4,5-v ei halua kerhoon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja olkinalle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

olkinalle

Aktiivinen jäsen
23.06.2007
8 642
0
36
Eli meidän poika 4,5-v pitäisi aloittaa nyt syksyllä seurakunnan kerho, ma ja to aamuisin kolme tuntia.
Eilen kerroin pojalle että nyt pääsee kerhoon leikkimään, askartelemaan ja olemaan muiden lapsien kanssa mutta vastaus olikin heti että EI. Sitten suostuu tulemaan sinne jos minä tulen myös. Ymmärrän tietenkin että aluksi se jännittää mutta mikäli tilanne menee siihen että ei suostu sinne menemään kuin pakolla niin mitä sitten? Pitäisikö poika sinne vain sitkeästi viedä vai otetaanko aikalisä? Minä olen joka tapauksessa kotona pikkuveljen ja -siskon kanssa.

Meidän kerhossa ainakin eka kerta on avoimet ovet periaatteella niin että siellä saa olla mukana.
Ehkä siitä sitten rohkaistuu.

Mutta en lähtisi pakottamaan jatkossa jos kerran ei halua niin ei sitten.

Meidän 3v aloitti viimesyksynä kans kerhossa, pienillä oli vain kerran viikossa ja 2t kerralla.
Aina jäi vähän haikeesti, mutta kerho aika oli kuulemma mennyt hyvin.
Vähän ennen joulua alkoi sanomaan ettei sinne halua mennä, ja aikani selvitettyäni sanoi ettei halua olla yksin.
Ohjaajat ihmetteli kovasti koska ei poika koskaan joutunut olemaan yksin.

Mutta se johtuikin siitä että isosisko oli isojen ryhmässä eikä halunnut olla ilman häntä.
Keväällä sitten päätettiin että koitetaan josko pikkuinen pärjäisi isojen seassa ja sen jälkeen kerhoon meneminen oli mieluista kun sai olla isosiskon kanssa.
Tosin sen 2 kertaa viikossa 3tuntia mutta hyvin meni.

Nyt odottaa jo innoissaan, ikää joulukuussa tulee 4v. Vaikkakin joutuu nyt taas menemään yksin kun esikoinen aloitti päivähoidossa. Mutta siellä on sitten muita "vanhoja" kavereita.

Eli testatkaa, ole mukana ekalla kerralla ja tehkää pehmeä lasku kerhoiluun.

Se saattoi olla eilisen päivän mielipide! Meillä saman ikäinen poika ja moneen asiaan sanoo pontevasti EI ja sitten touhussa kuitenkin menossa ja tekemässä. Seurakunnan kerhohan on vapaaehtoinen ja jos teillä päin kaksi kertaa viikosssa niin toisen käynninhän voi jättää väliin.

Lahjo jollain asialla menemään pari ekaa kertaa kerhoon. Siellä on niin kivaa kuitenkin, että haluaa pian sinne itse. Onko siellä ketään kaveria, jonka hän tuntisi ennestään? Se auttaisi paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja äipykkä:
Lahjo jollain asialla menemään pari ekaa kertaa kerhoon. Siellä on niin kivaa kuitenkin, että haluaa pian sinne itse. Onko siellä ketään kaveria, jonka hän tuntisi ennestään? Se auttaisi paljon.

No tätä mä vähän ajattelin, ollaan nyt menossa ostamaan kerholaukku ja eväsrasia yhdessä niin jospa se auttaa kun saa jonkun mieleisensä laukun. Tuttua kaveria siellä ei ole.
Ja kyllä minä ensimmäisellä kerralla mukaan menenkin mutta jatkossa sitten pitäisi eläkkeellä oleva ukki toimia "lähettinä".

Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Eli meidän poika 4,5-v pitäisi aloittaa nyt syksyllä seurakunnan kerho, ma ja to aamuisin kolme tuntia.
Eilen kerroin pojalle että nyt pääsee kerhoon leikkimään, askartelemaan ja olemaan muiden lapsien kanssa mutta vastaus olikin heti että EI. Sitten suostuu tulemaan sinne jos minä tulen myös. Ymmärrän tietenkin että aluksi se jännittää mutta mikäli tilanne menee siihen että ei suostu sinne menemään kuin pakolla niin mitä sitten? Pitäisikö poika sinne vain sitkeästi viedä vai otetaanko aikalisä? Minä olen joka tapauksessa kotona pikkuveljen ja -siskon kanssa.

