35+ Lapsettomat

Tervetuloa mukaan minunkin pulestani Sarina13 ja Mulberry! En osaa muuta kun lähettä teille voimahaleja teille molemmille! Toivon sulle Mulberry voimia jaksaa raskaasta elämäntilanteesa huolimatta :heart: Kuulostaa suorastaan kohtuuttomalta se, mitä olet joutunut kokemaan.

Vaahtis, ihana kuulla susta! Kyllä sinun jaksamissellekin täytyy hattua nostaa. En voi kun kuvitella, miten kamalia olet käynyt läpi. En tiedä miten itse kestäisin, jos kaiken tämän jälkeen tulisi vielä keskenmeno!

Maariaako kysyi siitä kortisonista? En millään jaksa uskoa, että kortisoni olisi kauhean vaarallista käytettäväksi terveelle ihmiselle. Minullekin lääkäri määräsi sitä ja aspiriinia tähän viimeiseen hoitoon ihan vaan varmuuden vuoksi, mitään verikokeita ottamatta!

Tigerille pitkää pinnaa piinistelyyn! Olet syönyt metformiinia. Anteeksi muistamattomuuteni, mutta oliko sinulla pco -taustaa? Meillä tosiaan kokeiltiin kortisonia ja aspiriinia viimeksi. Lääkäri oli sitä mieltä, että niitä olisi syytä käyttää myös jatkossa. Lisäksi oli puhetta alkion kuoren avauksesta, sekä lugesteronin annoskoon suurentamisesta.

Jotain se sitten kuitenkin kertoo, kun vuoto on alkanut jokaisen tuoresiirron jälkeen pp 9 tai pp10. Luteaalivaihe on liian lyhyt lääkärin mukaan. Minulle ehdotettiin lisäksi kohdun tähystystä, kun mitään syytä alkioiden kiinnittymättömyyteen ei ole löytynyt; siirtoja ollut nyt neljä, kaikkiaan kuusi alkiota on siirretty. Mutta kiinnittyminenhän onkin ymmärtääkseni usein kaikista vaikein vaihe koko hoidossa, eikä syytä välttämättä koskaan löydetä.

Aurinkoista viikon jatkoa kaikille! Koitetaan jaksaa yhdessä :wave:
 
Täällä ollaan taas omanapaisten kysymysten kera..

DNA-testit puhuttavat, mielenkiintoista tosiaan, miten eri lailla testejä määrätään. Samaa mietin kuin Tiger eli millä perusteella ne olikaan teille määrätty, oliko sperman laadussa jo perusanalyysin perusteella häikkää vai oliko laatu normaali? Mietin vaan, että meillä tutkimuksen kohdistuvat täysin minuun, koska herran sperma on priimaa, mutta jostain olin lukeneeni, että dna-testi selvittää sperman pilkkoutumista, johon taipumuta ei pysty arvioimaan sperma-analyysin perusteella, oli sen tulos mikä tahansa.

Toinen kysymys.. Moni teistä oli käynyt myös pitkän kaavan läpi. Minulle tulossa se Progren-piikin muodossa. Lääkäri varoitteli huomattavasti pahemmista oireista. Miten on, oletteko sumuttelijat tai piikittelijät kokeneet kunnon "vaihdevuosioireita"?

Toivottavasti saat Tiger kunnon "sopivat" oireet.
 
Vaahtis, toiseen kysymykseesi vastaan. Mulle ei tullut Procren-pistoksesta tai sumuttelusta vaihkarioireita, pahimmat tähän mennessä tulleet Clomifen-tableteista. Toivottavasti ei sullekaan tule mitään hikoilua tms!

Tigrulle leppoisia piinapäiviä!
 
Tervetuloa uusille pinolaisille! Ja Tigerille paljon onnea matkaan!

Pöllölaaksoon ei kuulu mitään uutta. DNA-testiä odotellaan. Meillä DNA-testi on viimeinen mitä voidaan tutkia, kaikki tähän mennessä tutkittu on ok. Sperma on normaalitestien mukaan laatutavaraa. Kahdesta IVF:stä yhteensä ~40 hedelmöittynyttä alkiota, joista vain kaksi selvisi siirtoon asti. Lääkäri epäilee, että syy alkioiden jakautumisen pysähtymiseen voisi olla sperman DNA-vauriot, joten siksi ollaan tutkimukseen menossa.

