4.5kk vauva ja mikähän sitä riivaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Irski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Irski

Aktiivinen jäsen
23.01.2012
1 618
1
36
Vauva on nyt jonkun aikaa ollut tosi tyytymättömän oloinen, ennen niin aurinkoinen. Voiko tässä vaiheessa olla tiheän imun kausi? kun olen nyt tänään ja eilen testannut ja lykännyt tissiä koko ajan naamaan, tuntuu että se vaan pilaa hyvän syömärytmin mikä meillä on ollut. Lisäksi viikon verran on illalla tissillä sellainen, että nappaa kiinni, päästää irti ja raivoaa, viimein sitten syönyt vain hiukan ja nukkunut. Eilen koitettiin antaa lisämaitoa, sitten nukkui heti tyytyväisenä ilman marinoita! Eli onko se onneton sitten nukahtanut nälissään? Kun en ole tajunnut että josko se ei saa maitoa enää illalla, aatellu vaan ettei sillä oo niin nälkä ku yöllä se sitte taas syö hyvin. Vai eikö enää riitä pelkkä maito, että pitäis alkaa koittaa soseita!

Voiko sen tyytymättömyys johtua toisaalta siitä, että kun se on hilkulla oppimaan ryömimään, ni sitte se kiukkuaa lattialla eikä meinaa päästä sen yli, ettei onnistu.. vai vituttaako sitä nyt ihan muuten vaan ja on vaan jaksettava kuunnella.. on vaan aika pitkiä nää päivät ku se melkeen koko ajan naukuu, varsinkin ku se ei enää edes nuku kunnolla päivällä.. kiitos jos joku jaksaa lukea ja jopa vastatakin..

ja pliis kaikki anonyymit joita huvittaa ihan muuten vaan laittaa se perus "mitäs hankit lapsia, jos et jaksa hoitaa", jättäkää tällä kertaa väliin!!

Jos lapsi on tähän asti kasvanut hyvin rintamaidolla, miksei kasvaisi jatkossakin. Muistat vaan itse edelleen syödä ja juoda tarpeeksi, se maito ei vähene tai lopu tuosta vain jos annat rintaa aina kun lapsi haluaa. Tuon ikäisellä ei yleensä ole varsinaista rytmiä ja jos on niin se kyllä tulee muuttumaan.

Lastasi voi turhauttaa liikkeelle lähtö tai vaikka tulevat hampaat. Jos se maidon riittävyys kovin huolettaa niin käy neuvolan punnituksessa katsomassa onko kehitys kunnossa. Niin ja maidonmääräähän voi itse lisätä imettämällä; pullolinjalla on päinvastainen vaikutus.

• Tykkää
Reactions: Empuuu
niinpä, tiiän sen että vauva hyvin äkkiä tottuu siihen, että pullosta saa helpommin, ja sitten aivot saa väärää infoa siitä, paljonko maitoa tarvii..

niin ja ei se ollu kuukaudessa saanu painoa ku 230g, pituutta tosin 3cm, neuvola sano että vaikka painokäyrä hieman laski, ni ei haittaa ku aina ollu pitkä ja hoikka... mutta sitä mä ny ressaan että onko se monena iltana nukahtanu nälkäänsä, toisaalta seki tuntuu niin tyhmältä, että laps ei huutais niin kauan että saa mahansa täyteen..

lisäyksenä vielä, että on se tosiaan iltakikin jälkeen jääny unisena sänkyyn, mutta imetys ollut sellasta takkusta, sitte saattanu itkeä ja rauhottelun jälkeen nukahtanut.. eli oon aatellut että se on tavallista iltakitinää, että ei nälkää.. en tiiä, ei kai tuo nyt tuosta nälkään kuole kuitenkaan..

