jos etuoikeutta käytetään väärin ja reviirin rajat ylittyy loppuu myös yksin ulkoilu.

Alkuperäinen kirjoittaja hehheh:
Ei sitä vois päästää ulos, eikä vielä meidän 4v, mut 6v oli jo kolmivuotiaasta yksin pihalla.

Minun 4.5v ei myöskään puhu vielä, ulkoilee silti myös itsekseen.
Koti on okt, mutta nyt olimme "mökkikylässä" Tahkolla ja sielläkin poika mennä painoi itsekseen, näköetäisyydellä tietysti.

Meidän 4 -vuotias (pian 5) on päivittäin pihalla yksin tai kavereiden kanssa. Ovat joko meidän pihalla tai jonkun lähinaapurin pihalla. Lupa pitää kysyä (unohtuu usein :D ) jos naapurin pihalle lähtee. Asutaan siis omakotitaloalueella. Jos asuisimme esim. kaupungissa kerrostalossa "vilkaalla" alueella, niin en ehkä uskaltaisi päästää vielä yksin ulos...

meillä lapset saa olla yksin tuossa meidän aidatulla takapihalla, muttei muualla. sit mun vanhempien luona missä on paljon enemmän pihaa jne saavat olla vapaammin. tai no esikoinen saa, kuopusta en laske viel yksin. tuo meidän oman takapihan aitaus mahdollistaa kesäisin meillä sen että voidaan pitää ovea auki ja pihalla saa leikkiä mielensä mukaan.

no mun 6v ei vielä saa ulkoilla yksin mut me asutaan sellasessa paikassa missä en voi nähdä jos itse olen sisällä, mut aika yksilöllistähän tuo on, kyllä tää mun 6v ulkoilee yksin mummonsa luona ja hän asuu omakotitalossa maalla.

Meillä on omakotitalo ja lapset on itekseen ulkona. Mutta heillä on säännöt, että vain etupihalla saa olla, koska silloin näen heidät ikkunasta. Hyvin on mennyt ainakin toistaiseksi. Lapset siis 5 ja toinen pian 4.

Kyllä meilläpäin myös jotkut antaa lapsen olla yksin pihalla jo neljävuotiaana. Meillä ei kyllä tule sitä tapahtumaan, eli lapsi parka joutuu olemaan vanhempien silmien alla koko ajan. Isovanhempien luona on rivitalon takapiha aidattu niin että sieltä ei pääse karkaamaan minnekään ja siellä saa leikkiä niinkin että muita ei ole ulkona mutta heillä on myös isot ikkunat keittiöstä ja olohuoneesta suoraan takapihalle, joten näköetäisyydellä on kuitenkin kokoajan. Voin olla vainoharhainen mutta lukenut liikaa iltasanomien lööppejä joissa lapsi hukkunut läheiseen järveen tai kadonnut muuten. Neljävuotias on kuitenkin vielä aika pieni lapsi.

Meidän 6 ja 8 vuotiaat saa mennä meidän omalla pihalla yksinään + naapurien (ja heidän lapset). Siis naapurin pihaan mennään heidän lasten kanssa ja aina kysytään meiltä vanhemmilta lupa (eivät mene oma aloitteiseti vielä lupaa kysylemättä )...

Kolme vuotiasta ei laiteta ilman aikuisen valvontaa pihalle, sillä ei sitä koskaan voi tietää mitä päähänsä pälkähtää... :kieh:

Tuli mieleen, että joskus kerrostalossa asuessa päästin pienen lapsemme kiertämään kerrostaloa, kun ISOMMATKIN LAPSET SITÄ AINA TEKI. Talon takana on puita ja rivitaloja ja puisto + tie kaupalle ym...
No, lasta ei sitten kuulunut sieltä toiselta puolen takaisin ja kyllä olin ihmeissäni. Menin sitten sinne mistä se lapsi oli alunperin mennyt, enkä nähnyt häntä koko talon takana (näin niitä puita ja eri vaihtoehtoja minne lapsi olisi voinut jo lujaa juosta)... Paniikki iski, kunnes huomasin, että lapsi oli kaatunut pieneen kuoppaan ja makasi siellä... Nostin hänet ja taisi kiertää talon sitten, mutta muistan sen kauhun kuinka mietin MISTÄ päin lasta olisi pitänyt lähtee etsimään... :|

Kyllä meilläkin kun ollaan maalla käymässä tai ollaan mökillä, 5v poika saa olla yksin ulkona. Mutta kotona kaupungissa en lasta yksin ulos laske. Asutaan 2kerroksessa.... joten kuulo etäisyydellä ei voi olla, ja pihaan pääsee vain kiertämällä talon ympäri, ovet kadulle päin.

riippuu ympäristöstä. Mutta toki omassa omakotitalon pihassa "melkein missä vaan Suomessa" varsinkin jos jostakin ikkunasta jatkuvasti pystyt näkemään.
meillä ovat tällä omakotialueella olleet n 4 vuotiaasta muiden tenavien mukana ja kulkeneet pihasta pihaan. Kaikki kun me toisemme tunnetaan ja isommat lapsen on pitäneet pienemmät mukana. toiminut meillä hyvin ja meillä on vanhemmilla toistemme puhelinnumerot yms

Mun 4.v tyttö ulkoilee jo yksinkin. Häneen voi luottaa, ei ole kertaakaan lähtenyt pihasta. On kokoajan näköetäisyydellä/kuuloetäisyydellä.
Asutaan rivarissa ja meidän takapiha on leikkipaikallepäin, joten tästä on helppo seurata.
Kuopuksen takia tulen aikaisemmin sisälle ja yleensä tyttö jää samanikäisen kaverinsa kanssa ulos.
Kerran oli tämä hänen kaverinsa lähtenyt pihasta ja sanonut menevänsä mummollensa (2km päässä ), niin mun tyttö oli mennyt sanomaan hänen äidillensä. Fiksu tyttö ja sai naapuriltakin kehuja, kun meni sanomaan, eikä lähtenyt mukaan.
Eli luonteestahan se on paljon kiinni, että voiko olla yksin ulkona.
Mä olen tytölle kertonut vaaroista ja namusedistä. Tietää siis, ettei kenenkään mukaan saa lähteä, eikä karkkia saa ottaa vierailta ihmisiltä.

meidän esikko sai alkaa 3v olemaan piahlla yksin silleen että katoin ikkunasta.5v kun täytti on saanut mennä parin talon päähän kaverille. ja nyt kun täyttää 6v niin saa mennä tonne korttelin päähän leikkipuistoon.
pakko se vaan on uskaltaa pikkuhiljaa toiselle itsenäisyyttä.

silti meen pikkunen täytää kesällä 3v ja en kyllä anna sen yksin jäädä pihalle. ison kanssa ihan hetkeksi jos haen jotain sisältä mutta se on vähän sellainen touhupää. esikko on aina ollut vastuuntuntoinen ja fiksu

Meillä ei ole 5,5v edes yksinään ulkona kuin pieniä aikoja kun odottaa että tulen pienemmän kanssa perässä. Onhan tuossa pihalla niitä 4v ikäisiä yksinään ja äidit kilpaa kehuvat kuinka itsenäisiä ovat. Todellisuudessa muut vanhemmat niitä jatkuvasti pakon edessä katsovat ja pelastavat milloin mistäkin ja lohduttavat. Äidit muka niin kiireisiä pienempien sisarusten kanssa ettei ulos ehdi.Neuvolassa keskustelin asiasta ja terkka sanoi ettei edes viisivuotiaan paikka ole yksin ulkona.

Yhteistyössä