DNA-testi on uusi tutkimus, jota ei vielä kaikilla klinikoilla pystytä tekemään. Se on varmaan syy siihen, miksi kaikki eivät siihen pääse. Kannattaa kysellä lääkäriltä oman hoitopaikan tilannetta. Koska DNA-testistä ei saa kelakorvausta se on myös kallis. Lisätietoja testistä löytyy Felicitaksen sivuilta:
http://www.felicitas.fi/suomi/tietopankki/Ajankohtaista/090224_Merkittavaedistysaskelmiehestajohtuvanlapsettomuudentutkimisessa.aspx
 
Hei Jäyhis, menee tosiaan nimet sekaisin, mulla on nyt sellainen coctail llut käytössä... Siis stimuloivana lääkkeenä oli menopur ja on mulla tosiaan se metforminikin käytössä. Toisen lääkärin mukaan mulla olis pco ja toinen ei ole siihen kommentoinut mitenkään. Tyypillisiä pco:n merkkejä ei ole, ainut on että munasoluja on paljon ja niitä tulee yleensä paljon. Olen nyt syönyt niitä metformiineja kun eipä niistä varsinaisesti haittaakaan ole. Metformiinihan varsinaisesti käytetään metabolisen oireyhtymän hoitoon jossa glukoosin sieto on heikentynyt ja usein tämä liittyy pco:hon johon yleensä liittyy myös ylipainoa. Toimii muuten myös laihdutuksen tukena jos on reilusti ylipainoa.
 
DNA-testistä: Minä olen ymmärtänyt, että Felicitas on tällä hetkellä ensimmäinen (ja ainoa?) klinikka, joka testiä tekee. Varmaan muut klinikat voivat ostopalveluna hankkia. Maksoi yli pari sataa. Toivoisi, että tarpeellinen ja haluttu testi leviäisi nopesti muihinkin hoitopaikkoihin.

Vaahtis, mulle ei pitkällä kaavalla Synarela-sumutteluineen tullut pahoja oikeita. Oli ensimmäinen hoitokerta. Toisella kerralla, lyhyellä kaavalla, olin paljon enemmän tunnemyrskyssä, mikä johtui varmaan paljolti pettymyksistä, pelosta ja stressistä. Olin henkisesti aika huonossa kunnossa.

Tigerille pidetään peukkuja ja kaikille hyviä vointeja!
 
Hei,
toivon pääseväni mukaan tähän pinoon!
Olen 36, mies 38, takana 5 ivf-icsi hoitoa, joista yksi km. Meillä myös alkiokato on ollut suurta, ja vaikka munasoluja on tullut hyvin, ja hedelmöittyneet hyvin, niin koskaan ei mitään ole jäänyt pakkaseen, hyvä, että ollaan siirtoon päästy..
Ollaan myös Felicitaksella hoidossa.
Miehelle tehty juuri kanssa tuo dna-fragmentaatiotesti (näyttäisi olevan se "uusi juttu"), ja tuloksia odotellaan.
Toivon todella testistä jotain selkeää vastausta, vaikka siitäkin ilmeisesti ollaan montaa eri mieltä..
Käytiin yhdellä toisella klinikalla myös konsultaatiossa, ja siellä lääkäri oli sitä mieltä, että testi on ihan turha.. ARGH!! Vaikuttaa melkoiselta salatieteeltä tämä lapsettomuushoitomeininki..
Olen googlettanut aihetta paljon, ja englanninkielistä materiaalia ja tutkimustuloksia löytyy, jotka kyllä puoltavat testiä melko lailla..
Ja parisataa ei tosiaan ole paljon tässä konkurssissa, jos sillä saadaan tietää, että hoitojen jatkaminen omilla soluilla on turhaa..
 
