3-vuotiaan jalkakivut

• Viestiketjun aloittaja Simmu
  • Ensimmäinen viesti
Simmu
Meiän likka on nyt jokusen kerran valitellut jalkakipuja. Yleensä niitä on ollut illalla ja kerran meni yökin pipariksi niiden takia. Onneksi lämpö lopulta auttoi. Parisen kerran tyttö on myös kävellessä valitellut, että alkaa jalkaan sattua. Voiko noin pienellä olla jo kasvukipuja? Tytöllä on myös aika pahat lättäjalat. Tai siis mun mielestä ne on pahat, neuvolantäti oli toista mieltä, vaikka likan vasen jalkateräkin kääntyy sisäänpäin. Mutta aikuisellahan lättäjalat saattaa tehdä jalkakipuja, mitenkähän on lapsen laita.. Auttaisikohan tukipohjalliset? Muita kikkoja? Vai kantisko käydä ihan lääkärin pakeilla?

Itselläni on ollut jo tuon ikäisenä jalkasärkyjä ja molemmilla lapsillani tuon tuostakin. En tiedä onko kasvukipuja vai selästä johtuvaa. Itselläni jäi jalkakivut osteopaatille 5v ikäisenä ja samoin kävi tyttärelleni saman ikäisenä, mutta pojalla vain jatkuu ja minulle ne ovat taas palanneet.

Paras apu on tosiaankin lämpö. Laitan lämpötyynyn aina ristiselän alle niin se auttaa parhaiten ja nopeimmin. Osteopaatti selitti että säryt johtuvat selästä, eli hermot ärtyvät ristiselän kohdalta. Mutta olen huomannut että äärimmäisen tärkeää on pitää jalat lämpiminä ulkona. Meillä lapset kulkevat kesät talvet talvikumppareissa sadeilmoilla, ja talvikengistä luovutaan vasta touko-kesäkuussa. Ostan siis aina sellaiset sirot nahkatalvikengät joita voi käyttää jo aikaisin syksyllä ja pitkälle kevääseen ja Kuomat ovat olleet parhaat kunnon talvikeleillä. Myös pitkään jaloilla olo, esim. pitkät kävelylenkit, hiiholenkit ja etenkin luistelu pahentavat särkyä. Mutta kun niiden jälkeen muistaa rentoutua ja laittaa lämmintä selkään ennen nukkumaan menoa niin saa yönsä nukuttua ilman kipuja ja tietysti villasukat jalkaan ja vaikka villahousutkin. Myös särkylääke kannattaa antaa jos on ollut oikein rankka päivä ettei tarvitse yöllä herätä turhaan. Meillä on pojalle pedattu sähköllä toimiva lämpöpatja lakanan alle, jonka laittaa aina itse päälle kun huomaa jalkoja särkevän. Meille vanhemmille tietenkin jää huolehtia sen sammutus, poika kun yleensä nukahtaa kun särky alkaa helpottaa. <br><br>

Meidän esikoisella oli just tuon ikäisenä kasvukipuja ja yleensä öisin. Ei onneksi kestänyt pitkään ja usein yölläkin auttoi, kun tyttö käveli jonkun aikaa. Myös ihan normaali flunssaan saattaa liittyä särkyä.Nyt aina silloin tällöin joku lapsista valittaa jalkakipua, mutta ilmeisesti kyse on aina samasta "viasta" eli kasvukivuista, kun se on vain ajoittaista. Lapset 6, 4 ja 3v.

Kannattaa kuitenkin olla tarkkana oikeanlaisten kenkien valinnassa ja jutella vaikka neuvolassa. Eikös lattajalkaisuuteen puututa viimeistään tuossa iässä.

mama-74
Tyttö meil 3v4kk ja kans valittaa säärikipuja.
Olen ajatellu et kasvukipuja ja kun tarhassa ovat kävelleet paljon tai juosseet niin jalat kipeytyneet!
Särkylääkettä olen antanu.

Yhteistyössä