4-v tytön pukemisen vaikeus

Kertokaapa vinkkejä millä saa 4 vuotiaan pukemaan, meillä homma on yhtä sirkusta. Pukemiseen saa varata ainakin puoli tuntia, osaa kyllä pukea, mutta kun tarttis lähtee esim. tarhaan, ulos tai kauppaan, ei tuu mitään. Alkaa HIRVEE kiukuttelu, alkaa väsyttää ja painelee peiton alle ja riisuu loputkin. Tuntuu että mulla menee hermot joka kerta, kun pitää pukee ja sitten huudetaan. \|O \|O

Jaa-a,tuon kaksi vuotiaan puen vaikka väkisin,voimakkaampi kun olen(tämä operaatio kestää silti 15min-30min)joten hikihän siinä tulee.Onneksi tuo 5v ei pukemisen kanssa kiukkua...muuten kyllä senkin edestä.Eikä vanhemmillakaan muksuilla tuota ole ollut.
Mutta jos olisi,niin ehkäpä tekasisin noita lähtöjä ja sitten kun kiukuttelisi,sanoisin ettei sitten lähdetä tänään mihinkään,eikä myöskään lähdettäisi ja tämän toistoa jonkin aikaa,jossei tehoaisi niin sitten erilaisia "etuuksia" pois.
Toivottavasti keksit jotain mikä lapseen tehoaa! :hug:

Lähdön hetkistä on varmaan tullut aika stressaavia ja itsekin luultavasti hieman jännität niitä tai olet jo valmiiksi ärtynyt. Ovatko lähdöt kiireisiä vai laittaako lapsi muuten vain kampoihin? Hän tietää., ett' saa sinut kiukkuiseksi käytöksellään ja se voi olla hänen tarkoituksensakin.

Meidän 4-vuotias makaa lattialla ja sanoo, ettei halua lähteä minnekään... No, ilmoitan hyvissä ajoin ja muutaman kerran ennen lähtöä, että kohta lähdetään, että heille jää aikaa lopetella leikkinsä rauhassa. Se on auttanut jonkn verran. Myös se, että olen itse kerännyt kaikki tarvittavat tavarat valmiiksi (myös omani), halpottaa lähtöä. Höpsöttely ja pukemiskilpailu ovat joskus toimivia konsteja. Sekin, että sanoo, "et varmaan osaa pukea tuota hattua itse" tai "ethän vain pue hattua, kun minä käyn katsomassa ikkunasta, millainen ilma siellä on". Äänensävynä tietty leikkisä ääni, että lapsi tietää, milloin kiellon kanssa ollaan tosissaan ja milloin ei.

Nuoremmille, 1- ja 2-vuotiaille (meillä aikoinaan) auttoi pukemislaulu. Rallattelin itsekseni "käsi hihaan, jalka lahkeeseen" tai käsien ja jalkojen piilotteluleikki, jossa ihmetellän, mihin käsi menikään ja hups, sieltähän se löytyi olivat tehokkaita. Vanhempikaan ei hermostunut vastaanhangoitteluun.

Kaikkea kannattaa kokeilla, hermostuminen vain hidastaa hommaa.

4-vuotias kyllä ymmärtää puheen. Yritä olla rauhallinen, älä korota ääntäsi,sano päättäväisesti että nyt puet ja jos et niin sitten jäät kotiin.
Sen voit jopa tehdäkkin, että lähdet ovesta ulos...kuulostelet mitä sisällä tapahtuu...pienen hetken kuluttua palaat sisään ja toistat saman, että pue nyt niin pääset mukaan. En tiedä onnistuuko kaikilla. Kärsivällisyyttä ja päättäväisyyttä, 4-vuotiaan pitäisi jo itse pystyä pukemaan ns. helpoimmat vaatteet ja tottelemaan vanhempiaan.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.01.2007 klo 18:23 Kata kirjoitti:
Sen voit jopa tehdäkkin, että lähdet ovesta ulos...kuulostelet mitä sisällä tapahtuu...pienen hetken kuluttua palaat sisään ja toistat saman, että pue nyt niin pääset mukaan. En tiedä onnistuuko kaikilla. Kärsivällisyyttä ja päättäväisyyttä, 4-vuotiaan pitäisi jo itse pystyä pukemaan ns. helpoimmat vaatteet ja tottelemaan vanhempiaan.
Minä en tekisi noin. Jos on huono päivä, niin äiti hylkää??! Lapsihan voi ruveta tekemään mitä vain miellyttämisen vuoksi, ettei äiti vain jätä. Puhetta kyllä kuuntelevat (jos ei satu olemaan hepuli päällä), joten se rauhallisena pysyminen on tärkeää.

mie
mä joskus olen tehnyt vain niin, että laitan itselle kaiken valmiiksi, otan lapsen vaatteet käsiini, avaan oven ja kysyn että tuletkos ilman vaatteita sitten, ja totean iloisesti, että nyt lähdetään ;) hyvin paljon omaa tahtoa omaava poika on mennyt ihan hämilleen ja nopeasti antnut pukea vaatteet päälle...

meillä viime talvena ihan samallaista, tyttö oli silloi 4,5 vuotias.
tuli kokeiltua KAIKKI tarrahomma reippaasta pukemiseta on ihan hyvä, sen vaikutus on vaan todella hidas ( alkaa toimimaan kunnolla meillä vasta n. kuukauden kuluttua.)
minä en koskaan sano että "sitten jäät tänne tai kotiin..." vaan että lähdet niissä vaatteissa missä satut olemaan, tietenkään nakuna ei ketään voi lähteä kuljettamaan mutta unipuvun voi jättää esim tarhaan mennessä puvun alle ja ollaan me kesällä menty 2,5 vuotiaana kauppaan unipuvussa. ei tarvinnut tehdä sitä silloin kun kerran ja ongelma poistu. nyt neljä ja puoli vuotiaana se ei tepsinyt samoin. kuljetin jälleen kerran todella vaikean taistelun jälkeen (laitoin kaikki valmiiksi kerroin etukäteen, sanoin vain parilla sanalla, ei tepsi mikään) siis kuljetin kerran viime talvena tytön kaverilta kotiin 25 asteen pakkasessa pelkissä ulko kengissä ja sisävaatteissa autolla yli 20km matkan niin että auto oliseissyt 4-tuntia. vaikutus kesti kolme viikkoa, tyttö puki kuin unelma, kunnes oltiin takaisin samassa suossa. soitin silloi tätilleni jolla on kuusi lasta ja kysyin neuvoa. se oli neroudessaan tosi yksinkertainen, PUE LAPSI. se pitää tehdä sillä tavalla "vihaisen" oloisesti ei saa puhua mitään otat vaan ja yksinkertaisesti puet lapsen. Mellä ei tarvinnut tehdä kuin kaksi kertaa sen jälkeen ongelma poistui päiväjärjestyksestä.

Yhteistyössä