35+ Lapsettomat

PS - @Mirumarumoru: muuten, mita tukilaakkeita olet saanut alkion kiinnittymiseen? Minulle tulee 1 x Gonapeptyl-pistos alkion siirtoa seuraavana paivana. Myos Terolut, alkoi punktiota seuraavana paivana, 2 aamulla ja 1 illalla. Lisaksi minulla on Klexane (mutta siina on syyna verenohennustarve). Kiitos jo etukateen...! :)
 
Kiitos @Mirumarumoru! Juu, siirto oli eilen ja hyvin meni! Blastokysti meni sisaan, ja nyt jannittaa. :) Tanaan saatiin toinen blastokysti valmiiksi, ja se meni pakkaseen. Muut alkiot olivat lakanneet jakautumasta taikka osoittautuivat virheellisiksi. Eli varmastikin oli parasta viljella se viisi-kuusi paivaa, jotta oikeat alkiot tulivat valituiksi. :) Tanaan pistin Gonapeptylin ja nyt sitten jannittaa!!! :) Terolutit ja Klexane jatkuvat.
 
@Mirumarumoru - ei tainnut onnistuu, negaa nayttaa. Testaan viela ensi viikolla muutaman kerran ja jos yha negaa, taytyy miettia jatkoa. Erityisesti pitaa miettia, voiko auttaa viimeista luteaali- ja kiinnittymisvaihetta. ERA-testia tai kohdun raaputusta ei viela ole tehty. Onko Sinulle kokeiltu alkioliimaa? Sitakaan en ole kokeillut.

DHEA:a, inositolia ja melatoniiniakin ajattelin sitten kokeilla...
 
@Mirumarumoru - loysin tietoa talla palstalta noista laakkeista ja hoidoista, myos ivf- ja lahjamunasoluketjuista. DHEA on hormoni, ja sen ja melatoniinin pitaisi pidemmassa kaytossa parantaa mahdollisesti munasolujen laatua. Samoin ubikinoni ja gelee royale... ERA-testi on kallis mutta kuulemma antaa tunnin tarkkuudella ajan, milloin alkio pitaisi siirtaa, jos ajankohta heittaa muutamankin tunnin niin saattaa kuulemma olla, etten kiinnity. Kohdun rapsutus parantaa kiinnittymista, pitaa tehda edeltavassa kierrossa, kannattaa pyytaa puudutus.

En ollut kuullutkaan, etta alkioliima voisi lisata keskenmenoriskia - muistatko, mista luit, haluaisin tietaa enemman? Saanko kysya, milla klinikalla kaytetaan alkioliimaa - ainakin Felicitaksessa kai? (Ei tarvitse paljastaa klinikkasi nimea, ellet halua!)
 
@Mirumarumoru - ahaa, tuo on hyva tietaa. No se olisi kylla viela pahempaa kokea, ja sitten kun viela on kuulemma se, etta jos menee kesken ja joutuu ottamaan laakitysta, niin ilmeisesti menee puoli vuotta, ennen kuin voi yrittaa uudestaan.

Aika miettiminen meneillaan, etta mita sitten seuraavaksi (siis varsinkin jos se toinen blasto ei toimi). Tavallaan ei kai pitaisi miettia sita nyt. Rahat kai jarjestyvat jotenkin. Sitahan ei kai millaan kuitenkaan saa selville, missa kunnossa ne munasolut lopulta ovat, yksi voi olla ihan hyva siina kuin jokin toinen huono. Luovutettuihin soluihin tassa vaiheessa siirtyminen ei tunnu ihan oikealta, siis ainakaan viela (eika niidenkaan kiinnittymisesta ole takeita). Jos olisi loputtomat maarat rahaa, niin vahemman huolettaisi... Kai pitaa yrittaa pyrkia ajattelemaan paiva kerrallaan... :geek:
 
@Mirumarumoru - laakarin kanssa oli hyva keskustelu; uutta yritysta kehiin! Kuule, sen vain halusin mainita, ettei han pitanyt alkioliimaa mitenkaan erityisesti keskenmenoriskia lisaavana, ja aiomme luultavimmin kokeilla sitakin. Aion nyt olla ehka hiljempaa vahan aikaa, mutta seuraan kylla palstoja, ja kertoilen sitten taas, kun kerrottavaa on... onnea Sinullekin siihen uuteen yritykseen taas!
Rusakkonen :)
 
@Rusakkonen En muista, mistä sen keskenmenoriskin luin vai kuulinko klinikalta (kolmasosa blastokysteistä on kuulemma "viallisia" hyvästä jakautumisesta huolimatta ja ikä vielä nostaa tätä lukua eli ei mahdollisuutta jatkoon ja alkioliimalla ne kyllä jää kiinni mutta tulevat myöhemmin pois. Näin mulle siis kerrottiin). Käydään hoidoissa Inovalla Kuopiossa.
Moikka!
Me ollaan kanssa IVF hoidoissa InOvalla Kuopiossa nyt ensimmäistä kertaa. Huomenna on eka punktio. Mulla on ikää jo 39 vuotta ja olen päättänyt yrittää jaksaa 5 rundia yhteensä henkisesti, fyysisesti ja taloudelliesti. Hormoneista ei onneksi ole tullut pahoja oireita, mutta se huominen punktio pelottaa ja jännittää ihan kauheasti. Mä olen myöhään liikenteessä tämän asian kanssa, koska tapasin puoliskoni vasta 3 vuotta sitten, siihen asti olin enemmän tai vähemmän puolivallaton ikisinkku ja luopunut jo toivosta saada perhe. Koko tämä touhu on mulle täysin uutta ja olen siksi etsinyt täältä keskusteluryhmistä samassa tilanteessa olevia joiden kanssa voisi jakaa ajatuksia. Toivottavasti vielä joskus meillä kaikilla on sylissä tuhiseva vauva. Me ollaan miehen kanssa valmiita kokeilemaan myös luovutettuja soluja jos muuten ei meinaa tärpätä.
 
@Mirumarumoru kiitos tsempeistä <3 InOvan porukka on kyllä huikeeta, se punktio ei sattunut ollenkaan niin paljon kuin pelkäsin (selkäydinpuktio oli todella paljon pahempi aikanaan) Mutta surkeuden surkeus, saatiin vain yksi ainoa munasolu, voi mikä pettymys se oli jopa siinä fentanyl pöllyssä. Onneksi sentään tuli edes se ykis, kun yhdellä kaverilla aikanaan oli monta tyhjää vetoakin. Nyt vaan jännitetään että hedelmöittyykö tuo ainokainen vai lähdetäänkö samantien uuteen hormonimyrskyyn. Mä meen kanssa huomenna töihin, ei oo varaa pitää palkattomia vapaita ja panadolin voimin varmasti kykenen, alavatsa on tosi hellä ja arka nyt, mutta varmasti huomenna jo parempi. Että leukaa rintaan ja kohti uusia pettymyksiä. Toivittavasti muilla on parempia uutisia.
 
@Mirumarumoru kiitos kysymästä, se on edennyt hyvin. Joka aamu ihan pelosta sekaisin odotan sitä soittoa klinikalta että mikä meininki. Tänään jänistin enkä vastannut jotta he soittaisivat miehelleni ja saisin tiedon sitten häneltä... Todella säälittävää toimintaa, tiedän. Mutta siis alkio on tänään aamulla ollut jo 16 soluasteella ja on kasvanut tosi nopeasti. Klinikan väki ei ollut oikein varmoja onko se hyvä vai huono asia että kasvaa vauhdilla. Jos huomenaamulla soittoa ei kuulu mun pitää mennä klinikalle klo 14,00 rakko täynnä alkionsiirtoon <3. Oon huomen aamulla takuulla aivan hermoraunio kun odotan kauhulla tuleeko tieto että tyyppi on kuollut. Mä keskityin alussa fyysisen kivun pelkoon ja siihen miten hormonit mun kehoon vaikuttaa enkä tajunnut ollenkaan että tämä henkinen puoli hermoja raastavine odottamisineen on kyllä ehdottomasti pahinta!!!! Nyt vaan kaikki sormet ja varpaar ristiin että alkio pysyy hengissä huomiseen!!!
 
  • Tykkää
Reactions: Mirumarumoru
@Mirumarumoru ei päästy. Se ainoa alkio kuoli silloin viidennen päivän aamuna ja ei päästy siirtoon. Menin uudelle suunnittelukäynnille ja tällä kertaa oli uusi kolmas lääkäri. Hän ihmetteli todella huonoa tulostani ja käski minun mennä sokeri ja lipidetesteihin työterveyteen. Ja tadaa!!! Mulla todettiin tyypin 2 diabetes. Nyt on sitten IVF:t jäissä seuraavat 4 kk ja sinä aikana mun täytyy saada painoa pois 14 kg (että. Pääsen normi BMI hin) ja pistää koko elämä ihan uusiksi. Kohonneet sokerit ja insuliinit on suurin naisten hedelmättömyyttä selittävä tekijä, koska ne tuhoavat munasolujen kypsymisen, aiheuttavat meioosihäiriöitä ja ovulaatiohäiriöitä sekä saavat aikaan enemmän keskenmenoja ja kohtukuolemia.olen ollut AIVAN HAJALLA tästä kaikesta. Mutta nyt onneksi olen tullut siihen tulokseen että hyvä kun tämä sairaus löydettiin ja saadaan nyt hoitoon. Tämä erittäin todennäköisesti selittää myös täysin pieleen menneen ekan IVF:n. Meillä siis yritys jatkuu vasta kun saan itseni kuntoon, tod näk syys-lokakuussa. Tsemppiä kaikille raskautumispyrkimyksissä!!! ❤
 
Moikka kaikille!
En tiedä onko tämä nyt oikea paikka, mutta kysynpä nyt kuitenkin.
Eli ollaan selittämättömiä, mutta kuitenkin niin onnekkaita, että kaks lasta ollaan aikoinaan pitkien hoitojen jälkeen pas:lla saatu.
Nyt kuitenkin edelleen vauvakuumetta pukkaa.
Yritetty on tietysti luomusti jo tovi ja sama ahdistus alkaa nousta pintaan, te jos ketkä tiedätte mistä puhun.
Nyt mietityttää, että lähdetäänkö uuteen hoitorumbaan vai ei...
Eniten mua tässä huolestuttaa se, mitä noi lääkkeet ja punktio voi pahimmillaan saada aikaan (syöpä).
Onko teille lääkärit puhunu mitään näistä riskeistä?
Kun hoidoissa oltiin, en sen kummemmin tätä asiaa miettiny eikä lääkäritkään näistä koskaan mitään maininnu.
Jos jollain olis tietoa, niin olis tosi kiva kuulla.
Kaikille hoidoissa oleville ja lapsettomuudesta kärsiville hurjasti tsemppiä sekä lämmintä ja autinkoista kesää!
 
vierailija
Polkka Koska testaat? Toi pyyhkeet kehään-fiilis on niin tuttu, mutta sitten taas tulee se toiveikkuus jostain kolosta. Varsinkin ennen testausta sitä ehkä haluaa valmistella vastaanottamaan huonojakin uutisia. Ainakin mulla on tapana liikaa murehtia etukäteen sellaisia asioita, mille ei voi itse mitään. Kiva kuulla, että teidän parisuhde toimii, se on äärettömän tärkeää.

Niiskuselle toivottavasti pärjäilet siellä, eikä oo hyperi iskenyt. Sitten varmaan jos alkaa oksettaa, vatsa kipeä tai yleistila muuten tosi huono.. ainakin Helsingissä on naistentautien päivystys ja sinne voi soittaa 24h..

Mulla on niin kärsimätön olo, että on vaikea keskittyä mihinkään. Haluaisin vastauksia ja heti. Olen päättänyt, että menen tutulle lapsettomuuslääkärille yksityisesti ja varaan tunnin ajan, jotta voin vuodattaa tän kaiken ja kuulla hänen mielipiteensä hoitojen suhteen. Ei olis vaan rahaa. Meillä on menny niin älyttömästi näihin hoitoihin ja oikeasti pitäisi miettiä luovuttamista kokonaan, mutta miten se voi olla vaan niin vaikeaa.. Pitäisi varmaan tehdä joku diili itsensä kanssa, että jos lääkäri antaa luvan jatkaa, tehdään PAS:it mut sit se on siinä ja pysyä päätöksessä.

Mites muuten onkaan luonnollisessa PAS:ssa se hoitoaikataulu.. onko siirto pari päivää ovulaatiosta?
Mikä toi PAS?
 

Yhteistyössä