3kk vauav, ei nuku pahemmin päivisin, mitä tehdä?

Kuinka teillä muilla 3kk ikäiset vauvat nukkuvat? monta tuntia yhteensä vuorokaudessa? entä päivällä millasia pätkiä? meillä aivan kamalaa, yöt nukutaan 1-3krt syönnillä ja aivan syödään ja nukutaan tyylillä. Sitten aamusta se lähtee ja ilta 20-22 välille sijoituu tuo viimeinne rumba, eli meillä nukutaan 15min-30min eniten päivässä kerrallaan, toki poikkeuksia harvakseltaan että menee 1,5-3h unta ja sitten ollaan sellasia tissikiikkujia että, saatikka muutenkin., Tuttia wi meillä syödä, olen helisemässä, lue JÄRKYTTYNYT tähän rasittavuuteen. Lapsi ei ummista silmäänsä ja jos ummistaa ja lasken sylistä niin käännpää selkäs ja pliks taas hereillä...saatikka laitappa vaunuihin että saisi äitikin happea kera isonsiskon!!!

Auttakaa nyt joku ja antakaa vinkkejä ja jakakaa kokemuksianne vastaavanlaisista tilqanteista ja teoista ja kuinka aista ovat joskus ehkä loksahtaneet paikalleennm

tuntuu mehut olevan imetty tästä äidistä...

 
Tiedän kokemuksesta, että tuo aika on rankkaa.

Päiväunista saa monesti kaiken irti, kun nostaa vauvan kantoliinaan nukkumaan. Puolen tunnin unien jälkeen, jos vauva havahtuu, hänet voi saada keinuttamalla takaisin uneen. Ja kun vauva nukkuu kantoliinassa, on äidillä melko vapaat kädet puuhata pihalla muiden lasten kanssa tai tehdä kotona mitä haluaa :)

Toiset vauvat ovat pätkäunisia, toiset nukkuvat päikkäreitä 3-4 tuntia kerrallaan. Temperamenttikysymys enemmän kuin kasvatus- tai ravintokysymys.
 
Minullakaan ei mitään vinkkiä ole antaa,mutta tiedoksi vaan ettet ole ainut tuollaisen huonosti nukkuvan vauvan äiti.Meillä siis reilu 4 1/2kk poika joka nukkaa aamu 8 ja ilta 10 välillä ainoastaan tunnin ja sen 4 eri vartin pätkässä... |O Ei auta liikkuvat vaunut,nukuttaminen sisälle tai kantoliina eikä mikään muukaan.Lisäksi hän ei ole IKINÄ tyytyväinen,vaan kitisee ja itkee aina hereillä ollessaan.Liekö syy väsymys,tiedä häntä...Nyt on lähete pH-mittaukseen runsaan pulauttelun vuoksi ja samalla etsitään jotain syytä itkuisuudelle ja huonolle nukkumisellekin.Yöt meillä mennään kuitenkin heräämättä n.klo 21.45-22 - 7.30-8.00.Harvoin saattaa syödä 6jlk pienen määrän ja jatkaa uniaan.Myös minä olen äärimmäisen väsynyt tilanteeseen,mitään ei ehdi tekemään (siis kotihommia) ja esikoinen (2-v) kiukkuaa sitä kun äidillä ei ole ikinä aikaa :(
 
Mulla oli esikoisen kanssa samaa ekan puolen vuoden aikana. Nukutin päivällä vaunuissa ja vähän väliä sain käydä heijaamassa vaunuja. Kesäaikaan oli kuitenkin helppoa, kun ei tarvinnut niin paljoa pukea. Nukkui muistaakseni 4 lyhyehköt päikkärit. Sitten syksyllä ilmat viileni ja aloin pukea enemmän ja meteli ulkona väheni ja ehkä pipot korvilla auttoi ja hän alkoi nukkut pitkiä päikkäreitä, kolmekin tuntia ilman heräämistä. Aina oli semmoinen, että nukkui vain jos todella jo nukutti. Tokaa nukutin pienenä paljon kantoliinassa. Nyt kolmannen kanssa huomaan, että on kitisevämpi, jos ei nuku pitempiä unia edes kerran päivällä, tosin ikää vasta pari kuukautta.
 
