4 vuotiaan järkyttävät raivokohtaukset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja frustrated mom
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

frustrated mom

Vieras
Elikä.. Mistä aloittaisin. No, meillä on aina rutiininomaiset iltatoimet. Päivisin tulee jotakin pientä kränää, mutta ne ovat pikkuisia verrattuna siihen, mitä ilta aina tuo tullessaan. Syömme iltapuuron, pesemme hampaat, ja aloitamme iltarauhoittumisen jo hyvissä ajoin. Valoja pienemmälle, verhot kiinni, ja sanomme myös hyvissäajoin kun nukkumaanmenoaika ja toimet ovat lähestymässä. Mutta sitten kun on aika kömpiä omaan sänkyyn, alkaa tyttö raivoisasti potkimaan minua, raapii, ottaa koko nyrkillään minun ihostani kiinni ja puristaa. Huutaa minulle, ole hiljaa kun yritän rauhoitella. Jos lähden sitten hetkoseksi huoneesta pois, alkaa hän hakkaamaan nyrkeillään huoneensa ovea sekä paiskomaan sitä kiinni, niin että pelkään tuon oven joskus hajoavan. Kaatuu itsekseen lattialle aivan yllättäen jolloin takaraivo osuu lattiaan ja olen tästä todella huolissani ettei saa mitään pahempaa vammaa. Tekee myös sellaista, että juoksee ja aivan tahallaan kaatuu lattialle,kompastuu aivankuin ja sitten taas huutaa ai ai ai. Yritän olla lähellä ja ottaa kädestä kiinni, yritän halata mutta hän rupeaa potkimaan minua ja raapimaan. Huutaa sitten huoneensa ovella äitii! nyt tule tänne! Ja minä menen. Ja kaikki alkaa taas alusta, eli potkiminen ja lyöminen. Olen aivan loppu siinä mielessä, etten tiedä enään mitä keinoja olisi vielä käytettävissä? Voisitteko te auttaa jotenkin? Teemme yhdessä paljon lapsen kanssa ja hän saa minulta paljon rakkautta ja huomiota. Tämä särkee sydämeni, koska olen alkanut ajattelemaan jo hieman negatiivisesti lastani kohtaan, kun joka ilta tämä sama juttu tapahtuu ja en jaksa enään olla mikään nyrkkeilysäkkikään :( Joka kerta kun hän on lyönyt minua niin olen hänelle kertonut että lyödä ei saa. Puhumme edellisestä illasta myös sitten seuraavana päivänä ja myös silloin kerron kuinka väärin on toisia lyödä. Kerrottakoon vielä, että käyttäytyy samoin myös isäänsä kohtaan, eli isä on myös nukuttajana yhtäpaljon kuin minäkin. En ollenkaan ymmärrä, mistä nämä raivarit tulevat, kun mitään havaittavaa suuttumisen aihetta ei ole,vaan hän ikäänkuin napsahtaa tuosta vain. Jos teillä on kokemuksia / neuvoja, ottaisin lämmöllä ne vastaan .

Opittu tapa. Sano tiukasti vastaan, suutu, ärähdä kunnolla niin eiköhän opi. Uhkaile, kiristä ja lahjo sopivalla tavalla, niin kyllä se siitä muutamassa viikossa oppii olemaan kunnolla.

[QUOTE="Ehkä";30182486]oisikohan yliväsynyt? nukkuuko päiväunia?[/QUOTE]

Jätti itse päiväunet jo 3 vuotiaana. Yritetty kyllä nukuttaa, mutta ei enään onnistu. Ja meillä mennään nukkumaan aika ajoissa :) Siinä 19-19.30. Tosin kun raivokohtaus tulee, niin tyttö nukahtaa aina lopulta vasta 20.30-21.00. Herää 8 aikaan tai vähän jälkeen aamulla.

No meillä ei ainakaan palkita lasta raapimisesta, lyömisestä ja muusta riehumisesta sylittelemällä tai halailemalla. Kyllä ärähdän ja lujaa, jos minua nipistellään tai lyödään tms. Lähden lätkimään ja jätän lapsen yksikseen riehumaan. Sitten kun on rauhoittunut sen verran että voidaan keskustella, odotan anteeksipyyntöä ja sen jälkeen voidaan sitten halailla ja sopia riidat. Ja ihan sama onko lapsi väsynyt, nälkäinen, ihan mitä vaan, ei ole mikään syy ryhtyä toisia satuttamaan.

