35+ Lapsettomat

Heippa !
En malta pysyä täältä poissa, kun tästä tuli kuin toinen koti. Näiden viiden vuoden aikana, kun olemme tässä lapsettomuuden suossa rämpineet. Älkää pyydelkä anteeksi omia mielipiteitänne
jokainen kokee asiat omalla tavallaan, tämä palsta on loistava omien ajatusten purkamiseen :flower:
Emme varmaan kaikki ole samaa mieltä kaikista asioista, mutta ymmärremme varmaankin paremmin toista, joka on samassa tilanteessa. :heart:
Vaahtis ei minulla ollut mitää oireita kun sain elämäni ensimmäisen positiivisen raskaustestin.
Eikä ole vieläkään ihmeemmin, välillä vähän sellainen olo, että menkat alkaa.
t. maariaa
 
Electra - Muistan, että itse ajattelin juuri noin silloin kun en ollut plussaa koskaan vielä saanut ja kun kuulin km tms.niin että en ole sinne asti edes päässyt. Toivon, että jos plussan saat niin se päättyy onnellisesti MUTTA jos näin ei käy niin kyllä siitä yli pääsee 100 varmalla pääsee. Itse KU:n ja KM:n läpikäyneenä sen tiedän.
Tuntuuhan se hirveältä että monen vuoden jälkeen kun plussan saa niin se viedään pois. Itselleni pahempi oli tuo KU kun jouduin leikkaukseen /sairalaalaan ja olin pitkään TODELLA kipeä. KM meni nopeasti , vuotoa ja se oli siinä..En joutunut kaavintaan tms. tuli luonnollisesti kokonaan pois. Kuulostan varmaan kylmältä mutta olen työstänyt mielessäni nämä asiat ja olo on niiden suhteen rauhallinen. Tällä kaikella tarkoitan, että me olemme hemmetin vahvoja ja mikä tahansa vastoinkäyminen tulee siitä me päästään yli.
Nyt vain positiivista fiilistä ja tsemppiä tulevaan hoitoon :hug:

ON - sumuteltu reilu viikko..ei kumpia oireita..Menkatkin alkoi ajallaan..tosin jo kp27 mikä periaatteessa ok eipä ainakaan pitkittynyt noiden sumujen takia..
Mietin muuten sellaista että nyt on oma kuukautiskierto lyhentynyt kokoaan normaaliksi(ennen oli vähintään tuo 35)..ja uskon, että syy on se kun olen tipattanut painoa 5kk:den aikana 14kg =) Hyvä, minä..Kovaa rääkkiä kuntosalilla ja tervellistä ruokaa siinä se on ollut...
On hienoa kun vaatteet tippuu päältä(tai siis no, ei hienoa kun kaikki rahat menee uusiin vaatteisiin :eek: )
Nyt lomalla tämän viikon ja huomenna aamulla Hakaniemen torille ja halliin ostamaan grillattavaa wappu illaksi.

Toivottelen, teille HYVÄÄ VAPPUA 2009 ja nauttikaa auringosta ja tulevasta kesästä.
Halein,
Jannika
 
Pikaisesti vain kaikille riemukasta vappua toivotan! :flower:

Jannika, oletpa tiputtanut paljon painoa. On varmasti nyt kevyt olo, toivottavasti tämä hoitokerta saisi masusi kasvamaan ihan uudella tavalla :heart:

Chloe ja Electra toivoa! :hug:

Maariaa ja Vaahtis, minullakaan ei ollut kovin kummoisia oireita ja raskaana olin 9 vkoa.

Kaikille pinon upeille naisille mukavaa vapun aikaa, saamme sentään pitkän ja ilmeisesti aika aurinkoisenkin viikonlopun!

:heart: Hillevi
 
Mahtuisinkos minä mukaan tähän ketjuun? Olen kirjoitellut tuolla kolmekymppisten ketjussa, mutta se on kovin hiljainen nykyisin ja mulla on ikääkin jo 35, loppuvuodesta täytän 36. Mies on yli 10 v. vanhempi.

Historiamme on sellainen että yritystä on takana nelisen vuotta joista pari vuotta on oltu hoidoissa. Heti alkututkimuksissa selvisi, että miehellä on todella heikot siittiöt: määrä normaali, mutta huono liikkuvuus, paljon epämuotoisia ja vasta-aineita 100%. Minulla on kaikki muuten kunnossa mutta FSH-arvo on olltu välillä koholla, välillä taas ihan normaali. Meille on tehty nyt 4 ICSIä yksityisellä. Munasoluja on aina tullut hyvin, mutta alkioita on tullut aina vain 1-2 siirtokelpoista ja pakkaseen ei ole koskaan saatu mitään.

Kolmannesta hoidosta raskauduin, ja aluksi kaikki näytti menevän hyvin, mutta np-ultrassa viikolla 12 todettiin sikiön menehtyneen (keskeytynyt keskenmeno) ja jouduin kaavintaan.

Suhtautumiseni keskenmenoon on vähän kaksijakoinen: toisaalta ajattelen, että onpahan nyt todistettu, että pystyn tulemaan raskaaksi, ja olen ainakin saanut vähän aikaa kokea raskaana oloa (joka ei muuten aiheuttanut minulle MINKÄÄNLAISIA oireita koko aikana) . Mutta toisaalta pelottaa, että mitäs jos minussa onkin joku sellainen vika että mahdolliset tulevatkin raskaudet menevät kaikki kesken. Mitään syytä keskenmenoon ei sikiölle tehdyssä tutkimuksessa löytynyt, mutta neljännen (negaan päättyneen) ICSIn jälkeen meitä tutkittiin lisää ja silloin selvisi että miehen siittiöissä on vakava DNA-vaurio, joka todennäköisesti on aiheuttanut kaiken tämän. Toki oli hyvä, että syy selvisi, mutta ottaa myös aika rankasti päähän että olemme laittaneet viisinumeroiden summan hoitoihin yksityisellä, ja ilmeisesti ei koko aikana ole ollut realistisia mahdollisuuksia onnistua!

