3-kymppiset esikoisen saaneet

Kiva että teillä sujui juhlat hyvin Poppie! Toi on kyllä ihan totta, että sankarin maistelut jää todennäkösesti niin pieniksi, että voi olla sokeristakin kakkua :) Itselle tulee sokerittomista mieleen lähinnä raakakakut, joista kyllä tykkään kovasti, mutta pienille tuskin ne maistuu.

Tsemppiä täältäkin pienten perässä juoksemiseen, ja toivottavasti saatte myös omaa aikaa. Meidän tyttö lähti tällä viikolla ryömimään 8kk päivän kunniaksi, vauhti tosin on onneksi vielä hidas :LOL: Ja tietty olis ensimmäisenä menossa kissojen ruokakuppien yms juttujen perään.. Seuraavien viikkojen projektina onkin kodin lapsiturvalliseksi saaminen, todennäköisesti pitää hankkia myös jonkinlainen aita.

Hampaat ei vieläkään ole puhjenneet, mutta onneksi eivät ainakaan yöllä ole enää niin paljon haitanneet.
 
Fabula, kiva kun teillä liikutaan, nopeasti se vauhti siitä sitten lisääntyy. Joo noi eläinten kupit on hirveän kivoja! Huh, teilläkin ollaan "jo" 8kk, vastahan teidänkin pieni syntyi :) Toivotaan, ettei hampaat ala pahemmin vaivaamaan, me päästiin aika helpolla niiden kanssa...

Voi kuinka kauan olen tarjonnut vaikka mitä sormiruokailtavaa, eikä poika ole oikein koskaan lämmennyt muuta kuin heittelemään ruokaa koiralle ja lattialle luk. ottamatta muutamia vakkariruokia. Nyt hän on alkanut sentään maistamaan kaikkea. On kyllä kiva tää yli 1v.:n kanssa ruokailu, voidaan syödä (lähes) samaa, ainakin useimmiten. Toki vielä menee noita kaupan babyruokiakin/itsetehtyjä, osittain just siksi kun sormiruokaillen tai lusikalla harjoitellen menekki on hyvin niukkaa ja selkeästi lapsi tarvitsee kuitenkin ihan ruokaa (ei tod maidot riitä).

Jossain vaiheessa pitäisi alkaa miettimään tuttipulloista luopumista. Pillimukista poika juo vähän, osaa käyttää sitä tosi hyvin, nokkamukeista ei ole niin koskaan innostuttu. No kai hän oppii jostain juomaan...

Kaikki on nykyään "äiti" :love:(y)
Niin se olis pojan toinen joulu jo tulossa. Hyvää joulua kaikille, toivotan jo nyt, jos en enää eksy tänne ennen sitä. Nautitaan :)
 
Menoa ja meininkiä riittää. Edelleen vain muutamia askelia otetaan ilman tukea, mutta taaperokärryllä huristellaan ees taas ja kontaten melkoista kyytiä. ;) Se on ollut hyvä hankinta! Kävelyttää saisi myös kaiken aikaa käsistä kiinni pitäen. :D

Syömishaasteet jatkuu. Nyt on ruokahetket aikamoista takkuamista ja heti käännetään pää poispäin, kun lusikka lähestyy. Sormiruokailusta en ole oikein itse eikä oikein lapsikaan innostunut. Jotain toki lapsi saa naposteltavaksi, mutta pääasiassa syötetään. Pitäisi rohkeammin myös kokeilla erilaisia ruokia, mutta jotenkin olen ollut huono kokeilemaan uusia juttuja. Nythän periaatteessa saisi syödä jo vapaammin. Olen tehnyt itse soseita + kaupan soseita. Sormiruokailukokemukset ovat olleet vähän samanlaisia kuin Poppiella, että heti lentää ruoat lattialle.
Jos tulee hyviä vinkkejä tähän mieleen, niin kertokaa.
Olen ehkä tuputtanut ruokaa liikaa, mutta kun lapsi on aika pienikokoinen ja varsin liikkuva, niin kaikenlaisin konstein on houkuteltu syömään. Jos lapsi saisi päättää, niin kaksi lusikallista ja se on siinä. Lapsi ei syö itse lusikalla ollenkaan. Ottaa lusikan käteen, mutta vain leikkii sillä.
Oletteko jo siirtyneet tavalliseen maitoon? Meillä menee vielä korviketta ja tuttipullosta annetaan. Välillä annan pienestä tavallisesta lasista/mukista, mutta nokkamuki ei sytytä kyllä yhtään lapsukaista. Ajattelee sitä lähinnä leluna, jota viskelee sinne tänne.

Oikein rauhaisaa ja ihanaa joulun aikaa ketjulaisille! <3
 
Hyvää alkanutta vuotta!

Meillä menee tavallista rasvatonta maitoa ja korviketta (Nan 3).
On ollut uniongelmia, heräilyä ja yösyöttöjä. Viime yönä sain pojan nukahtamaan uudelleen ilman maitoa. Silitin selkää eli sitä "tassuttelua" tuli kokeiltua. En meinaan millään viitsisi aloittaa maitorumbaa tämän ikäisellä, niin pakko kokeilla näitä unikoulutyyppisiä ratkaisuja.

