3.n päivän retkieväät????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vatruska
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

vatruska

Aktiivinen jäsen
24.10.2004
4 148
0
36
Helsinki
Antakaas hyvät immeiset mulle vinkkejä ,mitä pakkaan kolmeksi päiväksi mukaan saareen. Ja siis ruoasta olisi kyse.
Omassa päässä ei soi muukuin grillimakkara,mutta tuskin nuo lapset sitä jaksaa sunnuntaihin syödä. Ajattelin kylmäkallejen sijasta pakata pakastekeitto paketteja mukaan ja pakkasesta pakaste marjoja. Pitävät kylmänä lootan.
Mutta mitäs muuta ?

Olen siis lähössä nuiden lasten kanssa tuonne merelle saareen telttailemaan ja kaikki muu on valmista paitsi tuo ruokapuoli. Mies kun viettää töissä juhannuksen niin meitä on vain 3.
Antakaas vinkkejä. :D

Pitääkö olla kevyet ruuat? Millä olette menossa? Meillä on vaellusruokina pastaa, nuudeleita, soijarouhetta, kuivattuja sieniä (joita viskotaan sinne pastan sekaan), pussipuuroa, leipää, juustoa... Mutta jos on siis kylmälaukku mukana, niin vain sen koko on rajana sille, mitä voi ottaa mukaan. :)

Alkuperäinen kirjoittaja kuula:
Pitääkö olla kevyet ruuat? Millä olette menossa? Meillä on vaellusruokina pastaa, nuudeleita, soijarouhetta, kuivattuja sieniä (joita viskotaan sinne pastan sekaan), pussipuuroa, leipää, juustoa... Mutta jos on siis kylmälaukku mukana, niin vain sen koko on rajana sille, mitä voi ottaa mukaan. :)

NIin ja riippuu siitä millä valmistatte...

Pussikeittoja, pussinuudeleita, pussipastaa, pussipuuroa. Jos haluaa vaihtelua, niin tölkkihernaria, tölkkilihapullakastiketta (ja makaronia) ja tölkkinötköttiä.

No mehän syödään ihan mitä vaan ja ihan telttailemaan mennään. Ottasin mä sinne lihaakin mukaan,mutta pelkään vähän niiden säilymisen vuoksi.
Noi vaellusruoat on hyvä vaihtoehto, eikä paina paljoa. ja kylmälaukku me sinne raahataan.
Jollain julkisella veneellä mennään ja rinkat on selässä. ja vielä on pari käsiparia vapaana.
Ja mikä pelastus. Siellä saaressa on grillikatos.
Ja otetaan me mato onget mukaan ja kasa matoja. Mulla vaan koituu ongelmaksi aina se , että pakkaan viikon tarpeet :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja vatruska:
No mehän syödään ihan mitä vaan ja ihan telttailemaan mennään. Ottasin mä sinne lihaakin mukaan,mutta pelkään vähän niiden säilymisen vuoksi.
Noi vaellusruoat on hyvä vaihtoehto, eikä paina paljoa. ja kylmälaukku me sinne raahataan.
Jollain julkisella veneellä mennään ja rinkat on selässä. ja vielä on pari käsiparia vapaana.
Ja otetaan me mato onget mukaan ja kasa matoja. Mulla vaan koituu ongelmaksi aina se , että pakkaan viikon tarpeet :headwall:

Parempi se, että ruokaa on liikaa kuin liian vähän! Harmittaa, jos kesken juhannuksen sapuskat loppuu kesken. :) Tuosta mun listasta unohtui vielä herkut, eli keksejä, suklaata, ja karkkia! :)

En minä 3 päivää luottaisi kylmälaukkuun. Eihän se kestä kuin päivän.

Kaupat on täynnä pussipastoja, retkiruokia, säilykkeitä ja kuivattuja juttuja. Toki perunat, paprikat, tomaatit ja sun muut säilyy tuon ajan "huoneenlämmössä". Jos ei tartte kaikkea selässä kantaa.