Nyt ollaan sitten siirtymässä luovutettujen siittiöiden käyttöön. Jos kaikki menee suunnitelmien mukaan niin eka IVF luovutetuilla ehdittäisiin tehdä touko-kesäkuussa, ennen klinikan kesätaukoa.

Mä olen suhtautunut koko ajan aika pessimistisesti hoitoihin. Ja näin jälkeen päin ajatellen ihan hyvästä syystäkin! Lahjasoluhoitoihin suhtaudun hieman toiveikkaammin, mutta mihinkään yltiöoptimismiin minusta ei kyllä ole. Olen päättänyt hyväksyä pessimistisen asenteeni, koska minusta tässä kaikessa on muutenkin jo ihan tarpeeksi kestämistä, niin että ei enää tarvitse syyllistää itseään siitä ettei jaksa olla optimistisempi. En myöskään usko, että omilla ajatuksillaan voisi kovinkaan paljon edistää, tai myöskään estää raskaaksi tulemistaan. Jos asiat olisivat niin yksinkertaisia, niin eihän silloin tarvittaisi lääkäreitäkään vaan voisimme parantaa kaikki sairaudetkin ajatusten voimalla! Niin kuin joku tuossa jo totesikin, niin jokainen meistä kuitenkin teoillaan osoittaa sisimmässään olevansa optimistinen koska kuitenkin jatkaa hoitoja ja yrittämistä kaikista vaikeuksista huolimatta.
 
Voinko loikata mukaan myös...? En ikäni takia sovi mihinkään muuallekaan :ashamed:. Olen jo pian 44 :headwall: Historia hiukan samantyyppinen kuin Mustaruusulla, kolmisen vuotta yritystä, minun ikäni lisäksi mahdollisuuksia alemmaksi painavat miehen simpat, joita on kyllä paljon, mutta laatu on ollut toooosi vaihteleva, ajoittain vain 1 prosentti liikkuvia :headwall: Mulle tehty 2 inseminaatiota, joista toisesta plussasin - sitten tuli kohtutulehdus, ja ilmeisesti siksi raskaus keskeytyi. |O Toisesta ketjusta luin, että joillekin määrätään tulehdusriskin takia antibiootteja ennakkoon, mulle ei määrätty. Takana on myös yksi ICSI, ja siitä PAS. Passista plussasin jälleen, mutta se meni kesken heti alkuunsa :ashamed: Nyt toinen ICSi edessä, piikittelyt alkavat tänään Menopurilla. Suhtautuminen hoitoihin on minullakin aika pessimistinen... On niin monta mutkaa matkassa, ja tuntuu raskaalta aloittaa taas alusta... :ashamed: Meillä tämä on ehdottomasti viimeinen kerta ikäni takia, ja rahanmenonkin takia, vaikka sitä ei kai (? ) saisi ajatella...? Mutta nyt siirryn vasta lukemaan viestejä lisää taaksepäin...

Kaikille kaunista viikonloppua!!! :heart:
 
Tervetuloa mukaan Mustaruusu ja Lady Gray!
Mustaruusu, teidän hoitohistoria kuulostaa paljolti samanlaiselta kuin meidän, meillä takana 5 ivf-icsi hoitoa yksityisellä, joista neljännestä plussa, km. rv. 6, lopuista nega, ja meilläkin vain 1-2 alkiota siirtokelpoisia joka kerralla vaikka munasoluja tuli hyvin ja hedelmöittyminen ok..
Meillä nyt myös tutkittiin kromosomit, joissa ei löydöksiä, sekä miehen sperman dna-fragmentaatio, joka oli hieman korkea, mutta ei selitä lääkärin mielestä kuitenkaan tilannetta..
joten me taasen olemme tod.näk. jatkossa munasoluluovutuksessa..
nyt meneillään kuudes hoito omilla soluilla.. katsotaan kuis käy :)
Kirjoittelen kanssa tuolla toukokuun ivf-pinossa, mutta kieltämättä en ihan tunne kuuluvani siellä joukkoon, kun suuri osa on ekalla tai tokalla kierroksella ja plussiakin tupsahtelee koko ajan.. mikä sinänsä ihanaa, mutta kun tietää ne omat mahikset niin ei se mieltä ylennä..
Onneksi on kevät, aurinko paistaa ja kukat puhkeaa kukkaan, se antaa toivoa tällaiselle "vanhalle" konkarillekin..
:heart:
 
Hauskaa vapunjälkeistä aikaa kaikille!

Tervetuloa mukaan Mustaruusu ja Lady Grey, pitkiä ja tuttuja tarinoita teillä molemmilla takana. Hyvä,, jos lahjasolut tuovat mukanaan vähän toivoa Mustaruusu. Ja Ladylle onnea tähän hoitokertaan.

Minusta on muuten väärin vähätellä sitä, että rahalla ei olisi tässä asiassa merkitystä. Tottakai olen samaa mieltä siitä, että jos mahdollisuus on rahalla (eli yksityisellä) tämä lapsettomuus ratkaista, se on hieno homma ja maksamme sen ilolla. Mutta se, etteikö tuhansien ja taas tuhansien maksamista saisi harmitella on minusta tylsää. Kyllä tämä hoitoihin menevä raha ainakin meillä aiheuttaa jatkuvasti keskustelua, laskemista ja murhetta itse jatkuvan lapsettomuuden perushuolen päälle. Vaikuttaa se elämään kokonaisuutena niin, että jostakin sellaisesta joutuu välillä karsimaan, mitä muut "helposti raskautuneet" eivät joudu kokemaan. Mutta pääasia on tietysti, että yksityisen mahdollisuudet ovat edes rahan kautta ulottuvilla.