Puupalikat oli mainio joululahja meiltä vanhemmilta. Nyt on kova hitti tiputtaa erilaisia palikoita sopivista aukoista. Mielenkiintoista seurata miten leikit kehittyy.

Nyt hetki omaa aikaa, poika on päikkäreillä...
 
Hyvää alkanutta vuotta kaikille!

Meillä meni joulu sitten sairastellessa. 22.pv nousi pojulle kuume, ensin aattelin että olis Mpr-rokotteesta kun oli just viikkoa aiemmin sen saanut. No sitten kun ei muutaman päivän jälkeen alkanut asettua, käytettiin lääkärissä ja korvatulehdushan sinne oli myös iskenyt. Sitten iski flunssa myös muhun ja viimeisenä mieheen. Nyt aletaan pikkuhiljaa olla kaikki kuntoutumassa. Pienimmäinen kovasti vielä yskii kyllä.

Muuten oli mukava joulu, muutamia lahjoja tuli pojulle, pulkka ja taaperokärry on otettu jo ennen joulua käyttöön. Taaperokärryllä kovasti treenailee kävelyä ja tukea vasten seisotaan ja kävellään muutenkin. Ei paljosta puutu, että seisois ilman tukea.

Syömiset ja unet nyt vähän sakkastaudin takia, mut kunhan varmasti on terve niin eiköhän mekin nyt joku unikoulu pidetä. On tuota aamuyön valvoskelua, toissa yönä riekkui 1:40-5, ei kiva.

Meidän ruokailujen pelastus on ollut Samasta padasta -kirja! Siinä on ohjeita, mitkä meidän pojalle maistuu ja vanhemmille myös. Pizza on esim ihan lempparia. Muutenkin meidän nuorimies tykkää kyllä tosi reilusti maustetuista ruuista. Mutta paljon on myös tuota, että heittelee ruokaa lattiallekin. Oon monesti tehnyt niin, että lounaan tai päivällisen sormiruokailee, toisen syötän. Aamu- ja iltapuuroilla syötän, mutta hällä on oma lusikka jolla voi treenailla mukana. Välipalan kanssa mennään miten sattuu.

Meillä olis sitten tällä viikolla 1-v synttärit, hurjaa! Vastahan tuo mun vauvani syntyi! Nyt tosiaan konttaa ihan huimaa vauhtia, kävelee taaperokärryn kanssa tai huonekaluja vasten, seisoo tukea vasten. Sanoo ”äiti” ja ”lamppu” ja välistä imetyksen jälkeen yrittää sanoa tissi, nyt kuulostaa vain ’tssshi’. Hampaita on viisi, kuudes varmaan lähipäivinä tulossa. Iloinen pikku hurmuri on <3

Maitotuotteita oon ollu vähän laiska maistattamaan, piimää, jugurttia ja ruuan seassa maitoa menee jonkin verran. Raejuusto ei kiinnostanut yhtään. Pillimukista juo hyvin vettä, nokkamukeista ei. Ja joskus hörpytän lasin/mukin reunasta. Omaa pumpattua maitoa oon tarjonnu välillä myös pillimukista ja siitä aattelin sit jossain vaiheessa alkaa ihan tavallista maitoakin tarjoamaan.
 
Poppie: Meilläkin käytössä sama Nan Pro 3 ja tänään maisteltiin ekan kerran tavallista sinistä maitoa kupista. :) Pikkuhiljaa aletaan sitä määrää sitten lisäämään. Edelleen pääasiassa tuttipullosta annetaan lämmitettyä maitoa, mutta välillä hörpytetään lasista.
Mites te muut, vieläkö lämmittelette maitoa, jota annatte?

Musicro: Kovin tutulta kuulostaa. :D Meillä kanssa lamppu, äiti ja isi on ne sanat, joita toistellaan ja isi on juurikin lähinnä isshi-tyyppinen versio. ;) Kovasti myös osoitellaan kaikkea, esim. lamppua, kun sanoo sen.
Poppie: Hienolta kuulostaa tuo palikoiden laittaminen. Meillä ei vielä hallita moisia taitoja.

Nyt jo kävellään enemmän kuin kontitaan. Yhtäkkiä vain aloitti kävelemään pitempiä pätkiä ja päivä päivältä menee sujuvammin.
Ruoka maistuu vaihtelevasti... Mitäs niitä ruoka-aineita nyt olikaan, joita pitää vielä vältellä: lanttu, suola, valmismakkarat ja leikkeet juurikin tuon suolan takia, mitä muuta? Edelleen tehdään erikseen suolattomat ja aika sileät soseet meidän taaperolle. Pikkuhiljaa pitäisi uskaltautua rohkeammin kohti tavallista ruokaa. Meillä myös Samasta padasta -kirja. :)
 
Tuli mieleen, että jatketaanko tätä ketjua vai aloitetaanko uusi. En tiedä, tuleeko ketju jossain vaiheessa täyteen... ja nyt ollaan myös vauvaotsikon alla, vaikka taaperovaiheeseen on päästy suuri osa. :love:
Edelleen mielelläni itse ainakin keskustelua jatkaisin ja haaveilisin myös sellaisesta yksityisemmästä keskustelusta, mikä ei olisi ihan kaikkien luettavissa.:)
 

Yhteistyössä