3kk vauvani ei nuku?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ÄIPPÄ"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"ÄIPPÄ"

Vieras
Tuossahan tuo tulikin jo, elikkä miksi 3kk vauvani ei nuku päivällä 20 minuuttia pidempään.Ei sitterissä, ei sylissä, ei liikkuvissa vaunuissa, ei autossa...jne.Kaikki on kokeiltu ja nää päivät on tosi rankkoja ja illoista puhumattakaan, kun on jo niin älyttömän väsynyt, että huutaa vaan korviavihlovasti.Vinkkejä vauvan pidemmille päiväunille kaivattaisiin ja selitystä miksi vauvani ei nuku?Yollä menee noin 5-9h yhtäjksoista unta.Kiitollinen vastauksistanne.

esikoinen oli tuollainen. Nukkui kyllä tosi hyvin yöllä. Päiväunet oli maksimissaan 45min kunnes siirtyi 10kk iässä yksiin päiväuniin. Sitten saattoi nukkua 2h yhteen menoon. Eli vain aika auttoi meillä.

Jep, mulla on kokemusta vain tuollaisista vauvoista. Itselläni on niitä kaksi. Tosin kuopus ei sitten nukkunut juuri yölläkään, oli allergiaa yms. No joka tapauksessa, meilläkin tilanne päivien suhteen helpotti vasta yksiin päiväuniin siirtyessä. Silloin alkoivat nukkua pari, kolmekin tuntia kerrallaan.

kuule, tiedän et ongelmansa jokaisella, mut ottaisin ilosta kiljuen sun rytmit, meillä ei nukuta yöllä, ainoa mis nukkuu on vaunut lenkin jälkeen... just murehdin taas ensi yötä, mies lähtee baariin duuniin ja saa lapsen yleensä iltaisin nukahtamaan edes hetkeks, mä olen surkea siinä hommas, pinna ei riitä... oletko kokeillut tosiaan kunnon vaunulenkin tekoa tms? ei ollut tarkoitus vähätellä teidän ongelmaa :)

Opeta nukkuun omaan sänkyyn, niin nukkumiset paranee kummasti :) Enkä nyt tarkoita mitään huudatusunikouluja, vaan vaikka alkuun ilta- yösyötön jälkeen laitat sänkyyn nukkumaan. Kunnolla hämärä huone, missä syötät ja ja röyhtäytyksen jälkeen puoli tyrmässä petiin ja lähdet pois huoneesta. Pikku ähinät ja vinkasut ei ole vaarallisia, mutta jos nyt alkaa karjua, niin rauhoita ja silittele.

Kolmen äitinä voin sanoa kokemuksella, että kun lapsi oppii nukahtaan omaan sänkyyn, se helpottaa kummasti elämää :)
Ensimmäinen lapsi oppi nukahtaan vain syliin ja oli torkkuja, joten seuraavien kans olen tehny toisin. Huudattanu en ole ja kaikki vauvat on ollu koliikkivauvoja, joten tuo omaan sänkyyn nukahtaminen on alkanu vasta koliikkivaivojen loputtua.

meillä neiti 4,5kk ja on temperamenttia ja on vaikka mitä ilmavaivaa ja kitinää ja ei meinaa nukkua millään. ja olen huomannut että kuukauden ajanjaksolla on aina vähintään kaksi pätkää noin viikon mittaisia) milloin ei nukuta, itketään vaan, kitistään ja valvotaan.

suosittelen yrittämään edelleen kapalointia ja paljon masullaan oloa niin ilmat pääsee tulemaan ku jumppaa lattialla omin voiminkin. hemmetin perusteelliset röyhtäyttämiset ratkaisee myös paljon. myös kiinteiden syönnin yhteydessä. ja kannattais testauttaa allergiat, ihan varmuuden vuoksi...

Kyllä se on aika rankkaa täällä taaperon kanssa yrittää touhuta, kun toinen ei yhtään pidempään nuku kuin sen 20 minsaa kerrallaan.Vaunulenkin pituus on ollut pisimmillään noin 6 km, eli noin 45 minuuttia ja ei silti nuku kuin 20 minuuttia.

Ei ole kyse nukahtamisesta.Nukahtaa ihan normisti melkein minne vaan, myös omaan sänkyyn, mutta ei nuku kuin sen 20 minuuttia kerrallaan.Ja minä olen 6 lapsen äiti, eikä yksikään vauva ole ollut näin vaativa tapaus.Toiseksi viimeisin ei nukkunut kuin liikkuvissa vaunuissa, mutta tämä ei niissäkään.