Nimittäin täällä on sitten jälleen plussattu kalliilla :LOL: Ja ilolla tietysti. Plussa pärähti selvänä jo viikonloppuna. Olen siis selkeästi helposti raskautuvaa sorttia, mutta voi jestas kun tässä nyt päästäisiin alkumetrejä pidemmälle. Talven kokemus, jatkuva epätietoisuus on liian tuoreena muistissa. Mutta toistaiseksi plussa on plussa ja etova olo muistuttaa, että näin tosiaan on.

Tsemppiä kaikille!
 
Hurjasti onnea ja paljon tarrasukkia :hug: !

Omanapa:
Meillä keskiviikkona eka ultra katsotaan missä masu asukki oikein on, ettei taas ole mikään kohdun ulkoinen, kemiallinen jne..
En ole kertonut asiasta juuri kenellekään, jos siellä ultrassa paljastuu siten jotain niin, eipä siten tarvii kaikille selitellä. Ja muutenkin olen varovainen, ennen kuin se 12 viikkoa on täynnä. Vähän pelottaa tuo lääkityksen lopetus (kortisoni) jos asukki lähtee sitten liikkeelle.

Mukavaa viikkoa kaikille
:heart:
t.maariaa
 
Voi, kiitos teille tervetulotoivotuksista!!! :heart: Mukava huomata, että täällä on elämää :xmas: Vaahtokarkki - suurensuuret onnentoivotukset :hug: !!! Todella ihanaa kuulla onnistumisesta! :heart: Ymmärrän skeptisyyden, sitä on meissä kaikissa hoitoja läpikäyneissä ihan pakostikin, mutta kyllä sinulla on nyt täysi syy ihanaan iloon! :flower: Oikeassa olet, mitä tulee tuohon rahaan... :ashamed: Mies aina yrittää lohduttaa, että rahaa se vaan on, vaikka tottakai sitäkin rahanmeno harmittaa. Eniten ottaa päähän se, ettei mistään ole mitään takeita ja silti "pitää" maksaa satoja, tuhansia euroja |O Joku voisi tietysti sanoa, että vapaaehtoistahan tämä on, mutta se joku ei silloin tiedä, mitä puhuu. Itse olen tässä juuri syytänyt "vasta" noin 500 euroa Menopureihin, eikä ole kovin mones piikityspäivä menossa. Pian selviää, montako päivää kallis piikitys jatkuu. Se on tietty pikkuraha sen rinnalla, mitä maksaa ICSI jos sinne päästään. Mutta tiedän, että jos lopputulos olisi onnellinen, niin en tosiaankaan muistelisi tätä rahanmenoa... Niin ristiriitaista tämä homma on. |O

maariaa Onnea, onnea ultraan! :heart: Mihin sitä kortisonia...? Anteeksi tyhmyys, mutta kaiken tiedon yritän napata viimeistä yritystä silmällä pitäen!

vilhelmiina72 Monet hoidot olet jaksanut läpikäydä! Voi kun nyt sitten onnistuisitte. :hug:
 
Hei vaan !
Meillä selittämätön lapsettomuus, ja halusin kokeilla viimeiseen hoitoon kortisonia kun minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta. Ja tästä syystä mittautin vasta-aineet (TPO) joka oli koholla.
Normaali arvo oli 60 ja minulla se oli 210.
Tästä syystä pyysin viimeiseen hoitoon kortisonin mukaan. Jota en kuitenkaan VL:stä saanut
vaan muualta.
Minullakin tässä viimeisessä hoidossa Menopur-pistokset. Sitä meni 300 IU/ pvä.

Tsemppiä hoitoon
:hug: :heart:
t.maariaa
 
Hei vaan taas kaikille 35 plussalaisille!

Vielä muutamia ajatuksia aloittamastani pessimismi-optimismi-keskustelusta. Olen vain itse huomannut, että jaksaakseni nämä hoidot minun on pakko psyykata itseäni ja mielikuvaharjoiteltava vähän kuin joku huippu-urheilija. (reippaasti kärjistäen sanottuna) Kyllähän lapsettomuushoitoja voi hyvinkin verrata yhtä lailla maratoniin kuin sadan metrin aitoihin. Sitkeyttä, kestävyyttä ja henkistä ponnistusvoimaa tarvitaan yllin kyllin. Mutta toisin kuin huippu-urheilijoille, meille ei tästä suorituksesta laiteta mitalia kaulaan. Minua psyykkaus, haaveilu ja mielikuvat auttavat. Unelmoin, miltä tuntuisi saada kaksi viivaa raskaustestiin, miten kertoisin miehelleni ja ajattelen millaista on olla raskaana, millainen lapsemme on, mitä kaikkea hänen kanssaan tekisin. Näillä positiivisilla mielikuvilla on voimaannuttava vaikutus minuun. Siitäkin huolimatta, että tiedän voivani jäädä myös lopullisesti lapsettomaksi.