Meidän tytöllä, 3,5kk, aikalailla sama homma. Unta ei monesti tule vuorokaudessa kuin 11-13h. Tyttö on kyllä ollut alusta lähtien vähäuninen, mutta nyt noin reilu viikko sitten unet alkoi huonontua kertaheitolla (kokonaismäärä ei oikeastaan ole merkittävästi muuttunut, mutta unet nukutaan useammassa pätkässä ). Aiemmin yöt meni jo todella hyvin, kerralla jopa 8h. Nyt yöllä herätään 1-3h välein ja päivälläkin nukutaan vajaan tunnin pätkissä, joskus harvoin 2h. Yöunilta tyttö olisi heräämässä jo klo 6 aikaan, mutta ollaan ruvettu ottamaan tyttö klo 6 syötön jälkeen viereen nukkumaan. Siinä unet onneksi vielä jatkuu klo 8-8.30 asti.

Itse luulen, että unien huononeminen johtuu kehitysvaiheesta. Meillä tyttö nimittäin seuraa kaikkea todella aktiivisesti ja on alkanut yrittämään kääntymistä ja ryömimistä oikein tosissaan. Monesti typykkä onkin niin täpinöissään, ettei malta ruveta syömäänkään vaan saa ns. rintaraivarin.
Ja pitkän aikaa ei malta olla yksikseen missään, vaan koko ajan pitäisi olla hirveästi aktiviteetteja ja seuraa.
Vaunuilemassa ollaan siitä huolimatta käyty. Tunnin lenkistä tyttö yleensä valvoo suurimman osan aikaa, leikkii kantokopan hihnoilla ja katselee maisemia. Loppumatkasta yleensä kuitenkin sammuu, noin 10-15 minuuttia ennen kotiintuloa. Ja hyvällä säkällä jatkaa unia vielä ulkona.

Yöunet varmasti omalta kantilta helpottuisi, jos vauvan pitäisi koko yön vieressä. Mutta itse en oikein osaa nukkua vauva vieressä, kun sängystä loppuu tila... Uusi ja isompi sänky onkin jo tilauksessa ;) Ei kylläkään pelkästään vauvan ansiosta :)

Mutta siis, luulen, että ainakin meillä tuo tilanne johtuu ihan kehitysvaiheesta ja menee ohi kun menee. Eihän se kyllä mitään helppoa ole koko ajan olla kävelevä ruoka- ja viihdekeskus... :/
 
Meillä esikoinen oli todella vähäuninen kaiken kaikkiaan. Tuntuu, että on päässyt sellaiseen keskimääräiseen ikäistensä nukkumiseen vasta tuossa kolme ja puoli vuotiaana, nyt neljä ja puoli. Tuntuu joskus että nukkuu nyt enemmän kuin koskaan :) Kuopus, nyt 8kk, nukkuu selvästi enemmän, kuin sisarensa aikanaan. Kuopuksellakin oli tuossa sellainen muutaman kuukauden pätkä kun tuntui, että päiväunet oli vain torkkuja siellä täällä. Tuntui tasaantuvan, kun tuli sellainen kahtien päiväunien selkeä rytmi. Ensimmäisen ulkona vaunuissa ja toiset kotona omassa sängyssä. Esikoisen kohdalla olin tulla hulluksi sen nukkumisen kanssa ennen kaikkea huolesta, kun ajattelin, ettei SE VOI NUKKUA niin vähän ja että teen itse jotakin väärin. Kysyin neuvollassakin että mitä minä oikein teen väärin. Viisas neuvolatäti sanoi, että et kuule yhtään mitään, että lapsi nyt vain on sellainen. Kaikki päiväunetkin loppuivat siinä vuoden iässä ja yö kukkumiset vähenivät sen myötä. Hyvä siitä on kuitenkin tullut :) Niinhän sitä sanotaan, että ellei vähäunisuus näy lapsen voinnissa tai olossa, ei siitä tarvitse huolestua, ja kaikki loppuu aikanaan.
 

Yhteistyössä