4 v jatkaa pk:ssa kun pikkuveli syntyy syksyllä

• Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"Cartman"
vauva syntyy nyt viikon sisään ja isoveli on päiväkodissa tämän kuun loppuun 4 päivää viikossa niinkun tähänkin asti 6 h kerrallaan ja sitten kesäksi jää kokonaan pois, syyskuussa jatkaa 2-3 päivää viikossa puolipäivää että saa olla kavereiden kanssa edes vähän.

vieraampi
Alkuperäinen kirjoittaja härkäneito;28440438:
Mä otan tyttöni 5 ja 4-v. pois päiväkodista nyt toukokuun vika päivä kun jään kesälomalle. La vasta elokuussa. Meillä tytöt ei halua mennä päiväkotiin vaan haluavat olla vauvan kanssa kotona. Syksyksi ja ensi kevääksi on kerhopaikat varattuna. Kerho 2 kertaa viikossa. En ymmärrä miksi pitää viedä lapsi päiväkotiin kun on noita kerhojakin.
Meillä on täällä vaan kerhotkin ihan täynnä.
Se oliskin ok vaihtoehto.

hahaa
[QUOTE="vieras";28440362]Se on multa pois siinä mielessä että aikoinaan itse kiikutin lapsia hoitoon kahteen eri päiväkotiin oman alueen ulkopuolella ja työmatkan kannalta aivan väärään suuntaan samaan aikaan kun naapuritalossa asuva äiti-ihminen vei lapsensa virikehoitoon (pois vauvan tieltä) siihen lähipäiväkotiin. Aika monena aamuna vitutti.[/QUOTE]

vituti vituti niih....elämä on :D
Mä en käynyt töissä koko sinä aikana kun mun tytär oli päiväkodissa,aloitti 2 vuotiaana,ei ollut edes tarkoitus työllistyä,hoitopaikkaan sellanen 3 minuutin kävelymatka,sellast se on

[QUOTE="Vieras";28440450]Näistä lapsista ei varmaan oon seuraa toisilleen...??? Ei ehkä voiverrata[/QUOTE]

Ei varmastikaan voi verrata mutta nimenomaan tässä perään kuulutin, että onhan noita kerhoja. Mielestäni päiväkoti on työssäkäyvien ja opiskelevien lapsille. Tämä on vain oma mielipiteeni. En tuomitse ketään kuka vie lapsia virikehoitoon.

???
[QUOTE="kätevä emäntä";28440236]. Jos ajattelee lapsen ajatuksin niin tulisi mieleen että äiti haluaa vain olla vauvan kanssa ja minä pois haitolta päiväkotiin.
!![/QUOTE]

Paitsi että lapset ei ajattele noin, niille on ihan sama onko äiti töissä vai kotona, ne vain ymmärtävät sen että he menevät päiväkotiin. Ei lapsi ajattele syitä ja seurauksia tai noin monimutkaisesti. Tolla tavalla ajatteleva lapsi "hylätään" päiväkotiin myös kun vanhempi menee töihin ja silloin on jotain häikkää kiintymyssuhteessa kun lapsi ei luota että vanhempi tulee takaisin.

Itse katkaisin lasten (4v ja vajaa 3v) päiväkotipaikan, kun jäin kotiin. Tai no vauva on nyt 2vk, ja lasten hoitosuhde päättyy kuukauden päästä kesälomaan.
Tykkää nuo olla päiväkodissa, mutta niin suoranaista tarvetta sille ei ole, joten en nähnyt mitään järkeä lapsia päiväkodissa pitääkkään.
On sitten haettu kyllä kerhopaikkaa syksylle molemmille ja nuoremmalle vielä muskaripaikkaa. Näkee niitä ikäisiään ja on jotain toimintaakin. Jos paikat nyt vaan saisi..
Jos ei saa, niin sitä joutuu ite aktiivisoitumaan ja keksiä toimintaa ja tekemistä isommille :D

Alkuperäinen kirjoittaja härkäneito;28440438:
Mä otan tyttöni 5 ja 4-v. pois päiväkodista nyt toukokuun vika päivä kun jään kesälomalle. La vasta elokuussa. Meillä tytöt ei halua mennä päiväkotiin vaan haluavat olla vauvan kanssa kotona. Syksyksi ja ensi kevääksi on kerhopaikat varattuna. Kerho 2 kertaa viikossa. En ymmärrä miksi pitää viedä lapsi päiväkotiin kun on noita kerhojakin.
Meillä on kerho kerran viikossa 2tuntia. Siellä käy muksun lisäksi kaksi muutakin lasta. Jotka nuorempia. Sen kummempaa ei meidän kunnalla ole tarjota.

