4-5 kk vauvojen rytmistä ja ruokailuista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Apsu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"Apsu"

Vieras
Millainen rytmi teidän 4-5 kuukauden ikäisillä vauvoilla on? Entä millainen ruokailurytmi ja ruokamäärät?

Meillä on pian 5 kk ikäinen vauva, joka nukkuu n. 12 tuntia yössä ilman syöttöjä. Oon huomannut, että päivään on vaikea mahduttaa viisi ruokailukertaa, jäisi helposti neljään. Oon sit kuitenkin illalla antanut lyhyemmällä välillä ruokaa että tullut viisi kertaa päivään, onkohan tässä järkeä? Maitoa menee n. 950ml ja lisäksi pieni purkki sosetta.

Missä vaiheessa lisätään toinen soseateria? Entä ilta- ja aamupuuro?

Päiväuniin ei ole kellontarkkaa rytmiä mutta oon huomannut, että noin puolentoista tunnin hereilläolon jälkeen kannattaa laittaa nukkumaan niin nukahtaa nätisti. Jos väsymys menee yli niin sitten huudetaan.

Imetin tuon ikäistä lapsentahtisesti. Täysimetystä suositellaan 6 kk ikään asti, joten tuntuu kummalta että viittä soseateriaa jo sitä ennen vauvaan tunkisi.

[QUOTE="vieras";29135032]Imetin tuon ikäistä lapsentahtisesti. Täysimetystä suositellaan 6 kk ikään asti, joten tuntuu kummalta että viittä soseateriaa jo sitä ennen vauvaan tunkisi.[/QUOTE]

Meillä syötii 5 ateriaa 4,5kk iässä, hyvin uppos.

[QUOTE="vieras";29135032]Imetin tuon ikäistä lapsentahtisesti. Täysimetystä suositellaan 6 kk ikään asti, joten tuntuu kummalta että viittä soseateriaa jo sitä ennen vauvaan tunkisi.[/QUOTE]

Niin siis unohtui mainita, että en imetä vaan vauva on korvikkeella. Tällä hetkellä yhdellä aterialla on sosetta, muilla aterioilla pelkkää maitoa ja illalla monesti maissivelli mutta se taitaa olla aika lailla maitoa kyllä.

Jos vauva on kiinnostunut soseista niin lisää vaan niitä aterioita, ei niistä ateriakertojennlisäämisestä
Mitään tarkkaa ohjetta oo, vissiin 7kk mennesssä pitäis se 5 kiinteää ateriaa olla päivässä

Jos vauva on nyt saanu kasvis ja hedelmäsoseita niin voit seuraavaksi aloittaa joko viljat tai lihan. Viljan siis puuron muodossa alkuun vaikka aamulla niin ei häiritse yöunta jos sattuu tulemaan vatsavaivoja. Kauralla kannattanee aloittaa. Tai riisipuurolla jos haluaa olla varovainen.

Meillä on reilu 5kk iässä lapset syöneet noin kolmesti päivässä, lounaan, iltapuuron ja hedelmäsosevälipalan, mutta kummallakin on ollut painonnousun kanssa ongelmaa täysimetyksellä niin siksi on lisätty melko nopeasti, ja alle 6kk jo ollu se 5 ateriaa päivässä.

5 ateriaa on vaikea mahduttaa päivään varsinkin jos nukkuu kolmet päiväunet vielä ja kaksillakin päiväunilla välipalan ajoitus on välillä kinkkistä.

Herää klo 8.
Aamupuuro + maitoa
Klo 12 lihasose, n. 1dl + maitoa
Klo 15 purkillinen hedelmäsosetta + maitoa
Klo 17 n. 1 dl kasvissosetta + maitoa
Klo 19.30 iltapuuro
Klo 20 maitoa ja yöunille.

Yöllä herää kerran juomaan pari desiä maitoa. Välillä kyllä nukkuu koko yön juomatta.

