3-luokan alkiot - löytyykö tietoa/kokemuksia?

Itselläni (sekä monella muulla tuola IVF toukokuussa -ketjussa) on tullut noita soluja ja itselläni ne pakastettiin. Muutamalle on puolestaan sanottu että ne ovat niin huonoja ettei edes pakasteta (tuoresiirtoja on mahdollisesti kuitenkin tehty).

Mitä teidän muiden lääkärit ovat sanoneet noista 3-luokan alkioiden todennäköisyydestä onnistumisessa? Entäpä ovatko suositelleet pakastusta? Entä on tullut raskauksia?

Moi Puppeli!

En voinut olla vastaamatta kyselyysi, vaikka olen tainnut suunnilleen kaiken tuolla toukokuun ivf-ketjussa jo kirjoittaakin. Piti tarkentaa omaa tilannetta sillä, että meillä oli vain yksi 3-luokan alkio ja loput 4-luokan alkoita, joita ei voi pakastaa. 3-luokan alkioita ehkä voikin, mutta se ainokainen siirrettiin tietysti meillä suoraan kohtuun. Ja toiselta palstalta luin juuri, että 3-luokan alkioistakin on lapsia saatu tehtyä(!!), onnistumisprosentti (lääkärin mukaan) on kuitenkin tietysti alhaisempi kuin paremmilla yksilöillä, n. 10% luokkaa.

Niin, ja sitten vielä noista luokituksista; lääkäri sanoi, että luokituksetkin vaihtelevat vähän sairaaloista/klinikoista riippuen. Ts. 3-luokan alkio voi joissakin tilanteissa tarkoittaa ihan hyvää, toisissa vähemmän hyvää...

Minkälaisia alkioita teillä saatiin? Mitkä olivat lääkärin kommentit? Tämä kiinnostaa kovasti myös minua.

Hei Kummi!

Ohessa lainaus kirjoituksestani IVF toukokuussa -jonossa: "Tilanne siis: saatiin 12 munasolua, joista 7 hedelmöittyi. Kaikki 7 jatkoivat jakaantumista myös. Lopputuloksena 2 kpl 2-luokan alkioita ja 4 kpl 3-luokan alkioita. Yksi alkio meni "pieleen" jakaantumisessa, joten sillä ei tehdä mitään.

Kyytiin sain toisen noista 2-luokasta ja loput meni pakkaseen yksitelleen pakastettuna (näin halusimme, koska minulle ei voida koskaan siirtää kahta alkiota kohdun muotoni takia enkä halua että mahdollisesti toinen menisi roskiin, josko molemmat selviäisi). Kyselin noista 3. luokan alkioiden selviämisestä ja siitä tekeekö niillä mitään, niin kaksi lääkäri sanoi että tilastollisesti ei ole suurta ero onko alkio ollut 2- vai 3-luokan. Ja kuten sanoin, meillä ne pakastetaan ilman muuta. "

Eli tuossapa sinulle vastausta asiaan. Me emme lääkärin kanssa puhunut 4-luokan soluista joten niistä en osaa sanoa mitään.

Puppeli, meillä kaikki alkiot olleet 2-3lk.n väliltä, ja näillä saatiin raskaus alkamaan. Tuoresiirrossa josta tuli nega taisi olla jopa hieman paremmat alkiot, kuin tässä onnistuneessa siirrossa.Älä huoli, ei soluja olisi pakastettu mikäli olisivat huonoja! Olen kuullut juttua myös siitä, ettei esim. TOP-alkiot ole sulatuksesta selvinneet ym, eli oliskohan niin että luokituskaan ei aina kerro kaikkea.

Yhteistyössä