4-vuotias uimakoululainen unohdettiin altaaseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja akvaario
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No minusta tuo ei ole niin superpaha juttu, vaikka itsekin järkyttynyt olisin. Jos joku lapsi menee aikuisten altaaseen niin tokihan siellä aikuiset tai uimavalvoja puuttuu heti tilanteeseen. Eri asia jos uimahalli olisi jäänyt tyhjilleen ainoan ryhmän lähdettyä pois altailta.

No minusta tuo ei ole niin superpaha juttu, vaikka itsekin järkyttynyt olisin. Jos joku lapsi menee aikuisten altaaseen niin tokihan siellä aikuiset tai uimavalvoja puuttuu heti tilanteeseen. Eri asia jos uimahalli olisi jäänyt tyhjilleen ainoan ryhmän lähdettyä pois altailta.

Aivan - mitä sillä on väliä jos yksi tai kaksi lasta hukkuu uimakoulussa. Maailmassa on paljon eläviä lapsia.

No aika "heti" siihen tilanteeseen pitäisikin puuttua, jos 4-vuotias molskahtaa aikuisten altaaseen. Kuten hyvin tiedetään, hukkumiseen ei tarvita kuin silmänräpäys. Mitä jos uimavalvoja olisi juuri kriittisellä hetkellä katsellut 5-10 sekuntia toiseen suuntaan ja altaassa uivat aikuiset olisivat uimassa kasvot eri suuntaan?

Mutta onneksi nyt lapsi pysyi lastenaltaassa ja toisen ryhmän mukana.

Ihmettelen kyllä myös tuota, että kymmentä poikaa oli ohjaamassa vain yksi opettaja, olkoonkin liiton hyväksymä enimmäismäärä. Mielestäni 10 lapsen porukalle pitäisi olla vähintään kaksi opettajaa. (Uutisessa siis mainittiin, että ryhmässä oli 5 tyttöä + naisopettaja ja 10 poikaa + miesopettaja).

Mut unohdettiin samanikäisenä myös. Sain vielä kauhean kuumeen siihen päälle ja pelkäsin ryhmäjuttuja jonkun aikaa sen jälkeen. mutta uimaan opin kyllä- tosin myöhemmin.

Tuonikäinen hukkuu hetkessä veteen. Kuinka he voivat sanoa seuran taholta, ettei vaaraa ollut koska poika oli seuraavan ryhmän mukana! Uudella ryhmällähän on myöskin pääluku tiedossa, eikä siihen lukuun sisältänyt altaaseen osallistunut poika. Tuntemattomasta pikkupojasta ei varmasti kanneta vastuuta seuran taholta. Ja nykyään ihmiset katsovat vaan perään, jos joku pikkupoika/tyttö juoksentelee hallissa, oletetaan hänen kuuluvan "jollekin". Ei häntä kukaan siellä silloin valvo tai estä hukkumasta.

[QUOTE="...";28573201]Tuonikäinen hukkuu hetkessä veteen. Kuinka he voivat sanoa seuran taholta, ettei vaaraa ollut koska poika oli seuraavan ryhmän mukana! Uudella ryhmällähän on myöskin pääluku tiedossa, eikä siihen lukuun sisältänyt altaaseen osallistunut poika. Tuntemattomasta pikkupojasta ei varmasti kanneta vastuuta seuran taholta. Ja nykyään ihmiset katsovat vaan perään, jos joku pikkupoika/tyttö juoksentelee hallissa, oletetaan hänen kuuluvan "jollekin". Ei häntä kukaan siellä silloin valvo tai estä hukkumasta.[/QUOTE]

Niinpä. Ja oudosti tuossa lehtijutussa seuran edustaja puhui jotain, että lasten lukumäärä tarkistetaan aina altaalle/altaasta siirryttäessä eikä niin ollen kukaan voi jäädä porukasta pois. Juurihan niin kävi! Poikien valvoja ei varmistanut, että altaasta lähti 10 lasta mukaan.

[QUOTE="...";28573201]Tuonikäinen hukkuu hetkessä veteen. Kuinka he voivat sanoa seuran taholta, ettei vaaraa ollut koska poika oli seuraavan ryhmän mukana! Uudella ryhmällähän on myöskin pääluku tiedossa, eikä siihen lukuun sisältänyt altaaseen osallistunut poika. Tuntemattomasta pikkupojasta ei varmasti kanneta vastuuta seuran taholta. Ja nykyään ihmiset katsovat vaan perään, jos joku pikkupoika/tyttö juoksentelee hallissa, oletetaan hänen kuuluvan "jollekin". Ei häntä kukaan siellä silloin valvo tai estä hukkumasta.[/QUOTE]

Niinpä. Ja oudosti tuossa lehtijutussa seuran edustaja puhui jotain, että lasten lukumäärä tarkistetaan aina altaalle/altaasta siirryttäessä eikä niin ollen kukaan voi jäädä porukasta pois. Juurihan niin kävi! Poikien valvoja ei varmistanut, että altaasta lähti 10 lasta mukaan.

