3-kymppiset esikoisen saaneet

Jenifer, joo ei silleen mitään erityisen vakavaa mutta haastavaa jne. :)
Oi, olen pyöritellyt synttäreitä jo pitkään mielessä. Miettinyt, että ketä kutsun ja mihin kutsun, yksi- vai kaksipäiväiset (tilasyistä), mitä tarjolle jne. No päädyin sitten siihen, että taidetaan juhlia ihan kotona ja varmaan pienellä porukalla = sukulaisten kesken eli yksipäiväisesti. Muut voi sitten tulla kahville siinä synttäreiden tienoilla, jos ehtivät. Tarjoiltavia olen miettinyt ja se on vielä auki teenkö tavallisen kakun lisäksi sokerittoman. Mistään en tilaa mitään, että itse teen :) Jossain vaiheessa vois käydä kaupoilla katsomassa koristeluja...

Olen nyt alkanut totuttamaan poikaa ns. kotiruoan makuun eli aiemminhan hän söi sormiruoan lisäksi lähinnä kaupan soseita (paitsi hedelmäsoseita tein jonkun verran), niin nyt olen tehnyt mm. spagetti bolognesea pakkaseen, Kyllä maistuu, vaikka on kunnon koostumuskin eli ei mitään lirua. Kovasti tahtoo syödä itse lusikalla ja sittenhän me annetaan syödä...

Täällä on taas nukuttu perhepedissä :D Katsotaan nyt sitten milloin poika siirtyy taas omaan sänkyyn.
 
Meillä ei myöskään vielä ihan istuta. Jos pojan laittaa istumaan lattialle, niin kyllä se siinä hetken istuu, mutta vähän huteraa on ja koko ajan pitäis vahtia, ettei kaadu. Itse ei vielä osaa mennä istumaan, on kyllä tosi lähellä! Konttausasennosta lähtee välillä yrittämään istuma-asentoa, mutta viimeset sentit puuttuu, eli ei saa ihan itteään tuupattua käsien varasta pystyyn vielä. :D

Kohta varmaan kontataan. Välillä on sellasta hauskaa ryömimisen ja konttauksen välimuotoa :ROFLMAO: Vielä on vaan vähän luistoa polvissa. Mut hiljaa hyvä tulee.

Mä oon kans välillä pyöritellyt mielessä 1v-juhlia. Minä ja mies ei kumpikaan olla mitään juhlija-tyyppejä, joten taidetaan mennä vaan niin pienillä pirskeillä kuin voi. Eli isovanhemmat, meidän sisarukset ja kummit. Kakkuna oon aatellu tehdä ainakin pienen smoothiekakun, mikä sopii sitten pikkuväelle sokerittomana. Ja sitten ehkä toisen kakun enemmän aikuiseen makuun. Mut eiköhän sitä kohtalaisen matalan kynnyksen juhlat vietetä. Ehkä en kavereita lapsineen pyydä ollenkaan. En oikein jaksa sitä monen päivän juhlarumbaa, ja ei kerrostalokolmioon kovin paljoa väkeä kerralla mahdu. Eikä tietty tuo lapsonenkaan vielä osaa juhlien päälle niin ymmärtää. Mulle kaikkein mieleisintä olis jättää juhlat kokonaan järjestämättä, mutta se nyt ei taida olla vaihtoehto kuitenkaan.

Meillä muuten poika sanoo jo 'äiti'. :eek: Ens alkuun tuumin että kunhan jokeltelee, mutta nyt se kyllä tulee niin suoraan mulle kohdistettuna, että pakkohan se on jo uskoa. Ja muutkin on sen kuulleet, ettei oo vaan mun päässä :LOL: Tänään yritti vähän tapailla myös lamppua, kun niitä yhdessä katteltiin. Ja nyt on oppinut viikon sisään myös taputtamaan ja kenties vilkuttamaankin.