Mun esikoinen oli tuollainen (paitsi ettei nukkunu yölläkään), heräsi joka kerta tasan 30min. jälkeen eikä nukahtanut uudelleen vaikka ois ripaskaa tanssinut. Ainoastaan kantoliinassa nukkui pidempää pätkää. Ei auttanut kuin aika tähän, ehkä joskus puolen vuoden jälkeen unet alkoi pidentyä.

Joo, kantoliinatkin on kokeiltu ja kylvetykset ja kaiken maailman tipat ja mielestäni ei ole mahaansa valittava tai yleensäkään mitään sillai valittava, ei vaan nuku kuin se 20 minsaa kerrallaan.Oiskohan tää sitten sellainen ns. suuritarpeinen vauva?Onko joillain kokemusta tälläisistä mussukoista <3 ?

No tiedätkö. Minusta ongelmasi ei ole kovin suuri, jos kyse oikeasti on VAIN siitä, että vauva nukkuu vain 20 minuuttia kerrallaan. Jos hän ei siis itkeskele kipujaan, valita tylsyyttään jne. Googlaa suuritarpeinen vauva, high need baby.

Sulle on osunut helpot lapset, jos tämä on mielestäsi vaativa vauva. Suoraan sanottuna. Mutta itse kysyit.

Joillaki on vaan herkempää se uni, eivät osaa jatkaa nukkumista kun unen vaihe vaihtuu. Mä kans kerran testasin, kävelin ukkelin kans yli 2h ja tasan 30 minsaa se siitä ajasta nukkui. Nykyäänkin herää pienimpäänkin risahdukseen eikä saa enää unen päästä kiinni, varsinkaan aamulla.

Vauvat ja pienet lapset nukkuvat yleensä selvästi enemmän kuin aikuiset. Vastasyntyneet nukkuvat keskimäärin noin 16 tuntia vuorokaudessa vaihteluvälin ollessa 12-20 tuntia. Tällä tarkoitetaan sitä että 95% vauvoista nukkuu noin 12-20 tuntia vuorokaudessa. Kaikki vauvat eivät mahdu edes näihin rajoihin eikä silti ole kyse mistään sairaudesta tai ongelmasta.

Teoreettisesti voidaan todeta, että kun valitaan satunnaisesti 30 normaalia vauvaa, niin joukon eniten nukkuva yksilö nukkuu kaksi kertaa enemmän kuin vähiten nukkuva.

Unen määrän normaalivaihtelu onkin hyvin laajaa.

Ellei vauva ole valveillaoloaikanaan selvästi väsynyt, huonotuulinen, ärtynyt tai vaikeasti tyynnyteltävissä, vanhemmat voivat luottaa siihen, että lapsi nukkuu tarpeeksi

Vauvan uni jakaantuu aluksi tasaisesti vuorokauden ympäri.

Tavatonta ei ole sekään, että lapsen päiväunet ovat hyvin lyhytkestoisia, jotkut vauvat saattavat torkkua ainoastaan 10 minuutin pätkissä. Tämä on kuitenkin aivan normaalia.

Vauvojen nukkumisjaksojen pituus vaihtelee epäsäännöllisesti kestäen 20 minuutista aina 6 tuntiin saakka. Tavallisesti vastasyntyneellä on unijaksoja 6-8 kertaa vuorokaudessa.

Sen verran vielä kyllä lisäisin että, on tässäkin toki haastetta, kun itkeskelee erbin pareesi kättään aika-ajoin, kun hermottumista tapahtuu ja pakolliset 3x/pv jumppaamiset (minun vastuullani) siihen päälle vielä.Lääkäreissä ja fyssan luona ravaamisista puhumattakaan, eli eikö olisi tämä vamma riittänyt yhelle perheelle?Siinä teille "pieni" ongelma?

Meillä kuopus oli juurikin tuollainen, oli kyllä raskasta... Mikään muu ei auttanut kuin aika, n.10kk iässä alkoi nukkua pidempiä pätkiä. Meillä ei nukuttu yölläkään yli tunnin pätkiä. Vieläkin ihmettelen kuinka sitä täysijärkisenä jaksoikaan, kun lahkeessa vielä roikkui huomionkipeä taapero. Tsmppiä sinne!!!

Pieniä vauvoja hoidettaessa ehkä tärkein vanhempien ominaisuus on ns. responsiivisuus. Tällä tarkoitetaan sitä, että vauvan itkuun pitää aina reagoida, koska vauva ei kykene jäsentämään ympäristöään niin hyvin, että voisi käsittää miksei itkuun vastata. Vauva ei itke koskaan turhaan, vaan itku on aina hälytysmerkki. Vanhemmat oppivat vähitellen erottamaan lapsensa itkun eri sävyjä. Kipuitku on kovaa ja kimeää, kun taas nälkäitku vähitellen voimistuvaa.

