4,5v lapsen kanssa pitäisi koko ajan olla menossa muuten alkaa valitus..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hermot menee!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hermot menee!!

Vieras
onko muilla tämmöistä?olen totaali yh ja joskus on pakko siivotta ja tehdä ruokaakin ja esim hengähtää itsekin,touhuan oikeasti paljon lapseni kanssa,pelataan pallopelejä,askarrellaan,lauletaan,tanssitaan,retkeillään,kyläillään jne jne mutta eih,kun mikään ei riitä!!lapsi on muutenkin suht vähä uninen eli nukkuu n 8-9,5h yöunet,ei päiväunia ja tohon tunti määrään saa sitten aika paljon keksiä tekemistä kun hereillä olo tunteja riittää.

esim tänään olimme aamulla uimassa 2,5h jonka jälkeen käytiin kotona tekemässä eväät siitä ulos piknikille,pihalle leikkimään,lähdimme aamulla 09.30 liikkeelle ja kotona olimme 17.30 heti syömisen jälkeen alkaa valitus kuinka on tylsää ei mitään tekemistä jne jne mä en jaksa koko ajan istua tuolla pihallakaan,pakko pyykätä ja siivota välillä ja itsekin hetkeksi istua sohvalle ja syödä..

kauan tämä valitus vaihe kestää!!lapsella on huone täynnä leluja,pelejä ym mutta on aina ollut ns huono leikkimään leluilla enemmin askarelee jne,mitä mä keksin että tää vähän rauhottuis,mun voimavarat loppuu ihan kohta!

Lasten täytyy oppia leikkimään myös itsekseen ja voi sanoa ihan reilusti että nyt äiti ei ehdi. Välillä lapset tarvitsevat aikuista auttamaan pääsemään alkuun leikeissä mutta pitää tehdä selväksi ettei ehdi jäämään koko ajaksi. Monesti sellanen 5minuuttiakin riittää.

käymme kylässä ja touhuamme kyllä pari kertaa viikossa ystävieni ja heidän lasten kanssa,plus on lapsen harrastus jossa ikäistä seuraa kerran viikossa,pihoillamme ei asu pahemmin samanikäisiä lapsia,itse jäin työttömäksi hieman alle 2kk sitten ja en viitis lasta päiväkotiin viedä että olisin itse kotona,tietysti tilanne hieman eri sitten kun saan taas töitä vaikka sama se silloin on,kun tullaan työ/hoitopäivän jälkeen kotiin alkaa sama rumba,mennään pihalle ja uimaan jne jne..

Jotkut lastenpsykiatrit ovat sitä mieltä että lapsen kuuluu oppia myös ikävystymään ja olemaan yksin.

Se kehittää mielikuvitusta ja luovuutta.

Eli tuntuu lapsi oleva jatkuvasti leikkikaveria vailla. Oisko teidän mahdollista muuttaa seudulle, jossa olis omanikästä seuraa? Viisvuotiaina moni lapsi on kypsä ulkoilemaan yksin, jos vaan kavereita löytyy.

Meidän 10 kk vanha on samanlainen, marinan sijaan kitisee :D niin kauan kun mennään, tehdään, leikitään, nähdään muita lapsia ja ihmisiä, hassutellaan jnejne lapsi on tyytyväinen ja kuin naantalin aurinko konsanaan. Heti kun ollaan kotona tekemättä mitään tai minä teen esim ruokaa tms alkaa se kitinä ja jalassa roikkuminen. Taidan pistää kaverin päiväkotiin ja mennä ite töihin suunniteltua aiemmin, luulen että tuo vaan nauttis siitä..

Lapselle on ihan tervellistä tylsistyä, luovuus kehittyy
Kun on pakko ite keksiä leikkinsä. Teet lapsell karhunpalvluksen jos täytät päivät organisoidulla toiminnalla. Voithan auttaa sitä leikeissä alkuun mutta selitä sitten että nyt sinä menet esim siivoamaan (tai vaikka lukemaan kirjaa) jolloin et voi leikkiä vaan saa leikkiä itsekseen.

tyttö ollut samantapainen,pikkuhiljaa oppinut hiukan itekseenkin leikkimään. Jos otan meille kotiin tytölle kaverin,saan puuhailla aika hyvin omiani ja jos hyvin käy,niin pääsee mun tyttö vastavuoroisesti sitten kaverille kylään. Annan katsoa telkkaa/dvd;tä 30-60 min päivässä. Ota käyttöön myös lounaan jälkeinen "lepohetki",vaikka ei nukkuisikaan,30-60 min. makuullaan kirjoja katsellen tai satukasettia kuunnellen.

Sitten tietysti on se että ryhtyy töihinsä, tekee lapselle selväksi että nyt on tämän tekemisen aika, ja äiti tekee nyt tätä, ja jos lapsi tarvitsee seuraa niin tekee tätä samaa myös, muuten sitten leikkii yksin tms. Lapsi voi ripustaa pyykkejä, siivota nurkkia, pyyhkiä pölyjä, imuroida, täyttää astianpesukonetta, pestä perunoita, pilkkoa vihanneksia, kerätä kuivuneet pyykit telineeltä, järjestää lehdet pinoon, pyörittää pullia, pestä lavuaaria, yms...

Meillä just samanlainen 5,5 v. On päivähoidossa, mutta vain 10pv/kk. Ja en kyllä tämän vuoksi hoitopäiviä lisäisi. Lapsella säännöllinen harrastus, mutta ei auta. Samanikäisiä kavereita ei täältäpäin löydy, mikä tosi harmi. Auttaisi varmasti paljon.

Noh, tämä nyt ei sinua auttanut, mutta leikkikavereita kannattaisi varmasti koittaa jostain löytää. Ja toisinaan kyllä annan sitten pelata tietokoneella tms. vähän enemmän, kun ei kertakaikkiaan voi kokoajan keksiä tekemistä ja olla viihdyttämässä.

Alkuperäinen kirjoittaja älä totuta kestoviihteeseen;28499032:
Jotkut lastenpsykiatrit ovat sitä mieltä että lapsen kuuluu oppia myös ikävystymään ja olemaan yksin.

Se kehittää mielikuvitusta ja luovuutta.

Juuri näin!

Yhteistyössä