3 vuotis neuvola ja päiväkoti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uusi käytäntö?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uusi käytäntö?

Vieras
Päiväkoti kysyi saako lapsesta kertoa havaintoja neuvolan terveydenhoitajalle 3 vuotis neuvolassa? Siis onko tää yleinen käytäntö nykyisin? Mun mielestä se 3 vuotis neuvola on mun asia eikä päiväkodin. Ja neuvolassa käyminen on muutenkin vapaaehtoista. Onko muilla kokemuksia? Millaisia "havaintoja" käytännössä, potalla käymistä vai ????

Tuohan on ihan hyvä systeemi. Saa varmaan paljon todenmukaisemman kuvan lapsen taidoista tuolla lailla, kuin pelkällä puolentunnin tehtävillä, varsinkin kun moni 3- vuotias jännittää terveydenhoitajaa eikä välttämättä suostu tekemään mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja uusi käytäntö?;22807290:
Päiväkoti kysyi saako lapsesta kertoa havaintoja neuvolan terveydenhoitajalle 3 vuotis neuvolassa? Siis onko tää yleinen käytäntö nykyisin? Mun mielestä se 3 vuotis neuvola on mun asia eikä päiväkodin. Ja neuvolassa käyminen on muutenkin vapaaehtoista. Onko muilla kokemuksia? Millaisia "havaintoja" käytännössä, potalla käymistä vai ????

Ei taida olla hallussa toi termi "kasvatuskumppanuus" ainakaan teikäläisellä....

Tuohan on ihan hyvä systeemi. Saa varmaan paljon todenmukaisemman kuvan lapsen taidoista tuolla lailla, kuin pelkällä puolentunnin tehtävillä, varsinkin kun moni 3- vuotias jännittää terveydenhoitajaa eikä välttämättä suostu tekemään mitään.

Juuri näin. 3v-neuvola on usein se hankalin, koska lapsi saattaa arastella terkkaria tai ei muuten vain halua yhteistyötä. Päiväkodin ammattitaitoiset hoitajat tietävät paljon lapsen kehitystasosta, heitä kannattaa kuunnella.

Helsingissä lähetetään päiväkodista vanhempien mukana 3-vuotis neuvolaan havoinnointilomake (vanhemmille on myös oma lomake). Lähinnä siinä kysytään, että miten puhuu, syö, nukkuu, jaksaa keskittyä ym.

Oon kuitenkin itse lapseni paras asiantuntija. Lapsi ei oo täysin samanlainen päivähoidossa kun kotona. Päiväkoti on lähinnä "koulussa oloa". Ihmettelen vaan kun vanhempien lasteni kanssa ei tämmöistä ollut, ja neuvolakäynnit oli ihan normaaleja silti. Siellähän katsotaan näköä, kuuloa ja muuta, mitataan ja punnitaan.

Oon kuitenkin itse lapseni paras asiantuntija. Lapsi ei oo täysin samanlainen päivähoidossa kun kotona. Päiväkoti on lähinnä "koulussa oloa". Ihmettelen vaan kun vanhempien lasteni kanssa ei tämmöistä ollut, ja neuvolakäynnit oli ihan normaaleja silti. Siellähän katsotaan näköä, kuuloa ja muuta, mitataan ja punnitaan.

Päiväkodissahan lapsi nimenomaan näyttää taitonsa paremmin. Minunkin kolmevuotiaani osaa päiväkodissa vaikka mitä, mutta kotona haluaa olla "vauva" :)

Kannattaa antaa enemmän arvostusta lapsesi hoitajille. Mutta neuvolan ja päiväkodin yhteistyöhönhän ei tarvitse suostua, joten kieltäydy vapaasti.

se on käytäntö päiväkodissa nykyään.. arviot tehdään pk:sta myös 4.v. ja 5.v. ja 6.v. neuvolaan.. ja siis se on hyvä tehdäkkin; koska pk:ssa se tehdään ammattilaiseisen silmin, ja jos on huomattu jotain puheen/muun alueen puutetta siihen aletaan neuvolan kanssa miettimään syitä.. ja jos jotain erikoista löytyy, aletaan pohtimaan oikeita tukitoimia lapsen parhaaksi.. tosin eihän nyt kaikilla mitään ihmeellisyyksiä löydy, mutta on hyvä olla ulkopuolisen silminkin tehty arvio lapsesta.. ja sinä saat kyllä nähdä arvion ennen neuvolaa vientiä, ja saat myös itsekkin arvioida lasta samanlaiseen paperiin..

Aika iso osa lapsen elämää on päiväkoti ja ryhmässä toimiminen. Siitä puolesta sinulla ei ole käsitystä, vaan päiväkodin henkilökunnalla on varmasti sinua paremmat tiedot.

Mikset antaisi heidän kertoa havainnoistaan?