Leikkipuistoja ei ole, lähin leikkipuisto, jossa käy päivittäin perheitä, on 60km:n päässä. Muksu kaipaa kipeästi sitä ikäistään seuraa ja sen ymmärrän, vaikka muuten puuhataan ja tehdään, niin kaveriporukaksi musta ei vain ole.

Meillä on kerho kerran viikossa 2tuntia. Siellä käy muksun lisäksi kaksi muutakin lasta. Jotka nuorempia. Sen kummempaa ei meidän kunnalla ole tarjota.

Leikkipuistoja ei ole, lähin leikkipuisto, jossa käy päivittäin perheitä, on 60km:n päässä. Muksu kaipaa kipeästi sitä ikäistään seuraa ja sen ymmärrän, vaikka muuten puuhataan ja tehdään, niin kaveriporukaksi musta ei vain ole.
Onpas huonosti tilanne siellä päin. sit vaan päiväkotiin jos kunnalla tosiaan ei ole muuta tarjota.

Alkuperäinen kirjoittaja härkäneito;28440614:
Onpas huonosti tilanne siellä päin. sit vaan päiväkotiin jos kunnalla tosiaan ei ole muuta tarjota.
Joo, kunnalla on kyllä paikkoja varattuna näille 4-5 vuotiaille, jotka muuten olis kotona. Eli tavallaan jaamme yhden klo 9-16 5*viikossa paikan toisen perheen kanssa. Täällä on niin vähän lapsiperheitä kaikkiaan, tai siis kaikki asutaan niin rajusti eripuolilla, että uuden kerhotalon rakentaminen olis tullut niin paljon kalliimmaksi kuin olemassa olevien päiväkotien laajennus tuli halvemmaksi ja kannattavammaksi.

"kohta kahden äiti"
Meillä ei mitään epäselvyyttä siitä miten jatketaan. Isompi 5v jatkaa päiväkodissa kun vauva syntyy kesällä. Lähellä ei ole kavereita. Ja kaverit tuntuvat olevan todella tärkeitä. En ala edes selvittelemään lähialueen kerhoja. Lapselle on tarpeeksi muutosta siinä, että vauva syntyy. Päiväkoti maailman ihanin ja lapsi viihtyy erinomaisesti. Vanhemmat jumittuvat höpöttelemään keskenään tai henkilökunnan kanssa pihalle iltapäivällä. Päiväkodin henki on ihana ja puuhailevat kaikkea kivaa.

Onko meidän päikkään sattunut tavallista suvaitsevaisempia ihmisiä kun siellä on ihan yleinen käytäntö, että perheissä on joku kotona isomman kanssa? Kaikki lapset ovat täyttäneet kolme tullessaan päiväkotiin, joten ovat jo sen ikäisiä, että kaipaavatkin jotain seuraa. On yksityinen päiväkoti, joka ei tee kunnan ostopalvelua, joten kenenkään muun paikkaa ei viedä.

Olin suunnitellut viettäväni äitiysloman tuon 5-vuotiaan kanssa kotona. Hän kesti liikuntakyvytöntä seuraani 2 päivää ja vaati päästä päiväkotiin kavereiden kanssa leikkimään.

Päiviä lyhennetään ja pidetään varmaan vapaapäiviä kun vauva syntyy, mutta tarha jatkuu. Vaikkei viedä kunnan paikkoja tai rahoja niin Kelahan maksaa päiväkodille. Mies maksaa reilusti yli sen summan veroja/ kuukausi, joten eiköhän me ihan hyvällä omallatunnolla paikka pidetä.

Yhteistyössä