Lapsettomuustaival on meille monille kuin sankarimatka, jossa joudumme kohtaamaan monet vaarat ja karikot, syvimmät ja satuttavimmat tunteemme. Pitää yrittää taistella itsensä perille ja samalla olla liikaa yrittämättä, koska sekään ei ole hyvä, jos hampaat irvessä jotakin väkisin haluaa. Huumorilla voisi sanoa, että ehkä tässä on kyse hieman samasta kuin zenissä ja jousella ampumisen taidosta, ei yrittämisestä pakonomaisesti, vaan siitä että tekee parhaansa ja antaa asioiden tapahtua omalla painollaan. Ehkä en olisi tätä tietä löytänyt, ellen olisi rypenyt lapsettomuuskriisin kanssa aivan pohjamudissa, silloin kun olin ensimmäistä kertaa hoidoissa. Mietin usein jopa, onko mitään syytä elää. Ennen ajattelin lapsettomuutta kuin polttomerkkinä otsassani, kohtalona joka ylleni laskettiin kuin musta viitta. En uskaltanut haaveilla, koska ajattelin pettymysten sitten sattuvan entistä enemmän. Olin täysin väärässä koittaessani sillä tavoin suojella itseäni, mutta sekin oli läpikäytävä.

On totta, että lapsettomuuden fysiologisiin syihin voi vain tiettyyn rajaan asti vaikuttaa. Sukusolut, siittiöt ja munasolut, toimivat kuten toimivat, usein väärin, mutta onhan yhdeksi lapsettomuuden syyksi ihan lääketieteellisestikin todettu myös stressi ja psyykkiset syyt. Yleensäkin ihminen on psykofyysinen kokonaisuus ja psyykkiset tekijät vaikuttavat kehoomme ja sen toimintaan eri tavoin myös monien sairauksien kohdalla. Se ei tietenkään tarkoita sitä, että sairaudet (tai lapsettomuuden) voisi parantaa ajatuksen voimalla. Mutta uskon, että jos koko ajan suree ja miettii näitä asioita, se voi vaikuttaa onnistumiseen epäsuotuisasti. Toisilla enemmän ja toisilla vähemmän, eikä se selitä koko lapsettomuutta.

Eräs hyvä ystäväni on käynyt läpi 12 lapsettomuushoitoa, koko elämän mullistuksen ja eron. Lääkäri ei paljoa antanut toivoa lapsen saamisesta, syy oli tässä naisessa. Meni vuosia, hän kävi läpi pitkän henkisen prosessin, jota vierellä seurasin ja olimme toistemme vertaistukena. Tänään ystäväni on äiti ja lapsi on syntynyt luomusti, silloin kuin nainen oli jo luopunut mahdollisuudesta ikinä saada omaa lasta ja oli sujut asian kanssa. Tuttavapiirissäni on myös toinen, joka on käynyt tuloksettomat lapsettomuushoidot läpi. Ne lopetettuaan ja keskityttyään ihan muihin asioihin hän huomasi yllättäen olevansa raskaana - yli nelikymppisenä. Näitä tarinoita riittää ja joskus ne ärsyttävätkin, jos niillä latistetaan se kipu ja suru, joka meillä aina mukana kulkee. En minäkään siitä ole irti päässyt, mutta olen koettanut ajatella Pessimistiä hieman rasittavana matkakumppanina tällä matkalla, jolla mukana ovat onneksi myös Toivo ja Unelma.

Kun ahdistaa ja on pettynyt, ne tunteet pitää ottaa vastaan, ei tukahduttaa niitä, vaan käsitellä ne ja itkeä kun siltä tuntuu. Joskus jopa raivota ja tuntea katkeruutta ja kateutta. Meillä on siihen täysi oikeus, niin kova kohtalo tämä on. Mutta kun ne tunteet on käsitelty, on aika jälleen nousta suon pohjalta ja jatkaa matkaa toiveikkain mielin. Näin uskon.

Yksi asia, joka valaa minuun tavattomasti uskoa, on muiden onnistumistarinat. Sen vuoksi Maaria ja Vaahtokarkki te autatte myös meitä muita jatkamaan kamppailua onnistuneilla hoidoillanne! Paljon onnea ja halauksia!

Jokaisella on oma tapansa kestää ja jaksaa eteenpäin ja pessimismikin voi olla jollekin vaihtoehto, jos vaan sillä jaksaa hoitoja läpikäydä. Ainakaan ei pidä syyllistää siitä itseään, että toisinaan pessimistiset ajatukset valtaavat mielen. Niin käy varmasti välillä kaikille hoitoja läpikäyville.

Toivoa, Unelmia ja Voimaa kaikille!
:heart:
 
Vaahtokarkille onnea!!! Superhienoja uutisia sulla.

Lady Gray: monta hoitoa on tosiaan läpikäyty, enkä varmaan olisi sitä ajatuksena alussa kestänytkään, jos olisin tiennyt, että näin kauan saadaan tässä liemessä kärvistellä...kun jo yksi hoito otti kovasti voimille, mutta siinä se vain vierähti, yksi hoito kerrallaan, ja nyt ollaan tässä..
Jotenkin tämä kuudes hoito ei henkisesti ole niin rankka kuin aiemmat, vaikka kyseessä onkin tod. näk. viimeinen mahdollisuus omille munasoluille, ennen luovutushoitoihin siirtymistä. Noh, vielä tässä ehtii panikoida moneen otteeseen..
Tänään oli punktio, ja munasoluja saatiin 11, siellä ne meidän "vauvat" nyt laboratoriossa sinnittelee, toivottavasti ainakin joku jaksaisi perjantaille asti, jolloin siirto.
 
Kiitokset tsempityksistä! Varovaisen toiveikkaana täällä katsotaan päivä kerrallaan.