Meillä päiväkoti lähetti neuvolan 5-vuotistarkastukseen lomakkeen, jossa kerrottiin lapsesta. Lomake oli avonaisessa kirjekuoressa, joten pystyin lukemaan päiväkodin arvioinnit lapsesta. Meni juuri kuten arvelinkin.

nykyään voidaan ehdottaa yhteistyötä jo 3v neuvolaan, mutta meillä se on käytännössä 4v ja etenkin 5v neuvolassa. Itse äitinä ja pk:n tätinä olisin omasta 3veestäni halunnut samanlaisen havainnointilomakkeen mukaan neuvolaan, sillä käytiin 2 kertaa 3v neuvolassa, ennenkuin suostui yhteustyöhön... Ei siinä totuus paljastu terkalle, vaikka kuinka äiti vakuuttelee.
Meillä työssä neuvolat haluaa enemmän yhteistyötä päiväkodin kanssa ja täytetään omat kaavakkeet jo 4v neuvolaan. Ennen oli vain 5v neuvolaan.
Ei meilläkään oma 3v ole samanlainen päivähoidossa ja kotona, mutta sielä saa kyllä hoitajat käsityksen, mennäänkö ajantasalla kehityksessä vaiko onko syytä huoleen. Oman lapsen parastahan siinä saa!!

Ei kai ole mitään syytä kieltääkään. Vai onko jonkun mielestä? Lapsi on kuitenkin aina erilainen lapsiryhmässä kun kotona. Tokihan hoitajia arvostan, pakko se on töissä käydä, vaikka mielummin haluaisi hoitaa lapsensa kotona.

Neuvola on paljon muutakin kuin mittaamista ja punnitsemista siinä missä päiväkoti on parhaimmillaan paljon muuta kuin lapsen säilytyspaikka vanhempien ollessa töissä. Omat vanhemmat toki tuntevat lapsensa parhaiten, mutta päiväkotihenkilöstöllä on ammatillinen ja objektiivinen käsitys lapsen mm.sosiaalista-, motorisista sekä psykologisesta kehitysestä, jota myös neuvola voi hyödyntää 3-vuotistarkastuksessa. Haluat kai kuitenkin lapsesi parasta, eikö? Miksi siis kieltää päiväkodin arvio?

3 ja 4 vuotiaskin on aika pieni lapsi vielä, ja kehittyy kokoajan. Vasta 5 vuotiaan kohdalla kun on eskari-ikä voisi havainnoida tarkemmin, että selviää koulun käynti valmiudet.

Entä jos päiväkodin ja äidin näkemykset lapsesta eroaa toisistaan? Mitäs sitten tehdään?

No onko se nyt niin kauheaa jos päiväkodin paperilla paljastuu lapsesi luonne päiväkodissa? Koska lapset voivat helpostikin olla erilaiset päiväkodissa ja kotona.
Viet sen lapun ja sitten vaan kerrot neuvolassa, millainen lapsesi on kotona. Onko se niin paha, että lastasi katsotaan ja arvioidaan monelta eri kantilta?

8sta tunnista 2 nukutaan, yli 2 ulkoillaan, sitten syödään ja käydää potalla, ja lapset leikkii vapaata leikkiä myös. Voi ne tietää osaako lapsi piirtää jotain hienoa, tai leikata saksilla suoraa viivaa...

jos noin paljon arvostaa lapsensa hoitajia niin kannattaa hoitaa tenavansa itse.
Ne tädit saataa ihan oikeesti huomata lapsesta ennen sua jos esim. näössä on jotain heikkoa, kädentaidot eivät vain onnistu tms..
Mutta toki sä voit varmaan sinne tarhaan ilmoittaa ettei tarvi neuvolaan mitään ilmoitella.

8sta tunnista 2 nukutaan, yli 2 ulkoillaan, sitten syödään ja käydää potalla, ja lapset leikkii vapaata leikkiä myös. Voi ne tietää osaako lapsi piirtää jotain hienoa, tai leikata saksilla suoraa viivaa...

Heh, uskomaton olet.
Sun 16 tunnista 12 lapsi nukkuu, ja ihan vastaavasti toimii kotonakin. Ihan tavallisistakin askareista hahmotetaan esim. motoriikkaa ja hienomotoriikkaa. Ulkoilu ja syöminen on tapa havainnoida taitoja myös.

Se lapsi viettää valveillaoloajastaan ihan yhtä pitkän ajan päiväkodissa kuin kotonakin.

Kyllä ne sen tietää ;) Hyvät on käsitykset päivähoidosta :) Tekee ne sielä todellakin muutakin kuin syö, nukkuu ja ulkoilee. Sosiaaliset taidothan näkyy juuri vapaassa leikissä sisällä ja ulkona. Ja paljon muuta! Havainnointia tehdään lapsista joka päivä koko aika :) Monen lapset kun viettävät päivähoidossa suurimman osan valveilla oloajastaan...

No, meillä on ainakin joka neuvolaan 1v:n jälkeen lähtenyt päiväkodista selostukset lapsen taidoista yms. Kirjallisina ovat aina antaneet meille paperit, eli olemme nähneet "lausunnon" sisällön ennen neuvolaa itse. Mun mielestä olisi enemmän kummallista, jos päiväkoti ei kommunikoisi neuvolan kanssa. Onhan lapsi päiväkodissa melkein yhtä paljon kuin kotonakin.

Yhteistyössä