[QUOTE="Wieras";30182507]Opittu tapa. Sano tiukasti vastaan, suutu, ärähdä kunnolla niin eiköhän opi. Uhkaile, kiristä ja lahjo sopivalla tavalla, niin kyllä se siitä muutamassa viikossa oppii olemaan kunnolla.[/QUOTE]

Niin kun tuota.. Olen tuon jo kokeillut. Tyttö saa vain lisää vettä myllyynsä jos huomaa että suutahdan ja todellakin suutahdan. Silloin on lähtenyt lelutkin jäähylle ja kaikki jäätävimmät konstit mitä nyt voi olla pikkukakkoskiellosta asti aina ties minne, on tullut kokeiltua. Tiivistettynä siis hyvällä, että pahalla on tullut kokeiltua.

S * u * p * e * r * n * a * n * n * y

Minusta on säälittävää, ettei aikuinen ihminen pysty puuttumaan tuollaiseen pellekäyttäytymiseen! Pöyristyttävää! Millainen lapanen sä oikein olet? Häpeä, nainen ja pistä se pentu kuriin. Jäähypenkki ja sinne viet lapsen, Vahdit, että on yhtä monta minuuttia kuin on ikävuosia. Jos karkaa penkiltä, haet mitään sanomatta, siis MITÄÄN SANOMATTA, lapsen sata kertaa takas, kestipä se palautus kuinka kauan vaan. Odotat ne minuutit. Sitten menet ja selität lapselle, miksi hän oli jäähyllä. Sanot lapselle, että haluat hänen pyytävän anteeksi käytöstään. Halaatte ja elämä jatkuu.

Älä anna satuttaa itseään. Pidä tarvittaessa kiinni niin, ettei satuta sinua tai itseään. Ota pikaisesti yhteyttä neuvolaan.

Olen joskus miettinyt, onko lapsella jotain sellaista vikaa, mistä emme vain tiedä? Olen vain ajatellut, että kun neuvolastakin sanotaan, että pelkkää uhmaa, niin en ole sitten sen koommin asiaa enempiä miettinyt. Mielessä on käynyt mutta jos neukkukaan ei ole huolissaan, niin jotenkin olen jättänyt asian taka-alalle.

Olen joskus miettinyt, onko lapsella jotain sellaista vikaa, mistä emme vain tiedä? Olen vain ajatellut, että kun neuvolastakin sanotaan, että pelkkää uhmaa, niin en ole sitten sen koommin asiaa enempiä miettinyt. Mielessä on käynyt mutta jos neukkukaan ei ole huolissaan, niin jotenkin olen jättänyt asian taka-alalle.

Joo, on lapsella vikaa: sillä on lepsu mutsi.

Minusta on säälittävää, ettei aikuinen ihminen pysty puuttumaan tuollaiseen pellekäyttäytymiseen! Pöyristyttävää! Millainen lapanen sä oikein olet? Häpeä, nainen ja pistä se pentu kuriin. Jäähypenkki ja sinne viet lapsen, Vahdit, että on yhtä monta minuuttia kuin on ikävuosia. Jos karkaa penkiltä, haet mitään sanomatta, siis MITÄÄN SANOMATTA, lapsen sata kertaa takas, kestipä se palautus kuinka kauan vaan. Odotat ne minuutit. Sitten menet ja selität lapselle, miksi hän oli jäähyllä. Sanot lapselle, että haluat hänen pyytävän anteeksi käytöstään. Halaatte ja elämä jatkuu.

Alkuperäinen kirjoittaja Ryhdistäydy lapanen.;30182533:

Tullut kokeiltua kyllä, siitä sitten seurasi ls-ilmoitus kun oltiin oltu jäähypenkillä toista tuntia ja palauteltu istumaan. Seuraavana iltana oli sosiaalityöntekijät ovella, syyllistävin katsein.

onko tarrataulua kokeiltu? Eli jos menee kiukkamatta nukkumaan saa tarran tauluun ja esim. viidestä tarrasta saa esim. suklaata. Meillä tämä tehosi 4v. herkkupeppuun , kun alkoi heräilemään 4-5 kertaa yösssä.

Joo, on lapsella vikaa: sillä on lepsu mutsi.

Haluaisin vielä lisätä, että Supernannyn on tämä mamma nähnyt kertaan jos toiseenkin. Kyllähän sitä on tosiaan miettinyt, että mikä vässykkä olen oikein, mutta totuus on kuitenkin tarua ihmeelisempää ja voisin väittää että olen kyllä aika ankara vanhempi. Tässä nyt on lähdetty vain ehkä sille leppoisammalle puolelle, kun ei muutkaan keinot ole toimineet sen paremmin. Yhtä kamalaa se on vaikka jäähyllä istuttaisiin kuin tämä nykyinen taktiikkani jos sitä siksi voi edes sanoa.