Syömisten kanssa on edelleen aika vaihtelevaa menestystä. Nyt tekee kolmatta hammasta, joten melkein kaikki ruoka sakkaa. Sitä ennen maistu vähän aikaa tosi hyvin taas lähes kaikki eteen kannettu ruoka. Nyt on pitkästä aikaa alkanu sormiruokakin kelvata. Ei sitä kyllä mahaan asti suuria määriä mene, mutta kunhan edes maistelee. Soseitten suhteen tuntuu olevan vähän sihtikurkku, mitä sileämpää, sen paremmin menee. Oon yrittänyt tarjota etupäässä itsetekemiä soseita, mutta ne menee aina jokseenkin heikolla menestyksellä. Sitten joskus yllättää ja joku ruoka maistuukin. Kaapissa on varalla aina muutama takuuvarma kaupan sose, että nyt joskus sentään tulee syötyä kunnolla :cautious: Ja puurohan kelpaa normaalisti tosi hyvin, nyt hampaiden tullessa ei tietty sekään.

Mulla ei vielä kyllä vauvakuumetta ole. Yks ystävä, jolla on 1kk vanhempi lapsi kun mulla, on nyt uudestaan raskaana. Ihana juttu hänelle, mutta oma ajatus oli että huh ei vielä! :LOL: Ehkä kaipaisin jokusen kunnolla nukutun yön ennenkuin alkaa ajatus sisaruksesta kolkutella. Haluan kyllä toisen lapsen ja muutaman vuoden sisään joo. Nyt on ehkä vielä hormonit niin pohjalukemissa, ettei ajatus houkuta. Ja meillä kyllä ihan rehellisesti sanottuna on jäänyt tää vauvavuosi niin paljon yksin mun harteille, etten halua yhdestä selvittyäni heti toista perään.
 
Toivottavasti Poppie terveyteen liittyvät haasteet selviävät! Mulla ei vielä ole ollut vauvakuumetta, kun neiti on niin pieni vielä. Vähän olen toki jo miettinyt sisaruksen yrittämistä ja sen ajoittamista, mutta se jää varmasti myöhemmäksi. Vähän samanlaisia ajatuksia kuin Musicrolla, että ei nyt heti perään toista vauvavuotta.

Maitotuotteista oli myös puhetta, itse taas mietin niiden suhteen että annetaanko niitä lainkaan tytölle.. Kun ollaan siis miehen kanssa kasvissyöjiä, eikä kovin paljoa tällä hetkellä käytetä maitotuotteitakaan. No, neitihän tosiaan aloitti vasta kiinteiden maistelun, eli aika pitkä aika on siihen, kun niitä edes saisi antaa. :) Tähän mennessä suurimpia suosikkeja on olleet kukkakaali ja omena, itsetehdyt soseet on kelvanneet yllättävänkin hyvin maisteltaviksi.

Kiva kuulla teidän synttärisuunnitelmista - varmaan mekin sitten aikoinaan vietetään niitä pienellä kokoonpanolla. En nyt vielä ole tarkemmin miettinyt, kun siihen on vielä melkein puoli vuotta aikaa :LOL: Vaikka äkkiähän se varmaan loppujen lopuksi kuluu...

Toivottavasti olette toipuneet flunssasta, Jenifer. Ikäviä kyllä tuollaiset pitkään kestävät taudit, vaikkei mitään vakavaa olisikaan.

Ohhoh Musicro, teilläpä on aikaisin alettu puhua! Aika ihanaa varmasti kuulla "äiti" pienen suusta. :love:
 
Joo, onhan tuo aika söpöä, kun pieni hymyilee ja sanoo "äiti". Yöllä riekkuessa ei sitten enää ookkaan pelkkää rakkautta :LOL:

Täällä on taas ollut yöhulinoita aikamoisia. Mutta taitaa olla aika selvät syytkin, molemmat yläetuhampaat on nyt tulleet läpi, ja täällä on hissukseen lähdetty konttaamaan myös. Polviseisonta olis myös kova juttu ja istumaankin tupsahtaa aina ajoittain. Viime yö oli pitkästä aikaa vähän rauhallisempi, mutta ei sitä uskalla iloita, ettei taas tipu korkealta kun hulinat jatkuu :p

Pää tuntuu vähän lyövän tyhjää, ei oo oikein nyt mitään kerrottavaa. Puuh, ehkä jatkan siivoamista. Sitä hommaa aina riittää..
 