Prismoista saa muuten reitterin vaellusmuonia, jotka yhden testin kanssa oli ihan ok. Siihen kun lisäisi vielä vähän tuoretta ja esim lisää lihaa, niin oikein syötävää tulee. Makkarat ottaisin mukaan vain edelliselle illalle.

Herkkuja ei voi olla koskaan liikaa... Valmislättyainespussi (lisää vain vesi) ehdottomasti mukaan. Pussikiisselistä saa hyvän hillon :D Maitoa on jauheena aamupuuroon, jne.

Parempi se, että ruokaa on liikaa kuin liian vähän! Harmittaa, jos kesken juhannuksen sapuskat loppuu kesken. :) Tuosta mun listasta unohtui vielä herkut, eli keksejä, suklaata, ja karkkia! :)

Hyvä kun muistutit nuista herkuista.
Onneksi lapset lähtee seikkailumielellä mukaan ja esikoinen on partiolainen ,niin eiköhän meillä ihan hyvin se reissu mene. Ja noi herkut kyllä pelastaa monesta.

Ja tää on kyllä sit ihan mun syy jos menee piupariksi. Meinaan kun ihan vaan ilmotin ,että nyt lähetään telttailemaan ja saareen. Lapset katso kummasti ja totesivat yhteen ääneen OK.

:D

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
En minä 3 päivää luottaisi kylmälaukkuun. Eihän se kestä kuin päivän.

Kaupat on täynnä pussipastoja, retkiruokia, säilykkeitä ja kuivattuja juttuja. Toki perunat, paprikat, tomaatit ja sun muut säilyy tuon ajan "huoneenlämmössä". Jos ei tartte kaikkea selässä kantaa.

Prismoista saa muuten reitterin vaellusmuonia, jotka yhden testin kanssa oli ihan ok. Siihen kun lisäisi vielä vähän tuoretta ja esim lisää lihaa, niin oikein syötävää tulee. Makkarat ottaisin mukaan vain edelliselle illalle.

Herkkuja ei voi olla koskaan liikaa... Valmislättyainespussi (lisää vain vesi) ehdottomasti mukaan. Pussikiisselistä saa hyvän hillon :D Maitoa on jauheena aamupuuroon, jne.

No sen kylmälaukun ajattelin laittaa narunjatkoksi mereen. Taitaa siihen mennä enimmäkseen juoma vettä. Ja pussiruoat pakkan mukaan.

Varmasti ihana reissu teille tulossa! Mä olen henkeen ja vereen retkeilyihminen, ja kunhan kääpiö syntyy, se "joutuu" heti metsään ja tunturiin retkeilemään. :)

Kiva kun muitakin löytyy! Mulla on tosin muksu nyt 4vee ja tarkoitus on päästä oikeasti retkeilemään. Viime vuonna aloitettiin päiväretkillä ja tänä vuonna jatketaan. Muutamat yöt nukuttu teltassa jo takapihalla tänä kesänä ja viikonloppuretki tulossa kesällä. Ja monet päiväretket. (mä en laske noita piipahduksia lähialueen metissä päiväretkiksi)

Ensi vuonna vähän olen pehmittänyt ukkoa, että mennään Lappiin asti täältä etelästä.

Varmasti ihana reissu teille tulossa! Mä olen henkeen ja vereen retkeilyihminen, ja kunhan kääpiö syntyy, se "joutuu" heti metsään ja tunturiin retkeilemään. :)

Mä kävin nuorempana paljon vaeltamassa pohjosessa. Ja ruoat oli mitä oli ja kalalla sitä eleltiin.
Lapsien kanssa on vaan aina niin hälisemässä,kun pitää kaikkea mukamas ottaa ja laittaa.