Maaria, totean taas kerran, että tämä kilpirauhas-vasta-aine-kortisoni - aihe on kyllä ihan henkimaailman juttuja lääkäreiden näkemysten perusteella. Niin vaihtelevia. Minulla ei tässä plussakierrossa kortisonia myöskään (edellisessä oli) ja vasta-aineet huitelee täällä yli 800:ssa. Sen sijaan minua ohjeistettiin puolitoistakertaistamaan tyroksiiniannos heti jos plussa tulee. Ja sen olen siis tehnyt. Tuosta annoksen nostosta on jotain tutkimustuloksia jo Suomestakin, 30-50 % lisäystä annokseen suositellaan lisättäväksi heti raskauden alettua. Kysyimme tästäkin itse lääkäriltä, hän ei ollut artikkeliin törmännyt, mutta huomioi taas tämän heti.. Joten on kyllä erikoista, että kilpirauhasen vajaatoiminta on niin pitkään tunnettu sairaus, mutta mitää selkeää kantaa sen ja raskauden suhteeseen ei oikein tunnu olevan. Itse pitää osata vaatia.

Lady Grey, Ihan samoja asioita olen pyöritellyt. Välillä yritän ajatella näiden positiivisten mielikuvien kautta ja siihen pystynkin, välillä tämä aihe taas imaisee itseensä niin, että en pysty hallitsemaan mieltäni tuolta osin vaan pelot ja negatiiviset tunteet ottavat vallan. Se lisää jotenkin vielä kokemuksen kurjuutta, kun tuntee että omat voimavarat, joiden merkitykseen on tottunut luottamaan, eivät vaan riitä tai toimi.

Jotenkin itse koen nyt niin, että haaveet ja toiveet tulevasta ovat eri asia kuin sellainen "mielenhallinta" ja tietoinen positiivinen ajattelu. Haaveisiin kykenen ja pettymys ei tunnu yhtään suuremmalta, vaikka olisi antanut itselleen luvan olla höpsö ja mennä asioiden edelle. Mutta sellaiseen tietoiseen "nyt tsemppaan ja tsempin avulla plussataan" ajatteluun noin kärjistetysti en kykene. Ja se on ollut iso tie oppia, koska muuten elämässä uskon niin vahvasti oman ajattelun merkitykseen asioiden toteutumisessa.

Mutta kuten sanoit, jokaisella on oma tapansa jaksaa ja käsitellä tätä asiaa. Luin juuri eräästä lehdestä, miten syyllistäviä ja syyllistyviä naiset ovat vauvanhoidosta ja minusta sama pätee tähän lapsettomuuden käsittelyyn. Tarkoittamattaan moni syyllistää (tai sitten vastaanottaja syyllistyys) siitä, että ei muka osaa käsitellä asiaa riittävän rennosti. Satoja kertoja olen kuullut sanat "älkää stressatko niin niitä lapsia tulee" tms. Totuus taustalla on ihan oikea, mutta lohdutukseksi tarkoitetut sanat ovat helposti juuri niitä kaikkein syyllistävämpiä, jos ei vaan kykene olemaan stressaamatta Tämän asian kanssa ainakin itse painiskelen jatkuvasti.

Huh mikä romaani :headwall:

Vilhelmiina, onnea hienosta saaliista! Toivotaan, että jatko sujuu yhtä hyvissä merkeissä.
 
Vaahtokarkki, taisit tarkoittaa tekstisi minulle eikä Lady Graylle, kun kommentoit kirjoittamaani? En mäkään siihen usko, että itseään tsemppaamalla onnistutaan plussaamaan. En muutenkaan usko sellaiseen positiiviseen ajatteluun, jolla tukahdutetaan vaikeat asiat ja tavallaan vähätellään toisen kriisiä, jota ei kenties itse uskalleta kohdata tai käsitellä. Olen vain itse koittanut nyt ottaa rennommin ja myönteisemmin, koska se on minulle ainoa keino jaksaa nämä hoidot. Olen kulkenut minäkin pitkän tien, lapsettomuushoidoissa vuodesta 2004 (ensimmäisen kerran), sitten tuli ero 16 vuoden suhteen jälkeen, hoitojen lopettaminen, kodin menetys ja tuntui että elämältä putosi pohja. Olin niin onneton ja pessimistinen lapsettomuuden vuoksi, että en ollut ollenkaan varma jaksamisestani. Kävin viime syksynä lapsettomuuteen erikoistuneen terapeutin luona muutamia kertoja (itsekin hoidot tuloksettomana läpikäynyt) ja hän sai minut tajuamaan oman pessimismini ja sanoi, että jos en pysty optimismiin, niin pyri edes neutraalisuuteen. Myös useampi lääkäri on minulle sanonut että lapsettomuusstressilläni voin pahentaa tilannettani. Minua on neuvottu opettelemaan stressinhallintaa. Välillä olen tietysti edelleen masentunut ja surullinen, mutta yleisesti ottaen olen saanut lisää voimaa jaksaa. Ketään ei saisi syyllistää tavastaan käsitellä lapsettomuutta, jokainen tapa on omalla laillaan oikea ja käsittelytavatkin muuttuvat prosessin kuluessa. Ajatuksenani oli vain herätellä keskustelua ja pohtimaan näitä asioita. Se on mielestäni myös yksi näiden palstojen tarkoitus, hoidoista, piikeistä, munasoluista ja punktioista keskustelun lisäksi. Uskon omien tuntojen tilittämisen olevan hyvinkin tärkeää.
 
