3v. tytön huono hienomotoriikka vai onko normaalia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vierailija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vierailija"

Vieras
Ei halua piirtää,jos joskus piirtää on kynä nyrkissä ja piirtää pelkkää sotkua. Yritän kannustaa,mutta sanoo vain "äiti piirtää,emmä osaa",äh. Vesiväreillä maalaa joskus.

Muovailuvahalla ei leiki,ei kuulemma osaa,äitin pitäs vaan palloja ja pötköjä tehdä. Saksia ei osaa ollenkaan käyttää,ei halua edes yrittää.

Nukkeja ei halua yrittääkkään itse pukea tai riisua,vaikka auttaisin. Itsellekkään osaa pukea vain pikkuhousut ja legginssit/gollarihousut.

Palikoilla osaa kyllä tehdä vaikka kuinka korkeita torneja ja dublolla osaa jonkin verran myös rakennella.

Muuten liikkuu käsittääkseni ikätasoisesti,juoksee lujaa,hyppii (myös yhdellä jalalla),potkii ja heittää palloa yms.

Normaalia (ikää siis 3v2kk)? Miten innostaisin lastani harjoittelemaan?

Mites syöminen onnistuuko se miten hyvin ja millä välineillä? Entäs näkö? Onko se tutkittu koska viimeksi? Välillä tuollaiset asiat voivat johtua karsastuksesta eli siitä, että lapsi ei näy hyvin lähelle, mutta sitä ei välttämättä hoksata.

Syöminen onnistuu ihan hyvin,kotona tosin haluaa yleensä syödä pikkulusikalla,pk:ssa syö haarukalla niinkuin muutkin.
3v. neuvolassa ei saatu tehtyä näkötestiä kokonaan,mutta itse olen huomannut että näkee tosi kaukaa pieniäkin esineitä/eläimiä tms.

No älä ainakaan painosta, voithab piirrellä tai muovailla lapsen vierellä, aikansa seurailtuaan ehkä alkaa itsekin tehdä. Äläkä tee mitään liian hienoja veistoksia tai piirrustuksia vaan semmoisia mitä lapsi voi helposti halutessaan matkia. Voit vaikka tehdä muovailuvahasta molemmille palloja ja teette lumiukkoja. Tai sitte teet pötkelön jota lapsi saa veitsellä leikata palasiksi.
Leipominen yhdessä voi olla muovailua innostavampaa. Torttutaikinalevyistä saa helposti varsin luovia torttuja kun lapsi saa itse leikata ja taitelka ne. Ota lapsi muutenkin ruoanlaittoon mukaan.

Oisko värityskirja kiva? Siinäkään ei kannata keskittyä siihen että osuis viivojen sisään vaan kunhan innostuis.
Meillä on paljon piirrelty yhdesdä lapsen kanssa esim lumiukkoja ja kasvoja. Siis ihan vaan ympyrä johon pisteet silmiksi ja nenäkdi, viiva suuksi. Lapsi on sitten lisäillyt yksityiskohtia kuten hiuksia, korvat jne.

Voit myös piirtää tahallasi väärin, vaikka kasvoihin vain yhden silmän ja katsoa innostuuko lapsi korjaamaan.

Minkälaiset saksrt lapsella on? Semmoset missä on palautusjousi voisivat olla alkuun helpommat.

Kannattaa varmaan mainita tuosta asiasta pk:ssa, koska seillä kun on kavereita seurana, niin hommat voi kiinnostaa ihan eri tavalla ja jos on jotain huolenaihetta, niin kyllä päiväkodissa pitäisi se huomata ja varsinkin jos oot asiasta maininnut.

[QUOTE="aapee";25313966]Syöminen onnistuu ihan hyvin,kotona tosin haluaa yleensä syödä pikkulusikalla,pk:ssa syö haarukalla niinkuin muutkin.
3v. neuvolassa ei saatu tehtyä näkötestiä kokonaan,mutta itse olen huomannut että näkee tosi kaukaa pieniäkin esineitä/eläimiä tms.[/QUOTE]

Vikaa voi olla vain lähinäössä jolloin kauas näkee kyllä hyvin..

