4-vuotias joka ei ole mihinkään tyytyväinen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mielipiteitä kiitos
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mielipiteitä kiitos

Vieras
Meillä on 4-vuotias tyttö, jolle ei mikään kelpaa eikä ole mihinkään tyytyväinen, oli sitten kyse isosta tai pienestä asiasta. Jos tehdään jotain kivaa (vaikka jotain jota hän on itse aiemmin toivonut), hän haluaisikin tehdä jotain muuta. Hän haluaisi muuttaa meidän "tyhmästä" kodista pois, haluaisi olla eri niminen, eri näköinen jne. Pienissä asioissa mikään ei kelpaa, jos antaa vaikka ison lasin, hän haluaa pienen, ja tietysti toisin päin. Vaatteet ei kelpaa, vaikka olisi itse ollut valitsemassa jne.

Onko tämä normaalia, vai onko kyseessä oikeasti luonteepiirre, että hänestä kasvaa aikuinen, joka ei ole koskaan tyytyväinen siihen mitä on, vaan että aina haluaa jotain muuta. Hänellä on serkku (tietysti miehen puolelta....) joka on aika samanlainen, nyt jo ihan iso tyttö (16 v), mutta ollut aina vähän samanlainen.

Ja ennenkaikkea, millä saisin tyttöni edes joskus tuntemaan tyytyväisyyttä siitä, että hänellä on asiat oikeasti ihan hyvin?

Alkuperäinen kirjoittaja MS-J:
Vähän sama meininki pojan kanssa, täyttää kohta 5. Ei ihan noin voimakkaana.. kyllä sitä taisi muillakin olla, joten suht normaalia sanoisin olevan.

Välillä mietinkin, että tekeekö äiti tästä isomman ongelman kuin se onkaan. Kun itsellä ollut aika ankea lapsuus, niin jotenkin olettaa koko ajan että lapsi olisi tyytyväinen, kun hänellä on asiat ihan hyvin ja kaikkea kivaa tapahtuu ja arki on normaalia ja turvallista.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Vähän sama meininki pojan kanssa, täyttää kohta 5. Ei ihan noin voimakkaana.. kyllä sitä taisi muillakin olla, joten suht normaalia sanoisin olevan.

Välillä mietinkin, että tekeekö äiti tästä isomman ongelman kuin se onkaan. Kun itsellä ollut aika ankea lapsuus, niin jotenkin olettaa koko ajan että lapsi olisi tyytyväinen, kun hänellä on asiat ihan hyvin ja kaikkea kivaa tapahtuu ja arki on normaalia ja turvallista.

Tässäkin sama meininki kuin sinulla, vertaan myös omaani liikaa varmaan..

Meillä kans sama juttu. Olen vaan päätellyt että tyttö saa liikaa kaikea, eikä osaa arvostaa mitään.
Lähtee kuulemma vetämään "tästä perheestä". Kaikki asiat menee vaikeimman kautta.
Jos on ollut kiva päivä se päättyy poikkeuksetta raivariin, kun kiva loppuu.

Eikä sitä voi ajatella siltä kannalta että lapsen pitäis olla tyytyväinen kun kaikki on mukavasti, koska eihän sillä lapsella ole mitään vertailukohtaa. Ei se osaa ajatella sitä sillä tavalla, vaikka nyt ehkä tietäiskin että joidenkin kotona vaan huudetaan ja asiat on kaikin puolin huonosti. Pysy kuitenkin tiukkana äläkä suostu niihin vaatimuksiin, jaksamista :)

Varmaan luonteenpiirre. Meillä hieman samanlainen tyttö, pojat taas ihan erilaisia. Auttaa kun tyttö saa itse käydä hakemassa mieleisensä aterimet tai lasin yms. Ja muutenkin antaa valita silloin kun se on mahdollista. Ja kehua isoksi tytöksi. Nyt 5 vuotta ja siivoaa jo huoneensa kun vaan antaa.

Minä en sanois että liikaa, vaikkei mitään puutukaan.. aina vois olla yhtä hienoa kuin kavereilla esim. pelikonsolit tms jotka tuntuu olevan tätä päivää, on meilläkin ps2 mut pitäis saada muutkin kuulemma..
Ulkoa tulee kotiin "paineita" ja muksut protestoi, kun muillakin on ja meillä ei!! Monia muitakin käytösjuttuja tulee kerhosta ja eskarista toisilta ikäväksi malliksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Meillä kans sama juttu. Olen vaan päätellyt että tyttö saa liikaa kaikea, eikä osaa arvostaa mitään.
Lähtee kuulemma vetämään "tästä perheestä". Kaikki asiat menee vaikeimman kautta.
Jos on ollut kiva päivä se päättyy poikkeuksetta raivariin, kun kiva loppuu.

Minäkin olen tätä miettinyt, mutta en oikein tiedä, missä raja menee. Toki tulee ostettua jotain leluja, vaikka nukkekoti, osin sillä perusteella kuinka muistaa omasta lapsuudestaan kuinka olisi ollut kiva saada sellainen. Mutta kaiken kaikkiaan tytöllä on minusta selvästi vähemmän leluja kuin sen ikäisillä keskimäärin. Mitään ihme-elämyksiä emme harrasta, toki konserteissa, teatterissa ja sellaisessa joskus käydään. Ulkoillaan paljon, ja eniten on sellaista tasaista arkea, tyttö on mukana puutarhahommissa, keittiöhommissa, siivouksessa ja miehen kanssa taas sen touhuissa.