Me ei myöskään olla mitään juhlaihmisiä, siksi juhlitaan 1v. synttäreitä pienellä porukalla nopeasti :D

Viime vuonna tähän aikaan, oli alle 1kk laskettuun aikaan (1.12) ja muistan olleeni joulufiiksilläkin. Nyt ei ole vielä mitään joulumieltä, kun lumetkin suli. Hurjalta tuntuu, että vuosi on kulunut näin nopeasti ja synnytyksestäkin olen nähnyt muutamia painajaisia :censored::rolleyes:

Täällä nukutaan ja syödään hyvin. On muuten ihan loistava keksintö nuo Choomeen välipalapussikorkit; näin vauva saa syötyä siististi smoothie- yms. pussit. Suosittelen. Minimatin hankin myös, on tosi kätevä nyt kun poika opettelee syömään lusikalla. Uudelleen täytettävät smoothiepussit pääsee myös testiin; meinaan väsätä pojalle sosekeittoa ja tarjoilla niistä.

Saas nähdä milloin noustaan tukea vasten, on merkkejä ilmassa. Kiirehän pojalla ei taaskaan ole :)

Oletteko jo miettineet joulua, lahjoja ja muita juttuja?
Piti vissiin kommentoidakin jotain muttei nyt toimi minunkaan äitiyspää...;)
 
Täälläkin oli aika rauhattomia öitä tossa 6kk tienoilla, tyttö heräili, itkeskeli ja halusi pitkästä aikaa maitoa yölläkin. Jäi sitten myös se pinnasänkyyn siirtäminen toistaiseksi, kun siinä olisi mennyt omat yöunet niin rikkonaisiksi. Täytyy vielä katsoa, saisiko pinnasängyn viritettyä jotenkin sivuvaunumaisesti meidän sänkyyn kiinni, kun nyt näyttäisi ainakin yösyötöt taas loppuneen. Tuttia tosin pitää laittaa suuhun vähintään pari kertaa yössä, ja käyhän sekin paljon helpommin perhepedissä. :p

Ruoka maistuu vaihtelevasti, välillä vedellään hyviäkin annoksia ja välillä taas lusikankärjellisiä. Soseilla ollaan edelleen menty maissinaksuja lukuun ottamatta, on kyllä ajatuksissa testata myös sormiruokailua. Jos vaikka tänään tekisi uunijuureksia itselle ja miehelle ja samalla neidille bataattia ja porkkanaa sormiruokailtavina paloina.

Olen hiukan alkanut miettiä joulua, lähinnä että mitä jouluista syötävää voisi tehdä tytölle. :) Ainakin laatikoista saa helposti pienellekin sopivia, suola ja maito vain pois. Näin myös kivan luumukeksiohjeen, johon tuli piparimausteita, niitä voisi varmaan myös kokeilla. Lahjoista ei ole vielä ideoita, isänpäiväksikin pitäisi vielä keksiä jotain. :eek: Yksi idea olisi lahjakortti hierontaan, sen saa onneksi hankittua vielä viime hetkelläkin.
 
Täälläpä kivoja kuulumisia monella. :) Varmasti ihanaa kuulla ensimmäistä kertaa "äiti" lapsen suusta. :love:
Joululahjoja on muutamia ostettu, mutta osa vielä mietinnässä. Jouluruokia en ollut ajatellut lapselle tehdä. Ihana idea, että lapsikin saisi jouluherkkuja. Ehkä pitää pohtia tuota vielä.
Meillä ei vielä syödä itse, enkä ole juuri antanut lusikkaa omaan käteen. Ei nimittäin menisi mitään suuta kohti. :D

Täällä flunssa selätetty. Se kesti noin viikon verran. Sen jälkeen tulikin yhtäkkiä monta edistysaskelta eteenpäin. Meillä istutaan, kontataan ja nyt myös seistään tukea vasten. Ensin oli polviseisonta ja siitä vähitellen toista jalkaa alle ja sitten molemmat. Nyt ollaankin sitten koko ajan pyrkimässä pystyyn. Esim. eilen yöunia yritettiin yli tunnin verran ja välillä melkein nukahti ja sitten piti vängätä pystyyn sängynlaitaa vasten. ;)

Syöminen sujuu kohtuullisesti, mutta enemmän saisi syödä kuitenkin. Annan sekä omia että kaupan soseita, mutta sileitä pääasiassa, kun ei karkeita syö. Jotain kikkakolmosia tuohon ruokailuihin tarvittaisiin, että maistuisi paremmin. Olen itse kieltämättä vähän arka kokeilemaan uusia juttuja.:unsure: Tässä iässä saisi kuitenkin syödä jo aika monenmoista.

