31-vuotias liian vanha vielä opiskelemaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyhmästäpäästäkärsii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tyhmästäpäästäkärsii

Vieras
Mitä mieltä olette tilanteestani?

Olen opiskellut, valitettavasti ja aivan omaa typeryyttäni, kulttuurialan AMK-tutkinnon sekä yleistä kirjallisuustiedettä, enkä saa mistään töitä kirveelläkään, vaikka olen laittanut KYMMENIÄ työhakemuksia ympäri Suomea. Ainoastaan palkattomia harjoittelupaikkoja olisi tarjolla... Opiskeluaikana jaksoin uskoa, että saan oman alani töitä valmistuttuani, mutta nyt ei totuutta voi enää paeta: olen hyvälläkin tuurilla vain köyhääkin köyhempi pätkätyöläinen, sillä aikaa kun saman ikäisillä amis-kavereillani on omat autot ja asunnot...huoh...

Olen pohtinut, pohtinut ja pohtinut mitä tehdä. Olen harkinnut, että hakisin opiskelemaan sairaanhoitajaksi, mutta mietin, olenko liian vanha vaihtamaan alaa ja tavallaan "aloittamaan kaiken alusta".

Mitä mieltä olette? Onko muita vanhemmalla iällä alaa vaihtaneita? Yleissivistyksellä ei valitettavasti rahaa tehdä, mutta voinpahan sitten ainakin jutella potilaille fiksuja, mikäli sairaanhoitajaksi joskus pääsen, hehheh...

Monet vaihtavat alaa vasta nelikymmpisinä, joten olet vielä hyvin nuori.
Tykkäisitkö webbi-sivujen tekemisestä? Jos kävisit jonkun alan lisäkoulutuksen, niin tuolla koulutuspohjalla voisi olla kysyntää. En mä muuten ehdottaisi, mutta yhdellä tutulla oli vastaavanlainen tilanne. Hän n ihan tumpelo tietokoneiden ja ohjelmien kanssa, mutta niin vaan tekee työkseen webbi-sivuja.

Sulla on nykypolitiikan mukaisesti ainakin 40 vuotta työelämää edessä! Että et tosiaankaan ole liian vanha!! Ikä on numeroita.
Itse tein virheen ja opiskelin aikoinaan yhteiskuntatieteilijäksi. Olin mielestäni tehnyt jopa fiksun tutkinnon (en mitään inkkaritutkimusta) mutta valmistuin samaan aikaan sen maistereiden ennätyssuman kanssa ja siihen saumaan valtio (jota olin kaavaillut työpaikaksi) lanseerasi myös tehostusohjelmansa. Tehtyäni vuosia älyttömiä pätkiä - se jos joku on oravanpyörässä roikkumista! - päätin että nyt riittää. Olen samoja ikiä kanssasi ja nyt opiskelen diplomi-insinööriksi.
Eli suosittelen lämpimästi! Kyllähän se koville ottaa aloittaa alusta ja taas kitkutella ja mennä nuorien seassa mutta tahdonvoimasta kaikki on kiinni! Ja sairaanhoitaja kuulostaa työllistymisen kannalta järkiratkaisulta, kuten varmaan myös sosionomi (kannattaa miettiä, onko valmis kolmivuorotyöhön...)
Tsemppiä! Itse täällä ratkaisut on tehtävä.

Haen oman alan sekä myös muiden alojen töitä... Alalla vaan liikakoulutetaan kauheasti ihmisiä, ja monet muutkin samasta oppilaitoksesta valmistuneet ovat jääneet työttömiksi.

Koskaan ei ole liian vanha opiskelemaan, opiskeluhan kaikenlisäksi yleensä johtaa jossain vaiheessa myös työllistymiseen. Kolmikymppiselläkin on vielä pitkä työura edessään.

Sairaanhoitajaksi kannattaa ehdottomasti opiskella. Saat varman työpaikan ja voit tehdä muutaman vuoden kuluttua töitäkin jo. Et todellakaan ole liian vanha. Nelikymppinen sairaanhoitajaopiskelijakaan ei ole harvinaisuus.

Kiva kuulla, että muutkin ovat tehneet saman ratkaisun. Ehkä juuri arveluttaa se nuorison joukossa opiskelu ja vielä muutaman vuoden jatkuva kitkuttelu opintotuella (tosin eipä tilanne nytkään ole kauhean häävi rahallisesti, vaikka välillä jonkun muutaman kuukauden mittaisen pätkän saakin.)

Mielestäni esimerkiksi kulttuurialoilla (en osaa sanoa muista aloista kuin siitä mitä olen itse opiskellut) annetaan opiskelujen aikana täysin väärä kuva työllistymistilanteesta. 30:sta ihmisestä noin 5 työllistyy vakituisesti alan töihin ja muut roikkuvat joten leivän syrjässä kiinni paiskien hommia esimerkiksi kaupan kassalla omien pätkätöidensä lisäksi. Voi kun olisin tämän tajunnut jo muutama vuosi sitten...

[QUOTE="vieras";25626617]Sairaanhoitajaksi kannattaa ehdottomasti opiskella. Saat varman työpaikan ja voit tehdä muutaman vuoden kuluttua töitäkin jo. Et todellakaan ole liian vanha. Nelikymppinen sairaanhoitajaopiskelijakaan ei ole harvinaisuus.[/QUOTE]
Ja siis iästä on etuakin opinnoissa, kun on aikuismainen ajattelutapa. Omalla vuosikurssilla ne saivat parhaimmat työpaikat aikaisessa vaiheessa kenellä ikää oli jo vähän enemmän. Pyydetiin harjoitteluista suoraan töihin ym.

Itse lähdin juuri opiskelemaan uutta tutkintoa, ja oon 37. Eli et ole liian vanha ainakaan mun mittapuulla :D Ja muutenkin, näin "vanhana" opiskelusta saa irti vaikka mitä, toisin kuin nuorempana kun lähinnä ootteli seuraavia bileitä.

Alkuperäinen kirjoittaja tyhmästäpäästäkärsii;25626619:
Ehkä juuri arveluttaa se nuorison joukossa opiskelu ja vielä muutaman vuoden jatkuva kitkuttelu opintotuella

Ainakin yliopistoissa on ihan kaiken ikäisiä opiskelijoita, ei se kolmekymppinen mikään vanha edes ole... ammattikorkeista sitten en tiedäkään mitään, mutta eikö niissä ole jotain aikuiskoulutuksia? Ota selvää voiko sh:ksi opiskella sellaisessa jos ei nuorison kanssa opiskelu nappaa. Nuoriso on kyllä oikeasti ihan kivaa. =)

Kiitos paljon kaikille vastauksista. Taidanpa laittaa paperit vetämään, kohta on yhteishakukin, ja sitten vaan jännäämään. Katse eteenpäin :)

Olet tosi nuori. Ei eläkkeitä enää 20 vuoden päästä makseta, paitsi suurille ikäluokille kun hehän ovat kaiken ansainneet ihan itse ja elähneet köyhän lapsuuden niin nyt heidänkuuluu ottaa kaikki mikä irti lähtee.

Yhteistyössä