Kiitos, Jäyhis, tuosta DNA-testijutusta. Jokaisella hiekkalatikolla on näemmä omat taistelunsa.. :/ Toivoisi kuitenkin, että fokuksessa myös testin kritisoijilla olisi se, mitä hoidoilla ja tällä testilläkin tavoitellaan, eli kauan toivottu lapsi sitä haluaville. Se on selvää, että meillä epätoivoisilla ihmisillä rahastetaan, koska kysyntä ja tarjonta eivät kohtaa. Onko meillä kuitenkaan vaihtoehtoja? Mielestäni kaikki kivet on käännettävä. Jossain vaiheessa tulee ehkä kuitenkin eteen se piste, jolloin pyyhe on kehään heitettävä. Helpompi ehkä hyväksyä karvas pettymys, kun tietää tehneensä kaikkensa.
 
Moikka !
Täällä kyseltiin pitkän kaavan hoidosta, meille tehty 1 hoito pitkällä kaavala ja nyt aloitettu toista. Sumuttelu alkoi maanantaina. 3 hoitoa tehty lyhyellä kaavalla. Meille tehdään myös pitkä viljely ja mahdollisesti alkion kuoren avaus.
Millaisilla annostuksilla ja mitä kortisoonia olette saaneet ? Jos joudun hakemaan reseptin työterveyshuollosta tai terveyskeskuksesta. Minullakin oli koholla tämä IgA -arvo silloin kun minulle tehtiin keliakia testit. Mutta sen jälkeen ei asiaan ole palattu.

Mukavaa viikonloppua kaikille :wave:
t.maariaa
 
Hei maariaa, minulla alkoi kortisoni kierron alkupäivinä ,olisko olut kierron 4pv aloitus, isommalla annostuksella ( 4pvä 20mg) ja sitten tippui 10mg. Sillä olen nyt jatkanut ja se jatkuu, jos kaikki menee hyvin, niin ekaan ultraan asti. Ainoa oire minkä voisi mainita niin on että olen ollut tosi pirteä :D .
 
Hei!

Maariaa, minulla oli Prednisolon kortisoni, aloitin sen viikkoa ennen alkion siirtoa, ensin 2 pvää 20 mg ja sitten rv 8 asti 10 mg aamuisin, lopetus vähitellen. Jos ottaa lääkkeen illalla, ei saa nukutuksi.. Minulla oli sivuvaikutuksena hyvin lievää ihon kuivumista ja hiuksia ei tarvinnut pestä kuin kerran viikossa :)

Tervetuloa Wilhelmiina pinoon mukaan!

Samaa mieltä siitä, että mieluummin maksaa sen 200 euroa dna-testistä kuin 2500 euroa turhasta ivf-hoidosta!

t. Hillevi
 
Nyt sitten vaan omaa napaa... Tulin pikaisesti sanomaan, etta mulla pp13 menossa ja testasin PLUSSAAAAAAA!!!!!!!
:D :D :D

Voihan tassa nyt viela kayda kuinka tahansa, mutta yksi etappi ainakin taas saavutettu. Etta kylla se vanhakin viela johonkin pystyy ;)

Minulla ei ollut muita oireita kuin kuukautiskivut ja vahainen vuoto. Itse heitin jo pyyhetta kehaan, mutta jotkut nailla sivuilla jaksoivat antaa toivoa. Ja oikeassa olivat! Kiitos!
 
Sarina, isot lämpimät onnittelut ja onnea matkaan!

Mielenkiintoista tuo kortisonin annostelu. Sen määrähän kun ei perustu varsinaisesti mihinkään testiin niin näyttää käytännöissä olevan aika paljon eroja. Minulla nimittäin kuuri oli muistaakseni viiden päivän ajan, mutta annos vain 10 mg ja siirtopäivästä lähtien. Olisipas mielenkiintoista taas kuulla lääkärin perusteet, mihin näin erilaiset annosmäärät ja kuurin pituus perustuvat. Tosin teillä Hillevi ja Maaria tuntuu olevan hyvin samansuuntaiset annostukset.

DNA-testi on mielenkiintoinen aihe. Tuo mediuutisten vastine on sekin hyvä. Se on myös aika samoilla linjoilla, mitä meitä hoitava lääkäri on monista perustutkimuksen ulkopuolisista kokeista ja miksi itse on joutunut pyytämällä pyytämään esim. tukostaipumustestausta. Toisaalta olen ihan samaa mieltä juuri siitä, että pari sataa on halpa hinta mielenrauhasta ja mahdollisesta säästöstä turhan IVF:n rinnalla.