Hups, Chloe, sinähän sitä keskustelua herättelit =)

Omalta osaltani nämä kaikki kommentit muiden esittämiin pohdintoihin ovat asian työstöä omalta kannaltani, hyvä peili omille ajatuksille. On arvokasta kuulla, miten muut, tässä tapauksessa sinä olet löytänyt sinulle oikean tavan käsitellä ja olla asian kanssa pitkä ja raskaan tien jälkeen. Ehkä peilaan ja pohdin ja sitten kommentoin voimakkaasti juuri siksi, että asia on itsellä vielä niin kesken. Meillä tie on kestänyt vasta kaksi vuotta ja siinä ajassa on käsiteltäväksi heitetty toivo ja yrittäminen luomusta tutkimuksiin, hoitoihin, jatkuviin epäonnistumisiin ja mahdolliseen lopulliseen lapsettomuuten saati parisuhteessa jaksamiseen ja sen kestävyyteen. Se on niin paljon asiaa lyhyeen aikaan, että siksi oma ajatusmaailma ja keinot selvitä asian kanssa heittelevät ja sitä haluaa jotenkin aktiivisesti keskustella, miten muut, miten minä. Eikä oikeaa vastausta tietenkään ole. Jokainen tyylillään ja itsekin selviytymiskeinot vaihtelevat tilanteen mukaan.

Edelleen minusta nämä keskustelut ovat hurjan arvokkaita. Välillä on hyvä käsitellä vaan hoitoja, folleja ja lääkemääriä. Välillä taas tämä asian filosofinen puoli tuntuu tärkeältä. Ihanaa, että siihen kaikkeen on mahdollisuus!
 
Hei taas!

Mielenkiintoista keskustelua!

Chloe me ollaan käyty useita kertoja lapsettomuuteen perehtyneellä terapeutilla, ja hän on myös sanonut juuri noin, että paras suhtautumistapa asiaan on juurikin sellainen neutraali: Eli ei mitään yltiöoptimismia mutta ei mitään itsesäälissä kieriskelyäkään. Itse mielestäni kykenen aika hyvin nyt jo sellaiseen suhtautumiseen, mutta kyllä siihen päästäkseen on täytynyt kulkea pitkä tie. Hoitojen alkuvaiheessa sellainen suhtautuminen on varmasti melko mahdotonta kenellekään, kyllä se silloin tuppaa olemaan sitä tunteiden vuoristorataa.

Mulla ei enää ole iloa niistäkään haaveista, joita mainitsit: kahden viivan näkeminen raskaustestissä, miehelle ja ystäville kertominen, vauvan sydämen sykkeen näkeminen ultrassa. Silloin kun en ollut vielä kertaakaan ollut raskaana, ne olivat tosiaan ihania haaveita ja "Mielikuvaharjoituksia". Mutta nyt olen ne jo kerran kokenut, ja sitten raskaus kuitenkin meni kesken myöhemmin, joten tällaisiin mielikuviin liittyy pelkästään ikäviä tunteita. Tällä hetkellä tuntuu, että sitten vasta voisi yhtään huokaista helpotuksesta ja nauttia, kun raskaus olisi jo pitemmällä kuin sen kriittisen 12 viikkoa.

Mun täytyy sanoa, että itseäni ärsyttävät todella paljon ne "lopettakaa vaan stressaaminen niin kyllä se tulee" -jutut. Ja myöskin ne "ihmetarinat, että joku on sitten 45-vuotiaana kaikki hoidot lopetettuaan yhtäkkiä raskautunut. Tietysti tällaisia tapauksia sattuu, mutta meille sitä ei tule sattumaan, ellen sitten vauhda miestä. Meillä kun vika on miehessä, ja eihän se miehen vika siitä miksikään muuta vaikka kuinka olisin stressaamatta tai lopettaisin hoidot! Sanonkin aina näiden ihmetarinoiden kertojille, että onhan se aivan ihanaa että jollekin on käynyt niin onnellisesti, mutta meille niin EI tule tapahtumaan.

No, onneksi miestä ei tarvitse vaihtaa, kun on olemassa niitä ihania miehiä, siittiöiden luovuttajia, jotka toivottavasti voivat meitä auttaa!
 
Hei,

luin suurella mielenkiinnolla näitä pohdiskeluja lapsettomuudesta, joita olitte kirjoittaneet.
Tuntuivat niin kovin tutuilta. Ja jäin miettimään tuota syyllistämisjuttua, omalla kohdalla useinkin olen törmännyt siihen tunteeseen, että nyt olen taas tehnyt jotakin 'väärin'. Ajatellut liian positiivisesti tai negatiivisesti, puhunut liian vähän tai liikaa, surrut liian paljon tai ajatellut liiaksi lapsettoman elämän hyviä puolia jne. Jotenkin ajatellut, että kun käsittelen tämän asian 'oikein' niin tästä selviää.

Kaikki noi stressaamattomuusfraasit saavat minutkin raivostumaan. Meilläkin on sellainen tilanne, että ilman modernia lääketiedettä olisimme lapsettomia. Joten olisi mahdoton jonain päivänä vaan herätä aamulla ja katsoa tikusta kahta viivaa :(
Silti luulen, että tuossa tietyllä tavalla on perää. Meillä oli kolme tuloksetonta koeputkihoitoa, joiden aikana ja jälkeen oli täynnä epätoivoa ja onnistumisen pakkoa. Neljänteen suhtauduin realistisen pessimistisesti, mutta jotenkin en enää kauhulla hampaat irvessä pelännyt lopullista lapsettomuutta. Toivo oli enää pienen pieni hiillos silloin. Tuosta hoidosta tuli toivottu tulos. Mutta piti siinä lääketieteellisestikin kaiken loksahtaa kohdalleen.

Mutta ei tuostakaan mitään valaistumista tullut. Nyt ollaan toisella hoitokierroksella eikä paljon helpommalta tunnu. Tämmöstä rämpimistä tämä tuntuu vieläkin olevan.
 
