3kk vauvan (liiallinen ?) jäntevyys?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja poikasen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

poikasen äiti

Vieras
3kk vanha vauva kääntyy mahalleen selältään, mutta vain vasemmalta puolelta. Oikealta ei käänny kuin kyljelleen eikä paljon ole edes kiinnostunut sieltä puolelta kääntymään.

Lisäksi istuessaan sylissä tai sitterissä yrittää kovasti pystympään asentoon nostaa itseään. Neuvolassa suosittelivat että ei käytettäisi sitteriä nyt sitten ollenkaan ettei selkä vaan vahigossakaan vaurioidu ja että vauva pitäisi saada rennommaksi, mutta mitään neuvoja ei saatu kuinka. Ilmeisesti asennolla, pitämällä häntä enemmän kippurassa sylissä?

Onko muilla kokemuksia ja etenkin siitä rentouttamisesta..

kanna lasta mahdollisuuksien mukaan niin, että vauvan selkä on omaa mahaasi vasten jolloin vauva katselee eteenpäin. Voit pitää polvitaipeista kiinni, jolloin asento tulee vähän kippuraksi.
Kääntymää toiselta puolelta voit aktivoida niin, että asetut itse vauvan sille "heikommalle" puolelle. Näin hän motivoituu tuosta puolesta.

Kiitos, juuri tuota mietin että sellasessa kuppiasennossa jos kantaa. Auton turvakaukalossahan myös on asento tuollainen enemmän kuppimainen.

Oon yrittänyt kyllä tuota että ite oon siellä oikealla puolella mutta vauva vaan vänkää sen vasemman kautta mahalleen. Täytyy jatkaa harjoituksia. Ei sillä varmaankaan ole mitään vikaa siinä puolessa kun kuitenkin satunnaisestikääntyy oikealle kyljelleen mutta ei pääse siitä mahalleen.. VAI voiko olla??

Voi hyvän tähden, meillä on 6kk joka kääntyy 99%:sti oikean kyljen kautta mahalleen. Kerran pari olen todistanut toiselle puolelle kääntymistä. Älkää hyvät äidit ylianalysoiko niitä vauvoja, jokainen kehittyy eri tavalla ja harvoin niillä kuitenkin mitään vakavia kehityshäiriöitä on :)

Ja jos puskee sylissä istumaan, niin anna sitten istua, tuettuna tietty. Näin mulle neuvottiin, ihan lekurin toimesta. Sylissä tuettuna istuminen on ihan eri juttu kuin esim. syöttötuolissa ja tuon ikäistä voi siis jo sylissä istuttaa jos itse siihen asentoon kampeaa.

Alkuperäinen kirjoittaja poikasen äiti;28929027:
Kiitos, juuri tuota mietin että sellasessa kuppiasennossa jos kantaa. Auton turvakaukalossahan myös on asento tuollainen enemmän kuppimainen.

Oon yrittänyt kyllä tuota että ite oon siellä oikealla puolella mutta vauva vaan vänkää sen vasemman kautta mahalleen. Täytyy jatkaa harjoituksia. Ei sillä varmaankaan ole mitään vikaa siinä puolessa kun kuitenkin satunnaisestikääntyy oikealle kyljelleen mutta ei pääse siitä mahalleen.. VAI voiko olla??

Ei noin pienen tartte osata molemmin puolin, mutta ei siitä haittaakaan ole, että sitä toistakin puolta vähän aktivoi. Aikaisin vauvas on joka tapauksessa oppinut ylipäätään kääntymään! Eli älä mieti mitään vikoja:)

kyllä se vauvas oppii vielä kääntymään toisinkin päin. meillä käännyttiin myös tasan 3 kk ekan kerran vasemman kautta. neljän kk:n iässä oppi sitten kääntymään myös oikealta :) älä huoli kyllä se tulee sieltä itsekseen.