Nyt salille rehkimään. Olen päättänyt, että jos en onnistu hankkiutumaan raskaaksi kesään mennessä niin ainakin minulla on pienemmät allit :LOL:
 
Tervehdys!
Vieläkö mahtuu mukaan? Ajattelin tulla tähänkin pinoon esittäytymään, kun kriteerit on täyttyneet ihan tällä viikolla, eli 35 tuli mittariin. :D

Meillä enemmän ja vähemmän yritystä takana n. 4 vuotta. Alkuun ajattelin et tästä ja näin se käy. Sit kun mitään ei tapahtunutkaan, tuli pettymys. Meillä tuli kuitenkin muunlaista vastoinkäymistä välissä, tämä siirtyi taka-alalle. Nyt viime syksynä vihdoin itseä (ja miestä ) niskasta kiinni ja tutkimuksiin. Mulla poistettiin joulukuussa myooma, joka on saattanut vaikuttaa. Ja miehellä ollut hieman hidasta tavaraa, mut pesun jälkeen saatiin kuulemma loistotavaraa.

Nyt on siis eka inssi tehty, ja menossa on pp9. Minkäänlaisia tuntemuksia ei ole, joten olen epäilevällä kannalla onnistumisen suhteen. Meillä nyt vaan on aina joka asiassa niin huonot tuurit, et ei tämäkään voi näin helpolla mennä. Eipä nyt muu auta kun odottaa ja katsoa kuinka tässä käy. Oon kyllä jo mielessäni varautunut siirtymään järeämpiin keinoihin..

Että tämmönen tapaus. Hyvät perjantait!!
 
Sarina, eka ivf, ja heti plussaa! Tosi mahtavaa! Ihan superhienoa kuulla tuollaisista onnistumisista, tämä antaa itsellekin toivoa. Onnea jatkoon, toivottasti kaikki menee loppuun asti hyvin. :heart:

Iines, tervetuloa mukaan! Inssi on teille varmaankin ihan hyvä vaihtoehto kokeilla muutaman kerran, jos ei ekasta tärppää. Sehän auttaa nimenomaan siittiöiden hitauteen, voittavat matkassa jonkin verran. Nyt vaan tsemppiä piinailuun!

).( Täällä on edelleen tylsää odottelua, kun hoito alkaa vasta seuraavasta kierrosta.

Mukavaa viikonloppua kaikille, toivottavasti saadaan nauttia auringosta B)
 
Kiitos kaikille onnitteluista! Ja uusille tervetuloa!

).( Soitin tanaan tayssiin + tuloksesta ja ensimmainen ultra on 31.3. Kylla on pitkat paivat edessa. Pyysin varmuudeksi verikoetta ennen tuota, etta kuulen hcg arvot. Eivat mielellaan antaneet, koska vaihtelevat nuo arvot niin suuresti ja kuulema sitten aidit stressaavat viela enempi kun pohtivat niita lukemia. Tuokin on varmaan totta. Tassa nyt viela mietin, etta menenko kokeeseen vai en. Miehen mielesta kannattaisi menna.

Edellisella kerralla kun soitin tayssiin (kyselin onko kilpirauhasarvoni parantuneet), siela vastaili joku ihmisiin ja palveluun kyllastynyt naisimmeinen. Huh! Tuo kenen kanssa tanaan puhuin oli aivan ihana. Tsemppasi minua kovasti puhelimessa. Jai todella mukava ja rentoutuneempi olo puhelun jalkeen. Tassa nyt koitetaan ottaa iisisti tuonne ultraan asti, mutta kyllahan kaikenlaiset kauhukuvat pyorii mielessa. Tuttua varmaan monellekkin taalla.

Hauskaa ja rentouttavaa viikonloppua!
 
Kaikille uusille täältäkin :wave: ja tervetuloa mukaan!

Sarina superihania uutisia siulla! :heart: Onnea matkaan oikein kovasti!

Tigerille +++++++ :whistle:

Mulberry :hug: Siulla on ollut todella rankkaa jo pitkän aikaa. Jos suinkin siltä tuntuu, niin haethan apua jaksamiseesi. Itse uskaltauduin ottamaan sen askeleen ja "ammattiavusta" on ollut todella paljon hyötyä. Voimia siulle tähän kevääseen!

ON: sumuttelut jatkuu. Vaahtikselle terveisiä, että ainakaan miulle ei sumuista oo tullu vaihtarioireita. Nenän varsi on vähän herkkänä, muuten ei mitään - onneksi. Ens viikolla nollaultra ja toivottavasti pääsen piikittämään!

Hyvää viikonloppua!
 
Oikein paljon onnitteluja Sarina! Ihanaa nähdä joskus joku, joka ei ole tullut tänne pinoon jäädäkseen! :flower: =) Pitkää pinnaa sinulle nyt ja pidä pää kylmänä. Tiedän, että varmasti on vaikea rauhoittua ja yrittää nauttia alkaneesta raskaudesta. Varmasti se rauhoittuminen etenee raskauden kanssa yhtä matkaa. Halit sinulle!!!

Electra, olen täysin samaa mieltä kanssasi siitä DNA-testistä. Kyllä meistä ihan jokainen haluaa kaiken mahdollisen asiaan vaikuttavan selviävän. Toivon, ettei meille kenellekään kuitenkaan tule vielä sitä pistettä vastaan ja jotain on vielä tehtävissä.

Juttelin tänään lääkärini kanssa. Kohduntähystys on turhaa, koska kohdun ultrassa ei ole näkynyt mitään, mitä pitäisi tarkastella paremmin. PAS on seuraavaan kiertoon, eli siirto on joskus maalis-huhtikuun paikkeilla. Jatkan sitä kortisonia ja aspiriinia, sekä alkion kuoren avausta ajattelin ehdottaa. DNA-kokeeseen lääkäri ei nähnyt syytä, sillä hän kuuluu juuri siihen koulukuntaan joka ei usko testin näyttävän mitään suuntaa-antavaakaan tietoa.

Hyvää ja aurinkoista viikonloppua kaikille!!! :D
 
Saatiin tulokset DNA-testistä. Pilkkoutumista on kolmasosassa ja siittiöiden liikkuvuus on parantunut. Meille suositeltiin vielä hoitojen jatkamista. Seuraavasta kierrosta voidaan aloittaa. En tiedä, aika epätoivoiseksi tunnen itseni. Ja väsyneeksi. Ikäloppu akka. :/
 
Viikonloppuja kanssasisaret!
Electra, meilläkin odotellaan tuota siittiöiden dna-fragmentaatio-testitulosta ja kromosomiverinäytetuloksia, ennenkuin päätetään miten jatketaan.. Itse olisin jo valmis siirtymään hoitoihin luovutetuilla soluilla, mutta katsotaan saadaanko testeistä jotain lisäselvyyttä aiheeseen..
Toisaalta toivon, että löytyisi joku selkeä vika, joka selittäisi miksi emme viidenkään hoidon jälkeen ole vielä lasta saaneet.. takana tosiaan yksi keskenmeno, muut hoidot kaikki negaa..
Olemme käyneet myös parilla muulla klinikalla keskustelemassa aiheesta, ja on tosi hurjaa kuinka mielipiteet eroaa.
Eräällä klinikalla ovat sitä mieltä, että tosiaan tuo fragmentaatiotutkimus on turhanpäiväinen ja omilla soluilla ei missään nimessä kannata jatkaa.. toisen mielestä taas omilla soluilla kannattaa jatkaa, ja testi on ok..
Ja tosiaan on tullut vähän kyllä sellainen fiilis, että tässä ollaan melko lailla myös koekaniineina klinikalle..
Electra: selittivätkö teille sen kummemmin tuota dna-fragmentaatiotulosta??
Itse kun olen googlannut netistä, niin sieltä on löytynyt mahdollisina aiheuttajina mm. kiveskohju, tupakointi yms.. Jenkeissä ilmeisesti usein leikkaavatkin noita kiveskohjuja, mutta onko siitäkään mitään hyötyä on ilm. kyseenalaista..
Miehelläni on kiveskohju ja lisäksi hän on tupakoinut, vaikka nyt onkin lopettanut.. mutta mietin vaan kuinka paljon nämäkin voi käytännössä vaikuttaa..
 
kaikille meille vahvoille naisille! :heart:

Huh, kuinka erilaisia mielipiteitä eri klinikoilla ollaan noista siittiöiden dna-fragmantaatio testeistä!!! Todella hämmentävää... Ei tässä suossa rämpiessä enää oikeasti tiedä, mihin luottaa kun asiantuntijatkin ovat niin eri mieltä asioista.