"Hänen mukaansa lasten pääluku tarkistetaan aina, kun ohjaajat siirtävät heidät paikasta toiseen.

- Ryhmästä ei kyllä kukaan pysty poistumaan, se pystytään helposti valvomaan. Sillä tavalla hän ei ole yksin jäänyt eikä eksynyt minnekään"

Juurihan tässä kävi niin, että se 4-vuotias jäi ryhmästä kun muut lähtivät altaasta.

Miten nämä tälläiset jutut päätyvät iltalehtiin? Soitteleeko ihmiset itse jokaisen vähän erikoisemman tapahtuman jälkeen niihin? En voi taas ymmärtää tuota roskalehteä ollenkaan.

Olen kuullut aika monta vastaavanlaista tarinaa täältäpäin uimaseuran uimakouluista. Valitettavasti kaksi ohjaajaa ei välttämättä riitä kaitsemaan kunnolla sitä 15-20 lapsen ryhmää. Ja vaikka ohjaajat ovat varmasti uinnin asiantuntijoita, niin minkäänlaista koulutusta lasten kanssa toimimiseen heillä ei ole - ja sen huomaa.

Itse neuvoisin vanhempia pitämään itse lukua että lapsi selviää altaalle ja sieltä pois (myös ettei unohdu suihkuun, niinkin käynyt...) ja lapsi on syytä opastaa toimimaan noissa tilanteissa ("mene heti sanomaan jollekin aikuiselle").

Meillä on molemmat lapset aloittaneet uimaseuran kursseilla 3-4 vuoden iässä ja hyvässä uskossa vein, ja eihän mitään olekaan ikinä tapahtunut meille... mutta muille on noita "unohduksia" osunut kohdalle, enkä enää uskaltaisi luottaa noin pieniä uimaseuran ohjaajien huostaan varmistamatta itse, että lapsi on juuri siellä missä pitääkin.

Minä käsitin tuon jutun niin että samaan aikaan kuin ryhmät vaihtuivat - samassa altaassa - poika jäi altaaseen uuden ryhmän kanssa kun vanhan vetäjät tekivät laskuvirheen. Uusi ohjaaja oletti pojan kuuluvan tähän uuteen ryhmään, ja oli siten kokoajan ohjaajan valvonnassa. Ohjaaja vain vaihtui. En tietenkään 100% varma ole, mutta sen muistan omista uimakoulu ja -valmennus ajoilta että ryhmät vaihtuvat juurikin niin että samaan aikaan toiset tulevat altaaseen ja toiset lähtevät. Ja siltä tuo minulta kuulosti. Tavallaan poika ei ollut vaaratilanteessa.

Eihän tuo silti hyväksyttävää ole, eikä tuollaisia virheitä missään nimessä saisi sattua. Mutta mahdollisuus siitä että poika voisi syöksyä isojen altaaseen ilman valvontaa oli kokoajan sama. Aivan samat mahdollisuudet siinä on siinä "vanhassa" ja "uudessa" ryhmässä. Tuskin se seuraavan ryhmän valvoja nyt automaattisesti huonompi on niitä lapsia kaitsemaan.

Ihmettelen kyllä myös tuota, että kymmentä poikaa oli ohjaamassa vain yksi opettaja, olkoonkin liiton hyväksymä enimmäismäärä. Mielestäni 10 lapsen porukalle pitäisi olla vähintään kaksi opettajaa. (Uutisessa siis mainittiin, että ryhmässä oli 5 tyttöä + naisopettaja ja 10 poikaa + miesopettaja).

Tuo on ihan standardimäärä ohjaajia tuolle lapsimäärälle kyllä, mutta kieltämättä aika vähän jos esim. toisen pitää lähteä käyttämään jotakuta pissalla.

Minun saman ikäinen lapsi on nyt myös aloittanut uimakoulun. Olen ollut viereisessä altaassa isompien lasten kanssa. Kun uimakoulu loppuu olen hakenut lapsen ja ollaan kaikki menty yhdessä suihkutiloihin.

Tämän uutisen luettuani aion jatkossakin toimia niin.

[QUOTE="vieras";28573439]Minä käsitin tuon jutun niin että samaan aikaan kuin ryhmät vaihtuivat - samassa altaassa - poika jäi altaaseen uuden ryhmän kanssa kun vanhan vetäjät tekivät laskuvirheen. Uusi ohjaaja oletti pojan kuuluvan tähän uuteen ryhmään, ja oli siten kokoajan ohjaajan valvonnassa. Ohjaaja vain vaihtui. En tietenkään 100% varma ole, mutta sen muistan omista uimakoulu ja -valmennus ajoilta että ryhmät vaihtuvat juurikin niin että samaan aikaan toiset tulevat altaaseen ja toiset lähtevät. Ja siltä tuo minulta kuulosti. Tavallaan poika ei ollut vaaratilanteessa.