Olen töissä ja pitäisi painaa duunia, mutta en malta nyt olla taas kirjoittamatta. :ashamed:
Vaahtokarkki, juu minähän se kirjoittelija olin. ;) Ymmärrän hyvin kaikki ne tunteet, mitkä olet käynyt läpi hoitojen aikana. Se on täysin ymmärrettävää. Kuten kerroin, alussa asia oli minulle hyvin vaikea, vaikein mitä olen elämässäni kohdannut. Ajattelin auttaa kertomalla, että pahinkin painajainen voi muuttua ihan siedettäväksi. Ilman työtä se ei tapahdu. Kaikki kuvailemasi tunteet ovat siis tuttuja. Mutta olen niin onnellinen puolestasi, että olet nyt tuossa tilanteessa, ymmärrän myös pelkosi keskenmenosta, mutta silti se on jo paljon, mitä sinulla nyt on.

Simpukan sivuilta löytyi muuten ainakin aikoinaan hyvä teksti lapsettomuuskriisin ja surun käsittelyn eri vaiheista.

Mustaruusu sinäkin olet jo käynyt läpi laajan tunteiden kirjon ajan kuluessa. Keskenmenosta minulla ei ole kokemuksia, mutta uskon sen olevan todella kipeä kokemus ja vaikuttavan tulevien hoitojen pelkoihin paljonkin. Tiedän myös tuon, miten ihmetarinat ärsyttävät. Mutta niitä todellakin tapahtuu, enkä tiedä ovatko ne sittenkään aina ihmetarinoita. Joskus asiat loksahtavat vaan paikoilleen, kun on aika, elämä on kokonaisuus.Hoidoilla tai ilman. Kaikella on aikansa. Myös senkin hyväksymisellä, ettei saanutkaan ikinä biologista lasta..

Ja kun tämän läheisen ystäväni tarinaa seurasin kaikkine vuosien hoitoineen ja henkisine kipuiluineen, ja myös sitä kasvua, mitä hänessä ihmisenä tapahtui, hänen eroaan ja lukuisia miessuhteita ennen tätä uutta kumppania, olen jopa sitä mieltä, että aiemmin hänestä ei olisi ollut äidiksi, lapsettomuus vei sisäisen tasapainon. Ei hänen tarinastaan voi ärsyyntyä, mutta aluksi olin itsekin hänelle kateellinen, mitä myös häpesin. Ystäväni ymmärsi senkin, tuttuja olivat ne tunteet hänellekin. Raskauduttuaan hän koitti tukea ja tsempata muita lapsettomia oman tarinansa tuoman kokemuksen pohjalta, mutta sai eräällä palstalla osakseen kohtuutonta vihaa. Sinne ei haluttu raskaana olevaa naista auttajaksi. Mustaruusu, en tiedä kuinka pahoja viat miehesi kohdalla ovat, mutta verkkisläisistä eräs, jonka myös tapasinkin kerran oli samassa tilanteessa, saivat hoidoilla lapsen ja seuraavan luomusti. Spermankin laatu vaihtelee jossakin määrin. Mutta kuten sanoin, teidän tilannetta en tarkemmin tunne. Itse olen molemmissa suhteissani ollut tilanteessa, että miehessä on vikaa, itsessäni ei muuta kuin tämä ikä ja sitä myötä munasolujen laatu. Ilman hoitoja meilläkään tuskin lasta syntyy. Never say Never! Luovutetut solut voivat olla meidänkin tuleva vaihtoehto.
 
Tiedän kyllä, että jos kyseessä on vain "normaali" sperman huono laatu (esim. huono liikkuvuus tai paljon epämuotoisia), niin se voi tosiaan vaihdella ja lääkkeillä (esim. Clomeilla) voidaan mahdollisesti laatua parantaa. Mutta meillä on se tilanne, että siittiöissä on vasta-aineita 100% ja se jo tekee lähes mahdottomaksi onnistua muulla kuin ICSI:llä. Nyt, kun selvisi että siittiöissä on myös vakava DNA-fragmentaatio niin kävi selväksi että edes ICSI:llä onnistuminen on melko mahdotonta ja siksi siirrymme lahjasiittiöihin. Vaikka raskaus omilla siittiöillä kerran ICSI:stä alkoi, niin se meni kesken ja niin tapahtuisi luultavasti seuraavillakin kerroilla tuon DNA-vian takia. Nuo vasta-aineet ja DNA-vaurio ovat molemmat luultavasti aiheutuneet jostain, mitä miehelle on tapahtunut lapsuudessa tai ehkä jo ennen hänen omaa syntymäänsä, ja niihin ei mitään hoitokeinoa ole olemassa.

Mitä kerroit tuosta tsemppaamisesta, niin täytyy sanoa että en kyllä itsekään edelleenkään halua ketään raskaana olevaa naista "tsemppaajakseni" ainakaan tyyliin "kun vaan jaksatte yrittää niin kyllä tekin vielä onnistutte, katsokaa nyt minuakin"! Koska sehän ei ole totta. Osa meistä tulee jäämään lapsettomiksi hoidoista huolimatta eikä kaikille tapahdu sitä ihmeraskautta luomustikaan. Kai olen sitten jotenkin peruspessimisti luonteeltani, mutta toisten onnistumiset eivät saa minua uskomaan enemmän omaan onnistumiseemme, vaan päin vastoin ajattelemaan että koska niin moni muu onnistuu niin me varmaan sitten kuulumme siihen tilastolliseen 20%, joka jää lapsettomaksi hoidoista huolimatta. Jonkunhan siihenkin ryhmään on kuuluttava.