Jo aivan pienet vauvat tarvitsevatkin muiden ihmisten seuraa, vaikka eivät vielä osaakaan leikkiä. Lasta ei voi liiaksi pitää sylissä.

Vauva rauhoitetaan katsomalla silmiin eikä lasta pidä kääntää selin aikuiseen nähden, sillä katsekontakti on jo aivan pienelle lapselle elintärkeä. Monesti katsekontaktin merkitys tuntuu unohtuvan: levoton lapsi ei aina rauhoitu sylissä ollessaan, jos katsekontakti puuttuu. Pientä vauvaa ei voi liiaksi hemmotella, ja vastaamalla nopeasti vauvan antamiin merkkeihin taataan se, että vauva tuntee itsensä tervetulleeksi tähän maailmaan. Sellainen vauva, jonka itkuun ei reagoida ei tunne oloaan turvalliseksi. Se ilmenee tyypillisesti esimerkiksi univaikeuksina ja yleisenä tyytymättömyytenä (ns. vaikea vauva).

Mitä vaikeampi vauvan temperamentti on, sitä tärkeämpää on, että vanhemmat herkistyvät kuuntelemaan vauvan antamia signaaleja. Tyypillistä on, etteivät tällaiset ns. vaikeahoitoiset vauvat viihdy itsekseen vaan haluavat syliin, nukkuvat vain lyhyitä jaksoja ja itkevät jäädessään yksin. Tämä on kuitenkin täysin normaalia, eikä sitä pitäisi sekoittaa esimerkiksi koliikkiin. Vaikean vauvan pitäisi saada olla vanhempien sylissä mahdollisimman paljon, jotta perusturvallisuus kehittyisi, mikä mahdollistaa sen että vauva oppii vähitellen olemaan tyytyväinen myös itsekseen. Vauvaan ei saa kyllästyä, vaikka mikään ei tuntuisi riittävän, sillä se vain pahentaa tilannetta. Toisaalta ongelmatilanteen laukeaminen saattaa jo olla lähempänä kuin arvataankaan. Hoidon laiminlyönti aiheuttaa vauvalle jatkuvan stressin, joka voi kärjistää ongelmia.

[QUOTE="äippä";23444159]Sen verran vielä kyllä lisäisin että, on tässäkin toki haastetta, kun itkeskelee erbin pareesi kättään aika-ajoin, kun hermottumista tapahtuu ja pakolliset 3x/pv jumppaamiset (minun vastuullani) siihen päälle vielä.Lääkäreissä ja fyssan luona ravaamisista puhumattakaan, eli eikö olisi tämä vamma riittänyt yhelle perheelle?Siinä teille "pieni" ongelma?[/QUOTE]

Voisko sillä vauvalla olla käsi kipeänä ja itkeä sitä? Minkälaista itku on sun mielestäs? Onko se sellaista kipuitkua tai että on huono olla ylipäänsä?

[QUOTE="äippä";23443364]Kyllä se on aika rankkaa täällä taaperon kanssa yrittää touhuta, kun toinen ei yhtään pidempään nuku kuin sen 20 minsaa kerrallaan.Vaunulenkin pituus on ollut pisimmillään noin 6 km, eli noin 45 minuuttia ja ei silti nuku kuin 20 minuuttia.

Ei ole kyse nukahtamisesta.Nukahtaa ihan normisti melkein minne vaan, myös omaan sänkyyn, mutta ei nuku kuin sen 20 minuuttia kerrallaan.Ja minä olen 6 lapsen äiti, eikä yksikään vauva ole ollut näin vaativa tapaus.Toiseksi viimeisin ei nukkunut kuin liikkuvissa vaunuissa, mutta tämä ei niissäkään.[/QUOTE]

Mullakin poika oli sellanen eikä selitystä. sanottiin vaan että toiset vauvat ovat sellasia. reilu 5kk oppi nukkumaan tunnin päikkärit. yöt myös olivat katkonaisia,oli yli1v kun nukkui ekat kokonaiset yöunet. Lapsi ei nukkunu autossa, vaunussa, sängyssä, sylissä, sitterissä jne...torkut vaan ja taas itkua..Oli kyllä väsynyt muttei saanu nukuttua tarpeeksi. Nyt on 3v ja edelleen nukkuu suht vähän vaikka putkeen yöt ja pienet päivätirsat.

Yhteistyössä