Moniko teistä on muuten ajatellut adoptiota, jos pikkuista ei muuten tule? Meillä ollaan puhuttu jo siitäkin ja molemmat ollaan kyllä ihan positiivisella kannalla adoptioasiasta. Ainoaksi ongelmaksi taitaa muodostua pitkät jonot adoptiossa. Eikö kotimaan adoptioon ole 40-v ikäräja? Ja jonot ovat pitkät... Olen lukenut että neljäkin vuotta voi joutua odottamaan. Kiire taitaa tulla sitten senkin asian kanssa. Täytän toukokuussa 37 ja tarkoituksena on kuitenkin ollut, että kokeillaan kuusi hoitoa, ennen kuin luovutetaan.

Lukiko teistä kukaan viikonvaihteen Iltalehden viikonloppuliitteestä lapsettomuushoidoista ja toinen artikkeli oli abortista. Lapsettomuushoidoista kertova juttu oli meille kaikille ihan itsestäänselvää asiaa, mutta abortti -artikkeli sai hiukeni nousemaan pystyyn! Tässä elämäntilanteessa olevana on vaikea ymmärtää syitä, miksi 28-vuotias terve, parisuhteessa elävä nainen haluaa abortin. Tämä, nyt 33-vuotias nainen, kertoi joutuneensa teettämään kaksi aborttia, toisen ollessaan 15-vuotias ja toisen ollessaan 28-vuotias. Ymmärrettävää, että 15-vuotias joutuu teettämään abortin, mutta että 28-vuotias? Syyksi aborttiin mainittiin taloudelliset syyt ja raskaus oli alkanut vahingossa, kondomin petettyä. Mutta, onhan katumuspillerikin keksitty! Siitä ei ollut mainintaa jutussa. Myöskään lapsen synnyttäminen ja adoptioon antaminen ei ollut hänelle vaihtoehto, vaan hän myönsi olevansa siinä suhteessa hyvin itsekäs, ettei halunnut antaa sitten omaa, rakastamaansa lasta pois?!!!! Siis mitä???? Kuinka itsekäs teko on sitten abortin teettäminen verrattuna siihen, että synnyttäisi lapsen ja antaisi sen adoptioon. Voi jestas, ehkä olisi kannattanut jättää juttu lukematta. Eihän toisen ahdinkoa voi tietenkään koskaan tietää, mutta itse tämän taistelun keskellä on todella vaikea ymmärtää tuota juttua kokonaisuudessaan.

Toivottavasti en pahoittanut kenenkään mieltä tuolla purkauksella. Ihmiskohtaloita on monenlaisia ja toisen saappaisiin on hyvin vaikea asettua, ainakin toisesta äärilaidasta. Ja onneksi ei kaikkien tekemisiä tarvitsekaan hyväksyä. Tämä maailma on loppupelissä niin raadollinen paikka ja tuntuu ettei tietyillä asioilla ole mitään tekemistä tarkoituksen kanssa. Pienen vauvan kaltoinkohtelua näin juuri töissä ollessanikin ja tuntuu välillä niin vaikealta suhtautua neutraalisti. Toivottavasti jaksan olla katkeroitumatta.

Kaikesta huolimatta hyvää alkavaa viikkoa kaikille
:wave:
 
Hyvää naistenpäivää :flower: !

Väliaikatietoja.... oireettomana mennään :( . Kyllä nyt jo kohta pitäis jotain tuntua jos on tuntuakseen, aiemmilla kerroilla mulla on rinnat kertonut että toivoa on mutta nyt ei ole mitään tuntemuksia :'( Alan jo valmistautua pahimpaan, toisaalta tämähän oli odotettavissa.
 

Yhteistyössä