3-vuotiaan nukahtamis ongelmaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Väsynyt iltoihin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Väsynyt iltoihin

Vieras
Nyt alkaa olla mitta täysi tuon Esikoispojan kanssa.
Illalla nukkumaan tappelu saattaa kestää jopa 3 tuntia.
Mikään ei auta, ei lahjominen, ei kiristys, ei uhkailu...
Koskaan ei olla nukutettu (paitsi tietty vauvana)
vaan pienestä asti opetettiin nukahtamaan itekseen omaan sänkyyn.
Vaan nyt viimeset 0,5v ollu yhtä helvettiä.
Sänkyyn ei suostu menemään eikä asettumaan.
Tulee heti pois,
alkaa huutelut, pissittää, kakattaa, janottaa.
On kokeiltu et ei kiinitetä huomiota enää iltarutiinien jälkeen,
ei auta.
Viereen ei aleta nukuttamaan ku ei tähänkään päivää mennessä
oo viereen opetettu.
Oon niin väsyny tähän jokailtaseen tappeluun.
Tulee kamalan pahamieli ja paha olo siitä.
Minä huudan ja karjun lopulta kun hermo menee ja siitäkös sitten
itselle tulee itku.
Lapsi itkee kun ei halua asettua.
Pelkään jo mitä tämä ainainen iltatappelu tekee mun sekä lapsen
psyykkeelle ja minkälaisen esimerkin saa tuo puolivuotias :/
Mitä tässä tilanteessa voisi tehdä?!?!?!?

Nukkuuko päiväunia? Meillä esikoisella oli kans hankalaa nukahtaa illalla niin kauan kuin nukkui päikkärit, heti kun ne jäi pois niin alkoi illat helpottamaan. Pahimpina aikoina huijattiin että mentiin nukkumaan yhtä aikaa, valot pois ja sänkyyn pötköttämään siihen asti kunnes jäpikkä sammui.

Vielä nykyäänkin menee illat hulinaksi jos on saanut nukkua jossain välissä päivällä vaikka ikää on jo yli 4 v.

Eiköhän se vaikka jopa puolen tunnin vierellä istuskelu olisi kuitenkin parempi vaihtoehto kuin kolmen tunnin tappelu. Lapsi saattaa oikeasti pelätä jotain mielikuvitusjuttua ja yksinkertaisesti pelätä nukahtamista. Anna lapsesi olla lapsi. Kyllä se menee vielä ohi kun lapsi saa turvallisuudentunteensa takaisin. Toinen juttu, mitä kannatta miettiä, on unentarve. Nukkuuko lapsi vielä päikkäreitä vaikka pärjäisi ilman/laitetaanko nukkumaan liian aikaisin, ennen kuin on oikeasti väsynyt?

Alkuperäinen kirjoittaja voisinpa neuvoa enemmän:
Jokin satulevy tai lastenmusiikki soimaan? Mullakin vilkas viisvuotias, ollut aina yhtä vaikea

Radio pitää soida nukkumaan menosta läpi yön. Eli radio on päällä. Lastenmusiikit vetää tanssiksi/hyppimiseksi ja satulevyjä ei asetu kuuntelemaan. Jos yöllä käy radion sammuttamassa alkaa vähän ajan päästä huuto että radio saatava takas päälle.

Teinä antaisin sen verran periksi, että jompi kumpi istuu sängyn vieressä kunnes lapsi rauhoittuu ja hipsii sitten pois. Näin lapselle on turvallista nukahtaa ja teillekin jää parempi mieli illoista. Miksi lasta ei saisi nukuttaa olemalla vieressä turvana? En ymmärrä ollankaan tätä "kilpailua" siitä kenen lapsi oppii nukahtamaan nuorimpana itsekseen.

Meillä kaksi lasta on aina nukutettu sen mukaan mikä on lapsen tarve ja täytyy kyllä sanoa kohta 6 vuoden kokemuksella, että se vaihtelee lapsen ja ajankohdan mukaan aika paljon. Vähitellen sitten siirrytään seuraavaan vaiheeseen, esim. vieressä olemisesta yksin nukahtamiseen, ei kerta heitolla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eiköhän se vaikka jopa puolen tunnin vierellä istuskelu olisi kuitenkin parempi vaihtoehto kuin kolmen tunnin tappelu. Lapsi saattaa oikeasti pelätä jotain mielikuvitusjuttua ja yksinkertaisesti pelätä nukahtamista. Anna lapsesi olla lapsi. Kyllä se menee vielä ohi kun lapsi saa turvallisuudentunteensa takaisin. Toinen juttu, mitä kannatta miettiä, on unentarve. Nukkuuko lapsi vielä päikkäreitä vaikka pärjäisi ilman/laitetaanko nukkumaan liian aikaisin, ennen kuin on oikeasti väsynyt?

Vieressä istumiset ei rauhoita vaan alkaa pälätys/kyselyt joka ei vaikene vaikka kuinka olisin kiinnittämättä huomiota tai sanon että "nyt nukkumaan". Päiväunia ei nuku ja on iltaisin ihan selvästi väsynyt.

Meillä oli samaa ja kun on kotihoidossa, alettiin tehdä silleen että nukutetaan 20 minuuttia, jollei siinä ajassa nukahda, saa nousta tekemään jotain ja esim. tunnin päästä uudelleen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Vieressä istumiset ei rauhoita vaan alkaa pälätys/kyselyt joka ei vaikene vaikka kuinka olisin kiinnittämättä huomiota tai sanon että "nyt nukkumaan". Päiväunia ei nuku ja on iltaisin ihan selvästi väsynyt.

Saattaa olla, että lapsi pelkää nukkumista tai oikeastaan nukahtamattomuutta. Itse olen ollut juuri tällainen lapsi, opin nukkumaan vasta 17-vuotiaana. Voin kokemuksesta kertoa, että pahin asia, minkä vanhempi voi lapselleen tällaisessa tilanteessa tehdä, on se, että suuttuu, jos lapsi ei nukahda. Se lisää vaan sitä pelkoa, siitä ettei nukahda ollenkaa. Tietysti kaikki lapset eivät ole samanlaisia kuin minä olin, mutta mikäli syy on tämä, yritä olla kärsivällinen ja auta lastasi pääsemään peloistaan. Minun kohdallani tähän meni tajuttoman paljon aikaa, tosiaan vasta täysi-ikäisenä en joutunut paniikkiin, jos vanhempani nukahtivat ennen minua :|