Tunnistetaanko teillä kuinka paljon sanoja? Meillä ainakin oma nimi, lamppu ja lemmikin nimi. :)
 
Mun joulupohdinnat ja valmistelut on tähän mennessä ollut tonttulakin hankinta pikkumiehelle. Ruokia varmaan tehdään osin niin, että hänkin voi maistella ja osin vaan aikuiseen makuun. Lahjapuolta ei oo vielä suuremmin pohdittu, vähän puhuttiin että yksi lahja per vanhempi. Synttäritkin tulee sitten parin viikon päästä, niin turha ostella kamalasti lahjoja pienelle, joka ei niistä vielä piittaa.

Meillä on kanssa tuota yövehtausta, että ihan viimesillä voimilla pitää vielä pyrkiä nousemaan pinnasängyssä. Silmät melkein pyörii kuin hedelmäpelissä mutta pitää vaan vielä pyrkiä pystyyn.

Meillä oli kanssa pikkuflunssa tässä, onneks alkaa olla selätetty. Ja syömiset on aika onnettomia edelleen.. Oon antanut lusikkaa omaan käteen jos auttais, kaiken sortin sormiruokia ja soseita jos jonkinlaista. Ihan on tuuristaan kiinni syökö jotain vaiko ei. Kävin avoneuvolassakin punnitsemassa pojan, kun seuraavaan neuvolaakin on vielä 2kk. Oli onneks painoa tullut edes vähän. Hoikka poikahan tuo on.

Noita sanoja. Meillä tunnistaa oman nimen ja äidin, sit ainakin lamppu, pallo ja nenä. Osaa myös taputtaa, kun kysyy miten v taputtaa, ja vilkuttaa kun pyytää (jos häntä siis huvittaa). Ja tunnistaa myös unirievun, josta puhutaan koirulina. Olikihan vielä jotain muitakin.. no ainakin nämä.
 
Ainakin oma ja koiran nimi tunnistetaan. Varmaan muutakin.
Jotenkin veikkaan, että jonkin verran tulee joululahjoja ostettua, leluja kait lähinnä kun ne on niin suosittuja meillä. Vähän kyllästyttää, huom. äitiä nämä jo olevat, niin uutta tilalle :D

Täälläkin noustaan istumaan ja tukea vasten; polvilleen vielä kylläkin. Meillä ei olla erityisen vauhdikkaita ja meneviä, vaan poika on tosi rauhallinen, hieman ujo/arka ja leikkii pitkiä aikoja leikkejään. Hän siis tutkailee leluja tarkkaan, paikallaankin viihtyy pitkään. Nyt oppi rakentamaan tornia. Liikkumiseen kannustan edelleen, vaikkei enää fys.terapiassa käydäkään.

Meillä oli nyt ruoan viskomista lattialle ja se helpotti jostain syystä, kun rupesin tarjoamaan ruokaa isoina paloina. Aamupalaksi meni puuron sijasta leipäpala jne. Jouluna saakin sitten monenlaista herkkua, riisipuuroa mm.

Hyvä kun teidän flunssat selätetty. Ruokajutut varmaan selkenee ajan kanssa. Miten meni isänpäivä?
 
Meillä ei vielä oikein tunnisteta sanoja, tai ainakaan en ole huomannut. Kauheasti tyttö on viime aikoina "jutellut", siis sellaista jokeltelua tyyliin tätätä, jajaja jne. :)

Isänpäivä meni rauhallisesti, tehtiin kortti, jossa oli tytön jalanjäljistä painettu sydän, leivottiin pullaa (isimiehen toiveesta :LOL:) ja haettiin kiinalaisesta ravintolasta ruokaa. Ihan oman perheen kesken siis oltiin.

Toivottavasti syömisongelmat helpottavat. Tuntuu kyllä tosiaan, että on jostain tähtien asennosta välillä kiinni, miten ruoka maistuu.. Meillä tosin maito on vielä selvä ykkönen ja tyttö sen verran vanttera, ettei siitä sinänsä ole huolta. Eniten syömisissä ottavat päähän eri ihmisten kommentit: oma äiti suosittelee antamaan kaupan ruokia, kun kyllähän 7kk ikäisen pitäisi jo syödä enemmän että nukkuisikin sitten paremmin, ja anoppi kauhistelee, kun kerrotaan miten hyvin tytölle maistui kalakeitto (söi 2 "lautasellista" eli ehkä vähän päälle desin yhteensä), että älkää niin paljoa sille vielä antako. :cautious:

Muutenkin anopin kanssa on vähän näkemyseroja, kun hänen mielestään pitäisi käyttää mm. kävelytuolia eikä lasta voi laittaa lattialle. Ilmeisesti noiden tuolien käyttö on yleistä miehen kotimaassa, mutta täällähän niitä ei suositella enkä kyllä sellaista halua hankkia. Mies on onneksi suht samoilla linjoilla mun kanssa, tai ainakin sanoi, ettei häntä haittaa, jos meille ei kävelytuolia hankita. :D
 
Isänpäivä meni täälläkin kivasti. Monet juhlapäivät saa nyt lapsen myötä aivan uudenlaisen ja syvemmän merkityksen. Ukkia käytiin myös katsomassa isänpäivänä. Meillä ukki ottaa tosi mielellään lasta syliin ja jaksaa leikkiä ja jutella, enemmän ja innokkaammin kuin mummi.

Poppie: Hienoa tuo torninrakennus. Meillä ei vielä osata rakentaa palikoista, mutta kaadetaan ja puretaan senkin edestä. :D Meilläkin viihdytään välillä omissa leikeissä jo hyvä tovi.

Fabula: Meille kanssa sukulaiset halukkaita lainaamaan kävelytuolia. Monesti jo sanottu ei, kun ollaan tehty päätös, ettei lasta sellaiseen laiteta. ;) Kiva toki kun tarjotaan ja halutaan auttaa, mutta itsellä tästä ko. asiasta kans selvä mielipide.

Musicro: Osuva kuvaus tuosta viimeisillä voimilla pystyyn nousemisesta pinniksessä. :D Kovin tutulta kuulostaa.
 
Minäkin olen miettinyt, että mitä mahtaa Nipsuselle kuulua. Ehkä siellä juostaan jo.

Mulla on taas flunssa, poika vaikuttaa jälleen säästyneen siltä.
Meillä on aikamoista ruoan kanssa pelailua tällä hetkellä. Syödään jos syödään, heitetään koiralle ja lattialle jne. Ihana vaihe vissiin.

Tällänen pikapäivitys tabletilla. 1v. juhlat lähestyy :)
 
Meillä kans flunssa taas jyllää...
Tuttua tuo syömisen takkuaminen aina välillä. Kaikki niksit saa miettiä, millä saisi innostumaan.

Millasia kenkiä ootte pitäny sisällä/ulkona ja missä koossa meette? Pitäis ruveta harjoittelemaan kenkäilyä, mutta oltu siinä aika laiskoja...
 
Itsekin olen miettinyt, mitä Nipsuselle kuuluu.

Pikaista paranemista flunssasta kärsiville! Me ollaan toistaiseksi vältytty pöpöiltä, vauvajumpassa joillain oli ollut flunssaa ja hiukan hirvitti, ettei neiti sitä itselleen nappaa.. Kun kuitenkin pienet aika aktiivisesti siellä "lainailevat" toistensa leluja ja tietty kaikki menee heti suuhun. :D

Meillä ei vielä kenkiä ole tarvinnut miettiä, tyttö ei vielä edes ryömi. Hiukan kyllä mietin, pitäisikö tässä vaiheessa (7,5 kk) jo osata enemmän liikkua, mutta kai nämä menevät kaikilla omaa tahtiaan. Ja tyttö kuitenkin peruuttaa lattialla ja pyörii viisarina, eli voi olla että piankin pääsee liikkeelle. Ja sitten varmaan toivonkin, että olisi hetken vielä pysynyt paikoillaan... :p

Onko teillä itsenäisyyspäiväksi jotain suunnitelmia? Mietin pitäisikö sitä tänä 100-vuotisjuhlavuonna jotenkin erityisesti juhlistaa, mutta eipä ole vielä tullut mitään kummempia suunnitelmia mieleen.
 
Fabula Ihan rauhassa :) Meillä poika lähti ryömimään vasta yli 9kk iässä ja kieltämättä välillä olen huolehtinut mutta tää on tämmöistä tyyppiä, että hitaasti hyvä tulee, kiirettä ei ole ja mennään sieltä mistä aita on matalin :D Muissa taidoissa on sitten monesti kehityksessä edellä.