Enköhän mä nyt päädy herkkuihin ja pussi muonaan ja aamuksi puurot keitän.
Juomavettä otetaan paljon mukaan, joten siihen menee yksi käsi.
On mulla sit ne pakaste sopat sielä kylmäkallen virkaa hoitamassa ja siitä saadaan yksi ruoka.

Esikoinenkin jo sanoi, että älä hössötä se ruoan kanssa. Kalaa kuulemma syödään sitä mukaan kun merestä tulee.
:kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:

Kiva kun muitakin löytyy! Mulla on tosin muksu nyt 4vee ja tarkoitus on päästä oikeasti retkeilemään. Viime vuonna aloitettiin päiväretkillä ja tänä vuonna jatketaan. Muutamat yöt nukuttu teltassa jo takapihalla tänä kesänä ja viikonloppuretki tulossa kesällä. Ja monet päiväretket. (mä en laske noita piipahduksia lähialueen metissä päiväretkiksi)

Ensi vuonna vähän olen pehmittänyt ukkoa, että mennään Lappiin asti täältä etelästä.

Kuulostaa hyvältä tahdilta! Onko lapsi innostunut luonnosta ja telttailusta?
Kunhan nyt ensin syntyy, niin meidän lapsiparka pääsee/joutuu heti Lappiin, mutta ei nyt sentään vielä retkelle, vaan mökkeilemään. :)

Kiitos teille kaikille hyvistä vinkeistä. Ja oikein mukavaa Juhannusta kaikille.
Kerron sitten sunnuntaina kuinka kävi kun päästään takasin.
Seikkailu mieltä kaikille reissaajille :wave:

Oikein hyvää juhannusretkeä teille! :)

Lappivaellusta ajatteleville suosittelen Lemmenjokea ja Sallaa ja Saariselkää. Ne olen kolunnu nuorempana ja ainakin ensimmäinen ja viimenen sopii lasten kanssa meneville. Sallaan kannattaa mennä vasta isompien lasten kanssa.
Odotan vielä pari vuotta niin vien sitten nuo molemmat tytöt pohjoseen vaeltamaan.
Nyt harrastamme näitä viikonloppu telttailuja :D

Joo, kyllä meillä aloite telttailusta (Takapihalla) on tullut lapselta ja hyvin innokkaasti on hoidossa ja vanhempien mukana tullut retkille mukaan. Vauhti on ollut reipas metsässä, ihan pitänyt käskeä himmaamaan.

Seuraava askel on tosiaan kasvattaa jälkikasvun marssikuntoa, että ihan tien vieressä ei tartte yöpyä. Onneksi nämä etelän kohteet ovat sellaisia että noin 5+5 kilsan reissuja yöpymispaikalla löytyy vaikka kuinka paljon ja vähän haaveilisin 6-7 kilsan reissusta käyttäen siihen vaikka koko päivän ja paritkin isommat ruuantekotauot.

Ja oikein hyvin meni. Säätkin suosi niin, että meikäläisen kasvot paloi auringossa.
Kuiva muonia siis otin mukaan ja maistuivat lapsille tosi hyvin. Viimeinen ilta juhlistettiin letuilla ja kätevää oli, että kaupasta löysin tuubissa olevaa mansikkahilloa.
Saareen oltaisiin jääty, ellei minulla olisi ollu työpäivä maanantaina. Mutta uudestaan mennään telttailemaan ja sovittiinkin, että kunhan lomani alkaa pakataan autoon teltta ja makuupussit ja lähetään kiertelemään Suomea, sen kummemin miettimättä paikkoja.
Toivottavasti muillakin meni juhannuksen vietto mukavasti.
Meillä se nyt tulee tavaksi, että saareen mennään joka jussi ja isäni ja veljeni porukoineen tulee mukaan.

joo, itekin oon menossa nyt sitten suunnittelemaan retkeä, mutta eipä tässä mitään. 3:n päivän menu pitää suunnitella, ja eipä tässä mitään. en vaan tiedä, mitä laitan mukaan!

Yhteistyössä