Sillä on nälkä. Vaikka olisi hyvin kasvanutkin, niin tuossa iässä herkkyyskaudet kiinteälle ruoalle pukkaavat energiantarpeen lisäksi päälle ja aloittaisin kiinteiden maistelut. Ehkäisee samalla allergioita, joten suosittelen lämpimästi :)

Ekana tuli mieleen tuleeko hampaita! Meillä oli todella tyytyväinen vauva, nukkui heti yöt hyvin! Kunnes vähän ennen 4kk alkoi syömään öisin ja halusi olla sylissä koko ajan niin meillä tuli hampaita ja niitä tuli heti kerralla neljä kappaletta! Hampaat kun puhkesivat niin vauvakin vähän rauhoittui kunnes taas vähän ajan kuluttua tuli lisää!

Minä yrittäisin antaa velliä illalla ja ehkä vähän soseita päivällä. Vauvasi on kuitenkin siinä iässä että voi aloittaa kiinteiden syömisen, niin en ymmärrä miksi pitäisi täysimetyksellä jatkaa. Vauva on varmasti tyytyväisempi kun saa vähän enemmän täytettä mahaan kuin pelkkä maito.

t. 3 lapsen äiti joiden lapset aloittaneet kiinteät 4 kk iässä ja olleet tyytyväisiä :)

• Tykkää
Reactions: Irski
Mun esikoisella oli tiheän imun kausi juuri noihin aikoihin ja samalla myös sellaista eroahdistusta, että piti olla koko ajan vierellä.. Maito riitti ihan hyvin, kun vauva sitä tilaili jatkuvasti, niin sitä sitten tulikin ihan runsaasti.

Mut tiedän, että nuo kaudet voi olla turhauttavia, kun sitä miettii, mikä ihme vaivaa. Neuvolassa kannattaa ottaa näitä kysymyksiä esiin, sitä varten he siellä ovat.

Mun esikoinen alkoi ryömiä 5kk iässä ja vaikka painon nousu oli myös lopahtanut neuvolantäti suositteli täysimetyksen jatkamista ("kyllä se alkaa sitten yöllä heräillä jos on nälkä"). En todellakaan noudattanut neuvoa, vaan aloin antaa soseita! Olin sen verran väsynyt niihin yöheräilyihin muutenkin, ja tottahan energiantarve kasvaa kun liikkuminen lisääntyy. Eli varsinkin jos oppii ryömimään, suosittelen kiinteiden aloitusta.

Muuten nuo 4-kuiset on siinä vaiheessa, että maailma alkaa kiinnostaa ja ne huomaa, ettei vielä itse oikein pääse sitä tutkimaan, niin kitinäähän siitä syntyy. Liikkumaan opettelu ja mahdollisesti hampaiden tulo on kanssa asioita, jotka voi kiukuttaa. Asia vaatii säätöä omien tuntemusten mukaan, ei siinä oikein muu auta. Tsemppiä! Muista pitää välillä taukoja vauvan hoidosta isän tms. avustuksella, niin ei pääse kitinät liikaa käymään hermoille.

Imetä vain niin paljon kuin itsestä lähtee, mutta ei sun maito lopu, jos kokeilet antaa joskus pullosta tai soseita. Jos vaikutus on hyvä, niin antaa palaa. Vauva on jo ihan hyvän ikäinen ja imetätä sitten lisäksi niin paljon kuin voit. Täysimetys on hieno asia, mutta joskus sekin loppuu. Toisilla ennemmin, toisilla myöhemmin.:)

kiitos kaikille vastauksista! aika menee niin nopeaa, jotenki kun tuo vauva on syntynyt ja kasvanut, ei osaa silti aatella, että imetys ym loppuu aikanaan ja uusia juttuja tulee.. oikeen mietin tossa eilen että niin, eihän tää tuu olemaan ikuista tää elämänvaihe, imetys ym. vaikka joskus sillee ihan normaalilla mielentilalla ajattelee niin (eli ei sillee kypsänä, että tää paska ei lopu ikään :D)

Yhteistyössä