Me on joskus pidetty jotain vauvakenkiä mutta harvemmin. Nyt on käytössä äitiyspakkauksen toppajalkineet, toiset topat tai villasukat riippuen vaatteista. Meillä ei siis kävellä ja sisällä ei pidetä mitään (vaikka nouseekin ylös jne.; edes sukat ei ole pojan mielestä kivat :)) Sukista menee H&M koko 19-21 vai onko se 22, kengät vaihtelee...

Yöt on jotenkin levottomia ja syöminen edelleen haastavampaa, kuin ennen. On se muuten jännä, kun on kaikenlaista vauvaruokaa tarjolla ja meillähän ei maistu oikein ollenkaan Piltti tai Bona "isompien" lihasoseista, mutta Hipp ja Semper uppoaa oikein hyvin. Muilla suosikkeja/inhokkeja?

Ensimmäiset joululahjat on hommattu. Ostin puupalikoita, puukuutioita ja ensipalapelin... Mitäs muut on hommanneet/hommaatte?

Huh, tasan vuosi sitten oli laskettu aika :eek::love:
 
Joo fabula, ei mitään kiirettä tuon ryömimisen kanssa. Meilläkin lähdettiin vasta reilusti yli 8kk iässä ryömimään. Meilläkin pitkään kierittiin, pyörittiin viisarina ja peruuteltiin. Mikäs kiire sitä enää oli eteenpäin lähteä, kun niilläkin liikkui :ROFLMAO: Ja nyt kyllä konttaa jo ihan hirmuista vauhtia.

Itsenäisyyspäivälle ei oo kyllä vielä mitään suunnitelmia, paitsi lasi kuohuviiniä mulle (y) Ja sitten varmaan illasta perinteisesti linnan juhlien kättelyt, eli pukujen arviointi.

Kengistä, meillä on oikeestaan ollut vasta ne äp:n toppatöppöset tai sitten Stonzit käytössä, niin en ihan tarkkaa kokoa tiedä. Sukista on koko 19-21 käytössä, välillä näyttää että sekin olis jo pieneksi jäämässä.

Meillä on poppie kanssa vähän nirso lapsi noiden ruokien suhteen. Hipp:n ruuat uppoaa parhaiten, jotkut Semperin ruuat myös. Piltti ja Bona ei mene alkuunkaan. Sit uppoaa Pirkan 5kk kasvis- ja liha-kasvissoseet.
Nyt on onneks menny sormiruuat paremmin ja itsetehdyt soseet. Oon kokkaillut paljon Samasta padasta -kirjan ohjeilla, tulee kyllä itsellekin hyviä ruokia! Eikä tartte aina pohtia mitä nyt tekis, tuntuu tuota aikaa menevän keittiössä ihan riittämiin.

Meilläkin yöt on tosi levottomia, poju heräilee aika paljon ja herkästi harjottelee kiipeilyä. Nyt pitää taas yöllä nukuttaa tissille, jos meinaa että unet jatkuu alle tunnissa kummallakaan.. välillä sai jo siliteltyä ja söi 1-2 kertaa.. Mut on tullu paljon taitojakin ja hampaita lyhyeen aikaan niin kai se kaikki öissä tuntuu..

Joululahjoja en oo oikein vielä ostellu. Varmaan ostan vaan jonkun luukkukirjan tai jotain tosi pientä, sit kun alle 2 vkoa joulusta on vielä synttäritkin, niin tulee tuota lahjatavaraa varmaan ihan riittämiin.
 
Kiitoksia ruokavinkeistä. Testataan nyt tuota Hipp-merkkiä. Kotiin jo ostettu, muttei vielä maistettu. Nyt mennyt ruoka aika kohtuullisesti...
Hyvä kuulla, että muutkaan eivät ole vielä paljon "kenkäilleet". Neuvolassa sain vaan jotenkin sen kuvan, että olisi pitänyt jo kovastikin kenkiä pitää.

