H
huolestunut
Vieras
Meillä on 3-vuotias aurinkoinen poika. Kaikki muu menee hyvin, poika on oppinut asioita, hyvä keskittymään ja minkään ei mielestäni pitäisi olla vialla. MUTTA JOSTAIN SYYSTÄ ÄÄNTEITÄ PUUTTUU PALJON. Hänellä on laaja sanavarasto mutta suurimmassa osassa sanoja jää joku kirjain pois tai käyttää omaa "vauvakieltään" hän osaa mielestäni kaikki muut kirjaimet kuin r ja d mutta ei käytännössä käytä muita konsonantteja vaan omaa kieltään. puheesta silti vieras ihminenkin saa useimmiten selvää. Hänellä on todella paljon luettu ja puhuttu ja lastenkin kanssa hän on ollut riittävästi. Hoidossa poika ei ole koskaan ollut. Olen treenannut ja korjaillut sanoja mutta jostain syystä olen huomannut että hänellä ei ole tarvetta muodostaa sanoja oikein tai hän kokee ne liian haastaviksi. Olen myös esittänyt ymmärtämätöntä äitiä mutta sekään ei ole auttanut. Neuvolassa on sanottu että odotellaan koska poika on oppinut muita asioita. esim. joissakin asioissa sanoivat että on 4-vuotiaan tasolla. Mutta onko kohtalotovereita? Meidän tuttavapiirissä kaikki puhuvat sujuvasti ja kun kerhoissa seuraan poika tulee tässä suhteessa jäljessä muita...Tiedän että jokainen kehittyy omaa tahtiaan mutta onko tämä vielä normaalia?