3 vaihtoehtoa, kertokees hyviä ja huonoja puolia (asumisesta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Neith"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Neith"

Vieras
eli pähkäillään nyt että mitä tehdään, mutta jokaisessa vaihtoehdossa on puolensa ja miinuksensa.. joten mielipiteitä, minkä sinä valitsisit ja miksi?

vaihtoehto 1

rivitalo, 94m2
velkaa 170000€ asumiskustannukset n.500€/kk

+ työmatka n.25min
+ lapsen vuorohoito sekä isä lähellä
+ talonyhtiö
+ kaukolämpö

- asumiskustannukset
- 2 kerrosta, tiloja ei voi muuttaa
- vähän lämmintä säilytystilaa
- lämmitystä ei voi kilpailuttaa/säätää
-naapurit, eli pitää huomioida heidät asumisessa

kustannuksia: n. 10000€ kylpyhuone remonttiin ja n. 3000€ pikkuremontteihin

vaihtoehto 2
omakotitalo 107m2 rak.v 1945
velkaa: 135000€ lämmitys n. 150€ + vesi ym maksut

+ iso tontti
+ 4 takkaa/pönttöuunia
+ piharakennuksia, harrastemahdollisuuksia
+ mummo lähellä

- työmatka n. 1tunti
- ei vuorohoitoa ainakaan tarhassa
- lapselle ei lähistöllä kavereita
- vanha talo vanhan talon ongelmat
- 2 tasoinen
mahdollisia kustannuksia: sähköjen uusiminen, keittiöremontti ja pintaremontti
n. 20-30000€

vaihtoehto 3

omakotitalo 116m2 uusi
kustannukset ainakin 160000€ (enimmillään 180000€]

+ uusi, oman näköinen talo
+ omiin tarpeisiin sopivasti säilytystilaa
+ 1 tasoinen
+ varaava takka

- työmatka 1 tunti
- rakennusvaihe, yllätyskustannukset
- ei vuorohoitoa tarhassa

[QUOTE="äiti";25704047]Ykkönen, vaikka en rivariasumisesta pidäkään, mutta lapsen kannalta, hoitopaikka lähellä ja isä lähellä.
Lapselle hankalaa jos äidin työmatka 1h.[/QUOTE]

työmatka sinänsä ei vaikuta lapsen hoidossa olemiseen, eli samat ajat olisi hoidossa kuin nytkin, isän lähistöllä olo sinänsä plussaa teini-iässä mutta tietysti kuljetukset hoituisivat isälle tapaamisina (siis noissa 2 ja 3 vaihtoehdoissa)

Ehdottomasti nro 1. Asunnossa voi uusia ja rempata lähes kaiken paitsi sen sijainnin.
Mulle jäi tekstistäsi epäselväksi nämä termit mummu ja isä... Ovatko he lastesi isä ja mummu vai sinun..

se unohtui kirjoittaa, vaihtari 1 ei ole kodinhoitohuonetta mutta pyykkihuolto nurkkaus tulisi kylppäri remontin yhteydessä (sijaitsee 2 kerroksessa)
vaihtari 2 pesukone+kuivausrumpu pitäisi sijoittaa keittiöön ja plusana olisi tilava "ruokasali" jolloin keittiöön myös mahtuisi nuo koneet
vaihtari 3 olisi suht tilava kodinhoitohuone

mä ottaisin 3. kakkosen en missään nimessä ja ykkösen voisin harkita. kolmonen on siksi että velkaa olis samanverran, ku ykkösessä, saisit ihan uuden, oman kodin.työpaikka menisi enemmän vaihtoon ku koti. ykkösessä kahistuttaa 500e/kk asumiskustannukseksi ja sitten viel niin iso laina, millä sä oot niitäa ajatellut aksaa?

Lyhyt työmatka ja isä ja hoitopaikka lähellä, asumisessa ei yleensä piilokustannuksia eikä yllätyksiä, rivitalossa lapsilla enemmän leikkitovereita. Omakotitalossa todelliset asumiskustannukset ovat usein korkeammat kuin alunperin on laskettu koska ylläpitoakin pitäisi tehdä.

mä ottaisin 3. kakkosen en missään nimessä ja ykkösen voisin harkita. kolmonen on siksi että velkaa olis samanverran, ku ykkösessä, saisit ihan uuden, oman kodin.työpaikka menisi enemmän vaihtoon ku koti. ykkösessä kahistuttaa 500e/kk asumiskustannukseksi ja sitten viel niin iso laina, millä sä oot niitäa ajatellut aksaa?

1 vaihtaria maksellaan kokoajan.. :D
eli ei vaan osata päättää jäädäänkö vai otetaanko askel kohti jotain uutta
2 vaihtarissa asumiskuluja saisi pidettyä pieninä nimenomaan puilla lämmittämällä, edes sähkökatkot ei haittais kun olis puuhella ja puusauna sekä pata siellä saunassa.. 3 taasen olis uusi, asumiskustannukset ei ole vielä selvillä..

Vaihtoehto 3. Kuitenkin uusi talo. Kakkosta en uskaltaisi valita kun ei tiedä mitä yllätyksiä se toisi tullessaan. Ykkösessä taas on asumiskustannukset kalliit ja tulee samanhintaiseksi kuin uusi talo.

Ja se yhdessä tasossa oleminen on tosi iso plussa :) Ainoa vaan että miten sitten lapsen hoito järjestyisi..?

[QUOTE="Neith";25704320]1 vaihtaria maksellaan kokoajan.. :D
eli ei vaan osata päättää jäädäänkö vai otetaanko askel kohti jotain uutta
2 vaihtarissa asumiskuluja saisi pidettyä pieninä nimenomaan puilla lämmittämällä, edes sähkökatkot ei haittais kun olis puuhella ja puusauna sekä pata siellä saunassa.. 3 taasen olis uusi, asumiskustannukset ei ole vielä selvillä..[/QUOTE]

no edellenkin toi kakkonen on niiiiiiin vanha, että siinä saatta tulla ongelmia milloin hyväntä.
mutta jos olet sitä mieltä että ykkösen ka ei tuu rahaongelmia niin miks ei. ja kyllä asunton "tottuu " nopeasti,eli järjestät siellä kaiken niin että slla on hyvä olla siellä

[QUOTE="vieras";25704336]Mikä tuossa ykkösvaihtoehdossa muodostaa asumiskulut? Tuleeko lainanlyhennykset vielä noiden lisäksi?[/QUOTE]

700€ lainanlyhennys, ja tuo 500€ koostuu vastikkeesta (kaukolämpö, jäte ym maksut) vesimaksuista, autopaikasta sekä sähköstä
pihatyöt tehdään talkootyöllä joten vastike on aika suuri eikä ole varmuutta siitä nouseeko se tuosta vielä vuosien saatossa

Oletteko laskeneet asumiskulut noissa kahdessa muussa? Taloyhtiössä sisältyy paljon sellaista vastikkeeseen, jotka tarvitsee maksaa erikseen vielä omakotitalossa, esim. lämmitys, pienet korjaukset, jätemaksut, kiinteistöverot, mahdollinen tontin vuokra, rakennuksen vakuutus jne.

Veikkaisin, että omakotitalon (ainakaan vanhan) ja rivarin asumiskulut eivät poikkea ollenkaan niin paljon toisistaan kuin ensinäkemältä voisi ajatella. Ja turha murehtia lämmityksen kilpailuttamista: Kaukolämpö on joka tapauksessa paljon halvempaa kuin sähkölämmitys.

Ottaisin 1, koska taloyhtiöön kuuluu tietyt korjaukset, kun taas ok-talossa kaikki itse maksettava jne. ja myös se että isä lähellä on hyvä.
Talossa lisäksi tontin hoito yms. työt ja puutkin maksettava tai tehtävä ja tulisijat sitoo jonkun aina vahtimaan...
Mutta koulu, kauppa, terveydenhoito asiatkin vaikuttaa hieman, mites ne ?

[QUOTE="Neith";25704386]700€ lainanlyhennys, ja tuo 500€ koostuu vastikkeesta (kaukolämpö, jäte ym maksut) vesimaksuista, autopaikasta sekä sähköstä
pihatyöt tehdään talkootyöllä joten vastike on aika suuri eikä ole varmuutta siitä nouseeko se tuosta vielä vuosien saatossa[/QUOTE]

mutt sitt on pakko kysyä millä sä ne maksat jo pelkästän 1200e asumismenoja,+ että korot voi kasvaa ja hoitovastekekin. on se mun mielestä toosi paljon. eikös sitten voi miettiä jotain muuta? esim. katsoa toista asuntoa(edullisempa) samalta alueelta miss mummo asu ja jjossa olisi pienimpi hoitovastike. mua jotenkij kauhistuttaa näin isot kulut ja varsinki jos olet yh(jos ymmärsin oikein)

no edellenkin toi kakkonen on niiiiiiin vanha, että siinä saatta tulla ongelmia milloin hyväntä.
mutta jos olet sitä mieltä että ykkösen ka ei tuu rahaongelmia niin miks ei. ja kyllä asunton "tottuu " nopeasti,eli järjestät siellä kaiken niin että slla on hyvä olla siellä

me ollaan asuttu tässä jo 4v (siis vaihtari 1)
onhan tämä ihan kiva mutta.. nyt siis mietimme näitä vaihtoehtoja kun kylppäri remontin tekeminen tarkoittaisi lisälainaa mutta ei vaikuttaisi myyntihintaan suuresti jos myisimme 5v sisällä..
säilytystilaa ei saa lisää vaikka mitä tekis.
mutta tältä alueelta emme saa isompaa ja halvempaa, varsinkaan omakotitaloa

Ottaisin 1, koska taloyhtiöön kuuluu tietyt korjaukset, kun taas ok-talossa kaikki itse maksettava jne. ja myös se että isä lähellä on hyvä.
Talossa lisäksi tontin hoito yms. työt ja puutkin maksettava tai tehtävä ja tulisijat sitoo jonkun aina vahtimaan...
Mutta koulu, kauppa, terveydenhoito asiatkin vaikuttaa hieman, mites ne ?

vaihtari 1 palvelut on lähellä, suht iso kaupunki, lapsen tuleva koulu n. 1,5km
vaihtari 2 kaupoihin, tarhaan jne on 1-10km, kouluun 6km mutta saa koulukyydin, isot kaupat sitten pidemmällä
vaihtari 3 kirkonkylä n 1km päässä isommat kaupat ym sitten yli 10km, lapsen koulu olis 1km päässä
2 ja 3 vaihtarissa terveuspalvelut taitaa olla liki 20km päässä

Tunnin työmatka on oikeasti aika masentavia kaiken kiireen keskellä varsinkin vuorotyöläisellä. Ja siihen pitäisi sitten vielä jaksaa tehdä kaikki omakotitalon työt ja remontit. Aika pian alkaa omakotitaloasumisen romantiikka karisemaan varsinkin, kun sukulaisia ei ole lähellä ja lapselta lähtevät kaverit. Jos vielä joutuu kuskiksi lapselle, kun kasvaa tuosta, niin ei ole aikaa sitten enää mihinkään.

mutt sitt on pakko kysyä millä sä ne maksat jo pelkästän 1200e asumismenoja,+ että korot voi kasvaa ja hoitovastekekin. on se mun mielestä toosi paljon. eikös sitten voi miettiä jotain muuta? esim. katsoa toista asuntoa(edullisempa) samalta alueelta miss mummo asu ja jjossa olisi pienimpi hoitovastike. mua jotenkij kauhistuttaa näin isot kulut ja varsinki jos olet yh(jos ymmärsin oikein)

olen eronnut lapsnei isästä mutta uusissa naimisissa.
tällä seudulla missä nyt asutaan vaihtarit olis kerrostalo (eikä niissäkään tarjonta ole mitään hyvää ollut) tai pienempi ja kalliimpi rivari
mummon lähellä taas rivareita on todella vähän ja omakotitalot maksaa paljon enemmän kuin tämä nykyinen

Onpas kallis yhtiö vastike, omakotitalossakaan ei tuollaisia kustannuksia kuukaudessa tule, ehdottomasti muutto pois. Monet sanoo, että vanhassa talossa saattaa tulla yllätyksiä, mutta niin saattaa tulla uudessakin. Sijainniltaan tuo uus talo ei taida olla kovin häävi tai sitten tuo vanha talo on todella hyvällä paikkaa, isolla tontilla yms, jos niiden hinta ero on noin mitätön. Mä en itse tarvitse huonetta pyykeille ja pyykkäykselle, mutta kannattaa itse miettiä mitkä helpottaa omaa elämää. Uudella asuin alueella muuten yleensä muuttaa lapsi perheitä, joten lapsi todennäköisesti sais kavereita...

Kyllä mäkin ykkösen valitsisin, koska työmatkaan haaskattua aikaa ei takaisin saa ja sitten vielä se potentiaalinen logistikkkaongelma tarhan kanssa muissa vaihtoehdoissa...

Yhteistyössä