Meillä on! Varsinkin kaikki on tällä hetkellä tyhmää: oma koti, vaatteet, äiti, isi... Haluaa vaalean tukan, kun nyt omaa tumman, plääh! Näistä käydään ikuista keskustelua. Tyttö on muuten erittäin hyvin kehittynyt ikäisekseen eli verbaalinen muutenkin ja lahjakas käden taidoissa. Luulen, että juuri tuon verbaalisuuden takia myös osaa muotoilla sanoin "omaa tyytymättömyyttään". Joku toinen lapsi saattaa vain raivota samassa tilanteessa. Itse koen, että tämä on luonteenpiirre ja osa tytön temperamenttia, joka ei ole sieltä helpoimmasta päästä. Mutta kaikkea tytön toimintaa ohjaa sisu, hän ei anna periksi missään, ei hyvässä eikä pahassa.... Ihana tuo silti on, tempuistansa huolimatta :)

Minä en sanois että liikaa, vaikkei mitään puutukaan.. aina vois olla yhtä hienoa kuin kavereilla esim. pelikonsolit tms jotka tuntuu olevan tätä päivää, on meilläkin ps2 mut pitäis saada muutkin kuulemma..
Ulkoa tulee kotiin "paineita" ja muksut protestoi, kun muillakin on ja meillä ei!! Monia muitakin käytösjuttuja tulee kerhosta ja eskarista toisilta ikäväksi malliksi.

Meillä ei ainakaan ole kyse liiasta. Tyttö ei edes tarvitse leluja ja härpäkkeitä, vaan viihtyy todella paljon kavereiden kanssa. On muutenkin avoin ja osoittaa tunteensa. Vahvatahtoinen likka joka tulee pääsemään elämässään pitkälle.

Alkuperäinen kirjoittaja miie:
Meillä on! Varsinkin kaikki on tällä hetkellä tyhmää: oma koti, vaatteet, äiti, isi... Haluaa vaalean tukan, kun nyt omaa tumman, plääh! Näistä käydään ikuista keskustelua. Tyttö on muuten erittäin hyvin kehittynyt ikäisekseen eli verbaalinen muutenkin ja lahjakas käden taidoissa. Luulen, että juuri tuon verbaalisuuden takia myös osaa muotoilla sanoin "omaa tyytymättömyyttään". Joku toinen lapsi saattaa vain raivota samassa tilanteessa. Itse koen, että tämä on luonteenpiirre ja osa tytön temperamenttia, joka ei ole sieltä helpoimmasta päästä. Mutta kaikkea tytön toimintaa ohjaa sisu, hän ei anna periksi missään, ei hyvässä eikä pahassa.... Ihana tuo silti on, tempuistansa huolimatta :)

Meilläkin on verbaalisesti erittäin lahjakas, oppi todella aikaisin puhumaan ja siitä se alkoi. Hänelläkin on hyvä hienomotoriikka, ja on erittäin liikkuvainen ja ketterä lapsi, nopea pituuskasvu ehkä vähän tuo kömpelyyttä, mikä siis kompensoituu tuolla liikkuvuudella. Minkä ikäinen tyttö teillä nyt?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja miie:

Meilläkin on verbaalisesti erittäin lahjakas, oppi todella aikaisin puhumaan ja siitä se alkoi. Hänelläkin on hyvä hienomotoriikka, ja on erittäin liikkuvainen ja ketterä lapsi, nopea pituuskasvu ehkä vähän tuo kömpelyyttä, mikä siis kompensoituu tuolla liikkuvuudella. Minkä ikäinen tyttö teillä nyt?

Tällä hetkellä 4,5-vuotias :) On myös ketterä ja näppärä, siis erittäin näppärä :) Mutta pieni ikäisekseen. Puhetta tuli aikaisin ja mielestäni 3 lapsestani tämä on se, joka osaa sanoa juuri oikeat sanat oikeassa paikassa. Osaa myös käyttää verbaalisuuttaan hyväksi esim. jos haluaa saada äidin todella pahalle päälle :-O Eilen viimeksi oli tyytymätön silmiensä väriin, kun sanoin, että ne ovat vihreät... Haluaa nyt siniset silmät... Huoh!

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Tällä hetkellä 4,5-vuotias :) On myös ketterä ja näppärä, siis erittäin näppärä :) Mutta pieni ikäisekseen. Puhetta tuli aikaisin ja mielestäni 3 lapsestani tämä on se, joka osaa sanoa juuri oikeat sanat oikeassa paikassa. Osaa myös käyttää verbaalisuuttaan hyväksi esim. jos haluaa saada äidin todella pahalle päälle :-O Eilen viimeksi oli tyytymätön silmiensä väriin, kun sanoin, että ne ovat vihreät... Haluaa nyt siniset silmät... Huoh!

Miten on muuten suhtautunut sisaruksiinsa? Meille on nyt vasta tulossa toinen lapsi, ja sekin vähän huolettaa, kuinka sopeutuu tilanteeseen, on ollut ihan tyytyväinen (=ainoa asia?) siihen, että on ainoa lapsi

Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Alkuperäinen kirjoittaja mie:

Miten on muuten suhtautunut sisaruksiinsa? Meille on nyt vasta tulossa toinen lapsi, ja sekin vähän huolettaa, kuinka sopeutuu tilanteeseen, on ollut ihan tyytyväinen (=ainoa asia?) siihen, että on ainoa lapsi

Sisarukset ovat helisemässä tytön kanssa :) Ehdottomasti porukan tuittupäisin lapsi :) Mutta varmasti myös hyvä ominaisuus, tätä tyttöä ei kynnysmattona kukaan käytä, se on varma :)

Yhteistyössä