Eihän tuo silti hyväksyttävää ole, eikä tuollaisia virheitä missään nimessä saisi sattua. Mutta mahdollisuus siitä että poika voisi syöksyä isojen altaaseen ilman valvontaa oli kokoajan sama. Aivan samat mahdollisuudet siinä on siinä "vanhassa" ja "uudessa" ryhmässä. Tuskin se seuraavan ryhmän valvoja nyt automaattisesti huonompi on niitä lapsia kaitsemaan.[/QUOTE]

Olen samaa mieltä. Tässä kävi nyt tuuri, että se 4-v lapsi sattui jäämään seuraavan ryhmän sekaan altaaseen. Joka tapauksessa paha huolimattomuusvirhe tältä 10 pojan ryhmän ohjaajalta.

Miten nämä tälläiset jutut päätyvät iltalehtiin? Soitteleeko ihmiset itse jokaisen vähän erikoisemman tapahtuman jälkeen niihin? En voi taas ymmärtää tuota roskalehteä ollenkaan.

Soittelee. Kyllähän iltapäivälehdille kelpaa kaikenlaiset jutut, varsinkin kesäaikaan kun muuten saattaa olla normaalia hiljaisempaa.

Kyllä minusta tämä juttu on huomattavasti "järkevämpi" ja tärkeämpi, kuin esimerkiksi isot lööpit siitä, että joku Linda Lampenius on murtanut pikkusormensa laskettelurinteessä (tapahtui oikeasti aikanaan).

[QUOTE="vieras";28573503]Minun saman ikäinen lapsi on nyt myös aloittanut uimakoulun. Olen ollut viereisessä altaassa isompien lasten kanssa. Kun uimakoulu loppuu olen hakenut lapsen ja ollaan kaikki menty yhdessä suihkutiloihin.

Tämän uutisen luettuani aion jatkossakin toimia niin.[/QUOTE]

Olen aivan samaa mieltä, että vanhempien pitäisi jaksaa olla yhtä aktiivisia kuin tämän kirjoittaja. Nelivuotias on vielä pieni ja osalla sen ikäisistä ei ole minkäänlaista käsitystä kielloista tai käskyistä ja elämää vietetään vapaalla tyylillä. Joten en tajua, miten se metelin nostattanut "huolehtivainen" äiti möllötti jossakin kahvilassa tyytyväisenä ja varmaankin vietti omasta mielestään "ihanaa aikaa yksin".

Jotenkin jurppii, että aina syytetään muita siitä, ettei viitsi olla vanhempi. Voisihan sitä itsekin opettaa lasta uimaan etenkään kun se uimakoulu ei maksanut tuskin mitään ja ryhmäkoot ovat sen mukaisia.

Meiän uimakoulussa oli joku äiti (ei suomalainen) vaan vienyt oman lapsensa joukon jatkoksi ja jättänyt altaan reunalle... oli siinä uimaopettajilla sitten yks ylimääränen lapsi vahdittavana. Siinä joukossa olis helposti joku jääny altaaseen jos ei joka vaiheessa olis laskettu lapsia. Lapsi ei vielä ymmärtäny kuin espanjaa.

Aika kauhee tilanne kyllä huomata, että oma lapsi on unohdettu altaaseen, vaikka olikin koko ajan valvojan kanssa mutta eipä sitä itse tiedä. Meillä onneks näkee koko ajan altaaseen kun lapset on uimakoulussa.

[QUOTE="vieras";28575546]Joten en tajua, miten se metelin nostattanut "huolehtivainen" äiti möllötti jossakin kahvilassa tyytyväisenä ja varmaankin vietti omasta mielestään "ihanaa aikaa yksin".[/QUOTE]
Missäs olisi sitten pitänyt möllöttää? Meillä aikuiset saattavat lapsen vain pukuhuoneeseen asti eikä altaalle ei ole mitään asiaa. Johan sen nyt tajuaa saapaskin että lapsen keskittyminen häiriintyy kun hänen pitää näyttää vanhemmalleen mitä kaikkia temppuja on oppinut.

Ihme haloo nyt tästäkin taas nousi. Okei, ohjaaja teki virheen mutta kukaan ei oikeasti ollut missään vaarassa. Tai oikeastaan kaksi ohjaajaa teki virheen sillä ensimmäinen ei huomannut yhden puuttuvan ja toinen ei huomannut yhtä ylimääräistä. Joka tapauksessa lapsi oli koko ajan ohjaajan valvovan silmä alla.
"Mä en ikinä enää..." ja plaaplaa. Pikkutytöt vänisee hiekkalaatikolla tuolla tavalla kun kaveri heittää hiekkaa leikkiponin päälle.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä