<3 TOUKOKUUN TOIVOTUT 9/09 <3

Varanikki :eek: Mulla painoa tänä aamuna TASAN sama ku sulla 80,8! :eek: Sulla tosin on varmaan pituutta enempi ku mulla, mulla sitä on tässä varressa hurjat 164cm...

Mää tänään kerroin eka kertaa kenellekkään ulkopuoliselle! Äitipuoli jonka kanssa ollaan TOSI läheisiä, vielä läheisempiä kuin oman äitini kanssa laittoi viestiä ja kysyi joko minusta tulee ens vuonna mummu... Hän tiesi siis näistä hoidoista ja näinkin kauan maltto oottaa ennenku kysy! IHME! Laitoin sitte viestiä takasi että onnellisesti kävi tällä kertaa, MUTTA vielä ei saa sanoa kenellekkään muulle kuin isälle. Ei edes mun pikkuveljille. Oon vähän välttänyt siellä käymistä, kun ajattelin eka etten puhu vielä mitään ja arvasin että hän kysyisi jos menisin käymään... Ja mun naamasta olis varmaan sen vastauksen voinu heti lukea. Samoiten miehen sisko on varmasti arvannut jo kun olen ollut näin kauan polttamatta! :LOL:

Tuli eilen kirje sairaalalta ja mun "ylimääräisen" ultran aikaa oli aikaistettu viikolla lääkäri tilanteen vuoksi. Se onki jo 8.10. Toisaalta ihan kiva nähä mitä masuun kuuluu. Ja niin aikaisin tehty ultra ei ilmeisesti vielä käy np ultrasta? (viikot silloin 9+5) Eli mahdollisesti pääsen sitten vielä np ultraankin julkiselle. Mulla on tuo julkisen maksukatto 590 euroa tältä vuodelta täynnä, eli nuo kaikki ultrat on mulle ilmaisia. Päätin eilen, että jos tolloin 8.10 tehdyssä ultrassa kaikki on hyvin niin kerron tästä raskaudesta koulussa, ja äitille ja miehen vanhemmille ja sisaruksille. Jos meille vielä keskenmeno tulis, niin kerrottais noille ihmisille jokatapauksessa.

Mutta tää lähtee vielä syömään, ällötys olo alkaa yleensä siinä kuuden maissa ja olen tänään syönyt vasta kerran, joten parempi mennä syömään kunnon ruokaa vielä kun maistuu.
 
Moikka :)

Tänään sitten paukkui kahdeksannen viikon raja eli 9. viikko lähtee käyntiin :)
:heart:
Pahoinvointia on tosiaan ilmentynyt kun siitä niin kovasti aluksi valitin ettei sitä ole :D Eli läpi vuorokauden ( öisinkin siis jos satun heräämään jostain syystä. Syitä on esim. koira, kissat, tai lapset ;) :D ) sellasta pahaa etovaa oloa.
Siihen auttaa jääkylmän veden juonti, pommac-mehujää tai sitten se että syö ruokaa säännöllisesti eikä päästä itseään liian nälkäiseksi.
Mitään mautonta ruokaa en ole pystynyt ajattelemaan ( kastikkeet, makaronit ) vaan enemmänkin tekee mieli kaikkea sitä mitä ei pitäisi ( pizza, hampurilaiset, ranskanperunat ( kunnon majoneesi, hampurilaiskastike, ketsuppi, tuoresalaatti höysteellä :p ) :D

Tänään mies lupasi lähteä käyttämään minua vielä kaupungilla makuunissa hakemassa irtokarkkeja kun niitä kovasti tekee mieli, varsinkin salmiakkia :p

Väsyttää myös täällä päin kovasti mutta mies onneksi ollut nyt perjantaista lähtien vapaapäivillä kotona, lähtee vasta maanantaina taas töihin. Ja on tuo kultarakas antanut minun nukkuakin päivisin ja levätä. Pitää meistä niin hyvää huolta :heart:

Minua on vähän alkanut jännittää tulevaisuus mutta kai se on osa tätä odotusta :) Mietin että miten jaksan kolmen lapsen äitinä, varsinkin kun vauva syntyy sektiolla. Mutta eiköhän kaikki lähde sujumaan :) Onhan mies tietysti isyyslomalla heti sitten vauvan syntymästä eteenpäin ellei työtilanne nyt ihan kokonaan muutu ja joudu olemaan töissä sitten. Toivottavasti ei.

Koskahan niitä vaunualeja on? Onko joulun jälkeen alkuvuodesta jotain edellisen vuoden värejä tarjouksessa? Vai miten se tuolla vaunumarkkinoilla menee tuo ale? :)

Ä-pakkausta mietittiin ja nyt ollaan tultu siihen päätökseen että ostetaan erikseen se makuupussi vauvalle ja muuten otetaan pakkaus rahana. Meillä on niin paljon tavaroita kahdelta edelliseltä tallessa ( lakanat, peitot, kynsisakset, lämpömittarit, pyyhkeet, jotain vaatteitakin, sideharsot, toppapuvut, kevyttoppapuvut jne. ) että ei niitä oikeastaan tarvita.
On mukava saada se 140 ? rahaa ja lähteä sitten yhdessä miehen kanssa viettämään aikaa kahdestaan ennen vauvan syntymää, kierrellä kauppoja ja ostaa vauvalle meitä mielyttäviä vaatteita :) :heart:

Me kerrottiin yhdelle kaverille ja minun vanhemmilleni+veljilleni samana päivänä kun tein +testin ( rv. 6+1 ). Miehen äidille kerrottiin rv. 6+2 ja miehen isälle rv. 7+1.
Siinä välissä sai pari muuta ystävää kuulla asiasta.
Ei me olla asiaa mitenkään salailtu muutenkaan. Kyllähän on sitten kiva jos jotain ikävää tapahtuu että on ihmisiä joille voi tuntojaan purkaa ja jotka surevat sitten mukana.
Esikoisen synttärit lähestyy ja siellä varmaan enemmänkin ystävät ja suku saa asiasta tietää :) Ei voida olla kertomatta kun ollaan niin tohkeissaan :heart:

 
Lauantaita!!!

Mulla olot vaihtelee pitkin viikkoa. Torstaina sain veilä oksentaa ja nyt on siitä saakka ollut Järjetön väsmys. Eilen pääsi oikein itku kun totesin etten jaksa mennä suihkuun enkä laittaa leipää itelleni ku väsytti niin kamalasti. Ja tänäänkin väsyttää. Kohta voisin ottaa pienet unoset kun sain just massun täyteen ruokaa ;)

Neuvola oli perjantaina eihän siellä muuta kun papereita täytelty ja otettiin hemppa ja verenpaine. kaikki kunnossa. Nt-ultra on sitten 19.10 ja sitä ennen pääsen neuvolaan kuunteleen sydänäänet 12pvä.

veriseula, meinaatteko osallistua siihen? Mä vielä hieman harkitsen... en oikein tiedä pitäiskö vaiko ei.

Napsuneiti ja pallero 8+4
 
missä ihmeessä kaikki on ku kukaan ei kirjoita mitään :/ täällä sitä taas töissä istutaan noh onneksi ei ole kuin muutama tunti niin pääsee kotiin ja huomenna sitten vapaa... tänään tuli 5+0 6rv jee... miten onko kellään ollut alussa kipuja alaselässä? pelottaa vaan kun tuolla luki että keskenmeno oireita on selkäkipu parempi varmaan olis parempi kun noita ei lukis ku tulee vaan vainoharhaiseksi....
 
tyttö 82 mä olen kertonut jo raskaudesta perheelle8vanhemmat ja sisarukset) ja parille kaverille...ja niin myös ensimmäisen kohdalla. mä kun olen omalla kohdalla sillä mielellä että jos jotain ikävää tulee eteen niin haluan kuitenkin jollekin puhua...onko sulla mikä LA? mulla 27-29.5,tällähetkellä lasken ton 29 mukaan...että aika samoilla päivillä mennään,eli et oo yksin :D
...eipä tää mun raskaus kauaa varmaan salassa pysy :/ ollaan menossa tänään kaverille yks vee synttäreille...ja epätoivosesti koitan tässä pukeutua...mut mun maha pömpöttää joka vaatteessa ihan kohtuuttomasti...turvotusta joo...mut ei näytä yhtään tavalliselta pömpöltä :whistle: kun nyt vaan evät rupeis kyseleen kun oon niiiiiiin huono valehteleen...ja musta kun se tuntuu tyhmältä sanoo ei kun kuitenkin on... :headwall:
no mut mä lähden taas tuskaileen vaatekaapille,et sais ittensä kuosiin ennen kun tyttö herää päikkiksiltä =)

palaillaan :wave:
Cristiina ja masu-asukki :heart:
 
Minä oon sanunu lähes kaikille. Tai no lähimmät sukulaiset ja kaverit tietää. Ja jos joku sattuu kysyyn niin sanon. En tykkää valehtelusta. Sillai sai kaikki kaverit tietääkki ku oli yhen 40v. bileet ja minä menin autolla. Kaverin mies kysy suoraa ja mulla on se ajatus etten valehtele jos kysytään niin sanoin miten asia on. Hieman kauhisteluja tuli ku tää on kuitenki jo meidän viides, muorin on 8 kk eikä olla uskovia eikä kavereilla oo kellään ku max. 3 lasta. Oon aina sanonu aikasessa vaiheessa mut mulla ei oo takana keskenmenoja joten en osaa sitä silleen pelätä ku sellainen joka on keskenmenon joutunut kestämään.

(.) Pahoinvointi ilmeisesti hieman helpottanut. Tai ainakin nyt on toinen päivä putkeen ettei ole koko ajan niin kuvottava olo kun aiemmin. Toivottavasti tämä menee tästä enää parempaan suuntaan.

tyttö82: mulla välillä vihloo alaselkää ja ajoittain myös alavatsaa. On tehnyt (muistaakseni) joka raskaudessa niin joten lienee normaalia.

napsuneiti kyseli veriseulasta... Kyllä osallistun. Oon aina osallistunu. Jotenki kuitenkin helpottaa omaa mielenrauhaa jos ja kun saa "hyvän" tuloksen. Jos tulee huonoja uutisia niin sit tarkempiin testeihin.

Johjo 9+0
 
Heippahei!

Täällä olikin kivasti oulusta tai oulun seudulta porukkaa. Tuosta oysin ultrasta pitää vielä kommentoida. Syy miksi me ulkopaikkakuntalaiset saadaan ultra oysissa kahteen kertaan johtuu siitä, että meidän kunnat on tehneet maksusitoumuksen ja sopimuksen oysin kanssa näistä ultrista, mutta oulun kaupunki ei ole tätä sopimusta tehnyt. Tehnee sitten kun se on pakollista.
Tosi tympeetähän se on, kun varmasti jokainen haluaa näihin molempiin ultriin ja molemmat kuitenkin on tärkeitä.

En muista oonko vastannu tuohon seulontaan täällä, huhtikuisiin ainakin olen, mutta mä en siihen veriseulontaan osallistu, en ottanu esikoiseltakaan enkä ota nytkään. Musta siinä kuitenkin tulee niin paljon virhe-kiinni jäämisiä, että en halua itseäni ressata sen suhteen, ultra selvittäkööt sen mitä selvittää. Jos ultrassa on jotain hälyyttävää niin sitten tarkempiin tutkimuksiin.

Mitähän vielä....
Uusille paljon onnea plussasta ja tervetuloa mukaan!!!

Täällä ollu suht hyvä päivä ja ootellessa huomista päivää ja neuvolaa. Jännittää jo kovin että onko kaikki ok, mut pitäis olla kun dopplerilla kuulu tänäänki äänet. Hetken aikaa vain, mutta se papunen sieltä liukenikin paikalta kun kuuntelin, kahteen kertaan sain sen "kiinni" sit annoin olla kun ehdin kuitenkin äänet kuulla =)

Nyt ruuan laittoon ja sit jos nukkuis päikkärit...

buam 9+4
 
Iltapäivää.

Täällä ollaan kamalaa palelua kärvistelty jo kolmatta päivää mut mittari ei oo käyny 37,8:n yläpuolella. Hirvee olo kyllä, ei oo nuhaa eikä mitään..

Huippaa, verenpaineet on heitelly miten sattuu taas. 109/72 ja syke 62 oli juuri.. Mulla on siis oma mittari kun normaalioloissa mulla on korkeeta verenpainetta.

Haave, en mää ole ko 166cm, että silleen .. :D

napsuneiti, meinataan ottaa koko paketti, kaikki seulat. Mut en ookkaan nuorimmasta päästä ja kolmatta "tekemässä" niin en jotenkin osaa tavasta luopuakkaan, siis tosta että osallistun kaikkeen. Ylimääräisiä rokotuksia tosin en ota.

Jostain syystä mun uus neuvolatäti takertu hirmu tarkkaan esikoisen odotusajan raskausmyrkytykseen. Edelistä odotellessa se seikka sivuutettiin melko äkkiä, nyt piti kertoa koko tarina ja etti koneeltaki kaikki tiedot. Kummastutti :/

Ja sohvalle...


 
Varanikki niin, mullaki selkeesti tissikipu helpottanut, välillä ei oo mitään, tuossa aikani kuluks selailin juttua aiheesta netistä ja vaikuttaa olevan aika normaalia, viimeistään 12 viikkoon mennessä se loppuukin useimmiten.

mut kieltämättä harmittaa et muita oireita ei oikeen ole ku nuo iltaset alamasu tuntemukset.

en oo oulusta mut oulun lähettyviltä kyllä, ja tuonne merioulun neuvolaan oonkin ens perjantaina menossa =) tosi kiva päästä kattoon vauvaa, kuhan vaan kaikki olis hyvin!

muillakin ollu karkkipäivä, munkin oli eilen pakko hakee salmiakki aakkosia! jotenki haluttanu tosi paljon salmiakkia :p

eilen illalla taas oltiin miehen kans aivan kauhuissaan :LOL: maha oli oikeesti ku yli puolen välin =) aivan uskomatonta turvotusta. hullulta tuntus et maha oireet on nuin selkeet ja 'raskaana olevat' ja silti ei kaikki olis ok..

kertomisesta me ei olla viel monelle kerrottu, miehen vanhemmille vaan. ne ties viime raskaudestakin ja keskenmenosta niin oli jotenki helppoo ja luonnollista heille kertoo jo heti alussa. viikon päästä olevan ultran jälkeen kerron varmaan omille vanhemmille ja sisaruksille =)

muakin kiinnostais miten vaunu markkinoilla menee alet, kuten ce-bra kirjotteli, onko joulun jälkeen aleja =) jos joku tietää :wave:

 
Alkuperäinen kirjoittaja buam:
Heippahei!

Täällä olikin kivasti oulusta tai oulun seudulta porukkaa. Tuosta oysin ultrasta pitää vielä kommentoida. Syy miksi me ulkopaikkakuntalaiset saadaan ultra oysissa kahteen kertaan johtuu siitä, että meidän kunnat on tehneet maksusitoumuksen ja sopimuksen oysin kanssa näistä ultrista, mutta oulun kaupunki ei ole tätä sopimusta tehnyt. Tehnee sitten kun se on pakollista.
Tosi tympeetähän se on, kun varmasti jokainen haluaa näihin molempiin ultriin ja molemmat kuitenkin on tärkeitä.

buam 9+4
Kuulemma 2010 alusta tulee 2 ultraa myös oululaisille ja uudet laitteet ja yks uus lääkäri lisää tekemään noita ultrauksia. Harmi ettei koske vielä mua. Mut Gynekossa makso muistaakseni jotain 70? eli ei paha hinta siitä et saa tietää mitä masuasukille kuuluu. Ja Aydin Tekay teki ultran eli ainakin lääkäri joka osaa asiansa.

Minä taas roikun täällä näköjään vähän väliä. On niin kurja keli ettei kehtaa lähtee lasten kans uloskaan niin ehtii aina välillä piipahtaan koneella. Oishan tuota hommaaki mut ku ei jaksa. 4 koneellista pyykkiä pitäs laittaa kaappiin. Pakko kai se on jollekki ruveta.

 
Heipä hei :) huolitaanko mut mukaan joukkoon? Eilen (ja tänään ) tein plussatestin ja nyt siis ootellaan pientä touko/kesäkuun vaihteelle, riippuen laskureista la on joko 30.5. tai 3.6. mutta koska mulle tehdään suunniteltu sektio niin varmasti se on sitten toukokuun puolella.

Ei malttais ootella huomista et pääsee varaileen alkuraskauden ultraa, pakko mennä varmistamaan että pikkanen todella on kyydissä :)

tatomira rv 5+0
 
tervetuloa tatomira ja kovasti onnea plussasta!!

mulla on iltaisin ihan tajuton turvotus päällä. karmeen iso maha. eilen iltasella lähdettiin kylään ja mieskin sanoi, että tuo on kyllä jo niin vauvamaha :D no piti sitten vaihtaa vaatteet vähemmän salaisuuden paljastavaksi.

-lypy rv 6+2
 
Tervetuloa uusille :wave:

Täällä on selvitty laivareissusta, vähän kyllä ihmiset kyseli oonko raskaana kun en juonut mitään. Sanoin sitten että antibioottikuuri enkä myöntänyt mitään. Jotenkin haluttais oottaa siihen ensimmäiseen ultraan saakka, et tiedettäis kaiken olevan kunnossa.

Lievää öklötystä ilmassa ajoittain ja jomottelee hiukan menkkamaisesti aina välillä. JA se turvotus etenkin iltasin.... näyttää todellaskin et ois pidemmilläkin viikoilla :LOL: . Kaipa se tästä alkaa tasottumaan.

Täällä myös mennään uusilla viikoilla jo, taidan vielä käydä ostaas uuden testin kun olo on edelleen niin älyttömän epätodellinen!

Selis 6+1
 
Alkuperäinen kirjoittaja tyttö82:
minut voi laittaa sinne listalle eli synnäri lks lask aika 30.5 ja ensimmäistä odottelen....
Hei, anteeks, mää oon kattonu vaan et sää oot poikennu tässä, kun et oo suoranaisesti ilmottautunut silleen totuttuun tyyliin, tollo minä :D

Lisään heti sut mukaan =) :hug:

Tatomira, johan sua onki ooteltu :D :hug:
 
Huomenta!

Tänään neuvola!!! :D vihdoin ja viimein!!!

Ja aamu lähti onnellisesti taas oksentaen käyntiin. Eilen illalla oli tosiaan tosi paha olo, ja monta kertaa meinasin oksentaa, mutten sitten oksentanu. Tänään sitten tässä koneella ollessani piti oksentaa. En ehtiny edes vessaan ko osa lensi kaarella siihen vessan lattialle....
Voi ällötys tätä oloa!
Pitänee kysyä neuvolasta sitä et pitäisköhän saikkua jatkaa...

Mut nyt jos lepäilis jonku aikaa vielä ja sitten käydä poitsun kans eka neuvolassa ja viedä se tarhaan ja sit mennä ite sinne. =)

Ilmottelen sit päivemmällä miten kävi!!

buam 9+5
 
huomenia!!!

Tänä aamuna tuntu ettei mitkään vaatteet enää sovi päälle, paino on noussut JO 2kg, ja kun sitä oli ennenstäänkin jo se +10kg ni ou jee. Eihän se vauvamasu vielä voi alkaa näkyä, eli turvotusta löytyy melko reippaasti. Tai sit tää kokoajan puputtaminen kostautuu. UUaaahhh... Mulla on aina ton painon kanssa ollut taistelua ja tuntuu hankalalta että vaatteet kirraa ja masua ahistaa, kun eikös se vauvamasu pompsahda tonne navan seutuville, tai sen alle ensimmäiseks? Mulla on sellanen pallo jo tosta tisujen alta. No pitää käydä ostamassa joku kiva huppari tms. jonka alta toi pallo ei niin selvästi erotu.

Mulla ei tisutkaan ole enää niin kipeet. Mut kai se on ihan normia että se laantuu? Eilen siivosin koko kämpän ja sain alaselän ihan hullun kipeeks, ihan kun jotain issias tyyppistä kipua kun veti tonne vasempaan pakaraan oikein kivasti.

Viikonloppuna ei ole ollut onneks yhtään huono olo, ja sain eilen käytyä tunnin lenkillä miehen ja koiran kannsa. Hyvä mieli viikonlopusta kaiken kaikkiaan. Ja tänään IHANA mennä kotiin kun tilasin siivoojan pesemään meidän ikkunat. Mä inhoon sitä puuhaa ja meillä on aika pirusti pestäviä ikkunoita, ni soin itselleni tän verran armoa :LOL: .

Uusille tervetuloa!!!!


Napsuneiti ja pallero 8+6


 
varanikki sun kanssa tuolla kuumeilijoissa ehti jo kirjoitteleen niin aattelin, että sitä on pakko päästä tähän ketjuun mukaan, et pystytään jatkaan B)

Pitänee tässä lukaista koko ketju läpi (huh ) kun ehtii, että tutustuu muihinkin :)

Mulle muuten voi laittaa synnäriksi KHKS mutta jos saan jotenkin puhuttua itselleni maksusitoumuksen niin sitten se on TYKS, mutta tuo KHKS on niinku se mihin mun kait pitäis mennä :( valitettavasti.

Mulla ei vielä oikein mitään kummallisia oireita oo, välillä vihloo maha, tissit on arat ja nyt oksettaa, tuskin vielä ihan siihen asti päästään, että pitäisi norjaa posliiniastialle puhua, mutta eiköhän sekin sieltä eteen tule :D

Kertomisesta: mä oon jo kertonut yhdelle kaverille, veljelle, omalle äidille, lapsille jne. en mä viitti salailla kun jos se menee kesken, haluaisin kuitenkin puhua siitä ja jos kaikki menee hyvin loppuun asti niin se saadaan kuitenkin tietää niin en mä näe mitään syitä salailuun :)

Koskas te jo neuvolassa käyneet ootte varanneet neuvola-ajan? Mä tässä mietin sitä ultraa, et oonko liian innokas jos nyt jo varaan? Tosin, aattelin tosiaan et jos sen sais tonne 2-3vkon päähän niin aikoja varmaan sais nyt kivammin ja sais valita et kelle lääkärille (yksityiselle siis menossa )

tatomira rv 5+1
 
Onnea uudet plussanneet!

tatomira, miks et KHKS:aan haluu? Mä synnytin esikoisenkin siel ja ihan tykkäsin. Kiirehän siel oli mut niin kait se joka paikas nykyään... Mut sul vissiin ainakin suht lyhyt matka Turkuunkin, et kaipa se sit kivempi on kun isompi sairaala.

Mä sain perjantaina kutsun alkuraskaudenutraan vielä neuvolan puolestakin. Se ois nyt perjantaina. Maksais siis vaan pkl maksun, eli n.25?. Taidan käydä sielki vaikka jo kävin yksityisellä. Saapahan taas nähdä et onko kaikki kunnossa =)

Meil esikoinen läks eilen käveleen. Täyttää torstaina 1vee. Onhan tuo jo askelia ottanut pari kuukautta mut nyt vasta uskaltutui sit kunnolla kävelemään. On se niin suloisen näköistä :heart: Vähän väliä pyllähtää maahan mut urheasti nousee ylös ja taas mennään.

(.) Mun masu on ihan pallo! Jos en yritä yhtään vatsalihaksia jännittää (mitä lihaksia :LOL: ) niin maha on ku puolivälin masu! Ja kun tätä painoa on vielä se 10kg ylimääräistä niin ei todellakaan kaunista katseltavaa...
Mul on tullut mieletön himo ostella poikien vauvan vaatteita. En kylläkään ole vielä sortunut, mut halu ois valtava. Ja varmaan sit toinen tyttö kuitenkin tulee =)

Janskuliini + Toukka 8+2
 
Janskuliini mä en tykännyt KHKS:stä yhtään, esikoinen syntyi TYKS:issä ja toinen tuolla ja vaikka siitä on aikaa jo liki 5v silti vieläkin harmittaa tosi paljon.

Ainoa mikä hämeenlinnassa oli paremmin oli tosiaan se, että huoneet oli pienempiä ja joka huoneessa oma suihku, kun tyksissä sitten taas oli isot huoneet ja suihku oli siellä käytävällä sellanen iso yhteinen tila, mutta muuten tyksin henkilökunta oli huomattavan paljon asiantuntevamman oloista. Hämeenlinnassa esim. imetys olisi varmasti epäonnistunut, onneksi tosiaan olin jo esikoisen imettänyt ja saanut siihen kunnolla tukea alkumetreiltä tai kakkonen olisi ollut korvikevauva.
Ne siellä sanoi, että tervetuloa uudelleen niin totesin, että jos kolmannen joskus saan, teen kaikkeni, etten tänne enää joudu. Se päivä jolloin lähdin sairaalasta olin jo niin väsynyt ja kiukkuinen, et soitin miehelle et tulee aamulla heti kahdeksalta, pakkasin vauvan ja tavarat ja lähdin pois sanomatta kenellekään sanaakaan.

Täytyy heti ekassa neuvolassa tuosta maksusitoumuksesta kysellä
 

Yhteistyössä