Tietysti riippuu niin paljon siitä, miten sen tsemppaamisen osaa tehdä, sekin on ihan varmasti oma taiteenlajinsa! Mulle ovat tässä tilanteessa kaikkein parhaita tsemppaajia sellaiset tuttuni, jotka ovat hoidoista huolimatta jääneet lapsettomiksi ja ratkaisseet asian joko jäämällä kahdestaan tai hankkimalla perheen jollain muulla tavalla esim. adoption kautta. Heiltä olen saanut valtavasti voimaa, kun näen että elämä ei lopu lapsettomuuteen, vaan se voi olla todella rikasta ja onnellista ilman biologisia lapsiakin.

Siitä olen samaa mieltä, että tämä lapsettomuuskriisi kaikkine kauheuksineen varmasti loppupelissä tekee meistä vahvempia ihmisiä. Itselleni ainakin tämä on opettanut enemmän kuin mikään muu koko elämässäni.
 
Mustaruusu, ymmärrän että tilanteenne on vaikea, mutta en tarkoittanut tekstiä miksikään mustavalkoiseksi tulkinnaksi stressin tai ajattelun vaikutuksista tyyliin a:sta seuraa b ja c:stä d. Onko todella niin, että jos koittaa kertoa omista taisteluistaan ja miten on työstänyt asiaa ja löytänyt voimia ja myönteisen asenteen, niin se on punainen vaate? Kai saa purkaa muutakin kuin negatiivisia tunteita? Puhuin vain vaihtoehtoisista ajattelutavoista ja ihan lääketieteellisistäkin faktoista esim. stressiä tai ahdistusta koskien, en tarkoittanut sen pätevän tilanteeseen kuin tilanteeseen. Jos fysiologiset lähtökohdat ovat todella huonot, on selvää ettei lasta tule ilman hoitoja tai luovutettuja soluja, vaikka kuinka olisi positiivinen rento ja stressitön.

Mitä tulee tähän ystävääni, niin tulkintasi on aivan väärä! Ensinnäkin hänenkin tilanteensa oli mahdoton: ei ollut edes kuukautisia ja prolagtiiniarvot pilvissä. Tutustuessamme hän oli jo lopettanut hoitonsa ja minä olin omiani lopettelemassa. Kannustimme eli "tsemppasimme" toisiamme työstämään lapsettomuutta, luopumista ja kestämään molemmille tapahtunutta eroa. Eikä hän koskaan sanonut minulle tai muille joille kommentoi palstalla mitään tuollaista noin naiivia kuin mitä kirjoitat. Joskus me lapsettomat ollaan heti karvat pystyssä provosoitumassa kun joku vaan edes kertoo oman taisetelunsa, joka päättyi onnellisesti. Joskus mekin voisimme mennä itseemme, ja miettiä että raskaana olevillakin lapsettomuuden kokeneilla on tunteet, ei vain hoidoissa käyvillä ja niistä tuloksettomina luopuneina. Jos haluamme myötätuntoa, sitä on osattava itsekin antaa.
 
Äläs nyt hermostu Chloe , minä kerroin tässä omia tuntemuksiani ja kerro sinä omiasi. =) Sitä vartenhan nämä palstat ovat....en siis tosiaankaan tulkinnut sinua tai ystävääsi, kerroin vain miltä minusta tuntuu ja millaisesta "tsemppauksesta" on itselleni ollut eniten apua. Minun "alaani" vain taitavat olla enemmän nämä negatiiviset aatokset, toki muut saavat sitten kirjoitella omia positiivisempia mietteitään!

Itse ajattelen, että ei lapsettomuuteen tarvitsekaan oppia suhtautumaan myönteisesti. Eihän meitä vaadita suhtautumaan myönteisesti muihinkaan elämän isoihin kriiseihin joita kohdalle voi sattua esim. vakaviin sairauksiin, vammautumiseen, avioeroon, läheistemme kuolemiin jne. Lapsettomuus on täysin näihin verrattavissa oleva kriisi, josta ei tarvitse väen vängällä löytää mitään myönteistä. Mutta silti sen voi hyväksyä osaksi omaa elämää ja saada käännettyä voimavaraksi ja kasvattavaksi kokemukseksi, josta voi olla paljonkin hyötyä muissa eteen tulevissa elämäntilanteissa.

Mä olen itse ainakin oppinut lapsettom uuden myötä juurikin suhtautumaan paljon aikaisempaa myötätuntoisemmin omien läheisteni kriisitilanteisiin, olivat ne sitten lapsettomuutta tai jotain muuta. Aikaisemmin tuntui, ettei osannut sanoa mitään, eikä suhtautua oikein toisen suruun, koska ei ole itse kokenut mitään todella ikävää. Nyt tuntuu että itse kaiken tämän koettuaan ihan oikeasti osaa eläytyä toisen asemaan ja ehkä vähän lohduttaakin.

Tuosta stressistä vielä.Ei kukaan meistä varmaan väitä, etteikö stressillä joissakin tapauksissa olisikin jotain merkitystä raskaaksi tulemiseen tai tulemattomuuteen. Mutta sen varmaan meistä jokainen on kokenut, että tuota stressin osuutta yliarvioidaan. Tuskin missään tutkimuksissakaan on todettu, että se olisi tärkein syy lapsettomuuteen! Se vaan taitaa olla se kaikkein helpoin selitys, ja sen takia kaikki asiasta ymmärtämättömätkin sitä aina heti ensimmäisenä tarjoavat ja useimmat meistä ovat saaneet kuulla sitä jo kyllästymiseen saakka. Siksi se ehkä monelle (itselleni ainakin) on juurikin sellainen "punainen vaate".
 
Juu, se on tarkoitus että asioista ja näkemyksistä keskustellaan täällä. Mutta toisinaan kovin helposti ymmärretään väärin. En myöskään tarkoittanut, että lapsettomuuteen pitäisi suhtautua myönteisesti, vaan mahdollisuuteen onnistua ja saada lapsi.

 

Yhteistyössä