4/5 suomalaisista haluaa pitää maaseudun asuttuna

vierailija
Mitä helsingissä tuotetaan? Siis oikeasti tehdään? Valetaanko hesassa rautaa? Kaivetaanko malmia? Jalostetaanko puuta? Valmistetaanko koneita?

Mitä helsinki tuottaa vientiin? Kyllä. Hesa toimii isona logistiika keskuksena. Mutta vientiin se ei tuota juurikaan mitään. Vienti on taas se juttu joka tuo suomeen pennejä ulkomailta.

vierailija
Ei kukaan ole ketään teloittamassa. Ei edes ne pahat "hesalaiset". Kukaan ei edelleenkään halua kieltää ketään asumasta missään. Jokainen saa asua missä haluaa. Kyse on siitä pitääkö Helsingin maksaa se, että joku haluaa asua Varvasjärvellä. Ketään ei olla väkisin siirtämässä mihinkään. Älä vetele mutkia noin suoriksi.
Pitäisköhän hesalaistenkin pystyä ihan itse maksamaan asuminen helsingissä? Tuolla alueella maksetaan asumisesta kaikkein eniten. Ja asumistukea myös eniten.

Asumistuet pois kaikilta. Alkaa kiinnostaa muutto halvemmille alueille ja samalla siirtää töitäkin paikkoihin joissa ihmisillä on varaa asua.

• Tykkää
Reactions: m1es
vierailija
Paitsi että ruokaa ei juurikaan tuoteta Helsingissä. Vaan ruuan suunta Helsinkiin oon maaseudulta-> hki. Eli sun logiikalla helsinkiläisten olisi maksettava siitä että maitotilan maito siirtyy Nilsiältä sinne keskusvarastoon ja sitä kautta teidän käyttöön.

Keskusvarastot ei tuota ruokaa, ellet satu sitä tietämään.
Nilsiästä Helsinkiin on 450 km. Kannattaisi ennemmin tuoda se maito vaikka Virosta tai Latviasta.

vierailija
Suomen suurimmista vientituotteista vain laivan rakennusbisnes on sijoittunut pääkaupunkiseudulle

Esimerkiksi 12 miljardia euroa tuottava metsätaloussektori on sijoittunut pääkaupunkiseudun ulkopuolelle. Eikä tätä työtä voida suorittaa etänä helsingistä käsin. Toki tässäkin kohtaa on sitten syytä muistaa että tämänkin bisneksen yhteisöverosta suuri osa kilahtaa helsingin pussiin. Vaikka eivät sitä konkreettista työtä teekään.

vierailija
Suomen suurimmista vientituotteista vain laivan rakennusbisnes on sijoittunut pääkaupunkiseudulle

Esimerkiksi 12 miljardia euroa tuottava metsätaloussektori on sijoittunut pääkaupunkiseudun ulkopuolelle. Eikä tätä työtä voida suorittaa etänä helsingistä käsin. Toki tässäkin kohtaa on sitten syytä muistaa että tämänkin bisneksen yhteisöverosta suuri osa kilahtaa helsingin pussiin. Vaikka eivät sitä konkreettista työtä teekään.
Kun sellupaali myydään vaikkapa Yhdysvaltoihin, onko se myynti kiinni siitä metsurista, joka kaatoi puun vai siitä koneenhoitojasta Äänekoskella vai kenties siitä back office -tyypistä Pohjois-Esplanadilla tai siitä myyntimiehestä paikan päälle USA:ssa? Kun paalin kokonaishinta on X, miten paljon siitä allokoidaan sille metsurille ja miten paljon sille koneenhoitajalle ja miten paljon sille VR:n veturinkuljettajalle, joka ajoi sen Vuosaareen ja miten paljon ahtaajille, jotka purkivat sen junasta ja lastasivat sen laivaan ja miten paljon merimiehille ja miten paljon kaikille muille siinä logistiikkaketjussa? Ja miten paljon sille myyntimiehelle, joka sen oikeasti myi ja miten paljon niille paperinpyörittäjille, jotka sen myyntihinnan laskivat?

vierailija
Kun sellupaali myydään vaikkapa Yhdysvaltoihin, onko se myynti kiinni siitä metsurista, joka kaatoi puun vai siitä koneenhoitojasta Äänekoskella vai kenties siitä back office -tyypistä Pohjois-Esplanadilla tai siitä myyntimiehestä paikan päälle USA:ssa? Kun paalin kokonaishinta on X, miten paljon siitä allokoidaan sille metsurille ja miten paljon sille koneenhoitajalle ja miten paljon sille VR:n veturinkuljettajalle, joka ajoi sen Vuosaareen ja miten paljon ahtaajille, jotka purkivat sen junasta ja lastasivat sen laivaan ja miten paljon merimiehille ja miten paljon kaikille muille siinä logistiikkaketjussa? Ja miten paljon sille myyntimiehelle, joka sen oikeasti myi ja miten paljon niille paperinpyörittäjille, jotka sen myyntihinnan laskivat?
Hauska juttu sinällään että sellustakin iso osa lähtee maailmalle muuata kuin Helsingistä. Jos metsuria tai koneenhoitajaa ei olisi, ei helsingin myyntitykillä oliso myytävää. Tosin metsäyhtiöiden myyntikin on hajautettu "periferiaan" ja helsingissä usein vain hallinnollinen konttori jossa istuu tj sihteereineen.