[QUOTE="vieras";29135345]Onko tämä joku saavutus? Minulla oli kyllä ihan toiset tavoitteet vauvan ruokinnassa.[/QUOTE]

Mun tavoitteet on kyllä antaa lapselle ravintoa, sun tavoiteet on päästä sanomaan kaikille "mun lapsi juo vaan maitoa vaikka on jo 2v., olen täydellinen äiti ku en ole saastunnu lastani ruualla"
Mistä näitä äitejä sikiää. :headwall:

[QUOTE="vieras";29135345]Onko tämä joku saavutus? Minulla oli kyllä ihan toiset tavoitteet vauvan ruokinnassa.[/QUOTE]

Meillä tuo syöminen on hieno juttu. Ihan neuvolan suosituksesta pojalla on reilut ruokamäärät. Ei nouse paino kunnolla, laahaa miinuskäyrällä reippaasti.

Alkuperäinen kirjoittaja Vätti Räsynyt;29135407:
Mun tavoitteet on kyllä antaa lapselle ravintoa, sun tavoiteet on päästä sanomaan kaikille "mun lapsi juo vaan maitoa vaikka on jo 2v., olen täydellinen äiti ku en ole saastunnu lastani ruualla"
Mistä näitä äitejä sikiää. :headwall:

Etkä näe mitään eroa 4 kk vauvan ja 2-vuotiaan välillä? Ei luulisi minkään korvikemutsinkaan mielestä olevan friikkiä täysimettää 4-5 kk vauvaa, sillä sehän on aivan virallinen suositus. Keskoset ja muut erikoistapaukset erikseen, mutta normaalille alle puolivuotiaalle rintamaito on parasta ravintoa, ei mitkään maissivellit tai lihasoseet.

[QUOTE="vieras";29135587]Etkä näe mitään eroa 4 kk vauvan ja 2-vuotiaan välillä? Ei luulisi minkään korvikemutsinkaan mielestä olevan friikkiä täysimettää 4-5 kk vauvaa, sillä sehän on aivan virallinen suositus. Keskoset ja muut erikoistapaukset erikseen, mutta normaalille alle puolivuotiaalle rintamaito on parasta ravintoa, ei mitkään maissivellit tai lihasoseet.[/QUOTE]

Suositukset muuttuvat koko ajan. Nyt sanotaan, että allergia riski pienenee jos aloittaa soseet 4kk iässä, että eiköhän noi suositukset voi tunkea sinne minne aurinko ei paista ja jokainen voi hoitaa lasta niin kuin parhaaksi näkee. Jookostakookosta?

Alkuperäinen kirjoittaja Vätti Räsynyt;29135618:
Nii ja btw mulle 4,5kk neuvolassa sanottiin et ota vaa lihat mukaan ruokailuun ja aloita viljat vielä ku imetät eli heti ku vaa haluut.

Hah, otin minäkin viljat ja lihat vauvan ruokavalioon vielä kun imetin. :D Yli 1,5 vuotta ennen kuin sen lopetin.

Allergiapointti saattaa pitääkin paikkaansa korvikeruokittujen vauvojen kohdalla, sehän on sitä vakiotavaraa josta vauva ei saa kuin lehmänmaidon proteiineja. Äidinmaidon kautta vauva kuitenkin pehmeästi altistuu potentiaalisille allergeeneille, sillä äidin syömän ruuan proteiinit erittyy pienessä määrin rintamaitoon. Eli just sopivaa altistusta pikkuvauvalle, eikä täysimetyssuositusta olekaan mihinkään muutettu.

