3-vuotias ei ole millään muotoa kiinnostunut harjoittelemaan itse pukemista.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "yksi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

"yksi"

Vieras
On vaan ja öllöttää jos koettaa itse saada pukemaan. "En osaa" jne. Ei auta houkuttelut kannustukset, ei mitkää. Kengät saa jalkaan ja toki auttaa pukemistilanteissa, mutta ei neuvoista ja avusta huolimatta ole lainkaan innokas itse pukemaan. Kai se ois pikku hilijaa aika. Miten te olette saanet lapsenne innostumaan pukemisesta?

Meilla isosisko nyt 5 v ja vieläkin pukeminen takkuilee,osaa mutta ei innosa.
Pikkusisko oppi pukemaan 1,5v ja nyt 2v pukee lähes kaiken itse.Suuttuu jos auttaa ja joutuu riisumaan itsensä lähtötilanteeseen ja pukemaan kaikki itse uudestaan.

kokelisisi samaa juttua mitä päiväkodeissa käytetään (lähinnä erityistä tukea tarvitsevia varten,mutta muutkin innostuvat tästä,varsinkin pukemaan opettelevat)
Eli kuvat jokaisesta vaatekappaleesta seinään sinitarralla siinä järjestyksessä missä ne puetaan. Kun sukkahousut puettu kuvan saa kääntää toisinpäin jne... Toimii meillä :)

meidän 3-vuotias on tosi laiska pukija, toisin kuin sisaruksensa 2 vee, joka on tosi "minä itte". 3 vuotias saattaa halutessaan riisua ja leikkimielisin kisan kautta (kuka eka pukenut) saattaa tosissaan alkaa riisumaan/pukemaan. mutta on tosi peruslaiska, ja tykkää "plavelusta"...

Meillä on ollu samaa ongelmaa. Parin kuukauden päästä täyttää jo neljä. Nyt vähitellen alkaa sujua. Aiemmin oli kauhea vääntö, että puki yhtään mitään itse. Vieläkään ei ole mikään itsestäänselvyys.

Just 2 vuotta täyttänyt pikkusisko kun alkoi kiinnostua pukemisesta, alkoi vähitellen isovelikin pukea itse... Markkinoin lopulta jokin kuukausi sitten asian niin, että koska on jo iso poika, niin saa itse aina pukea, ja minä olen avustaja. Ja saa itse valita päivävaatteet (edes niin, että on kaksi vaihtoehtoa). Ja sit auttoi perinteinen tarrataulukko, johon sai tarran palkinnoksi aina, kun puki itse. Nyt on sentään tullut sen verran treenattua, että alkaa sujua.

Meillä vähän sama juttu, tosin täyttää 3v vasta kesällä.
Ollut aika hitaasti lämpeävä kaikissa opettelu jutuissa (itse syömisessä, potalla käymisessä...) ja mitä enemmän on "painostettu" sitä vähemmän se on kiinnostanut.
Loppujen lopuksi pienin askelin ollaan päästy alkuun. Eli esim. pukemisen kanssa sovittu, että vaan pikkuhousut täytyy pukea itse. Sitten kun se meni ihan automaattisesti, sovittiin että pikkuhousut ja pitkät kalsarit ja collari housut pitää pukea itse, muussa autetaan.
Nyt parin kuukauden "harjoittelun" jälkeen pukee jo ihan sujuvasti kaikki päällysvaatteet, välillä ihan ilman mitään, välillä pitää "komentaa" monta kertaa.
Ja jos joku aamu on "liian hankalaa", niin sitten autetaan enemmän, ilman että siitä sen kummempaa meteliä. On myös käytetty palkintoa, eli jos pukee ihan itse kaikki vaatteet narisematta ja mukisematta, niin saa palkinnon. Esim. luetaan joku kirja ennen hoitoon lähtöä, ei siis mitään konkreettista tavaraa, vaan jokun pikku jutun.

Yhteistyössä