Kannattaa varmistaa näkö. Käykää vaikka uusiksi siellä neuvolan näkötesteissä ja varmistu, että testit menevät läpi eikä "vähän sinnepäin". Omalla lapsellani on vaikea aistivamma ja hän jäi neuvolan testeissä kiinni vasta 5-vuotistarkastuksessa.

[QUOTE="Annika";25313999]No älä ainakaan painosta, voithab piirrellä tai muovailla lapsen vierellä, aikansa seurailtuaan ehkä alkaa itsekin tehdä. Äläkä tee mitään liian hienoja veistoksia tai piirrustuksia vaan semmoisia mitä lapsi voi helposti halutessaan matkia. Voit vaikka tehdä muovailuvahasta molemmille palloja ja teette lumiukkoja. Tai sitte teet pötkelön jota lapsi saa veitsellä leikata palasiksi.
Leipominen yhdessä voi olla muovailua innostavampaa. Torttutaikinalevyistä saa helposti varsin luovia torttuja kun lapsi saa itse leikata ja taitelka ne. Ota lapsi muutenkin ruoanlaittoon mukaan.

Oisko värityskirja kiva? Siinäkään ei kannata keskittyä siihen että osuis viivojen sisään vaan kunhan innostuis.
Meillä on paljon piirrelty yhdesdä lapsen kanssa esim lumiukkoja ja kasvoja. Siis ihan vaan ympyrä johon pisteet silmiksi ja nenäkdi, viiva suuksi. Lapsi on sitten lisäillyt yksityiskohtia kuten hiuksia, korvat jne.

Voit myös piirtää tahallasi väärin, vaikka kasvoihin vain yhden silmän ja katsoa innostuuko lapsi korjaamaan.

Minkälaiset saksrt lapsella on? Semmoset missä on palautusjousi voisivat olla alkuun helpommat.[/QUOTE]

Kiitos vinkeistä :). EN painosta,yritän houkutella ja yhdessä hänen kanssaan touhuilla... Ollaan leivottu,sitä tekeekin mielummin kuin muovailuvahamuovailuja. Olen yrittänyt juurikin ihan helppoja juttuja saada yrittämään. Mistä tuollaisia palautusjousellisia saksia voi ostaa? Tuota väärin piirtelyä voisi kokeilla,se voisi olla tytöstä hauskaa. :)

Kannattaa varmaan mainita tuosta asiasta pk:ssa, koska seillä kun on kavereita seurana, niin hommat voi kiinnostaa ihan eri tavalla ja jos on jotain huolenaihetta, niin kyllä päiväkodissa pitäisi se huomata ja varsinkin jos oot asiasta maininnut.

Joo,juttelen pk;ssa asiasta tarkemmin,nyt alkuvuodesta se keskustelu tulossa,vasu vai mikä se nyt on.
Oikeestaan olen lähinnä siitä huolestunut ettei halua harjoitella,en niinkään siitä ettei taitoja vielä ole.

[QUOTE="aapee";25314057]Kiitos vinkeistä :). EN painosta,yritän houkutella ja yhdessä hänen kanssaan touhuilla... Ollaan leivottu,sitä tekeekin mielummin kuin muovailuvahamuovailuja. Olen yrittänyt juurikin ihan helppoja juttuja saada yrittämään. Mistä tuollaisia palautusjousellisia saksia voi ostaa? Tuota väärin piirtelyä voisi kokeilla,se voisi olla tytöstä hauskaa. :)[/QUOTE]

Meillä on ne sakset ihan prismasta, askarteluosastolta( tavalliset lastensakset oli meidän prismassa keittiöpuolella)

Yhteistyössä