Minun 5,5 kk täysimetetyllä ja 2 v 3 kk osittaisimetetyllä lapsellani ei muuten ole mitään allergioita ollut koskaan, eikä myöskään tähän mennessä ole ainuttakaan korvatulehdusta. Tai muutakaan antibioottia vaatinutta vaivaa. Ei ole lääkärissä tarvinnut käydä ja lapsi on jo 4-vuotias, ollut päivähoidossa 1 v 3 kk iästä alkaen. Tavallisia lieviä flunssiakin tosi harvoin. Mahtaako moni korvikkeella ja pienestä asti soseilla ruokittu lapsi tähän yltää? En tiedä, mutta ei minun ainakaan tarvi surra että imetyksellä ja kiinteiden aloituksen lykkäämisellä lähelle puolen vuoden ikää olisin lapselle haittaa tehnyt.

[QUOTE="vieras";29135722]Hah, otin minäkin viljat ja lihat vauvan ruokavalioon vielä kun imetin. :D Yli 1,5 vuotta ennen kuin sen lopetin.

Allergiapointti saattaa pitääkin paikkaansa korvikeruokittujen vauvojen kohdalla, sehän on sitä vakiotavaraa josta vauva ei saa kuin lehmänmaidon proteiineja. Äidinmaidon kautta vauva kuitenkin pehmeästi altistuu potentiaalisille allergeeneille, sillä äidin syömän ruuan proteiinit erittyy pienessä määrin rintamaitoon. Eli just sopivaa altistusta pikkuvauvalle, eikä täysimetyssuositusta olekaan mihinkään muutettu.

Minun 5,5 kk täysimetetyllä ja 2 v 3 kk osittaisimetetyllä lapsellani ei muuten ole mitään allergioita ollut koskaan, eikä myöskään tähän mennessä ole ainuttakaan korvatulehdusta. Tai muutakaan antibioottia vaatinutta vaivaa. Ei ole lääkärissä tarvinnut käydä ja lapsi on jo 4-vuotias, ollut päivähoidossa 1 v 3 kk iästä alkaen. Tavallisia lieviä flunssiakin tosi harvoin. Mahtaako moni korvikkeella ja pienestä asti soseilla ruokittu lapsi tähän yltää? En tiedä, mutta ei minun ainakaan tarvi surra että imetyksellä ja kiinteiden aloituksen lykkäämisellä lähelle puolen vuoden ikää olisin lapselle haittaa tehnyt.[/QUOTE]

Ai sinäkö olet tutkinut, että "allergiapointti" pitää paikkaansa vain korvikelapsilla? :laugh:

Meillä aloitettiin täysimetetyille lapsille molemmille kiinteiden maistelut hieman yli 4kk iässä, 6kk iässä söivät jo täydet 5 ateriaa.

[QUOTE="vieras";29135722]Hah, otin minäkin viljat ja lihat vauvan ruokavalioon vielä kun imetin. :D Yli 1,5 vuotta ennen kuin sen lopetin.

Minun 5,5 kk täysimetetyllä ja 2 v 3 kk osittaisimetetyllä lapsellani ei muuten ole mitään allergioita ollut koskaan, eikä myöskään tähän mennessä ole ainuttakaan korvatulehdusta. Tai muutakaan antibioottia vaatinutta vaivaa. Ei ole lääkärissä tarvinnut käydä ja lapsi on jo 4-vuotias, ollut päivähoidossa 1 v 3 kk iästä alkaen. Tavallisia lieviä flunssiakin tosi harvoin. Mahtaako moni korvikkeella ja pienestä asti soseilla ruokittu lapsi tähän yltää? En tiedä, mutta ei minun ainakaan tarvi surra että imetyksellä ja kiinteiden aloituksen lykkäämisellä lähelle puolen vuoden ikää olisin lapselle haittaa tehnyt.[/QUOTE]

Ja järjetöntä alkaa vertailla sairauksien määrää kun jokainen tietää, että ne on yksilöllisiä. Ei munkaan lapset oo sairastelleet, eikä allergioita kummallakaan ja siis tosiaan söivät siinä 6kk iässä jo täydet 5 ateriaa.

Te olette hupaista sakkia, ihan oikeasti olette. :laugh::laugh::laugh:

Yhteistyössä