No eihän se kerhoon halua kun kotona kannetaan kaikki nokan eteen, äiti tulee palvelemaan pienimmästäkin äänestä...Kotona saa aina viedä lelut pienempien kädestä ilman että kukaan puuttuu, ja leluja ei tarvitse kenekään kanssa jakaa!

Kotona ollessaan ei myöskään tarvitse opetella sosiaalisia taitoja, miksi ihmeessä poika kerhoon haluaisi?

Alkuperäinen kirjoittaja huh---:

No eihän se kerhoon halua kun kotona kannetaan kaikki nokan eteen, äiti tulee palvelemaan pienimmästäkin äänestä...Kotona saa aina viedä lelut pienempien kädestä ilman että kukaan puuttuu, ja leluja ei tarvitse kenekään kanssa jakaa!

Kotona ollessaan ei myöskään tarvitse opetella sosiaalisia taitoja, miksi ihmeessä poika kerhoon haluaisi?

:laugh: No onhan tuo sanomattakin selvää.

Aikalisää suosittelisin, kolmen kerholaisen kokemuksella. E#sikoinen piti 2 vuotta jättää väkisin kerhoon, kerhotädin syliin huutamaan (huuto oli kuulemma loppunut lähdettyäni). Joka kerta sama tappelu, että sai lapsen edes autoon. Kakkonen meni ihan hyvin kerhoon, koska sisarus oli siellä myös*(ja muutenkin erilainen luonne), hyvin soeutuvainen. Kolmonen aloitti vuosi sitten srk:n kerhossa, muutama n kerran sain huijattua/jätettyä väkisin kerhoon, kunnes hän sieltä tuli (karkasi) perääni. Sen jälkeen ei toiveita autoon saamisesta muuta kuin kantamalla huutavana ja riehuvana...luovutin, kjoska ei mitään kerhopakkoa, itse olen vauvan kanssa kotona. Mutta tänä syksynä kokeilemme uudestaan leikkikerhoon...jonne hän haluaisi minun tulevan mukaan, kuten olisi halunnut toiseenkin kerhoon. Saas nähdä, miten käy, pakoteta ei vieläkään, tietysti alkuun voi hieman patistaa/houkutella/suosstutella... Sori kaikki mahdolliset kirjotusvirheet, koneen asetuksissa häikkää, musta teksti MUSTALLA pohjalla, eli en näe, mitä kirjoitan!

Alkuperäinen kirjoittaja :
Onko poika ollut ennen kerhossa?

Ei ole.

Ok, siksi kysyin kun meillä poika oli ollut eikä suostunut syksyllä menee uudestaa oli tuolloin 4v. Vaihdettiin paikka kuntaa ja ei olisi halunnut mennä kerhoon, mutta vein kuitenkin ja muutaman kerran käynnin jälkeen olisi halunnut mennä joka päivä kerhoon ja poika oli tuolloin 4.5v.
Syy kerhosta kieltäytymiseen oli se että edellisessä kerhossa oli yksi ilkeä poika joka kiusasi oli pojasta vuoden vanhempi kun poika oli 3v kun aloitti kerhon.
Vie vaan poika kerhoon sitkeästi tulee varmasti positiivisesti yllättymään. Meillä jo odotetaan kerhon alkamista.
Ja se on varma että mieli muuttuu päivittäin ja kun hän ei edes kunnolla tiedä mitä siellä odottaa vaikka oletkin kertonut, kun sen kokee käytännössä tulee lapsi huomaamaan sen olevan mukavaa.

Mukavia kerhopäiviä!

mä en viime syksynä pakottanu tahi huudattanu mun 4 vuotiasta. Kokeiltiin viitisen kertaa, mutta kun ei helpottanu, vaan paheni, niin suosiolla lopetin koko puuhan.
Nyt koklataan uudestaan.

Yhteistyössä