Itselläni on ollut jo tuon ikäisenä jalkasärkyjä ja molemmilla lapsillani tuon tuostakin. En tiedä onko kasvukipuja vai selästä johtuvaa. Itselläni jäi jalkakivut osteopaatille 5v ikäisenä ja samoin kävi tyttärelleni saman ikäisenä, mutta pojalla vain jatkuu ja minulle ne ovat taas palanneet.
Paras apu on tosiaankin lämpö. Laitan lämpötyynyn aina ristiselän alle niin se auttaa parhaiten ja nopeimmin. Osteopaatti selitti että säryt johtuvat selästä, eli hermot ärtyvät ristiselän kohdalta. Mutta olen huomannut että äärimmäisen tärkeää on pitää jalat lämpiminä ulkona. Meillä lapset kulkevat kesät talvet talvikumppareissa sadeilmoilla, ja talvikengistä luovutaan vasta touko-kesäkuussa. Ostan siis aina sellaiset sirot nahkatalvikengät joita voi käyttää jo aikaisin syksyllä ja pitkälle kevääseen ja Kuomat ovat olleet parhaat kunnon talvikeleillä. Myös pitkään jaloilla olo, esim. pitkät kävelylenkit, hiiholenkit ja etenkin luistelu pahentavat särkyä. Mutta kun niiden jälkeen muistaa rentoutua ja laittaa lämmintä selkään ennen nukkumaan menoa niin saa yönsä nukuttua ilman kipuja ja tietysti villasukat jalkaan ja vaikka villahousutkin. Myös särkylääke kannattaa antaa jos on ollut oikein rankka päivä ettei tarvitse yöllä herätä turhaan. Meillä on pojalle pedattu sähköllä toimiva lämpöpatja lakanan alle, jonka laittaa aina itse päälle kun huomaa jalkoja särkevän. Meille vanhemmille tietenkin jää huolehtia sen sammutus, poika kun yleensä nukahtaa kun särky alkaa helpottaa. <br><br>