4 v lapsi karsastusleikkaukseen vai ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Juu vai ei
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Juu vai ei

Vieras
Lapsellamme huomattiin karsastus noin1,5 v ikäisenä ja ainakin edellisen vuoden (voi olla, että pidempänkin) olemme käyneet kontrolleissa noin 2- 3 kk välein. Lääkäri ei ole missään vaiheessa edes ääneen miettinyt muuta hoitovaihtoehtoa kuin leikkaus. Peittohoidoila ymv kuulemma ei oikein saada hyviä hoitotuloksia. Kontrollikäynneillä on seurattu ettei lapselle kehity puutoksia näkökenttään ja leikkaus oli tarkoitus tehdä vasta sitten kun on isona vaarana nämä näkökenttä muutokset. Näin olen ainakin asian ymmärtänyt.

Minulla ei oikein ole tietoa karsastuksesta ja googlettamalla saa kovin ristiriitaista tietoa. Lääkärissä en jotenkin osaa kysellä tarpeeksi ja tulee olo, että esitän tyhmiä kysymyksiä kun ei oikein ole mitään perustietoakaan karsastuksesta ja sen haitoista. Monilta sivuilta saa sen käsityksen, että leikkaus tehdään kosmeettisen haitan takia ja se joudutaan todennäköisesti uusimaan muutamaankin kertaan. Eli onko tuosta leikkauksesta mitään todellista hyötyä? Lapsen karsastus kulma on nyt 40 astetta kummassakin silmässä kuin vuosi sitten se oli 20 astetta. Lapsi ei valita päänsärkyä tai sitä ettei näe vaikka toinen simä katsoo nykyään melkein aina ulkoyläkulmaan ellei lapsi pidä toista silmäänsä kiinni minkä tekee nykyään usein ilman prismalaseja.

Jotenkin olen tuudittautunut siihen ettei julkisella puolella leikata turhaan ja kyllä silmälääkärit tietävät mikä on paras hoito lapselle mutta googleteltuani aihetta tulee sellainen käsitys ettei leikksuksesta ole mitään hyötyä pidemmällä tähtäimellä ja on tosiaan usein turha. En myöskään löytänyt mitään kovin tuoretta tietoa lapsen karsastusleikkauksesta eli miten leikkauspäivä ja toipuminen konkreettisesti menee.

Kiitos tuhannesti jos jollain on joko ammattinsa tai oman kokemuksensa kautta tietoa karsastusleikksuksesta! En haluaisi viedä lastani turhaan leikkaukseen mutta en kyllä halua jättää viemättäkään jos siitä on hyötyä näkökykyyn.

Sekin mietityttää, että onkohan lapsella oikeasti vaikeuksia nähdä mutta ei osaa sitä kertoa. Silmät ovat aina karsastaneet eli on tottunut näkemään huonosti eikä iedä, että paremminkin voisi nähdä.

Itsellä ei kokemusta leikkauksesta. Karsatus on hoidettu onnistuneesti peittohoidolla melkein kokonaan. Olisiko mahdolllista saada toisen lääkärin mielipidettä. Kuulostaa hölmöltä että peittohoitoa ei voi edes kokeilla eihän siitä voi olla haittaa.

Minä veisin lapsen toisen silmälääkärin arvioitavaksi ja sitten vsta leikkaukseen jos toinenkin lääkäri sitä suosittelisi. Leikkauksessa on aina niin isot riskit etten todellakaan veisi lastani turhaan leikattavaksi.

Yhteistyössä