[QUOTE="Ehkä";30182552]onko tarrataulua kokeiltu? Eli jos menee kiukkamatta nukkumaan saa tarran tauluun ja esim. viidestä tarrasta saa esim. suklaata. Meillä tämä tehosi 4v. herkkupeppuun , kun alkoi heräilemään 4-5 kertaa yösssä.[/QUOTE]

Kyllä, tai oikeastaan se oli hymynaama-taulu. Eli seuraavana päivänä piirrettiin joko hymynaama, tai sitten surunaama. Muistettin aina kehua miten hienosti meni yö ja iltahommat jne. Valitettavasti neitiä ei sitten ensihuuman jälkeen kiinnostanut mitä naamoja sinne tauluun sitten tulee :(

Oletko kokeillu keskustella esim aamulla, todeten kuinka sinua tämä kiukku harmittaa ja huolettaa, kysellen syytä miksi näin toimii? Meillä ei noin pahoja ole ollut, mutta jo 3v on osannut rauhoittuneena kertoa, mistä ollut suuttunut/pelännyt, sitten keskusteltu miten asian vois paremmin purkaa. Jäähypenkkiin en usko, mutta tiukkaan sanaan ja syliin, el satuttamiselle ja rikkomiselle tiukka ei. Eli keskustelua rauhassa, kysyen harmittaako nukkumaanmeno kun leikki jää kesken tmv.

[QUOTE="Ehkä";30182571]oikeesti?[/QUOTE]

Valitettavasti kyllä. Lapsi kiukutteli ja huusi niin kovaa, että jonkun mielestä oli parasta tehdä ilmoitus. Kyllä olin ihmeissäni. Ja kello ei ollut vielä sitä lakisääteistä 22.00 mitä kerrostaloissa yleensä on kun vaaditaan hiljaisuus.

Mulle tulee mieleen että lapsella on joku pelko nukkumaanmenoa kohtaan. Mikä se voisi olla? Itse en kyllä kestäisi katsella tuommoista enkä suuttuisi ja pakottaisi koska nukahtaminen pitää minusta olla rauhallinen, turvallinen hetki.
Mene lapsen viereen nukkumaan tai anna lapsen nukahtaa olkkarin sohvalle, ja koittakaa yksin nukahtamista uudestaan vaikka puolen vuoden päästä.

Unen tarve on tietysti yksilöllistä mutta meillä 4v herää kahdeksalta ja menee yhdeksältä nukkumaan eikä nuku päiväunia. Kuulostaa hirvittävän aikaiselta tuo klo 19 nukkumaanmenoaika. Ja jos jostain syystä haluatte että lapsi on siihen aikaan väsynyt niin se pitää sitten herättää aiemmin aamulla..

[QUOTE="Wieras";30182588]Pelkääkö se lapsi sitten niin paljon nukkumista? Mitä jos menisi itse nukkumaan, vaikka tuntia myöhemmin? Meillä 4v menee nukkumaan klo. 20.30.[/QUOTE]

Joskus on mennyt nukkumaan myös myöhemmiin ja varsinkin jos on mummilla ja papalla kylässä, niin venyy hyvinkin pitkälle. Silti sama homma jatkuu.Mummolassa pätee samat säännöt kuin kotona noin muuten.

Jos kaikki mieleen juolahtaneet keinot on kokeiltu ja vanhempia mietityttää, onko lapsella jokin "vika", niin neuvolassa puheeksi vaan niin monesti että otetaan vakavasti. Täällä ainakin omalle kohdalle osuneet terkat mieluummin hyssyttelevät kuin tarttuvat asiaan. Ja usein lapsi käyttäytyy niin eri tavoin neuvolassa kuin kotona, ettei todellisuus välttämättä valkene vaikka kuinka yrittää kertoa.

Kilahtaako ap teidän lapsi koskaan muissa tilanteissa noin? Esim. päiväunille yritettäessä tai kun kielletään jostain?

[QUOTE="Ehkä";30182584]höh.
Käyttäytyykö samalla tavalla kun isä hoitaa iltatoimet?[/QUOTE]

Kyllä, juurikin näin. Ja tätä on jatkunut niin kauan kuin vain jaksan muistaa, ei ole siis vain joku juuritullut juttu, ollut ainakin 1,5 vuotta. Vauvana oli myös itkuinen ja vaativa jatkuvasti.

Eikö tyttö siis osaa kertoa minkä takia hän vastustelee nukkumaan menoa niin paljon? Onkohan ottanut vaan tavaksi riehumisen? Aika aikaisin laitat hänet nukkumaan...Voisiko auttaa jos pistäisitte iltarutiinit jotenkin ihan uusiksi?

Onko lapsi päivähoidossa? Onko illalla väsynyt/väsymässä kun iltatoimet aloitatte? Eikä oo nenä tukossa (jatkuvaa allergista) tai korvatulehdusta?

Pelkääkö pimeää? Miten lopulta nukahtaa? Luetteko iltasadun?

Yhteistyössä