Mites teillä oman tahdon ilmaisut? Meillä välillä kovastikin näytetään se oma tahto. Mm. selkä ihan kaarelle ja kauhea huuto, kun pitäisi mennä kaukaloon tai rattaisiin. Tai jos otetaan joku juttu kädestä pois niin huh! Kuuluu kaiketi asiaan. Parhaiten auttaa, kun herättää huomiota jollakin muulla asialla niin parku unohtuu. Näin pieni kun ei ymmärrä puhetta. ;)

Itsenäisyyspäivä meni mukavasti. Käytiin isovahempien luona syömässä. Aivan luksusta mennä valmiiseen pöytään! Jouluna todennäköisesti samat suunnitelmat.
Joululahjat ostettu. Osa vielä kylläkin matkalla postissa. Lähinnä netissä olen löytöjä tehnyt, vaikka olisihan se ehkä ollut vaihteeksi kivakin kaupoissa pyöriä. Nyt oli kätevämpi näin. (y)
 
Joo toi oma tahto, huh, sitä alkoi ilmaantumaan jossain vaiheessa ihan kunnolla. Mäkin teen tuota huomion kiinnittämistä muualle mutta kiellänkin kyllä jo jotain, vaikkei se puhe ihan perille vielä menekään.

Meillä on ylihuomenna synttärit. Paljon on tekemistä.
Nyt on vaan mielessä, miten vuosi sitten juuri näihin aikoihin matkattiin synnärille ja sinne jäin; poika syntyi sitten 9.pv. Kivasti osuu v-loppuun tuo päivä, niin juhlitaan ihan silloin.

Meillä on taas syömiset menneet hieman paremmin, että olisko kuitenkin ollut flunssaa tms., kun ei oikein edes smoothiepussit uponneet. Nyt menee taas... Tässähän alkaa taas ihan erilainen ruokamaailma, kun tuo 1v. tulee täyteen ja pitää vissiin alkaa miettimään, miten päästään tuttipulloistakin joskus eroon. Maidot vaihdetaan tavalliseen vähitellen.

Niin se sitten meni, vauvavuosi :eek::love::cry::)
 
Onnea Poppie ja poika! :) Kohta se on eka vuosi täynnä. Minkäslainen menu teillä on, jos saa udella? :) Teetkö sokerittoman kakun tai smoothiekakun? Olen koettanut kans reseptejä katsella, samoin vaatetus pitäisi kuvaan miettiä jne.

Joo, meillä kans kielletään. Ehkä ei-sana jotenkin ymmärretään tai ainakin suupielet menee usein alaspäin ja joskus itkukin kun sen sanoo. Kenties se on se äänensävy. Niin haluaisi, että toiselle voisi selittää miksi ei ja välillä selitänkin, vaikka ei vielä selityksiä ymmärrä.

Meillä harjoitellaan nyt seisomista ilman tukea. Nousee siis itse pystyyn tukea vasten ja päästää irti. Ihan lyhyitä hetkiä vaan. Eilen otti pari askelta sohvan reunalta rahille ilman tukea. Olikohan ne nyt sitten ne ensiaskeleet?! :) Kävelytetty on aina välillä käsistä kiinni pitäen, mutta etukenoista ja kovasti huteraa on meno vielä. Pikkuhiljaa.
 
Onnea poppie ja poika! Niin nopeasti nämä pienet kasvaa! Ihanaa ja samalla niin haikeaa. Tuo on kyllä kiva, että ruokailun suhteen helpottaa, kun vuosi täyttyy. Melkein voi tarjota samoja ruokia kaikille.

Miten teillä muilla nukutaan päikkäreitä? Meillä on vielä nukuttu kahdet unet, mutta alkaa nyt olla siinä ja siinä, et pitäiskö koittaa rytmittää yksiin uniin. Aamulla useimmiten herätään klo 7 jälkeen, niin ekoille päikkäreille mennään lähempänä klo 10. Toiset lyhyet unet on ottanut 14:30-16 välillä, neljän jälkeen on heräteltävä tai illat menee ihan mahdottomiksi. Nukkumaan siinä 20:15-20:30.

Ja onnea jeniferillekin ensiaskeleista!
 
Onnea täältäkin Poppielle ja pojalle! Toivottavasti synttärien vietto sujui mukavasti. :)

Ja onnea myös Jeniferille ensiaskelista! Kuulosti ainakin siltä, että ne hyvinkin voi sellaisiksi laskea.

Ruokamerkeistä oli aiemmin puhetta, niin meillä on mennyt hyvin myös sellainen kuin Organix. On kyllä hiukan hintavampaa kuin noi perusmerkit, mutta kun suurimmaksi osaksi annetaan itse tehtyjä, niin ollaan sitten noitakin ostettu vaihteluksi.