Siinä olet oikeassa että homma vaatii ison koneiston. Ja näin ollen bisnes tarjoaa työtä aina siellä kajaanin metsien perukoilla. Väärin silloin on se että yhteisövero kilahtaa vain helsingin kassaan, vaikka itse tuloksen osalta hesassa tehdään ehkä 10%. Tämä sujuvasti unohdetaan kun mietitään veroeurojen siirtoja maakuntiin.

• Tykkää
Reactions: m1es
vierailija
Pitäisköhän hesalaistenkin pystyä ihan itse maksamaan asuminen helsingissä? Tuolla alueella maksetaan asumisesta kaikkein eniten. Ja asumistukea myös eniten.

Asumistuet pois kaikilta. Alkaa kiinnostaa muutto halvemmille alueille ja samalla siirtää töitäkin paikkoihin joissa ihmisillä on varaa asua.
Juu menee asian ohi jo vahvasti, mutta en minäkään kannata tukia. Ei mitään tukea mistään kenellekään. Ei yritystukia, ei toimeentulotukia tai asumistukia. Kaikki tuet kaikilta pois. Siinä sitä sitten näkee ketkä pärjää :D

vierailija
Juu menee asian ohi jo vahvasti, mutta en minäkään kannata tukia. Ei mitään tukea mistään kenellekään. Ei yritystukia, ei toimeentulotukia tai asumistukia. Kaikki tuet kaikilta pois. Siinä sitä sitten näkee ketkä pärjää :D
Ne pärjää, jotka on tottunut tekemään kovasti työtä, tulemaan toimeen pienelläkin ja asumaan varojensa mukaan.

vierailija
Tai saada jehovan kosketuksen... mistä sä vedät näitä? Suomalainen elää oikein hyvin ja tukevasti saksalaisella viljalla ja porsaalla. Ei siihen tarvita varvasjänkäläistä maanviljelijää tekemään samat saftkat tuplahinnalla.
Mitäs jos sä muuttaisit saksaan rasittamaan sikäläistä yhteiskuntajärjestelmää? Veikkaan että valtio jo muutenkin maksaa sun elämäisen aika pitkälle niin suomi kiittäisi ja kumartaisi kun siirtyisit velttoilemaan muualle.

Suomalainen maajusdi ei rikastu työllään. Mutta kaupan isot keskusjärjestöt kyllä sitäkin enemmät.

vierailija
Mitäs jos sä muuttaisit saksaan rasittamaan sikäläistä yhteiskuntajärjestelmää? Veikkaan että valtio jo muutenkin maksaa sun elämäisen aika pitkälle niin suomi kiittäisi ja kumartaisi kun siirtyisit velttoilemaan muualle.

Suomalainen maajusdi ei rikastu työllään. Mutta kaupan isot keskusjärjestöt kyllä sitäkin enemmät.
Moi!. Ei muuten maksa. Minä sen sijaan maksan ihan kivan summan veroja omalla työlläni tekemästäni palkasta.

Mulle on se ja sama "rikastuuko" maajussi kylväessään jotain jyviä jonnekin. Mua kiinnostaa se, että pitääkö mun se maksaa,

vierailija

https://www.etlehti.fi/artikkeli/uusia_alkuja/kohulaakari_antti_heikkila_muuttaa_saksaan

Moni muuttaakin, mut toistaiseksi saksalaista rahkaa saa ostaa kaupoista. Kotimainen närästää, joten joku iso ero niissä täytyy olla.

vierailija
https://www.etlehti.fi/artikkeli/uusia_alkuja/kohulaakari_antti_heikkila_muuttaa_saksaan

Moni muuttaakin, mut toistaiseksi saksalaista rahkaa saa ostaa kaupoista. Kotimainen närästää, joten joku iso ero niissä täytyy olla.
Hui! Aika kaukaa, pitkältä ja yhden henkilön mielipide piti sun hakea, että pystyt jatkamaan keskustelua. Mä vähän jo tuulettelen voittoa :D Mutta kiva blogi kyl.... tosi kiva.....

vierailija
Hui! Aika kaukaa, pitkältä ja yhden henkilön mielipide piti sun hakea, että pystyt jatkamaan keskustelua. Mä vähän jo tuulettelen voittoa :D Mutta kiva blogi kyl.... tosi kiva.....
Ai, mulla on omat potut kellarissa, ei tule hätää muusta kuin voista, kun kalaakin saa kiitettävästi pyydettyä vedestä. Helsinkiin ei tosiaan ole asiaa tullut vuosikymmeniin:giggle:

Yhteistyössä