Päiväunia meillä nukutaan yleensä kahdet, joskus jopa kolmet. Herätään aamulla 8-9 aikaan (aamumaidot 6-7 ja siitä vielä nukutaan), ekoille päikkäreille 11-12 maissa ja tokille neljän aikoihin. Illalla voi nukahtaa vielä puoleksi tunniksi varsinkin jos ollaan autolla jossain liikenteessä, yöunille tyttö menee yleensä vasta 22-23 aikaan. Aika paljon meillä tosin vaihtelee rytmi, pitäisi kyllä yrittää saada sitä paremmin järjestykseen.

Täällä on tytölle tulossa hampaita, molemmat alahampaat kuultaa ienten läpi. :D Ja tietysti sen takia heräilee yöllä ja rauhoittuu vain tissille, ei meinaa nukkua päiväunia, ruoka ei maistu, kaikki kiukuttaa... :confused: Purulelu auttaa onneksi ainakin välillä, ja viime yön nukkui jo paremmin. Jospa ne hampaat sieltä pian puhkeaisi.

Onko kenenkään lapsi muuten saanut "etukäteen" MPR-rokotteen viimeistä tehostetta? Ollaan ehkä lähdössä tammikuussa lomamatkalle, ja kuulemma sen ottamista suositellaan jo ennen vuoden ikää jos matkustaa Pohjoismaiden ulkopuolelle.
 
Joo totta fabula, nuo organixit on myös meillä välillä käytössä! Tykkään niistä niiden smoothieista, on vähän paksumpaa niin ei tursua niin herkästi ympäriinsä. Ja tsemppiä hampaiden odotteluun, toivottavasti puhkeavat pian! Meillä oli ekat hampaat aika työn ja tuskan takana, nyt viides tuli liki huomaamatta.

Mun mielestä tuo MPR annettais ekaa kertaa vuoden iässä, ellei oo matkustamassa, jolloin siitä annetaan ylimääränen annos ja tehoste sitten myöhemmin. Me ei kevään reissulle sitä otettu, kun oltiin vaan ystäväperheen luona Puolassa (suomalaisia ystäviä eli rokotteet ok). Nyt pyysin sen MPR:n annettavaks toisen influenssarokotteen kanssa samaan aikaan, niin ei 1v neuvolassa sitten tartte antaa kuin 2 rokotetta.
Monet kaverit on kyllä lapselleen sen ottaneet, jos ovat yhtään reissussa pidempään olleet.
 
Niin joo, niinhän se tosiaan meneekin ton mpr:n kanssa. Taisin sekoittaa sen johonkin toiseen rokotteeseen.. :rolleyes: Me varmaan jätetään se 1v neuvolaan, kun on lyhyt reissu ja alue suht turvallinen. Ja kun tyttö on alle 11kk, niin se annettaisiin kuitenkin uudestaan silloin.
Toi on kyllä hyvä, että saa vähennettyä kerralla annettavien rokotteiden määrää, kolme piikkiä on aika paljon.
 
Poppie ja poika kiittää :) Meillä ei ollut sokeritonta kakkua, mitä ajattelin alunperin, vaan ihan tavis. Ei meinaan ollut vauvavieraita ja poikakaan ei hirveästi mitään maistellut; vähän kyllä, niin ajattelin mennä ihan sokerisella. Mä en ois syönyt mun sokeritonta banaanitestikakkua :D
Muina tarjottavina oli mm. pizzaa, pikkusuolaisia, paria salaattia, pullaa, keksejä, joulupipareita jne. Tehtiin itse aika runsas noutopöytä :D Ehkä turhankin reilu ;) Juhlat meni hyvin, poika jaksoi reippaasti ja kivasti koko hulinan.

Me saatiin nyt 1v. neuvolassa 4 rokotetta :/ Siihen sisältyi mm. influenssatehoste. Kuulostaa hurjalta mutta yllättävän hyvin se sitten kuitenkin meni. No pari viimeistä itkun kanssa :/

Täällä vilinää ja vilskettä, täytyy todeta, että joskus oooon niiiiin oman ajan tarpeessa ja aionkin sitä vähän ottaa.
Jaksamisia muille perässä juoksijoille, Jeniferillä ainakin mennään jo ilmeisesti :) Meillä vasta tukea vasten mutta silti hektistä on. Päikkäreitä on vielä kahdet kuitenkin...

Hei hyvää joulunaikaa kaikille <3
 

Yhteistyössä